Vet ärligt talat inte hur mycket jag ska lite på deras "guide" för val av klippare. De marknadsför ju de ju för t.ex 500m2 (AM 305) och 800m(AM 308) och då är det ju vilseledande redan där.
 
peternicklas
mortimer skrev:
Vet ärligt talat inte hur mycket jag ska lite på deras "guide" för val av klippare. De marknadsför ju de ju för t.ex 500m2 (AM 305) och 800m(AM 308) och då är det ju vilseledande redan där.
Men det är märkligt när det är på deras egen hemsida. Vill de kanske sälja mer av 220AC?
 
Är det någon som vet om knivbladsplattan snurrar åt samma håll jämt eller om det byter håll ibland?

Per
 
Knivarnas rotering snurrar åt bägge hållen, Den byter håll ibland.
 
  • Gilla
Per62
  • Laddar…
johan63 skrev:
Knivarnas rotering snurrar åt bägge hållen, Den byter håll ibland.
Olika rotering vid varje start är det väl?
 
frav skrev:
Olika rotering vid varje start är det väl?
Ja. Helt rätt. När klipparen stannar till ibland byter den rotationsriktning på tallriken.
 
Om den inte hade bytt varv så hade man vänt på knivarna en gång och sluppit byta så ofta :) Men det är mer värt att den byter riktning!
 
Svar till R40Li.
Jag håller med, den låter som en gigantisk spyfluga. Och visst är det drivningen som för oljud. Jag tänker nog låta den klippa när ingen är på tomten... Smörjning tror jag inte hjälper.
För övrigt blir det väldigt fint klippt må jag säga. Synd på oljudet bara..

[video=youtube;7JkOWDcCxLQ]https://www.youtube.com/watch?v=7JkOWDcCxLQ[/video]
 
Redigerat:
Per62 skrev:
Om den inte hade bytt varv så hade man vänt på knivarna en gång och sluppit byta så ofta :) Men det är mer värt att den byter riktning!
Det blir väl samma sak rent livslängdsmässigt.
 
uusling skrev:
Svar till R40Li.
Jag håller med, den låter som en gigantisk spyfluga. Och visst är det drivningen som för oljud. Jag tänker nog låta den klippa när ingen är på tomten... Smörjning tror jag inte hjälper.
För övrigt blir det väldigt fint klippt må jag säga. Synd på oljudet bara..
Min är ju inte helt knäpptyst, ett svagt surrande, men den låter inte mycket. Jämför jag med grannens AM305 så är R40Li märkbart tystare från hjuldrivningen.
 
Gick det att kolla klipptiderna i nån meny? (R70) Tycker min klipper väldigt kort stund innan den försöker hitta hem.
 
Frav - Hur menar du?
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Läs detta inlägg
[länk]
Tack!
 
Per62 skrev:
Frav - Hur menar du?
Att en normal R40Li inte ska upplevas som speciellt ljudlig & i jämförelse med kusinen AM305 så är en R40Li tystare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.