1 010 325 läst · 10 347 svar
1010k läst
10,3k svar
GAAAAHHHH!!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 724 inlägg
Ja det är vi. Men jag jobbar tätt på signalprojektörer som projekterat dessa signalsystem så är väl därför som signalfel är nått annat för mig. Något som designar för att det helst inte skall hända, men väder och vind, yttre åverkan mm kan så klart orsaka ”äkta” signalfel.Johan Gunverth skrev:
Gaaaahhhh.GoC skrev:
Här har jag lite småkoll. Signalerna styrs av el. Vid en kortslutning på ett ställe, går signalen bakom ochframför om till stopp, vilket indikerar att ett tåg finns på det stället och hindrar därför tåget bakom och framför att kollidera med tåget.
Som vi vet har elektricitet en förmåga att inte göra som vi vill utan kortsluta sig lite hipp som happ. Då uppstår ett signalfel.
Trafikverket (inte SJ) har folk i beredskap att ringa ut vid fel. Det börjar alltså inte en upphandling varje gång.
Om inget tåg skall finnas på "stället" får tåget vid den "trasiga" signalen passera densamma och köra i 40. Detta för att kunna stanna ifall det finns något ivägen.
Ungefär så, går det till.
Japp. Halvbra. Men fortfarande förbannat långsam.T topmount skrev:
Denna hjälpte mig att förstå vad jag gjorde för fel. För smalt och fel teknik i utkanten på spacklet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 967 inlägg
En rimlig vit lögn.
Gah. Alternativet: -"Tonåring påkörd. Vi väntar på polis, brandkår och ambulans. När de flesta kroppsdelar är funna och uppsamlade och lokföraren är utbytt mot ett fräscht dito, kan vi resa vidare. Hoppas ni har överseende med detta lilla missöde.
Signalfel, är mer pragmatiskt.
Signalfel, är mer pragmatiskt.
I natt kom antydan till vinter till Göteborg. Någon minusgrad men som vanligt här fuktigt. Bott här i runt 40 år men i morse släppte man en helt ny bortförklaring till driftstopp i delar av spårvagnsnätet. Rimfrost på kontaktledningarna. Har funnits 4-5 månader om året i de 120 år vi haft spårvagn. Hittills har det aldrig varit något problem. Tvärtom väldigt vackert på morgonen att se en spårvagn köra in på en orörd sträcka. Gnistrar och sprakar.
Rimfrost skadar strömavtagaren på grund av dålig kontakt vilket genererar hög värme.T Tovan skrev:I natt kom antydan till vinter till Göteborg. Någon minusgrad men som vanligt här fuktigt. Bott här i runt 40 år men i morse släppte man en helt ny bortförklaring till driftstopp i delar av spårvagnsnätet. Rimfrost på kontaktledningarna. Har funnits 4-5 månader om året i de 120 år vi haft spårvagn. Hittills har det aldrig varit något problem. Tvärtom väldigt vackert på morgonen att se en spårvagn köra in på en orörd sträcka. Gnistrar och sprakar.
Ursäkta. Gah.
Ja men snart kommer ju ERTMS in i bilden. Då blir det väl datafel i stället.Intet skrev:Gaaaahhhh.
Här har jag lite småkoll. Signalerna styrs av el. Vid en kortslutning på ett ställe, går signalen bakom ochframför om till stopp, vilket indikerar att ett tåg finns på det stället och hindrar därför tåget bakom och framför att kollidera med tåget.
Som vi vet har elektricitet en förmåga att inte göra som vi vill utan kortsluta sig lite hipp som happ. Då uppstår ett signalfel.
Trafikverket (inte SJ) har folk i beredskap att ringa ut vid fel. Det börjar alltså inte en upphandling varje gång.
Om inget tåg skall finnas på "stället" får tåget vid den "trasiga" signalen passera densamma och köra i 40. Detta för att kunna stanna ifall det finns något ivägen.
Ungefär så, går det till.
Ja där är vi något på spåren jobbar nog för mycket på att hålla spackelspaden parallell med underlaget hela tiden, tack för tipset. Extra svårt i taket där jag jobbar nu, men jag får fortsätta tränaMathiasS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 418 inlägg
Rätt tydligt det är bondlurkarna som såsar när man är ute på 2 plus 1 i landet. De saktar ner när det blir enfiligt bra bit under hastighetsbegränsning, oberoende av väder och väglag. Sedan när der blir tvåfiligt ökar de hastigheten så att man måste köra extra fort för att komma förbi innan det blir enfiligt igen. Gärna någon bondlurk som ligger framför som kör ut i vänsterfilen och kör 1 kmh snabbare än bilen de ska om.kashieda skrev: