953 085 läst · 9 707 svar
953k läst
9,7k svar
GAAAAHHHH!!!
Ett litet GAH.
Svärföräldrarnas Arlo-kameror som installerades utan problem för två år sedan slutade plötsligt att fungera.
Gjorde om installationsproceduren och det fungerade i 2 minuter, sedan gick det inte att göra installationen - varken basenhet eller kameror hittas.
Meckar i en timme med det och tar sedan hem prylarna där det givetvis fungerar direkt. Mitt nätverk, min telefon.
Tillbaka till svärföräldrarnas nätverk, inget fungerar igen. Givetvis sitter där också Telias F1-router där det är svårt att se vad man gör och vad som händer eller inte händer.
Provar att resetta och installera om allt ink app.
Provar att separera 2,4 och 5Ghz på olika ssid
Stänger av 5Ghz.
Olika fw inställningar
Försöker byta kanal, då det verkar vara störningar från grannarnas nät (som överlappar vald kanal), men det går förstås inte.
Tillslut hittar jag en halvt dold meny där jag kan välja, per band, vilken wifi standard som ska följas. Väljer att AX inte ska stödjas på 2.4 och vips så hoppar allt igång som Arlo tänkte sig det hela....
3h tog det nog, allt som allt. Hur ska folk med svensson-kunskaper inom nätverk få dessa saker att fungera kan man fråga sig...
Svärföräldrarnas Arlo-kameror som installerades utan problem för två år sedan slutade plötsligt att fungera.
Gjorde om installationsproceduren och det fungerade i 2 minuter, sedan gick det inte att göra installationen - varken basenhet eller kameror hittas.
Meckar i en timme med det och tar sedan hem prylarna där det givetvis fungerar direkt. Mitt nätverk, min telefon.
Tillbaka till svärföräldrarnas nätverk, inget fungerar igen. Givetvis sitter där också Telias F1-router där det är svårt att se vad man gör och vad som händer eller inte händer.
Provar att resetta och installera om allt ink app.
Provar att separera 2,4 och 5Ghz på olika ssid
Stänger av 5Ghz.
Olika fw inställningar
Försöker byta kanal, då det verkar vara störningar från grannarnas nät (som överlappar vald kanal), men det går förstås inte.
Tillslut hittar jag en halvt dold meny där jag kan välja, per band, vilken wifi standard som ska följas. Väljer att AX inte ska stödjas på 2.4 och vips så hoppar allt igång som Arlo tänkte sig det hela....
3h tog det nog, allt som allt. Hur ska folk med svensson-kunskaper inom nätverk få dessa saker att fungera kan man fråga sig...
3 timmar var snabbt för att lösa nätverksproblem. Jag var av med Citrix under 3 månader på min tjänste-PC. Otaliga "experter" gick bet och till slut efter många eskaleringar hamnade jag hos en riktig expert i Indien. Vi provade tillsammans via Teams att ändra de flesta inställningar i PCn och en del på servern tills det efter 1 timmes ändrande hoppade igång. Jag frågade om vi egentligen hade ändrat något och han bekräftade att det hade vi ju inte gjort, allt var bara ändrat och sedan ändrat tillbaka till ursprungsläget. Så var det gaska ofta fick jag veta. Citrix är ju som bekant ett riktigt skitprogram.
Ja Citrix är kasst. Till min lycka kommer jag åt nästan allt via mobilen istället för remote desktop.T TommyC skrev:3 timmar var snabbt för att lösa nätverksproblem. Jag var av med Citrix under 3 månader på min tjänste-PC. Otaliga "experter" gick bet och till slut efter många eskaleringar hamnade jag hos en riktig expert i Indien. Vi provade tillsammans via Teams att ändra de flesta inställningar i PCn och en del på servern tills det efter 1 timmes ändrande hoppade igång. Jag frågade om vi egentligen hade ändrat något och han bekräftade att det hade vi ju inte gjort, allt var bara ändrat och sedan ändrat tillbaka till ursprungsläget. Så var det gaska ofta fick jag veta. Citrix är ju som bekant ett riktigt skitprogram.
Det är kanske så att jag blivit lite bortskämd med att aldrig ha denna typ av problem här hemma, sedan jag bytt alla prylar till Ubiquiti. Det enda som inte fungerar felfritt är Yales Connect-modul, men det är ju en erkänt skitdålig produkt som helt enkelt inte fungerar ordentligt.T TommyC skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Det här är väl egentligen inversen av gaaaah, hitta något otroligt mediterande, att balansera RC däck. Mycket stillsamt och lugnande arbete
Efter:
Efter:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 288 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 288 inlägg
Citrix gör livet surt för folk....
För att vara allvarlig så är det en virtuell terminal. Tänk att din dator egentligen bara är en instans på en server någonstans. Citrix är systemet som gör att det ser ut som att du har en egen dator som du kommer till varje gång du kopplar upp din session. I teorin är det fiffigt. Om man som vi inom vården loggar in med kort och ska logga in i en sådär tre patientsystem varje gång är det praktiskt om man bara kan dra sitt kort, stoppa det i en annan dator en halvtimmer senare för att fortsätta där man var. Problemet är att det inte fungerar så bra i praktiken. För mig t.ex. så har sessionen kraschat mitt i natten en gång. Det kan jag inte göra något åt själv utan måste kontakta IT-support, vilket jag inte vill lägga tid på när jag är ansvarig för ett gäng intensivvårdspatienter. Tyvärr kommer jag ju inte in i några datasystem utan att kontakta dem.
Kör man med "feta klienter", dvs normala datorer med programvaran installerad direkt så byter man bara dator och jobbar vidare.
För att vara allvarlig så är det en virtuell terminal. Tänk att din dator egentligen bara är en instans på en server någonstans. Citrix är systemet som gör att det ser ut som att du har en egen dator som du kommer till varje gång du kopplar upp din session. I teorin är det fiffigt. Om man som vi inom vården loggar in med kort och ska logga in i en sådär tre patientsystem varje gång är det praktiskt om man bara kan dra sitt kort, stoppa det i en annan dator en halvtimmer senare för att fortsätta där man var. Problemet är att det inte fungerar så bra i praktiken. För mig t.ex. så har sessionen kraschat mitt i natten en gång. Det kan jag inte göra något åt själv utan måste kontakta IT-support, vilket jag inte vill lägga tid på när jag är ansvarig för ett gäng intensivvårdspatienter. Tyvärr kommer jag ju inte in i några datasystem utan att kontakta dem.
Kör man med "feta klienter", dvs normala datorer med programvaran installerad direkt så byter man bara dator och jobbar vidare.
Om Citrix hade hållit sig till det det var från början, en multiuser version av Win NT(och efterföljande versioner) så hade allt varit lugnt.
Men sedan började man bygga på med allt runt om och det var då det började strula på riktigt.
Jag var med i princip från början med Southside, Metaframe, Winframe och allt vad det hette.
De fick tillgång till MS källkod, på villkoret att MS fick tillgång till deras kod med viss fördröjning.
Men sedan började man bygga på med allt runt om och det var då det började strula på riktigt.
Jag var med i princip från början med Southside, Metaframe, Winframe och allt vad det hette.
De fick tillgång till MS källkod, på villkoret att MS fick tillgång till deras kod med viss fördröjning.
Medlem
· Sverige
· 5 257 inlägg
Jag kör med Brother sedan snart tre decennier, aldrig ens ett papperstrassel på den gamla HL-1440 som fortfarande funkar fint trots ca 25 k printade sidor. Skaffade ett par nya med scanner och dokumentmatare etc. Kan skriva ut till och med från gästernas mobiler hur enkelt som helst, även scanna.ÅkeSun skrev:jag H atar min P rinter!
För tredje gången har jag lovar att aldrtg mer köpa en skrivare av företaget som, enligt sin reklam, VILL att vi ska hata den, bara lite mindre. Denna gång har jag bett min omgivning att låsa in mig eller avliva mig om jag skulle få ett återfall!
Byter router, går fint
Får installera om Smarthome-grejorna, Tog tid, men motiverat eftersom jag vill komma åt prylarna när jag är bortrest
Printern kan inte hittas. Inte vet jag varför, men det är kanske för att CIA och/eller KGB tappar kontrollen.....
Men scannern fungerar!
Installerar om Chrome/inställningar, installationen misslyckas
OK, läs på
Läser mig till att HP har en app för printerkontroll. Laddar hem. Appen startar inte ens.
OK, nytt försök, kan det vara googles leksaksoperativ?
Tar fram en PC, installerar från kontrollpanelen, installationen misslyckas
Installerar appen på PC. Verkar lovande, appen hittar skrivaren, rått modell!
installerar..... installationen misslyckas, kan inte hitta drivrutinen
GAAAAAH
Jag tror att jag har fattat felet!
HP har tänkt till. Om gubbdjäveln inte har lyckats mörda printern på tre år (väl utanför garanti/support) så ska vi själva döda fanskapet!
Det är ju bara pinsamt att jag gick på ett köpa en HP.printer. Första gången jag hatade HP-skrivare var ju redan för 25 år sen när jag fick lära mig att HP aldrig fixar buggar i skrivarna, Dom lägger ner produkten och släpper ut en ny variant utan just detta problem. Eftersom det är en ny skrivare så får kunden köpa en helt ny förbättrad produkt för att lösa problemet.
Det är ju klart att man undrar, VARFÖR I H-E måste det finns 329 olika drivrutiner för att skriva ut en svartvit A4-sida, det borde ju räcka med en? Det måste man nog vara expert för att inte förstå
Nu åker skiten på tippen och jag köper en ny av ett annat fabrikat
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Ett par...en i drift å en i reserv 🤔H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige