Tokslut Tokslut skrev:
Är det bara jag som ogillar att inte kunna saker man gör? Kan inte förstå att en person kan tugga på så i 30månader
Jag har jobbat med en del olika personer som av olika anledningar varit väldigt dåliga på att göra sitt jobb alls eller varit väldigt långsamma på att göra det. Gemensamt för dom alla är att dom tror att dom är väldigt bra på sitt jobb.
 
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
R
N Niq skrev:
Jag har jobbat med en del olika personer som av olika anledningar varit väldigt dåliga på att göra sitt jobb alls eller varit väldigt långsamma på att göra det. Gemensamt för dom alla är att dom tror att dom är väldigt bra på sitt jobb.
Ingenjörer?
 
  • Haha
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ingenjörer?
Du är en riktig rackare. Hört många knegare uttrycka sig om ingenjörer som lata, och borta från det verkliga livet. GAAAHH!
Själv tillhör jag den kasten.
Hört dock även många av mina jobba-kollegor som sa till mig: Bra, du ser till att vårt företag får jobb, och ordna upp hur vi ska göra. Sen gör vi arbetet bäst vi kan.
Låter som ett bra samarbete!
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
B
Köpte en förstuga att ha till husvagn i fjällen, var lite sent påtänkt så planeringen var inte den bästa och det gick fort. Konsumerat efter första vintern att golvet visst var oisolerat då skorna frös fast när det var -10 eller kallare ute. GAAAHHH!!! Hur kan man bygga något och skita i isolering.
Nåja, efter att ha slitit ut mattorna, ja det var två lager med nån heltäckningsmatta ,så ser jag att det faktiskt var isolerat... med 10mm vanlig frigolit som hade pressats ihop till 3mm där man går mest, i kanterna var det fortfarande 10mm 🤯

Var dags att ta tag i saken nu i helgen som var, efter att ha rivit den fasta våningssängen så noterar jag att ena hörnet svänger innåt sista halvmetern. GAAAHHH igen! Hur kan man bygga något så snett
Vägghörn i förstuga med borttagen panel som avslöjar dålig isolering och lös material, syns även golvplankor och verktyg som hammare och kofot på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syns inget utifrån och panelen invändigt sviktar när man trycker på den 🤔
Multimaskinen och kofoten får jobba lite, hux flux så har jag opererat ut en gammal talmeter...
GAAAHHH igen, hur lyckas man bygga in en talmeter i väggen?

Träfasad och golv med skadad isolering; frigolit och träbitar synliga. En kabel löper längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en talmeter framför vägg som visar renovering, med en hammare, kofot och andra verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, nu är det bättre isolerat och förhoppningsvis ska det läcka mindre värme i vinter.
 
  • Gilla
  • Haha
sinuslinus och 6 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Köpte en förstuga att ha till husvagn i fjällen, var lite sent påtänkt så planeringen var inte den bästa och det gick fort. Konsumerat efter första vintern att golvet visst var oisolerat då skorna frös fast när det var -10 eller kallare ute. GAAAHHH!!! Hur kan man bygga något och skita i isolering.
Nåja, efter att ha slitit ut mattorna, ja det var två lager med nån heltäckningsmatta ,så ser jag att det faktiskt var isolerat... med 10mm vanlig frigolit som hade pressats ihop till 3mm där man går mest, i kanterna var det fortfarande 10mm 🤯

Var dags att ta tag i saken nu i helgen som var, efter att ha rivit den fasta våningssängen så noterar jag att ena hörnet svänger innåt sista halvmetern. GAAAHHH igen! Hur kan man bygga något så snett
[bild]

Syns inget utifrån och panelen invändigt sviktar när man trycker på den 🤔
Multimaskinen och kofoten får jobba lite, hux flux så har jag opererat ut en gammal talmeter...
GAAAHHH igen, hur lyckas man bygga in en talmeter i väggen?

[bild]
[bild]

Nåja, nu är det bättre isolerat och förhoppningsvis ska det läcka mindre värme i vinter.
ÄNTLIGEN! DÄR är den! DEN har jag saknat. Inte kan du riva lite till? Jag saknar min svärmor också.
 
  • Haha
  • Gilla
Klass0n och 16 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ingenjörer?
Nja, man kan ha åsikter om ingenjörer av högre nivå (tänk civilingenjörer) när det gäller praktisk hantverk, men de är inte olärbara, för då skulle man inte klara av utbildningen, utan snarare blir snabbt understimulerade av rutinarbete och söker sig vidare.

