419 825 läst · 2 056 svar
420k läst
2,1k svar
Gardena R40li
Ok, få kolla det. Har dock inte varit någon åska i sammanhanget. Men det kan ju blivit någon skada vid tidigare tillfälle, som helt plötsligt ett tag senare visade sig.
Roboten stannade under befintlig klippning. Vid en flytt från manuellt område till automatiskt område.
Finns det t.ex. någon sensor/givare i klipparen som kan ge upp?
Roboten stannade under befintlig klippning. Vid en flytt från manuellt område till automatiskt område.
Finns det t.ex. någon sensor/givare i klipparen som kan ge upp?
Det sitter ett kretskort i fronten (inuti lådan) med någon spole som plockar upp slingsignalen. Sedan finns det någon liknande anordning på huvudkortet.F frav skrev:Ok, få kolla det. Har dock inte varit någon åska i sammanhanget. Men det kan ju blivit någon skada vid tidigare tillfälle, som helt plötsligt ett tag senare visade sig.
Roboten stannade under befintlig klippning. Vid en flytt från manuellt område till automatiskt område.
Finns det t.ex. någon sensor/givare i klipparen som kan ge upp?
Hej!F frav skrev:Ok, få kolla det. Har dock inte varit någon åska i sammanhanget. Men det kan ju blivit någon skada vid tidigare tillfälle, som helt plötsligt ett tag senare visade sig.
Roboten stannade under befintlig klippning. Vid en flytt från manuellt område till automatiskt område.
Finns det t.ex. någon sensor/givare i klipparen som kan ge upp?
Har själv en r40li från 2012, har genom åren stött på en hel del saker.
Låter som det skulle kunna vara denna sensorn.
Råkade ut för samma sak, då bytte jag denna samt kabeln mellan moderkort och denna så funka det igen.
Här har du kortet!
https://www.gplshop.se/sv/kretskort-slingsensor-lyftsensor
Mvh Fredrik
Tack!
Då blir det att kolla läget på laddplattan om den gröna lyser med eller utan slinga. Samt troligen skruva isär R40Li för att kolla in sensorn.
Fann denna pdf med Gardena R40Li 2012 spare parts.
sid. 6 & 7
575 64 09-01 PCB sensor board
574 47 90-01 Loom, loop and lift sensor
https://www.google.com/url?sa=t&rct...usg=AOvVaw0YlrOOhCztAt5T3CTwxGsS&opi=89978449
Då blir det att kolla läget på laddplattan om den gröna lyser med eller utan slinga. Samt troligen skruva isär R40Li för att kolla in sensorn.
Fann denna pdf med Gardena R40Li 2012 spare parts.
sid. 6 & 7
575 64 09-01 PCB sensor board
574 47 90-01 Loom, loop and lift sensor
https://www.google.com/url?sa=t&rct...usg=AOvVaw0YlrOOhCztAt5T3CTwxGsS&opi=89978449
Har skruvat upp klipparen. När lag lyfte på locket, så förstår jag orsaken till varför den lade av. Det är en mindre mängd vatten inne i den. Så nar den lyftes mellan manuell klippyta till automatisk klippyta, så rann vattnet fram i fronten och "dränkte" Sensor board.
Är det vanligt att dessa får in vatten? Var brukar vattnet komma in? Hur åtgärda?
Är det vanligt att dessa får in vatten? Var brukar vattnet komma in? Hur åtgärda?
Skulle tippa på att någon av tätningslisterna som läcker,
Tex
https://www.gplshop.se/sv/tatningslist-14
Tex
https://www.gplshop.se/sv/tatningslist-14
Ja, där är ju 3st sådana tätningslister.
Skruvade ut främre sensor board, Sprayade det med CRC 2-26 elektronikspray. Torkade ur, innanmätet. Värmde och fläktade ut med hårtork. Monterade ihop för att testa läget.
När man trycker på "Start" så säger den nu "Please wait. Start-up in progress." det tar några sekunder och därefter "No loop signal".
Tidigare gav den felmeddelandena, enligt loggen.
Fault (4) Loop sensor problem, front.
Fault (70) Alarm! Mover stopped.
Fault (2) No loop signal,
Så frågan är om det är kört, eller om det är reparabelt till rimlig kostnad? Såvida det inte är någon som har en trasig Gardena eller motsvarande Husqvarna, där man kan plocka en prisvärd 575 64 09-01 som beg. reservdel? Frågan är var man kan hitta begagnade reservdelar?
Ser man annars till åldern på drygt 10år, behov av nytt batteri, nytt bakhjul, nya gummidämpare, nya tätningslister. Så är man uppe i reservdelar för närmare 3000kr. Är det värt en chansning?
Skruvade ut främre sensor board, Sprayade det med CRC 2-26 elektronikspray. Torkade ur, innanmätet. Värmde och fläktade ut med hårtork. Monterade ihop för att testa läget.
När man trycker på "Start" så säger den nu "Please wait. Start-up in progress." det tar några sekunder och därefter "No loop signal".
Tidigare gav den felmeddelandena, enligt loggen.
Fault (4) Loop sensor problem, front.
