GoC GoC skrev:
Ja men det är en jäkla skillnad mot att det faktiskt är fel på signalsystemet.
Det du skriver om är nått annat. …
Var det inte precis vad jag skrev? Vi är överens i alla fall.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Var det inte precis vad jag skrev? Vi är överens i alla fall.
Ja det är vi. Men jag jobbar tätt på signalprojektörer som projekterat dessa signalsystem så är väl därför som signalfel är nått annat för mig. Något som designar för att det helst inte skall hända, men väder och vind, yttre åverkan mm kan så klart orsaka ”äkta” signalfel.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Ja det är vi. Men jag jobbar tätt på signalprojektörer som projekterat dessa signalsystem så är väl därför som signalfel är nått annat för mig. Något som designar för att det helst inte skall hända, men väder och vind, yttre åverkan mm kan så klart orsaka ”äkta” signalfel.
Gaaaahhhh.

Här har jag lite småkoll. Signalerna styrs av el. Vid en kortslutning på ett ställe, går signalen bakom ochframför om till stopp, vilket indikerar att ett tåg finns på det stället och hindrar därför tåget bakom och framför att kollidera med tåget.
Som vi vet har elektricitet en förmåga att inte göra som vi vill utan kortsluta sig lite hipp som happ. Då uppstår ett signalfel.
Trafikverket (inte SJ) har folk i beredskap att ringa ut vid fel. Det börjar alltså inte en upphandling varje gång.

Om inget tåg skall finnas på "stället" får tåget vid den "trasiga" signalen passera densamma och köra i 40. Detta för att kunna stanna ifall det finns något ivägen.

Ungefär så, går det till.
 
T topmount skrev:
GAAAHHHH! Finns det någon lekman som blivit typ halvbra på att bredspackla. Kan man typ anställa en målare för att typ lära en grunderna?
Japp. Halvbra. Men fortfarande förbannat långsam.

Denna hjälpte mig att förstå vad jag gjorde för fel. För smalt och fel teknik i utkanten på spacklet.


 
  • Gilla
JonasJN och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Då uppstår ett signalfel.
Jag har hört att signalfel är en samlingsterm som omfattar allt från bakfull lokförare till risk för minusgrader kommande vecka. GAAAAHHHH!!!
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har hört att signalfel är en samlingsterm som omfattar allt från bakfull lokförare till risk för minusgrader kommande vecka. GAAAAHHHH!!!
Gaaaaĥĥhhhhhhhhhh.

Japp. Även självmördare går ofta under kategorin "signalfel".
Vanligtvis tar det "felet" flera timmar att åtgärda.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
En rimlig vit lögn.
 
  • Gilla
Lilak och 1 till
  • Laddar…
Ggggggggggaaaaaaahhhhhhh. Ja.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Gah. Alternativet: -"Tonåring påkörd. Vi väntar på polis, brandkår och ambulans. När de flesta kroppsdelar är funna och uppsamlade och lokföraren är utbytt mot ett fräscht dito, kan vi resa vidare. Hoppas ni har överseende med detta lilla missöde.

Signalfel, är mer pragmatiskt.
 
  • Gilla
  • Wow
lat och 3 till
  • Laddar…
I natt kom antydan till vinter till Göteborg. Någon minusgrad men som vanligt här fuktigt. Bott här i runt 40 år men i morse släppte man en helt ny bortförklaring till driftstopp i delar av spårvagnsnätet. Rimfrost på kontaktledningarna. Har funnits 4-5 månader om året i de 120 år vi haft spårvagn. Hittills har det aldrig varit något problem. Tvärtom väldigt vackert på morgonen att se en spårvagn köra in på en orörd sträcka. Gnistrar och sprakar.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
T Tovan skrev:
I natt kom antydan till vinter till Göteborg. Någon minusgrad men som vanligt här fuktigt. Bott här i runt 40 år men i morse släppte man en helt ny bortförklaring till driftstopp i delar av spårvagnsnätet. Rimfrost på kontaktledningarna. Har funnits 4-5 månader om året i de 120 år vi haft spårvagn. Hittills har det aldrig varit något problem. Tvärtom väldigt vackert på morgonen att se en spårvagn köra in på en orörd sträcka. Gnistrar och sprakar.
Rimfrost skadar strömavtagaren på grund av dålig kontakt vilket genererar hög värme.

Ursäkta. Gah.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Gaaaahhhh.

Här har jag lite småkoll. Signalerna styrs av el. Vid en kortslutning på ett ställe, går signalen bakom ochframför om till stopp, vilket indikerar att ett tåg finns på det stället och hindrar därför tåget bakom och framför att kollidera med tåget.
Som vi vet har elektricitet en förmåga att inte göra som vi vill utan kortsluta sig lite hipp som happ. Då uppstår ett signalfel.
Trafikverket (inte SJ) har folk i beredskap att ringa ut vid fel. Det börjar alltså inte en upphandling varje gång.

Om inget tåg skall finnas på "stället" får tåget vid den "trasiga" signalen passera densamma och köra i 40. Detta för att kunna stanna ifall det finns något ivägen.

Ungefär så, går det till.
Ja men snart kommer ju ERTMS in i bilden. Då blir det väl datafel i stället.
 
GoC GoC skrev:
Ja men snart kommer ju ERTMS in i bilden. Då blir det väl datafel i stället.
Japp.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Japp. Halvbra. Men fortfarande förbannat långsam.

Denna hjälpte mig att förstå vad jag gjorde för fel. För smalt och fel teknik i utkanten på spacklet.

[media]
[media]
Ja där är vi något på spåren jobbar nog för mycket på att hålla spackelspaden parallell med underlaget hela tiden, tack för tipset. Extra svårt i taket där jag jobbar nu, men jag får fortsätta träna
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ja, kör man som en Stockholmare tar det såklart tid....
Rätt tydligt det är bondlurkarna som såsar när man är ute på 2 plus 1 i landet. De saktar ner när det blir enfiligt bra bit under hastighetsbegränsning, oberoende av väder och väglag. Sedan när der blir tvåfiligt ökar de hastigheten så att man måste köra extra fort för att komma förbi innan det blir enfiligt igen. Gärna någon bondlurk som ligger framför som kör ut i vänsterfilen och kör 1 kmh snabbare än bilen de ska om.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.