M mxjolle skrev:
1, guidekabel kan inte korsa begränsningsslingan vid trädet. Guiden måste i så fall runda trädet där ingen begränsningskabel är.

2, Hur klipps gräsytan på andra sidan huset? Dvs där garaget inte står. Edit: jag ser nu att utan kan nås... Kanske lite tight men bör gå
okej, bara dra på andra sidan trädet då. Tack. Det är inget gräs på framsidan vid entren eller där bilen står så lugnt. Till vänster om huset går det att köra till den ytan som är på den sidan och går lite runt hörnet.

M mxjolle skrev:
Jag har väldigt likt detta, se orange linje, ingen studsmatta som ni och lite större ytor. Har väl 2,5m vid den rosa pilen minus de avstånd som krävs mellan häck och träd. Funkar fint här och den har inte fastnat allt för många gånger där.
[bild]

Kanon, men då får det nog bli en 750 och installera så här.

M mxjolle skrev:
guidekabel kan inte korsa begränsningsslingan vid trädet.
Jodå, det funkar utmärkt, har det så själv. Men det är klart att man lika gärna kan undvika det om möjligt. Och i det här fallet kan man ju även dra kabeln till trädet från andra hållet om man vill.

Däremot skulle jag vara lite orolig för hur ofta tarmen nedom huset blir klippt. Ser rätt smalt ut vid buskarna, vilket ju gör att det kan bli glest mellan spontanbesöken där. Det går förstås att lyfta dit klipparen ibland om man inte är nöjd.

Hade det varit jag hade jag nog satsat på att ha laddaren placerad i endera tarmen och dragit ut guiden till den andra, men troligen kommer det funka ändå.

• Gilla
dthompa och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, det funkar utmärkt, har det så själv. Men det är klart att man lika gärna kan undvika det om möjligt. Och i det här fallet kan man ju även dra kabeln till trädet från andra hållet om man vill.
Möjligt att det kan funka men inget som rekommenderas.

Illustration av felaktig korsning mellan guidekabel och begränsningsslinga för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet att det står så, men funkar gör det. Jag brukar även råda folk att man kan ha kortare avstånd än manualerna rekommenderar. Så även här, där jag rekommenderat 20–25 där det nog står 30 eller mer. Jag har inte testat vad man kan gå ner till, men skulle inte vara särskilt förvånad om man kan ha guiden några enstaka cm från begränsningskabeln utan problem.

För de flesta av oss är det här inga problem, men har man tajta passager eller annat som gör det svårt att följa rekommendationerna i manualen kan det ju vara bra att veta att de går att bryta mot ibland.

Ja jag menade inte att vara någon besserwisser. Självklart har de lite extra säkerhetsmarginaler i manualerna.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det förstår jag. Och det där med guide och ö-kablar märkte jag av ”misstag” då jag drog om lite kabel och tänkte fel. Glatt experimenterande märkte jag att det gick utmärkt att korsa dubbelkabel med guiden.

Jag kan tänka mig att det kanske är extra viktigt att dubbelkabeln ligger tätt ihop då, men funkar gör det som sagt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Däremot skulle jag vara lite orolig för hur ofta tarmen nedom huset blir klippt. Ser rätt smalt ut vid buskarna, vilket ju gör att det kan bli glest mellan spontanbesöken där. Det går förstås att lyfta dit klipparen ibland om man inte är nöjd.

Hade det varit jag hade jag nog satsat på att ha laddaren placerad i endera tarmen och dragit ut guiden till den andra, men troligen kommer det funka ändå.

Min ritning är inte riktigt skalenlig :)

Trädgård vid skymning med gräsmatta, husvägg, träd och staket, planerad för ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut om det är den du menar. Trappan kommer jag ta bort och stödmuren så det blir en slänt där ist för roboten. Då ska den hitta upp dit utan problem.

D dthompa skrev:
Min ritning är inte riktigt skalenlig :)

[bild]
Så här ser det ut om det är den du menar. Trappan kommer jag ta bort och stödmuren så det blir en slänt där ist för roboten. Då ska den hitta upp dit utan problem.
Inga problem där(y)
Automovern kommer kunna gå på båda sidor om klätterväxten

D dthompa skrev:
Hur hade ni gjort här, är som sagt intresserad av en Smart Sileno Life 750. Klipparen behöver ju ta sig förbi grinden. Enklast om den alltid kan vara stängd. Kan man bara kanske ta bort dom två nedersta bräderna till vänster, och den kan gå under där. Eller är det för smalt, hur brett måste det vara? Tänkte man även skulle dra guidekabel där så den hittar till det området.

som jag tolkar det så ska det vara 60 cm mellan avgränsningsslingorna och dom ska ligga typ 30-35 cm ut från staketet och garageväggen. Då ska öppningen minst vara 120 cm. Stämmer det? Då kan man även lägga guidekablen i mitten?

[bild]
Jag hade ett liknande problem och kapade två av brädorna och hängde upp dom med krokar så att klipparen kan putta på dom. Ser fortfarande ut som ett normalt staket.

• Gilla
dthompa
  • Laddar…
Hej.
Har en smart sileno city 500.När klipparen är avstäng och trycker på på/av knappen så startar den knappar in pin koden sen står det att tryck på triangel formade start knappan fär att fortsätta vilket jag gör men då stängger klipparen av.Varför?

Z zombi skrev:
Hej.
Har en smart sileno city 500.När klipparen är avstäng och trycker på på/av knappen så startar den knappar in pin koden sen står det att tryck på triangel formade start knappan fär att fortsätta vilket jag gör men då stängger klipparen av.Varför?
Har du schema inställt? Kan vara så att klipparen inte går ut om man startar den manuellt, då den kanske enligt schema ska stå stilla. Min har gjort så ett par gånger.

C costia skrev:
Har du schema inställt? Kan vara så att klipparen inte går ut om man startar den manuellt, då den kanske enligt schema ska stå stilla. Min har gjort så ett par gånger.
Har schema inlagd men den går utmärkt att starta roboten i APPEN när som helst.

Det då beror det säkert inte på de då. Då har inte jag några mer förslag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.