Fault (70) Alarm! Mover stopped.
Fault (2) No loop signal,
Så frågan är om det är kört, eller om det är reparabelt till rimlig kostnad? Såvida det inte är någon som har en trasig Gardena eller motsvarande Husqvarna, där man kan plocka en prisvärd 575 64 09-01 som beg. reservdel? Frågan är var man kan hitta begagnade reservdelar?
Ser man annars till åldern på drygt 10år, behov av nytt batteri, nytt bakhjul, nya gummidämpare, nya tätningslister. Så är man uppe i reservdelar för närmare 3000kr. Är det värt en chansning?
Har du kollat kabeln och kontakterna och till sensorkortet?F frav skrev:Ja, där är ju 3st sådana tätningslister.
Skruvade ut främre sensor board, Sprayade det med CRC 2-26 elektronikspray. Torkade ur, innanmätet. Värmde och fläktade ut med hårtork. Monterade ihop för att testa läget.
När man trycker på "Start" så säger den nu "Please wait. Start-up in progress." det tar några sekunder och därefter "No loop signal".
Tidigare gav den felmeddelandena, enligt loggen.
Fault (4) Loop sensor problem, front.
Fault (70) Alarm! Mover stopped.
Fault (2) No loop signal,
Så frågan är om det är kört, eller om det är reparabelt till rimlig kostnad? Såvida det inte är någon som har en trasig Gardena eller motsvarande Husqvarna, där man kan plocka en prisvärd 575 64 09-01 som beg. reservdel? Frågan är var man kan hitta begagnade reservdelar?
Ser man annars till åldern på drygt 10år, behov av nytt batteri, nytt bakhjul, nya gummidämpare, nya tätningslister. Så är man uppe i reservdelar för närmare 3000kr. Är det värt en chansning?
Det går ju lätt att mäta upp kablaget att det är friskt, även spolen (svarta lådan på kortet) bör kunna mätas.
Beg.maskiner brukar dyka upp på diverse facebook-grupper som rör gardena/Husqvarnas klippare.
Sensorkortet är ju inte så dyrt, (ca 800 kr) så du kan ju chansa med ett nytt.
Lämnar du in klipparen för felsökning kanske det går på 500-600 kr.
Japp, den 4-ledade kabeln mätte jag upp igår och den är okej. Har haft loss alla kontaktdon och sprayat med CRC 2-26.
Kretskorten är belagda med lack, så det är överlag välisolerat. Men det ser ut som att vätska sugit upp ifrån underkant på sensorkortet.
Nu är den ihopmonterad igen, ger fel: Fault (4) Loop sensor problem, front.
Finns det något modell/kretsschema på spolen?
Kretskorten är belagda med lack, så det är överlag välisolerat. Men det ser ut som att vätska sugit upp ifrån underkant på sensorkortet.
Nu är den ihopmonterad igen, ger fel: Fault (4) Loop sensor problem, front.
Finns det något modell/kretsschema på spolen?
Jag tänkte ta isär min R50Li och installera Robonect i den men kan för mitt liv inte få loss skruvarna för att ta loss 'karossen'. Det är fyra skruvar som sitter i fjäder/mjuka fjädrar med gummi runt för att karossen ska kunna röra sig. En av fyra lossnade, de andra snurrar bara själva stagen/fjädrarna med runt och jag vågar inte hålla med tång.
Någon som gjort det här och har tips hur man får loss dem?
De fyra första skruvarna som visas i det här klippet:
Någon som gjort det här och har tips hur man får loss dem?
De fyra första skruvarna som visas i det här klippet:
De sitter fast även på min R40Li. Men jag löser det genom att istället skruva loss de 2+2 torxen i de två bakre fästena. De torxen som sitter i andra ändan av gummidämparen mot karossen. Därefter vänder jag roboten så den står på hjulen och viker karossen frammåt. Då kan skruva av de övre locken/kåporna för att komma in i klipparen. Har fungerat att göra så vid flera tillfällen när jag labbat med mitt sensorboard problem.S sege_ skrev:Jag tänkte ta isär min R50Li och installera Robonect i den men kan för mitt liv inte få loss skruvarna för att ta loss 'karossen'. Det är fyra skruvar som sitter i fjäder/mjuka fjädrar med gummi runt för att karossen ska kunna röra sig. En av fyra lossnade, de andra snurrar bara själva stagen/fjädrarna med runt och jag vågar inte hålla med tång.
Någon som gjort det här och har tips hur man får loss dem?
Testa med något rostlösande medel, kanske WD40. Ev. får du byta dämpare+skruv om du inte får loss skruvarna.S sege_ skrev:Jag tänkte ta isär min R50Li och installera Robonect i den men kan för mitt liv inte få loss skruvarna för att ta loss 'karossen'. Det är fyra skruvar som sitter i fjäder/mjuka fjädrar med gummi runt för att karossen ska kunna röra sig. En av fyra lossnade, de andra snurrar bara själva stagen/fjädrarna med runt och jag vågar inte hålla med tång.
Någon som gjort det här och har tips hur man får loss dem?
De fyra första skruvarna som visas i det här klippet:
[media]