Man brukar säga inom elektronik att för dom enkla tekniska problemen så sätter man en civilingenjör på jobbet - denne skall absolut inte löda något alls i komponentväg, det blir bara civilingenjörslödningar och de är kronisk opålitliga, glappar och släpper när man som minst ber om det

De mer besvärliga problemen så sätter man en högskoleingenjör på det, ja de kan ju kanske kan löda för protypjobben som bara skall användas internt i alla fall...

Och är det riktigt besvärligt problem så sätter man gymnasieingenjörer - 4-års ingenjörerna på de inte fullt så besvärliga problemet och de riktigt svåra på 2-års ingenjörerna (den gamla sorten som utbildades på 70-80-talet, och typiskt 2 och 4-års ingenjörerna som blir riktigt bra på felsökning är ofta långvägare) och de kan man också ha i kretskortsproduktion till kund för de kan löda ordentligt, och även avsyna efter andras lödjobb, för de har suttit och felsökt och reparerat det som inte går igenom testerna och sett 'allt' - även i avseende av olika lödfel och sett dess konsekvenser, och lärt sig tänka logiskt i felsökningen för alla typer av konstiga och omöjliga fel som uppkommer - inklusive tankegrodorna som civilingenjörerna gör hela tiden...

Och är det mission impossible-problem - ja då sätter man en radioamatör på jobbet, även om denne inte skall löda för produktion om denne inte samtidigt är en gymnasieingenjör...

Om man sammanfattar det hela, de som potentiellt blir bra på att felsöka har skruvat sönder sin första radioapparat/elektronik eller annan pryl till atomer innan de är 6 år fyllda och är genuint intresserade att försöka förstå hur saker och ting fungerar under hela uppväxten och dom har minst förutsättning till felsök är det som först vid 15 års åldern bestämde sig för en civilingenjörsutbildning med noll i praktisk erfarenhet innan, utan egentlig teknisk intresse och ser det bara som en större chans till bättre betald födokrok utan att lägga någon själ i det man pysslar med...
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
R
X xxargs skrev:
Nja, man kan ha åsikter om ingenjörer av högre nivå (tänk civilingenjörer) när det gäller praktisk hantverk, men de är inte olärbara, för då skulle man inte klara av utbildningen, utan snarare blir snabbt understimulerade av rutinarbete och söker sig vidare.

Man brukar säga inom elektronik att för dom enkla tekniska problemen så sätter man en civilingenjör på jobbet - denne skall absolut inte löda något alls i komponentväg, det blir bara civilingenjörslödningar och de är kronisk opålitliga, glappar och släpper när man som minst ber om det

De mer besvärliga problemen så sätter man en högskoleingenjör på det, ja de kan ju kanske kan löda för protypjobben som bara skall användas internt i alla fall...

Och är det riktigt besvärligt problem så sätter man gymnasieingenjörer - 4-års ingenjörerna på de inte fullt så besvärliga problemet och de riktigt svåra på 2-års ingenjörerna (den gamla sorten som utbildades på 70-80-talet, och typiskt 2 och 4-års ingenjörerna som blir riktigt bra på felsökning är ofta långvägare) och de kan man också ha i kretskortsproduktion till kund för de kan löda ordentligt, och även avsyna efter andras lödjobb, för de har suttit och felsökt och reparerat det som inte går igenom testerna och sett 'allt' - även i avseende av olika lödfel och sett dess konsekvenser, och lärt sig tänka logiskt i felsökningen för alla typer av konstiga och omöjliga fel som uppkommer - inklusive tankegrodorna som civilingenjörerna gör hela tiden...

Och är det mission impossible-problem - ja då sätter man en radioamatör på jobbet, även om denne inte skall löda för produktion om denne inte samtidigt är en gymnasieingenjör...

Om man sammanfattar det hela, de som potentiellt blir bra på att felsöka har skruvat sönder sin första radioapparat/elektronik eller annan pryl till atomer innan de är 6 år fyllda och är genuint intresserade att försöka förstå hur saker och ting fungerar under hela uppväxten och dom har minst förutsättning till felsök är det som först vid 15 års åldern bestämde sig för en civilingenjörsutbildning med noll i praktisk erfarenhet innan, utan egentlig teknisk intresse och ser det bara som en större chans till bättre betald födokrok utan att lägga någon själ i det man pysslar med...
Det är väl därför ingenjörer ingenting gör som det brukar heta😉 dom överanalyserar och tänker för mycket och får ingett gjort det är ett ganska vanligt dilemma för ingenjörer🙈🤷😉
 
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ingenjörer?
App app app försiktig med orden nu…..
 
  • Gilla
  • Haha
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
T Thomas_Blekinge skrev:
Du är en riktig rackare. Hört många knegare uttrycka sig om ingenjörer som lata, och borta från det verkliga livet. GAAAHH!
Själv tillhör jag den kasten.
Hört dock även många av mina jobba-kollegor som sa till mig: Bra, du ser till att vårt företag får jobb, och ordna upp hur vi ska göra. Sen gör vi arbetet bäst vi kan.
Låter som ett bra samarbete!
Jag och en äldre kollega sprang på en gubbe i produktionen när vi provkörde prototyper, som undrade varför vi inte bara kunde nöja oss med produkterna som de alltid varit?

Vi förklarade att om vi slutade utveckla produkterna så var nog både han och vi utan jobb 😅

Jag tror dock att det är att vara ointresserad som är problemet, inte vilken utbildning eller yrke man har 🙃
 
Redigerat:
  • Gilla
Jenny P och 3 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Nja, man kan ha åsikter om ingenjörer av högre nivå (tänk civilingenjörer) när det gäller praktisk hantverk, men de är inte olärbara, för då skulle man inte klara av utbildningen, utan snarare blir snabbt understimulerade av rutinarbete och söker sig vidare.

Man brukar säga inom elektronik att för dom enkla tekniska problemen så sätter man en civilingenjör på jobbet - denne skall absolut inte löda något alls i komponentväg, det blir bara civilingenjörslödningar och de är kronisk opålitliga, glappar och släpper när man som minst ber om det

De mer besvärliga problemen så sätter man en högskoleingenjör på det, ja de kan ju kanske kan löda för protypjobben som bara skall användas internt i alla fall...

Och är det riktigt besvärligt problem så sätter man gymnasieingenjörer - 4-års ingenjörerna på de inte fullt så besvärliga problemet och de riktigt svåra på 2-års ingenjörerna (den gamla sorten som utbildades på 70-80-talet, och typiskt 2 och 4-års ingenjörerna som blir riktigt bra på felsökning är ofta långvägare) och de kan man också ha i kretskortsproduktion till kund för de kan löda ordentligt, och även avsyna efter andras lödjobb, för de har suttit och felsökt och reparerat det som inte går igenom testerna och sett 'allt' - även i avseende av olika lödfel och sett dess konsekvenser, och lärt sig tänka logiskt i felsökningen för alla typer av konstiga och omöjliga fel som uppkommer - inklusive tankegrodorna som civilingenjörerna gör hela tiden...

Och är det mission impossible-problem - ja då sätter man en radioamatör på jobbet, även om denne inte skall löda för produktion om denne inte samtidigt är en gymnasieingenjör...

Om man sammanfattar det hela, de som potentiellt blir bra på att felsöka har skruvat sönder sin första radioapparat/elektronik eller annan pryl till atomer innan de är 6 år fyllda och är genuint intresserade att försöka förstå hur saker och ting fungerar under hela uppväxten och dom har minst förutsättning till felsök är det som först vid 15 års åldern bestämde sig för en civilingenjörsutbildning med noll i praktisk erfarenhet innan, utan egentlig teknisk intresse och ser det bara som en större chans till bättre betald födokrok utan att lägga någon själ i det man pysslar med...
Vi som pillade sönder saker vid 6års ålder och valde att bli civilingenjörer ändå? 🤔
Du vet att det fanns föreningar under högskoletiden för de som fortsatt gillade att pilla sönder och bygga saker?

Men jag håller med om den första meningen, jag praoade på elprogrammet inför gymnasievalet och konstaterade snabbt att rutinjobb inte var nått för mig.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Nja, man kan ha åsikter om ingenjörer av högre nivå (tänk civilingenjörer) när det gäller praktisk hantverk, men de är inte olärbara, för då skulle man inte klara av utbildningen, utan snarare blir snabbt understimulerade av rutinarbete och söker sig vidare.

Man brukar säga inom elektronik att för dom enkla tekniska problemen så sätter man en civilingenjör på jobbet - denne skall absolut inte löda något alls i komponentväg, det blir bara civilingenjörslödningar och de är kronisk opålitliga, glappar och släpper när man som minst ber om det

De mer besvärliga problemen så sätter man en högskoleingenjör på det, ja de kan ju kanske kan löda för protypjobben som bara skall användas internt i alla fall...

Och är det riktigt besvärligt problem så sätter man gymnasieingenjörer - 4-års ingenjörerna på de inte fullt så besvärliga problemet och de riktigt svåra på 2-års ingenjörerna (den gamla sorten som utbildades på 70-80-talet, och typiskt 2 och 4-års ingenjörerna som blir riktigt bra på felsökning är ofta långvägare) och de kan man också ha i kretskortsproduktion till kund för de kan löda ordentligt, och även avsyna efter andras lödjobb, för de har suttit och felsökt och reparerat det som inte går igenom testerna och sett 'allt' - även i avseende av olika lödfel och sett dess konsekvenser, och lärt sig tänka logiskt i felsökningen för alla typer av konstiga och omöjliga fel som uppkommer - inklusive tankegrodorna som civilingenjörerna gör hela tiden...

