RoTe
Om ljud inte har något med säkerhet att göra kan vi ju ta bort alla backvarnare på hjullastare och liknande som ylar dagarna i ända på varenda arbetsplats.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Precis som att folk tror att 5G är farligt, chemtrails från flygplan, anti-vax, jorden är platt osv. Solklara exempel där all forskning talar emot, men ändå håller folk för öronen och vägrar att tänka logiskt
Just anti-vax är ju faktiskt farligt @naikon;)

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Gaaahhh för alla som skräpar ner!

Jag tycker att ofoget att inte ta med sig skräpet, utan bara tömma allt där man står o går har ökat igen.

• Gilla
  • Ledsen
Maria T och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Om ljud inte har något med säkerhet att göra kan vi ju ta bort alla backvarnare på hjullastare och liknande som ylar dagarna i ända på varenda arbetsplats.
Det är väldigt stor skillnad på att en maskin piper i tio sekunder på en arbetsplats kontra att någon regelbundet kör motorcykel utan ljuddämpare och stör potentiellt tusentals människor i tätbebyggda områden.

Varför sätter vi inte konstant tjutande kompressorhorn på tioåringars cyklar? Vill vi att dom ska dö?

• Gilla
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
RoTe
Ok så en hjullastare backar 10 sekunder per arbetsdag, noterat.

Om nu ljud är en så bra säkerhetsmekanism, varför kör vi alla inte runt med en hesa fredrik igång på taket?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
"Loud pipes save lives" verkar dessvärre vara rent hittepå av "gött ljud"-förespråkarna.
Ja det var ju det jag sa också.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja det var ju det jag sa också.
För att sedan konstatera att du inte tror på undersökningarna? 🙄

• Gilla
naikon
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Ok så en hjullastare backar 10 sekunder per arbetsdag, noterat.
Sen när backar en hjullastare genom bebyggda samhällen? Du tycker att det piper på en byggarbetsplats är jämförbart med att köra utan ljuddämparen genom staden?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
R
Ljud är en bra varningssignal som använd vid tex. sprängningar, backvarning på maskiner, visselpipa på träningar och finns i flytvästar med mera..
Men skulle allt o alla låta lika mycket så som någon sa så skulle ju ingen reagera..
Mc förare som gasar vid kökörning mm. Kan ingen undkomma med vanlig hörsel..

• Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Sen när backar en hjullastare genom bebyggda samhällen? Du tycker att det piper på en byggarbetsplats är jämförbart med att köra utan ljuddämparen genom staden?
Finns väl en anledning till varför batteribilarna ger ifrån sig ett ljud? Eller har jag inbillat mig det?

Lite ljud för att indikera att man finns - bra.
Onödigt högt ljud för att man tycker det är kul - dåligt.

• Gilla
GladanS och 8 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Finns väl en anledning till varför batteribilarna ger ifrån sig ett ljud? Eller har jag inbillat mig det?
Det är absolut ingen som sagt emot att det är bra att maskiner eller fordon piper vid backning. Det är ett lågt plingande i några enstaka sekunder. Precis som att en tuta är bra att ha.
Men elbilarna tjuter inte när de kör rakt fram, eller hur?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N naikon skrev:
Det är absolut ingen som sagt emot att det är bra att maskiner eller fordon piper vid backning. Det är ett lågt plingande i några enstaka sekunder. Precis som att en tuta är bra att ha.
Men elbilarna tjuter inte när de kör rakt fram, eller hur?
Elbilarna har vid lägre hastigheter ofta ett ljud för att indikera att de är där.
Uppskattningsvis samma ljudnivå som en förbränningsbil på tomgång.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Elbilarna har vid lägre hastigheter ofta ett ljud för att indikera att de är där.
Uppskattningsvis samma ljudnivå som en förbränningsbil på tomgång.
Tesla låter bara vid backning vilket är oerhört skönt. Jag skulle skämmas att åka runt i en bil som låter som något slags rymdskepp när man kommer inglidande på parkeringen vid skolan...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.