970 416 läst · 9 927 svar
970k läst
9,9k svar
GAAAAHHHH!!!
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Renoverare
· Värmland
· 814 inlägg
GAAAAHHHH för tåg.
Käresta åkte med mig till Umeå igår, idag skulle hon ta tåget hem, hade ett möte i kväll men skulle vara hemma tid, förberett med bilen vid stationen.......men så blev det inte 😡
Signalfel i Söderhamn 1 tim o 40 minuter.
Jag ska själv åka tåg från Stockholm om 8 dagar, ska med båten från Göteborg till Danmark 15.00.
Undra vilken tid man ska boka för att säkert hinna med båten ??
Kanske bäst att åka på tisdag och ta in på hotell.
GHHHAAA igen, jag hatar tåg.
Käresta åkte med mig till Umeå igår, idag skulle hon ta tåget hem, hade ett möte i kväll men skulle vara hemma tid, förberett med bilen vid stationen.......men så blev det inte 😡
Signalfel i Söderhamn 1 tim o 40 minuter.
Jag ska själv åka tåg från Stockholm om 8 dagar, ska med båten från Göteborg till Danmark 15.00.
Undra vilken tid man ska boka för att säkert hinna med båten ??
Kanske bäst att åka på tisdag och ta in på hotell.
GHHHAAA igen, jag hatar tåg.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 642 inlägg
”Signalfel”. När de femtielva inblandade bolagen inte har koll på exakt i vilken ordning man kontaktar ansvariga för att häva felet någon annan orsakat. Det är ytterst sällan ”fel på sladden” som ger signalfel.
Är väl ytterst sällan, eller snarare aldrig, som andra bolag än Trafikverket har någon som helst inblandning i järnvägens signalsystem.Johan Gunverth skrev:
Det är omgärdat av rigorösa säkerhetsrutiner och är ett helt eget system, så nej man kontaktar ingen annan för att häva ett fel på signalsystemet. Är det ett fel, så får tågen stå still. Alternativt framföras invändigt låg fart så lokföraren kan ha visuell kontroll och stanna i god tid om ett hinder skulle uppenbara sig på spåret.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 642 inlägg
OK. För att förtydliga: ett signalfel uppstår när någon händelse inträffar som inte är förväntad och därmed slår signalsystemet om till ”rött”. Sedan skall detta nystas upp av bl.a. Trafikverket innan tåget kan gå igen. Det brukar ta tid med de femtielva inblandade parterna, typ olika servicebolag,
Källa: tågvärdar i bekantskapen.
Ja men det är en jäkla skillnad mot att det faktiskt är fel på signalsystemet.Johan Gunverth skrev:OK. För att förtydliga: ett signalfel uppstår när någon händelse inträffar som inte är förväntad och därmed slår signalsystemet om till ”rött”. Sedan skall detta nystas upp av bl.a. Trafikverket innan tåget kan gå igen. Det brukar ta tid med de femtielva inblandade parterna, typ olika servicebolag,
Det du skriver om är nått annat. Men det kallades folkligt signalfel, men är en oönskad händelse
Att signalen slår om till rött pga det är väl snarare Signalrätt, exakt det som signalsystemet skall hantera och inte släppa ut tåg på bansträckningar som inte är klarerade. Men det kan faktiskt även bli fel på signalsystemet.
Källa, Trafikverket
https://www.trafikverksskolan.se/utbildningsomraden/signaltele/vad-orsakar-signalfel/