996 414 läst · 10 204 svar
996k läst
10,2k svar
GAAAAHHHH!!!
Lagen har inte ändrats. Dock säger inte lagen att du får ha hunden okopplad vid din sida, den säger att du ska ha sådan kontroll på hunden att det är att jämföra med ett osynligt koppel. Har du inte sådan kontroll på din hund får du inte ha den lös ens i din omedelbara närhet.yonna skrev:Har lagen verkligen ändrats? Om man har disciplin på sin hund får man VÄL ha hunden okopplad vid sin sida eller mycket nära? Dvs inte ströva 50 m ifrån mig i skogen?
Min nuvarande (omplacering i vuxen ålder) har jag dock i löplina eftersom jag inte lyckats få honom sluta att mucka gräl med andra jyckar. Hans jaktinstinkt är dåligt utvecklad.
Sedan har du också lokala ordningslagen att ta hänsyn till vilken ofta säger att hundar ska vara kopplade (och där menas fysiskt kopplad).
….typiskt är det ordningslagen som blockerar det. Men det varierar ju kommun för kommun. Stockholm och huddinge = koppeltvång.Nötegårdsgubben skrev:Inte så många som har så bra pli på hunden att de kan hindra den att sätta av efter en hare eller annat småvilt i skogen, men har man det finns väl inget som hindrar att man har hunden lös i skogen på vintern. Jag har i alla fall svårt att se vem som skulle kunna förbjuda det (naturreservat o.dyl. undantagna).
Skogen bredvid mig är ett naturreservat där man inte får ha hunden lös. Men det är ju undantag från lagen. Det är dock väldigt välbesökt.
Det finns ett fåtal hundägare som har så bra koll på sina hundar. Dom flesta är jakt eller sökhundar.
Jag har inte så bra kontroll på min hund att jag vet hur den reagerar på alla situationer som kan uppstå i skogen. Då går jag ändå med den i skogen nästan varje dag. Jag vet också att jag inte kan ha min hund lös i skogen för om den stöter på en annan hund så kommer den att anfalla den pga den blev attackerad så många gånger av lösa hundar när den var liten.
Det finns ett fåtal hundägare som har så bra koll på sina hundar. Dom flesta är jakt eller sökhundar.
Jag har inte så bra kontroll på min hund att jag vet hur den reagerar på alla situationer som kan uppstå i skogen. Då går jag ändå med den i skogen nästan varje dag. Jag vet också att jag inte kan ha min hund lös i skogen för om den stöter på en annan hund så kommer den att anfalla den pga den blev attackerad så många gånger av lösa hundar när den var liten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 846 inlägg
På offentlig plats, ja. Skog är inte offentlig plats.MathiasS skrev:
Det kommunerna kan sätta ordningsregler för är enligt 1 kap 2 § ordningslagen mer eller mindre det som är allmän plats enligt PBL, alltså gator, torg och parker.
Nu lämnar jag diskussionen innan jag i egenskap av TS tröttnar på mig själv i egenskap av rättshaverist.
Ja det där är ett mysterium. Varför tar man upp bajset i en påse för att sen ändå slänga det på marken. Blir ju liksom en dubbel nedskräpning då man adderar en plastpåse. Jag ser samma sak då och då och undrar om det åtminstone ibland är så att hundägaren omedvetet tappar påsen.Unikt namn skrev:
Gaaahhhh! Imorgon bitti kommer byggarna igen, och vi har inte orkat göra så mycket som vi hade tänkt. Bättre hälften är utmattad - till depressionens brant - redan innan vi har börjat arbeta och det är jobb fram till juni.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Senast igår så skrevs det om detta i vår områdesgrupp på FB, även jag har noterat att det förekommer, men tror att det är någon här som tycker det är jobbigt att släpa på påsen så den plockar med sig den på vägen tillbaka istället. Men ändå underligt beteende, själv så tar vi alltid med oss påsarna hem, om vi nu inte passerar någon allmän tunna.Unikt namn skrev:
Stör mig själv på de som slänger i andras soptunnor, mest vår då, då vi idag har minsta kärlet och ett barn som fortfarande brukar blöja vadå generar det en del sopor.
Vi vill inte utöka till en större tunna bara för att folk är lata 🤯 Gaaaaaah!
Men hur mycket hundbajs plockas upp hos er? Har alltid tänkt att 1 eller 10 påsar liksom fyller ut mellan andra påsar. Ser mycket hellre baspåsar i min tunna än bajshögar i vägkanten.richardtenggren skrev:Senast igår så skrevs det om detta i vår områdesgrupp på FB, även jag har noterat att det förekommer, men tror att det är någon här som tycker det är jobbigt att släpa på påsen så den plockar med sig den på vägen tillbaka istället. Men ändå underligt beteende, själv så tar vi alltid med oss påsarna hem, om vi nu inte passerar någon allmän tunna.
Stör mig själv på de som slänger i andras soptunnor, mest vår då, då vi idag har minsta kärlet och ett barn som fortfarande brukar blöja vadå generar det en del sopor.
Vi vill inte utöka till en större tunna bara för att folk är lata 🤯 Gaaaaaah!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Var och varannan granne har hund, vi bor först på gatan och har som sagt egen hund som generar påsar att fylla ut medG GladanS skrev:
Men jag har flyttat tunnorna från uppfarten istället
Jag är typ mer "vad kan jag köpa för bra tunna som jag kan ställa vid vägen som funkar för bara bajspåsar....?" Vill inte ha stora kärlet där för då blir det för mycket pinic rester. Det tycker jag lata människor kan ta med hem.richardtenggren skrev:
I vår kommun tillhandahåller man "miljöbajspåsar" vid latrintunnan. Nu på vintern är det trevligare men under turistsäsongen försvinner påsarna/hållaren är då konstant tom. Riktigt snålt av besökarna att sno rubbet bara för att det är gratis GAAAAHHHH!!!!
Gaaahhh, skulle åka hem från sommarstugan: Allt packat och klart i bilen efter en lång städdag så äntligen kan börja rulla 19-tiden. Trycket på lås-knappen på Yale L3 och får svaret "låsmanöver misslyckad". I med nya batterier varpå låset vägrar starta igen. Familjen i bilen börjar bli otåliga och frågar varför jag inte kommer... Testar med 9V nödbatteri men låset vägrar att vakna så nu står vi med olåst dörr. In med familj och djur i stugan igen, går till boden och hittar efter 30min letande ett gammalt låshus och cylinder, sedan leta efter nyckel som passar... River bort L3:an, monterar tillfälligt gamla låshuset och cylinder så det går att låsa, kommer iväg ca 3 timmar senare. Läser nu på forumet att det är vanligt problem när det är kallt och att låser inte startar om så snabbt då men att man kunde använda en mobil med nfc så skulle de hoppa igång igen ...GAAAAAHHHH