OK, då har du hittat felet!

Grejorna är okritiska, skarva på ett bra sätt med kabel av samma storlek/area så lär det bli bra.
Huvudsaken är att grejorna får bra kontakt med laddbleck och att inte för klen kabel används.
 
E etompau skrev:
OK, då har du hittat felet!

Grejorna är okritiska, skarva på ett bra sätt med kabel av samma storlek/area så lär det bli bra.
Huvudsaken är att grejorna får bra kontakt med laddbleck och att inte för klen kabel används.
skalade av plasten på den svarta kabeln den har korrosion eller likande nästan halva kabeln!
 
Hur viktiga är pappbrikorna när jag ska sätta fast den i blecken igen?
Hittar inga sådan brickor
 
Nu laddar den, men är det inte lite klent!??
 
  • Gardena gränssnittsdisplay, batterispänning, laddningstid, laddningsström, temperatur, knappsats, röda knappar, används, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • GARDENA kontrollpanel för bevattningssystem visar spänning, laddningar, ström och temperatur på en LCD-skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L lasseboy skrev:
Nu laddar den, men är det inte lite klent!??
Drygt 800 mA borde vara OK. Ser du att spänningen stiger?
 
Ska kolla när jag kommer hem, blev lite irriterad och tog fotona och lämnade "Ninis" för att dö:rofl:

Om man nu ska byta maskin vad ska man köpa? Grannar har Garden city och den andra Sileno mimino Och redan efter 2 och 4 år krånglar mycket.
 
L lasseboy skrev:
Ska kolla när jag kommer hem, blev lite irriterad och tog fotona och lämnade "Ninis" för att dö:rofl:

Om man nu ska byta maskin vad ska man köpa? Grannar har Garden city och den andra Sileno mimino Och redan efter 2 och 4 år krånglar mycket.
Det kokar väl ner till tomtstorlek och hur mycket pengar du vill spendera.
Gardena har 5 års garanti på sina maskiner (kräver registrering).

Vad är det som krånglar?
Grejorna kräver en korrekt installation för att de ska fungera driftsäkert.
 
E etompau skrev:
Det kokar väl ner till tomtstorlek och hur mycket pengar du vill spendera.
Gardena har 5 års garanti på sina maskiner (kräver registrering).

Vad är det som krånglar?
Grejorna kräver en korrekt installation för att de ska fungera driftsäkert.
För min del är det 3 året i rad som det strular med min gamla maskin.

Grannen mitt emot mig, har problem med han fortfarande, han har bara 3 års garanti, och den gick ut föra året i april, Denna tråd startade jag åt han då https://www.byggahus.se/forum/threads/gardena-silo-city-lilla-varianten.462968/#post-4843619 Samma problem fortfarande, han lämnade in den till Borgstena maskin nått.. som tog 2500 kr, och när grannen kom hem betedde den sig lika dant igen.
Han ringde till dem och de sa att den gick som den skulle hos dem.
Nu ska han dit igen....

Granne nr 2 har Sileno mimion och den stannar typ 3 gånger i veckan mitt ut på gräset. Han åker mycket husbil så jag får gå dit och flytta in den i laddaren, sen går den igen efter 1 h. Batteriet är inte ur laddat och inga felmeddelanden.

Vi har tomter på 200-300 kvm så de är små och kräver inte mycket. Har sneglat på Worx men hittar inte mycket ris eller ros!
 
Hej!

För 10 år sedan 23/6 (midsommardagen då), så installerade jag en Gardena R40Li. Den fungerar fortfarande.

Förutom knivbyte så har det blivit,
- 1st batteribyte samt firmware uppgradering.
- Den 2-ledade laddkabeln mellan nätdel och laddstation har jag bytt ut p.g.a. korrosion.
- Kabeln i laddstationen till ena laddblecket har jag bytt ut p.g.a. korrosion.
- En bricka i papp(?) hade multnat bort i skruvanslutningen till ett av laddblecken i robotklipparen, vilket skapade glappig batteriladdning.
- Laddstationens radioantenn på undersidan har jag bytt ut p.g.a. korrosion.

- Bakre hjulet börjar bli slitet, snart dags att att byta.

- Begränsnings och guidekabel (Original förtennad) samt kopplingar har fungerat utan något byte.

Så överlag mycket tillförlitlig, om det inte hade varit för att Husqvarna/Gardena valt kablage som inte är lämpat för fuktigt utomhusbruk, kablage vilket enbart är i rå koppar och inte är förtennat. De kablar jag bytt ut, har jag bytt till förtennade.
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
nikasp
F frav skrev:
Hej!

