kashieda kashieda skrev:
Det går ju inte att gräva ner dem heller, de är ju miljöstörande. Boka in en utflykt till SAKAB?
Efter man grävt ned kropparna anses de inte miljöstörande längre, då är de tysta.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker iaf att det verkar enklare att du ändrar inställning till detta och njuter av välljudet istället för att 300 000 motorcyklister ska bygga om avgassystemet.

:)
Det är bara de som väsnas orimligt mycket jag stör mig på, många pluddrar förbi med fullt rimliga ljudnivåer.
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker iaf att det verkar enklare att du ändrar inställning till detta och njuter av välljudet istället för att 300 000 motorcyklister ska bygga om avgassystemet.

:)
Fast många av dessa bygger väl om avgassystemet. Dels strax före besiktning och sedan strax efter besiktning? 🤔
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Fast många av dessa bygger väl om avgassystemet. Dels strax före besiktning och sedan strax efter besiktning? 🤔
Ja ett otroligt slöseri med tid!
 
Isakare Isakare skrev:
Du måste vara född på 90 talet eller nått 😉😅😂
2 av mina 3 barn är det.......
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker iaf att det verkar enklare att du ändrar inställning till detta och njuter av välljudet istället för att 300 000 motorcyklister ska bygga om avgassystemet.

:)
Du skulle aldrig acceptera att bilar lät på samma sätt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
L lat skrev:
Du skulle aldrig acceptera att bilar lät på samma sätt.
Du känner inte mig hör jag. Det är ju trevligt med bilar som låter lite.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jo, men inte som låter mycket.
Framförallt inte när du ska lägga ungar,titta på tv eller sova ut på morgonen.
 
kashieda kashieda skrev:
Det går ju inte att gräva ner dem heller, de är ju miljöstörande.
Vi ska ju gräva ner kärnavfallet och vissa gräver tydligen ner vindkraftsvingar så nog GÅR det..
MathiasS MathiasS skrev:
Ja ett otroligt slöseri med tid!
Ombyggnaden till besiktning är väl en trevlig och rätt enkel hobby för dem som pysslar med den, det är väl ombyggnaden efter besiktning till ett regelvidrigt utförande som är slöseri med tid?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
GAAAAHHHH.
Brännde en klick smör i stekpannan (margarinet var slut) när jag lämnade köket för att tvättmaskinen pep "Färdig" Gick bara nån minut, men blev ett moln i köket då jag även glömt sätta på fläkten.
Doften låg kvar hela kvällen...och även morgonen efter.
Skurat hela köket, in och utsida av fläkten, haft isär och tvättat ur motorn, kört filterna 2 gånger på 70 grader med dubbla diskmedel.
Det luktar fortfarande iaf 😠
 
  • Wow
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Safety first!

Detta är bara en attitydsfråga - det är helt enkelt inte buller. Om det istället kom "top-hits" från Anna Bok genom avgasröret, DÅ skulle det vara buller.
Är lite förvirrad här, menar du att säkerheten ökar ju mer man låter? Det var inget som stog i körkortsboken eller lärdes ut på trafikskolan när jag tog A-kort för några år sedan
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Är lite förvirrad här, menar du att säkerheten ökar ju mer man låter? Det var inget som stog i körkortsboken eller lärdes ut på trafikskolan när jag tog A-kort för några år sedan
Det gör den kanske så länge inte andra låter ännu mer.

Det kan bli som det var innan man kom på att man måste blända av strålkastarna vid möte. Det med de kraftigaste strålkastarna vann... såvida inte den bländade mötande föraren vinglade ut och frontalkrockade pga att han var bländad.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
N naikon skrev:
Är lite förvirrad här, menar du att säkerheten ökar ju mer man låter? Det var inget som stog i körkortsboken eller lärdes ut på trafikskolan när jag tog A-kort för några år sedan
Absolut utan tvekan. Empiriska tester har visat att jag inte syns speciellt bra i trafiken men när jag hörs så uppmärksammar bilister min närvaro.

Att det inte står i körkortsboken att du ska ta bort ljuddämparen på hojen är kanske inte så förvånande.

Ur ett mer vetenskapligt perspektiv så har undersökningar visat att högre ljuddnivå inte inverkar positivt på trafiksäkerheten men det väljer jag att tolka som att man helt enkelt har bullrat för lite. För egen del märker jag stor skillnad, men givetvis bara i trafiksituationer när det är kö. I övriga situationer handlar det bara om välbefinnande.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
"Loud pipes save lives" verkar dessvärre vara rent hittepå av "gött ljud"-förespråkarna.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Absolut utan tvekan. Empiriska tester har visat att jag inte syns speciellt bra i trafiken men när jag hörs så uppmärksammar bilister min närvaro.

Att det inte står i körkortsboken att du ska ta bort ljuddämparen på hojen är kanske inte så förvånande.

Ur ett mer vetenskapligt perspektiv så har undersökningar visat att högre ljuddnivå inte inverkar positivt på trafiksäkerheten men det väljer jag att tolka som att man helt enkelt har bullrat för lite. För egen del märker jag stor skillnad, men givetvis bara i trafiksituationer när det är kö. I övriga situationer handlar det bara om välbefinnande.
Det är ju helt ologiskt. Trafikverket samt alla myndigheter och körskolor är ju ute efter att öka säkerheten. Det jobbas ju jättehårt på nollvisionen med att få ner olycksfallen.
Ifall högre buller från motorcykeln skulle vara lika med högre säkerhet borde det ju definitivt läras ut överallt?

Om man dessutom motsäger sig all forskning känns det som att man snarare är mer enveten än smart. Precis som att folk tror att 5G är farligt, chemtrails från flygplan, anti-vax, jorden är platt osv. Solklara exempel där all forskning talar emot, men ändå håller folk för öronen och vägrar att tänka logiskt
 
  • Gilla
tensiden och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.