Isakare Isakare skrev:
Meddelanden är typ "Kan nån flytta den här grushögen till 7.00"
"Trasig elkabel vid TT15" med bilder.
Elektriker och grävmaskinist svarar "Fixar det"
Är i tunnel, så sms/ringa funkar inte.
Ja och sådan information kan man ju normalt skicka precis hur som helst och definitivt med Whatsup som ändå har krypterad transport av meddelanden osv. Vill man tänka säkerhet så gissar jag att svagheterna hittas i hanteringen av telefonerna, i bakgrundskollen på de som använder telefonerna, eller hur man hanterar liknande information i andra sammanhang än just whatsup.

Gör man jobb på ett kärnkraftverk eller en flygbas kommer det (borde det) finnas andra rutiner på plats som även inkluderar hur information får skickas.

MathiasS MathiasS skrev:
Gör man jobb på ett kärnkraftverk eller en flygbas kommer det (borde det) finnas andra rutiner på plats som även inkluderar hur information får skickas.
På kärnkraftverk kan man nog säga 100% mobiltäckning, begränsning är generellt fotoförbud.

Gaaah för alla som tror att vaccin för covid och influensa skulle kunna ge hosta :)

Men mycoplasma går brett nu som sagt. Bred symptombild men hosta och huvudvärk är typiskt, liksom feber som pågår mer än ett par dagar (vilket ju är mer typiskt för virusinfektioner). Lurigt att inkubationstiden är så lång som ett par veckor, vilket gör det svårt att inse när och var man smittades.

• Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
EPA/A-traktorer som inte är jordbruks-/entreprenadmaskiner och körs av tonåringar som borde åka buss - GAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH

• Haha
  • Gilla
  • Wow
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
EPA/A-traktorer som inte är jordbruks-/entreprenadmaskiner och körs av tonåringar som borde åka buss - GAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHH
Nu går det inte bussar på! landsbygden längre där jag bor! "Skolungar" och andra som inte kan ta sig till jobbet/skolan längre! Alla bor inte i fjollträsk! Så lägg ner skitsnacket nu....

• Gilla
  • Älska
  • Haha
  • Wow
mexitegel och 7 till
  • Laddar…
Det är inte rimligt att ett LGF samlar 50-100 fordon bakom sig på en 3 mil lång 70-väg som är den enda vägen in/ut på ön, och vägrar lämna företräde bara för att det minsann inte är ett lagkrav.
Min närmsta granne är en kohage och jag är uppväxt på landsbygd i Norrland.
Trots att jag bor i utkanten av fjollträsk där bussarna går med 20 minuters intervall på morgnarna har jag all rätt i världen att klaga på ungdomar i LGF (gärna med tom tillkopplad släpvagn!) som gör det till en sport att bygga lämmeltåg på riksvägar där det är en mil mellan omkörningstillfällena och helt skiter i att hålla sig längs vägrenen trots fyra-fem busshållplatser per mil. De lokala entreprenörerna håller undan med sina hjullastare och grävmaskiner så fort tillfälle ges, men de mobilsurfande brudarna i moppebilar och grabbarna i 740 skiter i det.

Skitsnack? Nej erfarenhet.

Och den där epaföraren som samlar pendlare bakom sig på morgnarna? Han gasade ikapp mig förra veckan på 70-väg och gjorde donuts med sin LGF-prydda 740 vid en parkeringsplats.
Skitsnack? Nej! Skitunge!

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe
pjgb pjgb skrev:
Skitsnack? Nej! Skitunge!
Skitunge? Nej! Skitföräldrar!

För du tror väl inte att de köpt sina traktorer för eget intjänade pengar?

• Gilla
ÅkeSun
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Skitunge? Nej! Skitföräldrar!

För du tror väl inte att de köpt sina traktorer för eget intjänade pengar?
Varför inte det? Jag hade två jobb, på Urmakakeri och tidningsförsäljning.

Glömde GAH!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nu har jag ju själv två ungar som ibland förtjänar skit-prefixet, precis som majoriteten av alla barn i världen som har någon form av egen vilja och saknar konsekvenstänk, så jag tänker inte friskriva en tonåring baserat på att mamma och pappa köpt ett fordon och sagt ”kör nu försiktigt lilla gubben!”

Själv stoppade jag smällare i grannens brevlåda som tonåring. Men nog f-n körde jag åt sidan om köerna byggde på bakåt. Det gör jag än idag om jag kör släpvagn och ansamlar släptåg. Det är normalt jäkla hyfs?! Precis som att man släpper in en vänstersvängare i en lång bilkö om man har möjlighet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Va f-n, Plutonium saknas?

GAAAAHHHH!!!​

fast osmium är tyngre... ganska precis nära dubbelt tung som bly, och dyr - men plutonium är förmodligen dyrare, dock skulle jag inte vilja ha en liter av det i sfärisk form i min närhet även om det skulle vara väldigt, väldigt, väldigt bra betalt...

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Tur att det är kuber då.

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Ytterligare ett litet GAH.

Har under flera år bytt ut all nätverksutrustning till Ubiquiti. Mest irriterade har nog de blåa "odödliga" plåtswitcharna från Netgear varit. Difusa problem som inte gått att felsöka. Fungerar, fungerar lite, eller inte alls.

Nu var det fan dags igen. Har EN sådan kvar och plötsligt märker jag att en dator ansluten till den switchen bara har 100Mbps. Hyggligt normala svarstigden men bara 100Mbps. Testar på alla andra prylar och allt går i 1000Mbps. Flyttar datorn till en annan switch och plötsligt går det normalt igen.

Dags att byta ut den sista blåa och ge den ett slag med stora släggan. Usch.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Mest irriterade har nog de blåa "odödliga" plåtswitcharna från Netgear varit.
För mig är dessa just odödliga som i fullkomligt problemfria. Några av de tråkigaste prylar jag har, vilket här är något positivt.

Jag har två såna, där en av dem har något udda beteende...

Tror jag märkt upp vilken när jag la den åt sidan?

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAGH!

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jag trodde länge att det var så, har haft ett helt gäng med 100Mbps blåa och sedan bytt dessa till gigabit-blåa men någonstans där gick det fel för Netgear. Nu blir det managerbart och unifi. Kostar 1000spänn mer än en ny blå men det är det värt.

Unifi Lite 8 PoE-switch med tillbehör inklusive nätadapter, kabel och monteringsfästen på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.