979 770 läst · 10 047 svar
980k läst
10,0k svar
GAAAAHHHH!!!
Som 19-åring på ett callcenter (kundtjänst) så är det inte möjligt att få ledigt. Inte när man är inhyrd i två led av konsultfirmor i alla fall. Du är sjukt lätt utbytbar. Det finns en orsak till att denna typ av upplägg är så populära.N Niq skrev:
De flesta av hans kompisar som tagit sabbatsår har inte fått något jobb alls, så han är väldigt mån om att få behålla det jobb han har.
Men vad händer med hans intjänade semesterdagar då? Dom kan dom ju knappast neka honom. Eller om han blir sjuk?pacman42 skrev:Som 19-åring på ett callcenter (kundtjänst) så är det inte möjligt att få ledigt. Inte när man är inhyrd i två led av konsultfirmor i alla fall. Du är sjukt lätt utbytbar. Det finns en orsak till att denna typ av upplägg är så populära.
De flesta av hans kompisar som tagit sabbatsår har inte fått något jobb alls, så han är väldigt mån om att få behålla det jobb han har.
Har man en uppenbart oseriös arbetsgivare som gör att man inte kan utföra ett bankärende på ett halvår så skulle jag i alla fall inte ha några moraliska problem att fixa ledigt på något sätt. Nu i influensa/mykoplasma/covidtider kan man väl med gott samvete ta en sjukdag bara man har lite slem i halsen.pacman42 skrev:
Nästan så jag kunde tänka mig att rösta på MP eller V ifall de lovade att förbjuda telefonförsäljning
Kan tipsa de ungdomar som inte har jobb att ta truckkort (en helg, 2500kr), det var en riktig dörröppnare för min grabb när han behövde extrajobb ett halvår innan lumpen. I alla fall här i sthlmsområdet var lagerjobb lätta att få om man hade truckbehörighet förra året.pacman42 skrev:Som 19-åring på ett callcenter (kundtjänst) så är det inte möjligt att få ledigt. Inte när man är inhyrd i två led av konsultfirmor i alla fall. Du är sjukt lätt utbytbar. Det finns en orsak till att denna typ av upplägg är så populära.
Att bli sjuk är inte bra om man vill fortsätta jobba, de kan i princip säga upp honom när de vill (en månads uppsägning dock). Semesterdagar faller ut som pengar när 6-månadersavtalet går ut. Innan dess så har han ingen rätt till semester.N Niq skrev:
Provanställningar med korttidskontrakt via konsultfirma används som ett sätt att aldrig behöva ta något ansvar för de anställda. Sedan säger firman nej och anställer nya istället. Eftersom det går via konsultfirmor i två led dessutom, så har kundtjänsten han arbetar åt ingen som helst anledning att bevilja ledigt eller behålla personer som är sjuka ofta. Ett vattentätt sätt att gå runt anställningstryggheten.
Sonen har redan tagit truckkort och har inte blivit kallad till mer än två intervjuer i Göteborg trots massor av ansökningar. Det är uppenbarligen inte brist på truckutbildade längre. Företagen utbildar de som inte har truckkort och väljer istället de som de tror kommer att bli kvar en längre tid (inte de som uppenbarligen har sabbatsår). Att ta truckkort tar ju bara en dag...D Dublin skrev:
Kan du peka ut en bank där du kan bli kund utan att gå till ett kontor och utan att redan ha BankID och dessutom inte behöver betala en dyr årsavgift för ett baspaket av tjänster, då väljer vi genast den för att kunna skaffa ett BankID. Vi har inte hittat någon som matchar detta ännu, vi har kollat på närmare tio stycken banker hittills.Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 192 inlägg
Det har inte varit brist på truckförare, under de 15 år jag arbetat med arbetsmarknadspolitik... Däremot använder bemanningsföretagen det för att sålla bort folk...pacman42 skrev:Sonen har redan tagit truckkort och har inte blivit kallad till mer än två intervjuer i Göteborg trots massor av ansökningar. Det är uppenbarligen inte brist på truckutbildade längre. Företagen utbildar de som inte har truckkort och väljer istället de som de tror kommer att bli kvar en längre tid (inte de som uppenbarligen har sabbatsår). Att ta truckkort tar ju bara en dag...
Det är som sagt var inga problem hos Skandia. Dock måste man ringa deras kundtjänst istället för att göra allt via hemsidan. Det enda man behöver betala är 20:- i månaden för visakortet (gratis första året) om man väljer deras "vardagspaket" med bankkonto, swish, etc.pacman42 skrev:Kan du peka ut en bank där du kan bli kund utan att gå till ett kontor och utan att redan ha BankID och dessutom inte behöver betala en dyr årsavgift för ett baspaket av tjänster, då väljer vi genast den för att kunna skaffa ett BankID. Vi har inte hittat någon som matchar detta ännu, vi har kollat på närmare tio stycken banker hittills.
Skandiabanken ska enligt @useless fungera. Jag har tyvärr ingen koll på vilka banker som erbjuder vad. Gillar man inte årsavgiften behöver man inte stanna kvar som kund längre än tills man med hjälp av deras BankID skaffat BankID där man egentligen vill vara kund.pacman42 skrev:
EDIT: Jag är för övrigt kund med tillgång till både bankdosa, internetbank och BankID hos både Handelsbanken och SEB utan att betala en krona i årsavgift. Vet dock inte om jag skulle kunna bli det idag utan att använda BankID eller besöka ett kontor.
Ok jag förstår problematiken och att man som ung som bara tänkt arbeta en kortare tid inte har lust och möjlighet att bråka.pacman42 skrev:Att bli sjuk är inte bra om man vill fortsätta jobba, de kan i princip säga upp honom när de vill (en månads uppsägning dock). Semesterdagar faller ut som pengar när 6-månadersavtalet går ut. Innan dess så har han ingen rätt till semester.
Provanställningar med korttidskontrakt via konsultfirma används som ett sätt att aldrig behöva ta något ansvar för de anställda. Sedan säger firman nej och anställer nya istället. Eftersom det går via konsultfirmor i två led dessutom, så har kundtjänsten han arbetar åt ingen som helst anledning att bevilja ledigt eller behålla personer som är sjuka ofta. Ett vattentätt sätt att gå runt anställningstryggheten.
Men det vore ju bra om folk vägrade jobba åt sådana företag.
I Teslatråden berättas det ju hela tiden att om man inte trivs på sitt arbete så är det bara att byta. 😀