968 293 läst · 9 905 svar
968k läst
9,9k svar
GAAAAHHHH!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 235 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 235 inlägg
Exakt! Det är väl ärligt av mig att objektivt förmedla fakta och sedan krydda med min egen uppfattning.13th Marine skrev:
Senast idag på väg hem från Kista, genom rusningstrafiken - det var som när Gud delade på röda havet, bara att köra på. Men tvärnit för alla bilar. Och tysta motorcyklar.
Korvgubbe
Medlem
· Östergötland
· 1 456 inlägg
Korvgubbe
Medlem
- Östergötland
- 1 456 inlägg
Du får väl montera en herrejösses stereo och spela Håkan konstant så ska du se att övriga trafikanter lämnar rejält med avstånd till dig. För om det bara handlar om "säkerheten" så spelar det ju ingen roll vad det är för ljud, eller hur?MathiasS skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 235 inlägg
Är du säker på att han inte blir överkörd då istället? 🙄Korvgubbe skrev:
Blåa starka blinkers funkar också väldigt bra mot tjorviga trafiksituationer....
....tills man blir påkommen. 🙄
Edit: Mitt mini gaaaahhhh är att första ordentliga biltvätten efter vintern verkligen framhäver alla smårepor och andra blemor bilen börjat samla på sig.
....tills man blir påkommen. 🙄
Edit: Mitt mini gaaaahhhh är att första ordentliga biltvätten efter vintern verkligen framhäver alla smårepor och andra blemor bilen börjat samla på sig.
Du vet att öppningen på ljuddämparna/avgasrören normalt är riktade bakåt?MathiasS skrev:Absolut utan tvekan. Empiriska tester har visat att jag inte syns speciellt bra i trafiken men när jag hörs så uppmärksammar bilister min närvaro.
Att det inte står i körkortsboken att du ska ta bort ljuddämparen på hojen är kanske inte så förvånande.
Ur ett mer vetenskapligt perspektiv så har undersökningar visat att högre ljuddnivå inte inverkar positivt på trafiksäkerheten men det väljer jag att tolka som att man helt enkelt har bullrat för lite. För egen del märker jag stor skillnad, men givetvis bara i trafiksituationer när det är kö. I övriga situationer handlar det bara om välbefinnande.
Påkörning av upphinnande bilar är väl inte så frekvent, så då funkar det kanske, men det är väl ända gången.
När grannkåkarna byggdes var det PIP PIP PIP PIP mellan 07 och 16 måndag till fredag. En sporthoj låter vrooooom så är den borta.N naikon skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 235 inlägg
Här hör jag hojarna i flera minuter, och det är så högt precis när de kommer förbi att man inte kan prata.
Och det är inte precis så att där kommer en om dagen, utan det är en populär rutt att nöjesköra på.
Dessutom så kör motorcyklarna här på helgen, på dagar med bra väder, dvs samma tid som man själv är ute i trädgården.
Jag hade tagit byggpip, eller för den delen högljudda motorcyklar, vardagar 7-16 istället om jag fått välja. Sen lär ju grannarnas hus vara färdigbyggda någon dag.
Och det är inte precis så att där kommer en om dagen, utan det är en populär rutt att nöjesköra på.
Dessutom så kör motorcyklarna här på helgen, på dagar med bra väder, dvs samma tid som man själv är ute i trädgården.
Jag hade tagit byggpip, eller för den delen högljudda motorcyklar, vardagar 7-16 istället om jag fått välja. Sen lär ju grannarnas hus vara färdigbyggda någon dag.
Även om den är borta för dig så fortsätter den låta där den kör. Som sagt, en pipande hjullastare kan säkert vara jobbig på platsen där den befinner sig, och störa kanske några enstaka personer. Men en motorcykel utan ljuddämpare stör tusentals personer ifall man kör genom staden. Är man inte totalt egocentrisk borde man kunna förstå det resonemanget.RoTe skrev:
Haha seriöst? Du anser att många människor störda i några sekunder är värre än ett antal störda i veckor? Jag blir störd av saker dagligen, livet går vidare, ett pipande vecka in och vecka ut är psykisk terror!N naikon skrev:Även om den är borta för dig så fortsätter den låta där den kör. Som sagt, en pipande hjullastare kan säkert vara jobbig på platsen där den befinner sig, och störa kanske några enstaka personer. Men en motorcykel utan ljuddämpare stör tusentals personer ifall man kör genom staden. Är man inte totalt egocentrisk borde man kunna förstå det resonemanget.
Jag förstår inte vart du vill komma, jag har aldrig skrivit att jag önskar att folk ska tvingas på en pipande hjullastare. Jag hade såklart också tyckt det var jobbigt.RoTe skrev:
MEN. Pipet från t.ex hjullastare och andra backande maskiner är vanligtvis implementerat av tillverkaren, antagligen som en konsekvens av tidigare olyckor i historien där en varningssignal hade hjälpt, och antagligen uppbackat med forskning/studier om att backvarning är en positiv sak. Sen har det med åren blivit en branschstandard.
Vad diskussionen handlar om är ifall högre låtande motorcykel är lika med högre säkerhet. Att folk väljer att plocka bort ljuddämpare för att väsnas så mycket som möjligt är INTE jämförbart med en pipande backvarning. Hade forskning visat att en motorcykel med högre ljudvolym är inblandad i färre olyckor hade ju hela branschen samlats kring att göra alla motorcyklar så höglåtande som möjligt. Och elmotorcyklar hade ju absolut inte ha fått ha funnits eftersom de är nästan ljudlösa.
I mitt närområde kör det hela tiden runt en jubelidiot på fyrhjuling utan någon ljuddämpare. Han kör upp och ner längs gatorna och avsiktligt bromsar och gasar som ett kioskmongo. Man hör honom genom hela samhället varje dag på somrarna, och i mitt närområde är det några tusen innevånare.
Hur många tror du tänker "Åå, han har plockat bort ljuddämparen. Det är säkert för att han är säkerhetsmedveten och vill vara så trafiksäker som möjligt"
Det räcker med att man är inne i Göteborg en sommarkväll så kryllar gatorna av dessa typer av idioter. Och det är inte den typ av idioter som har säkerhet i fokus.