För 10 år sedan 23/6 (midsommardagen då), så installerade jag en Gardena R40Li. Den fungerar fortfarande.

Förutom knivbyte så har det blivit,
- 1st batteribyte samt firmware uppgradering.
- Den 2-ledade laddkabeln mellan nätdel och laddstation har jag bytt ut p.g.a. korrosion.
- Kabeln i laddstationen till ena laddblecket har jag bytt ut p.g.a. korrosion.
- En bricka i papp(?) hade multnat bort i skruvanslutningen till ett av laddblecken i robotklipparen, vilket skapade glappig batteriladdning.
- Laddstationens radioantenn på undersidan har jag bytt ut p.g.a. korrosion.

- Bakre hjulet börjar bli slitet, snart dags att att byta.

- Begränsnings och guidekabel (Original förtennad) samt kopplingar har fungerat utan något byte.

Så överlag mycket tillförlitlig, om det inte hade varit för att Husqvarna/Gardena valt kablage som inte är lämpat för fuktigt utomhusbruk, kablage vilket enbart är i rå koppar och inte är förtennat. De kablar jag bytt ut, har jag bytt till förtennade.
Svärmors R40 har också bara gått och gått med extremt lite underhåll. Nästan bara jag som brukar tvätta av den väldigt sällan och har bytt batteri efter kanske 5-6 år.
 
  • Gilla
Pandre
  • Laddar…
Vår R70 har rullat i 9 eller 10 år. Chassiet ser ut som vid leveransen, bara några småmärke.
Har varit en riktigt trotjänare som har sparat många timmars manuell gräsklippning.

Blev ett nytt batteri efter 5 år.
Hjulen bytte vi i förbyggande syfte förra året. Lite slitna dubbar, hade säkert gått att köra vidare med.

Förra året gav klippmotorn upp, enl. verkstaden var det rost i den. Dom satte dit en utbytesmotor, 800 kr inkl. arbete.

Vid inköp av robotklipparen stod i valet mellan Gardenan och Biltemas klippare, som då hade höjts till skyarna av Råd & Rön. Tackar min lyckliga stjärna att vi valde Gardenan.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi kan bara instämma gällande vår R40. Köptes 2015 och gick först sparsamt pga svår layout, men sedan har den bara tuggat på efter flytt till nytt hus. Endast batteribyte genomfört en gång.
Nu behövs nya drivhjul och bakre svänghjul bytas ut.
Var köper jag dessa delar?
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
P Pandre skrev:
Vi kan bara instämma gällande vår R40. Köptes 2015 och gick först sparsamt pga svår layout, men sedan har den bara tuggat på efter flytt till nytt hus. Endast batteribyte genomfört en gång.
Nu behövs nya drivhjul och bakre svänghjul bytas ut.
Var köper jag dessa delar?
Reservdelar kan du köpa hos någon lokal husqvarna/gardena-åf eller via webbhandlare, ex Maskinklippet eller GPL-shop.
 
Skrev ju för inte så länge sedan att R40Li tillverkad i slutet på 2012, fungerat fint i 10år.

Nu så kom dock ett problem, vilket gör att den står stilla. Har på distans fått reda på, att den bara stannade ute på gräsmattan, att det först stod något i stil med "no loop signal Fault 4" men den gröna lysdioden lyser med fast sken i laddstationen, vilket väl betyder att slingan är hel. Nu står det "Fault (70) Alarm! Mover stopped. No loop signal".

Hjälper inte att starta om med on-off brytaren.

Vad kan detta bero på?
 
F frav skrev:
Skrev ju för inte så länge sedan att R40Li tillverkad i slutet på 2012, fungerat fint i 10år.

Nu så kom dock ett problem, vilket gör att den står stilla. Har på distans fått reda på, att den bara stannade ute på gräsmattan, att det först stod något i stil med "no loop signal Fault 4" men den gröna lysdioden lyser med fast sken i laddstationen, vilket väl betyder att slingan är hel. Nu står det "Fault (70) Alarm! Mover stopped. No loop signal".

Hjälper inte att starta om med on-off brytaren.

Vad kan detta bero på?
Kortet i laddstationen kan i vissa fall (ex. åska) gå sönder utan att det indikeras på lysdioden.
Lossgör beg.kabeln och se om dioden ändrar färg/börjar blinka, gör den inte det utan lyser med fast grönt sken är sannolikt kortet defekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.