F Frin skrev:
Jag hade ett brott till i guideslingan en meter ifrån det jag lagade.
Nu klipper han för fullt igen! :)
Skönt att du hittade felet! :D(y)

Hej!

Tänkte fråga om råd angående en lite udda sak som hände med min laddstation idag.

Frugan råkade kapa begränsningskabeln och jag fick skarva på en ny bit slinga. Efter detta lyste laddstationen ett fast grönt sken.
Grävde sedan ner kabeln och startade klipparen. Nu lyser lampan på laddstationen inte alls - men klipparen klipper och laddas i stationen. Har givetvis dragit i och ur strömsladden.

Någon som har en idé om vad som kan ha hänt - har lampan i laddstationen gått sönder?
Tack!

edit: rycker man sladdarna för guide resp. Begränsningskabel från laddstationen så blinkar lampan gult respektive blått. M a o är lampan inte död..

Redigerat:
W whitelight skrev:
Hej!

Tänkte fråga om råd angående en lite udda sak som hände med min laddstation idag.

Frugan råkade kapa begränsningskabeln och jag fick skarva på en ny bit slinga. Efter detta lyste laddstationen ett fast grönt sken.
Grävde sedan ner kabeln och startade klipparen. Nu lyser lampan på laddstationen inte alls - men klipparen klipper och laddas i stationen. Har givetvis dragit i och ur strömsladden.

Någon som har en idé om vad som kan ha hänt - har lampan i laddstationen gått sönder?
Tack!

edit: rycker man sladdarna för guide resp. Begränsningskabel från laddstationen så blinkar lampan gult respektive blått. M a o är lampan inte död..
Låter som en del av dioden har lämnat in, alt. någon komponent på kretskortet.

E etompau skrev:
Låter som en del av dioden har lämnat in, alt. någon komponent på kretskortet.
Tack. Det låter inte orimligt. Bara märkligt att det hände i samband med lagning av begränsningskabeln. Aja, får väl åka och plåga Hornbach - det blir ju i framtiden svårt med felsökning om lampan inte är som den ska.

• Gilla
etompau
  • Laddar…
En longshot: du har inte slagit på "Eco mode" , då stänger den av dioden ( och guide slingan) när den inte behövs?

• Gilla
golfgreen
  • Laddar…
W whitelight skrev:
Tack. Det låter inte orimligt. Bara märkligt att det hände i samband med lagning av begränsningskabeln. Aja, får väl åka och plåga Hornbach - det blir ju i framtiden svårt med felsökning om lampan inte är som den ska.
Jag har exakt samma på min, fast jag skarvade guideslingan som behövde läggas om. Direkt efter lös (eller blinkade, minns inte) lampan rött som innebar fel på laddstationens antenn. Jag bröt strömmen en stund och sedan dess har inte lampan lyst. Tack och lov verkar dock allt funka som det ska.

W whatever skrev:
En longshot: du har inte slagit på "Eco mode" , då stänger den av dioden ( och guide slingan) när den inte behövs?
Är du säker på att dioden är släckt vid eco-mode?
Vad jag kan se så blinkar dioden grönt i detta läget.

Min sileno 750 kör jag på ecomode, men där lyser lampan grönt hela tiden. Tror däremot när klipparen står i laddstationen så lyser den inte, men när den klipper så är lampan grön.

• Gilla
golfgreen och 1 till
  • Laddar…
Har just köpt en Sileno 750 och ska nu lägga kansten runt gräsmattan, stenen jag tittat på är 11 el. 14cm bred.
Jag vill bara dubbelkolla att det kommer att fungera så det inte slutar med att vi måste ut och köra trimmern varje vecka
Hur långt ifrån kantstenen ska kabeln ligga för att det ska bli rätt?

Efter att ha haft koll på denna tråden ett tag så blev det en Smart Sileno Life 750 för ett tag sen.

En konstig fråga kanske, men klipper klipparen längst med gränskabeln ibland? Alltså kör hela varvet runt över kabeln för att få klippt överallt?

Gräset har inte växt så mycket så har inte kunnat se om det behövs eller inte, utan mer nyfiken.

K Kingcool skrev:
Efter att ha haft koll på denna tråden ett tag så blev det en Smart Sileno Life 750 för ett tag sen.

En konstig fråga kanske, men klipper klipparen längst med gränskabeln ibland? Alltså kör hela varvet runt över kabeln för att få klippt överallt?

Gräset har inte växt så mycket så har inte kunnat se om det behövs eller inte, utan mer nyfiken.
Nej, men det behöver den inte göra heller Den går X cm förbi kabeln när den klipper vanligt så allt blir klippt ändå. Det går att ställa in hur långt förbi gränsen den ska gå.

Tittar på en Smart Sileno Life 750. Är det enkelt att installera själv? Jag behöver nog bara avgränsa ett område, resen är träd som den kan gå emot. Sen är resten staket, altan eller häck som avgränsas med gränskabeln. Vilka avstånd ska man lägga kabeln från olika saker, är det lätt att förstå?

D dthompa skrev:
Tittar på en Smart Sileno Life 750. Är det enkelt att installera själv? Jag behöver nog bara avgränsa ett område, resen är träd som den kan gå emot. Sen är resten staket, altan eller häck som avgränsas med gränskabeln. Vilka avstånd ska man lägga kabeln från olika saker, är det lätt att förstå?
Titta/sök på youtube, du hittar en del filmer från Gardena som visar tillvägagångssättet när klipparen installeras.

E etompau skrev:
Titta/sök på youtube, du hittar en del filmer från Gardena som visar tillvägagångssättet när klipparen installeras.

[media]
Tittat på dom och det ser ju enkelt ut, tänkte bara om det även är så enkelt i verkligheten. Han ser ju ut att göra det hyfsat fort.

J Jeppenedved skrev:
Jag har exakt samma på min, fast jag skarvade guideslingan som behövde läggas om. Direkt efter lös (eller blinkade, minns inte) lampan rött som innebar fel på laddstationens antenn. Jag bröt strömmen en stund och sedan dess har inte lampan lyst. Tack och lov verkar dock allt funka som det ska.
konstigt! Nu gjorde jag så att jag grävde upp den nyligen skarvade slingan och då lyser laddaren grönt igen. Gräver sedan ner, fortfarande grönt. Efter någon timme så är lampan släckt igen.... Måste nog vara kopplat till skarven på något sätt. Om jag orkar kanske jag klipper upp och installerar nya kopplingar, men är nog nöjd så länge det funkar. Det låter ju inte som att det är något fel på själva laddstationen iaf.

I morse startade dock inte klipparen pga varning för batteritemp. Den stod på strax över 4 grader. Är det normalt/för kallt helt enkelt eller innebär det ytterligare problem...?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.