420 448 läst · 2 056 svar
420k läst
2,1k svar
Gardena R40li
Hej! Allt detta har jag gjort, den laddar inte, I natt kom jag på att laddarens kablar var märkta röd och svart vart de skulle sitta, Spelar det roll även i laddblecken i klippare? Det finns Inge märkning alls. Ska prova vända på dem!
E etompau skrev:Aktivera quick info.-menyn genom lång tryck på 0. Avläs batteriström, ställ klipparen i laddaren, dra den ut och in några gånger och se om laddningen påbörjas på korrekt sätt
Visas ett negativt strömvärde sker urladdning, positivt strömvärde sker laddning. Beroende på batteriets status kan strömmen ligga närmare 1000 mA.
Har du kollat kablaget från klipparens laddbleck, så att de är friska och hela?
Bakdelen utsätts för mycket fukt som kan påverka metall och kontakter..
E etompau skrev:Aktivera quick info.-menyn genom lång tryck på 0. Avläs batteriström, ställ klipparen i laddaren, dra den ut och in några gånger och se om laddningen påbörjas på korrekt sätt
Visas ett negativt strömvärde sker urladdning, positivt strömvärde sker laddning. Beroende på batteriets status kan strömmen ligga närmare 1000 mA.
Har du kollat kablaget från klipparens laddbleck, så att de är friska och hela?
Bakdelen utsätts för mycket fukt som kan påverka metall och kontakter..
OK, vilka värde får du då fram?L lasseboy skrev:
Givetvis måste polariteten vara rätt. Brukar du bara chansa på + och - när du ansluter en batteriladdare till bilens batteri?
Har ju nästan varje år haft isär bakdelen och gjort rent, men aldrig sätt nån märkning vilken sida rött respektive svart ska sitta, ska ta en bild så fort regnet lättar. Här öser det ner ☔️E etompau skrev:
Sladdarna når bara på ett sätt i maskinen, så de är nog rätt!
Bifogar lite bilder
Bifogar lite bilder
Som sagt, ett negativt värde på "Ström" betyder att klipparen ej laddas.
Är bilderna tagna med klipparen i eller utanför laddstationen?
Temperaturvärdet ser märkligt ut.
Är det originalbatteri eller piratbatteri i klipparen?
Är bilderna tagna med klipparen i eller utanför laddstationen?
Temperaturvärdet ser märkligt ut.
Är det originalbatteri eller piratbatteri i klipparen?
Den är i laddaren har dragit den fram och till baka flera gånger inget händer.E etompau skrev:
Växlade kablar i gräsklipparen oxå nu fast det var trångt men samma endå.
Batteriet är köpt i Juli förra året, Ladda den fullt i höstat och den har ståt inne.
Första start visade batteriet full laddning. (Batteriet köpt på Batteriebolaget)
Kanske hann inte tempen visa rätt då den var avstängd när jag växla kablarna.
L lasseboy skrev:Den är i laddaren har dragit den fram och till baka flera gånger inget händer.
Växlade kablar i gräsklipparen oxå nu fast det var trångt men samma endå.
Batteriet är köpt i Juli förra året, Ladda den fullt i höstat och den har ståt inne.
Första start visade batteriet full laddning. (Batteriet köpt på Batteriebolaget)
Kanske hann inte tempen visa rätt då den var avstängd när jag växla kablarna.
Låter minst sagt riskabelt att bara lägga om polaritet så där som du beskriver det.
"batteribolaget, då misstänker jag att du har ett piratbatteri.
Tempvärdet kan ev. ha påverkan på laddningsförloppet. Får du inget vettigt temp.värde?
Kan gå ut och låta den stå lite längre, igår visade den 17 grader då i skuggan så den bör stämma.E etompau skrev:
Idag har vi 8 grader men har stängt av maskinen.
Vad ska laddarens bläck har för värd när man mäter med spänningsmätare.
Tänkte låna en av grannen imorgon.
Laddblecken på laddstationen ska ha samma spänning som transformatorn, ca 22 V.L lasseboy skrev:
Hej
Laddstationen är ok.
Så tänkte ta loss kabel från bläcken fram till där den sitter fast och kolla så den är hel. Men hur kommer jag in där?? Se bild
Laddstationen är ok.
Så tänkte ta loss kabel från bläcken fram till där den sitter fast och kolla så den är hel. Men hur kommer jag in där?? Se bild
Skulle säga att chansen att piratbatteriet är orsaken till strulet är större än att det skulle vara något avbrott internt i klipparen.
Ser du ingen förändring över huvud taget på laddströmsvärdet när du placerar klipparen i laddstationen?
Klipparen öppnas från ovansidan.
Skruva loss skruvarna som sitter i gummiupphängningen och ta av ovandelen.
Sedan finns där en drös med skruvar för kåpa.
Ser du ingen förändring över huvud taget på laddströmsvärdet när du placerar klipparen i laddstationen?
Klipparen öppnas från ovansidan.
Skruva loss skruvarna som sitter i gummiupphängningen och ta av ovandelen.
Sedan finns där en drös med skruvar för kåpa.
E etompau skrev:Skulle säga att chansen att piratbatteriet är orsaken till strulet är större än att det skulle vara något avbrott internt i klipparen.
Ser du ingen förändring över huvud taget på laddströmsvärdet när du placerar klipparen i laddstationen?
Klipparen öppnas från ovansidan.
Skruva loss skruvarna som sitter i gummiupphängningen och ta av ovandelen.
Sedan finns där en drös med skruvar för kåpa.
Har kommit så här långt! Se bild!E etompau skrev:Skulle säga att chansen att piratbatteriet är orsaken till strulet är större än att det skulle vara något avbrott internt i klipparen.
Ser du ingen förändring över huvud taget på laddströmsvärdet när du placerar klipparen i laddstationen?
Klipparen öppnas från ovansidan.
Skruva loss skruvarna som sitter i gummiupphängningen och ta av ovandelen.
Sedan finns där en drös med skruvar för kåpa.
Den svart kabeln bara gick av ser mörken ut hur nu den kan va det. Tror inte det är batteriet som gick 55 min när jag ställde ut den i tisdags.
Kanske är det under ifrån jag kommer åt den. Över ifrån kommer jag inte längre.
Det sitter skruvar runt kanten på toppkåpan. Lossa dom, så bör du kunna lyfta av toppen.
Visst, det kan vara någon utmattningsskada på kabel eller kontakt. Du får jobba dig inåt i maskinen för att följa upp det ordentligt.
Visst, det kan vara någon utmattningsskada på kabel eller kontakt. Du får jobba dig inåt i maskinen för att följa upp det ordentligt.
Nu kom jag åt allt! Tror du jag kan skarva den kabel från den del som är inne i maskinen och få det att hålla? Byta ut de små öglorna mot typ flat kontakter?E etompau skrev: