Isakare Isakare skrev:
Verkar vara samma överallt, vår båtklubb har satt dyra böter på de som inte engagerar sig, 3000:- för en missad arbetsdag, man har 3 olika dagar att välja på, så det går inte skylla på att man inte kunde just den dagen.
Tror dessvärre våra sanktionsmöjligheter är små.
Och det är inte så att vi kan hindra folk från att bada från bryggan heller.
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Verkar vara samma överallt, vår båtklubb har satt dyra böter på de som inte engagerar sig, 3000:- för en missad arbetsdag, man har 3 olika dagar att välja på, så det går inte skylla på att man inte kunde just den dagen.
Men ja, det är nog en trend i samhället, folk engagerar sig inte alls på samma sätt som förr, jag såg det i studentföreningarna när jag pluggade för snart 20år sedan.
 
  • Gilla
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Men ja, det är nog en trend i samhället, folk engagerar sig inte alls på samma sätt som förr, jag såg det i studentföreningarna när jag pluggade för snart 20år sedan.
Man värderar sin tid helt enkelt. Jag kan oftast jobba extra för över 500kr timmen. Jag har varit med i föreningar som förväntar sig obetalt arbete men varför ska jag utföra det på bekostnad av 500kr timmen?
 
Handlat mat, servat maskiner och verktyg inför årets fixardag. Släkt och bekanta inbjudna. Magsjuk 4-åring dagen innan.. Inget man kan göra något åt men ändå GAAAAAH
 
  • Ledsen
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Man värderar sin tid helt enkelt. Jag kan oftast jobba extra för över 500kr timmen. Jag har varit med i föreningar som förväntar sig obetalt arbete men varför ska jag utföra det på bekostnad av 500kr timmen?
Ska vi resonera så kan vi ju lägga ner alla föreningar direkt 🙄
 
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska vi resonera så kan vi ju lägga ner alla föreningar direkt 🙄
Ja precis, hur ska jag resonera annars?
 
RoTe RoTe skrev:
Ja precis, hur ska jag resonera annars?
Som att det sannolikt kostar dig en tusenlapp att få någon annan att göra din del av det ideella arbetet åt dig.
 
  • Gilla
  • Älska
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som att det sannolikt kostar dig en tusenlapp att få någon annan att göra din del av det ideella arbetet åt dig.
Jag har aldrig nyttjat något sådant ideellt arbete vad jag vet.
 
RoTe RoTe skrev:
Ja precis, hur ska jag resonera annars?
Det är nog bäst för de flesta att du inte "resonerar" över huvud taget.
 
  • Gilla
  • Haha
bygg_katt och 6 till
  • Laddar…
RoTe
GK100 GK100 skrev:
Det är nog bäst för de flesta att du inte "resonerar" över huvud taget.
Haha tack det var snällt sagt
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Haha tack det var snällt sagt
Ja det är i all välmening och bara ämnat fallen där du ev resonerar så urbota endimensionellt.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
varför ska jag utföra det på bekostnad av 500kr timmen?
För att du delar föreningens syfte och ändamål och uppskattar att den finns och fungerar och vill bidra till detta.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
För att du delar föreningens syfte och ändamål och uppskattar att den finns och fungerar och vill bidra till detta.
Ok det har jag aldrig
 
RoTe RoTe skrev:
Ok det har jag aldrig
Varför är du då med i föreningen?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ok det har jag aldrig
Så du har varit med i föreningar, men aldrig någon vars mål du delar? Beklagar.

Som tillägg kan ju då göras att bostadsrättsföreningar, vägföreningar, idrottsföreningar för ungar osv. som du eventuellt varit med i är sådana vars mål du ur andras perspektiv anses dela, annars hade du bosatt dig någon annanstans, satt ungarna i kommersiella aktiviteter osv.

Men har du råkat bli värvad till sossarna av någon jeppe i Barcelona förstår jag dig. Skulle inte heller vilja vara med och städa där.
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.