Ok! Undrade just över vas Eco läget var för något, blir till att slå igång det då det inte kan vara till någon nackdel direkt.
 
Jag får inte min att klippa mera än 4ggr i rad, trots att schemat är längre.
Startar nu 02 och schematiden slutar 14, men klipparen tycker det är klart typ 11 efter fjärde klippningen.
 
Vad händer om du sätter t 15?
 
davidgp skrev:
Vad händer om du sätter t 15?
Vet inte, men jag kan pröva. Vad har du för teori?
 
Att den tänker att den efter laddning inte hinner bli klar t 14. Å då skiter den i det.
 
Hej,

Robban (R40li anno -12) har fått problem att köra rakt. Man ser hans bananformade turer ganska tydligt. Jag plockade av skal och hjul och rengjorde runt hjulaxlarna. Där datt ganska mycket gammalt gräsklipp och annat som bromsade. Nu går han rakare men ändå inte helt spikrakt.

Det var ganska svårt att komma åt att rengöra runt hjulaxlarna. Jag funderar på om jag ska försöka plocka isär ännu mer, men tror att nästa steg då blir att plocka bort hela hjulmotorn inklusive axeln. Frågan är bara om det blir så mycket lättare att komma åt.

Någon som gjort en liknande manöver och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Jag har inte vågat ta isär min klippare såpass mycket då jag är för kass på att få ihop det igen.
 
Tyckte min r70Li klipper dåligt denna säsong och gräsmattan ser hackig ut. Kollade tiderna och på de senaste 12 klippningarna har legat mellan 53 - 69. I övrigt verkar den bete sig, så antar det bara är dags att beställa ett nytt batteri då. (använd 1 säsong men den hade stått oanvänd 1 säsong före jag köpte den, 650 laddningar och cirka 800 körtimmar för tillfället).
 
@Jan Nylund
Är gräset långt i förhållande till inställd klipphöjd?
Har du haft på gödning på gräset?
Hur mycket har det regnat i förhållande till soltimmar?
Hur stor är gräsytan?
Hur ofta klipper den (h/dygn & h/vecka)?

Gräsets längd, både avklippta delen och kvarvarande delen och hur tjockt/tätt gräset är spelar roll gällande hur länge klipparen orkar klippa

Vi har ca 600kvm gräs (snabb huvudräkning), klipparen har gått från 07:00-22:00 sju dagar i veckan i 1,5-2 veckor, nu har den hunnit klippa ifatt så att klipptiden/ggr har ökat från 45-50 min till 70-90 min. Innan gick den ca 4h/dygn pga att gräsmattan inte var helt i ordning så att den fastnade titt som tätt, nu har jag spärrat av vissa småområden samt ordnat andra. Vår klippare är inne på fjärdje sesongen, första gick den en-två månader, andra gick den först någon vecka sedan uppehåll någon månad för att gå någon vecka mot slutet, tredje gick den hela, denna har den nu varit igång i en å halv månad.
 
  • Gilla
Jan Nylund
  • Laddar…
@Demppa

- på stora ytor har det jämnat ut sig, men vissa områden ser riktigt eländiga ut ännu (dvs, fläckvis, för lite klipptid bara)
- ingen gödning.
- ovanligt mycket sol, ett fåtal regndar (men då har det kommit rejält så gräset har tagit bra fart).
- ca 500-600m^2. 2 delar svåråtkomliga, får säkerligen hitta nån bättre lösning för den som inte har styrslinga.
- den har gått 18.30 - 08.00 i en dryg månad.

Återstår att se, jag beställde ett 2500mah batteri redan men ska ta en titt på körtiderna igen om ett par dar. Annars återkommer jag med rapport efter batteribyte. :)
 
Köpte en R50li häromdagen och spenderade större delen av gårdagen med installation.
Fick ett konstigt fel efter jag dragit klart begränsningsslinga och guidekabel. Laddstationen blinkade omväxlande rött och grönt och klipparen fick ingen signal. Efter att mätt kablarna med multimeter och konstaterat att det inte var något fel drog jag strömsladden sedan lös den grönt. Någon som vet vad omväxlande grönt rött betyder? Fanns inte i manualen.

Någon som har testat att utöka sin maskin med wlan kort från Robonect.de? http://www.robonect.de/viewtopic.php?f=8&t=111
Blev lite sugen då man förut wlan funk etc kan sätta 5 timers, kan ställa bredden på korridoren längs gudeslingan samt hur långt över begränsningsslingan den ska gå. Även på en r50/40.

Skulle också vara intressant att höra om någon lyckats uppgradera din sin till r70/80.
 
Randulf skrev:
Någon som har testat att utöka sin maskin med wlan kort från Robonect.de? [länk]
Blev lite sugen då man förut wlan funk etc kan sätta 5 timers, kan ställa bredden på korridoren längs gudeslingan samt hur långt över begränsningsslingan den ska gå. Även på en r50/40.
Hade jag gärna gjort, men jag hittar ingenstans att köpa kortet?
 
Man använder kontaktformuläret längst ned på sidan. Har skickat en fråga till dem om pris.
 
  • Gilla
johan63 och 1 till
  • Laddar…
Är det ett kort man adderar eller byter man moderkort?
 
Då får man hoppas på att dem svarar :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.