Och är det mission impossible-problem - ja då sätter man en radioamatör på jobbet, även om denne inte skall löda för produktion om denne inte samtidigt är en gymnasieingenjör...

Om man sammanfattar det hela, de som potentiellt blir bra på att felsöka har skruvat sönder sin första radioapparat/elektronik eller annan pryl till atomer innan de är 6 år fyllda och är genuint intresserade att försöka förstå hur saker och ting fungerar under hela uppväxten och dom har minst förutsättning till felsök är det som först vid 15 års åldern bestämde sig för en civilingenjörsutbildning med noll i praktisk erfarenhet innan, utan egentlig teknisk intresse och ser det bara som en större chans till bättre betald födokrok utan att lägga någon själ i det man pysslar med...
Det var nog det dummaste jag hört, vilka jävla generaliseringar som är helt verklighetsfrånvända! Jag är civilingenjör, löder klass 3 lödningar, kan avsyna korrekt, felsöker gärna, har plockat sönder saker hela min uppväxt, allmänt praktisk OCH konstruerar avancerad elektronik som kräver teori och hjärna. Upplever att många kollegor jag haft, både högskoleingenjör och civilingenjör har dessa förmågor! Så rent skit snack.
 
  • Gilla
  • Älska
Jenny P och 4 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Så rent skit snack.
Jag läser det som ett halvdåligt skämt.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det var nog det dummaste jag hört, vilka jävla generaliseringar som är helt verklighetsfrånvända! Jag är civilingenjör, löder klass 3 lödningar, kan avsyna korrekt, felsöker gärna, har plockat sönder saker hela min uppväxt, allmänt praktisk OCH konstruerar avancerad elektronik som kräver teori och hjärna. Upplever att många kollegor jag haft, både högskoleingenjör och civilingenjör har dessa förmågor! Så rent skit snack.
De som jobbar med något praktiskt och har gjort så i 20-30 år är väl i många fall bättre på just det än en nybakad civing.

En hel del folk som inte gått civing men börjat från botten kan lära sig väldigt mycket. Inget säger ju att dessa personer inte är smartare än en genomsnittlig civing.

Men lika så har många civing aldrig gjort något praktiskt arbete.

Så generalisera och sen tro det är sanning för alla ska man inte göra.

Några av de som kommer med riktigt bra ideer på min arbetsplats har gått den långa vägen utan universitetsutbildning. Men det finns väldigt många fler "på golvet" som inte kommer med briljanta ideer.

Liksom att det finns många civing som kan lösa, svetsa, bygga och är jäkligt händiga. Men helt riktigt är detta något som inte lärts ut på utbildningen, så vissa har tummen mitt i handen. Och givetvis finns civing som ofta tänker helt fel, dvs har dåliga ideer. Vilket understödjer tesen att ingenjörer inte kan något. Ungefär som att ingenjören ser de där på golvet som är helt ointresserade och felaktigt tror att alla "på golvet" är det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Gaahhh! Humblebragging genom att klaga på blodcentralens öppettider eller att man har för vek mage för några järntabletter. Skärp er!



[bild]
See what I did there? 😉
WAAAAAAAGH!

Nu slipper du mina humblebrags ett par år:
Brev från GeBlod Skåne daterat 2024-08-12 om lågt ferritinvärde på 7 µg/L efter blodgivning och rekommendation att kontakta vårdcentral och återvända för ny provtagning om två år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där fick jag för att jag inte tagit mina piller.
 
  • Ledsen
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Skulle nog varit lite tydligare att det hela var tänkt med lite glimten i ögat.


och hela den harangen är inte mitt påhitt utan sagt av just civ ingengörer som lite självironi - väldigt duktiga sådana men vet sina begränsningar som tex. att skall saker iväg till kund så är det kanske inte dom som skall göra just kretskortsjobben utan folk som är vana med produktionsfasen och visar också på hur olika det kan vara och gemensamma nämnare är ofta att det är svårt att läsa igen den (praktiska) erfarenheten om man startar sin tekniska bana först när man bestämmer väg i gymnasie och högskole åldern gentemot de som startade banan redan vid ung ålder - som med mycket annat så handlar det hur många timmar man har lagt bakom sig inom sin gebit, och förstås intresse för det underlättar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.