tommib tommib skrev:
Freja eID funkar för många saker, men tyvärr inte Swish.
Den kan man skaffa hemifrån om man har ett nationellt id-kort eller pass med RFID.
Gissa vart sonens stora behov av BankID finns?

T
B Blazermannen skrev:
GAAAAHHHH!!!

Skulle parkera en bil till på en parkering där jag redan hade en bil, och tänkte använda samma app som bil nr 1, men se det gick inte. "Du har redan en pågående parkering!" kom det fram som meddelande, när jag tryckte Okej för att komma vidare kom jag bara tillbaka till startläget. Jag fick lösa det på annat sätt, men det är lite märkligt att ett parkeringsbolag tycker att de tjänar tillräckligt med pengar och inte vill ha mer, ganska uppseendeväckande rentav.
Jag kan delvis förstå hur de tänker, du kan ju bara köra en bil i taget....

Då var det värre med parkeringsappen i Linköping dom bara accepterade att ett fordon var upplagt i en persons app...
Jag hade hälsat på studerande barn och reggat vår bil, senare var sambon nere och hälsade på studerande barn och kunde inte registrera vår bil eftersom den redan var registrerad av annan person/app.... Hon fick ringa mig som fick lösa betalningen på distans, dock inte innan jag fått ett mail om en betald parkering från ett parkeringshus med automatisk registrering och debitering av avgiften.

Var en lätt knepig förmiddag... 😁

pacman42 pacman42 skrev:
Sonen har inget BankId för tillfället, han jobbar nämligen under bankens öppettider och det finns inget sätt att få ett nytt BankId (den gamla telefonen klappade ihop totalt och eftersom han var under 18 år när det fixades så fick han ingen separat bankdosa) annat än att gå till det fysiska bankkontoret. Han jobbar alla vardagar fram till början av maj, så om ett halvår kanske det går att lösa. GAAAHHH!
Något positivt med Handelsbanken är att man får BankID på kort, även som minderårig... Det är alltid smidigt att ordna nytt mobilt BankID när de byter telefon.... 👍

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Något positivt med Handelsbanken är att man får BankID på kort, även som minderårig
Går det att ordna utan att besöka kontoret? I så fall är det en lösning för @pacman42s son.

Alfredo Alfredo skrev:
Går det att ordna utan att besöka kontoret? I så fall är det en lösning för @pacman42s son.
Och det går naturligtvis att byta bank utan att gå till kontoret?

pacman42 pacman42 skrev:
Och det går naturligtvis att byta bank utan att gå till kontoret?
Vem har pratat om att byta? Om det går att bli kund i Handelsbanken och få "BankID på kort" utan att gå till kontoret var i princip min fråga. Jag vet inte om det går.

Jag har Skandiabanken och har aldrig behövt besöka nåt kontor (eftersom det inte finns något...).

Alfredo Alfredo skrev:
Det tror jag tyvärr inte.. De verkar tycka att deras kontor är en USP ....

useless useless skrev:
Jag har Skandiabanken och har aldrig behövt besöka nåt kontor (eftersom det inte finns något...).
Hu gjorde du då "första gången". Hade du redan ett BankID från någon annan?

Alfredo Alfredo skrev:
Hu gjorde du då "första gången". Hade du redan ett BankID från någon annan?
Fanns inte i slutet av förra årtusendet...

Men barnen har blivit kunder och skaffat bankid i modern tid utan att behöva besöka något kontor. Man får en engångskod hemskickad i ett rekommenderat brev.
Men dom kanske har stramat upp processen de senaste åren?

useless useless skrev:
Fanns inte i slutet av förra årtusendet.
Men hur gick det till då du blev kund då? Du har vad jag förstår aldrig besökt dem men har BankID utfärdat av dem?

pacman42 pacman42 skrev:
Sonen har inget BankId för tillfället, han jobbar nämligen under bankens öppettider och det finns inget sätt att få ett nytt BankId (den gamla telefonen klappade ihop totalt och eftersom han var under 18 år när det fixades så fick han ingen separat bankdosa) annat än att gå till det fysiska bankkontoret. Han jobbar alla vardagar fram till början av maj, så om ett halvår kanske det går att lösa. GAAAHHH!
Vad har han riktigt för jobb där man inte kan få ledigt en stund för att gå till banken?

Men det borde väl gå att visa sitt pass eller annat giltigt id via ett distansmöte?

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men hur gick det till då du blev kund då? Du har vad jag förstår aldrig besökt dem men har BankID utfärdat av dem?
Som jag skrev. Första gången fick man en engångskod hemskickad som rek.

pacman42 pacman42 skrev:
Och har inget pass, för då kan man beställa/ladda ned ett nytt. Gjorde så senast, men är kanske bankberoende, och har Swedbank.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.