976 313 läst · 9 980 svar
976k läst
10,0k svar
GAAAAHHHH!!!
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Gott så. Håll till vänster i tunnelbanan. Utom i rulltrappan eller vid spärrarna. Och åker du pendeltåg håller du höger (hela tiden oväntat nog). Vid fjärrtågen får du göra som du vill, men där står väl ni bönder mest i vägen för varandra och tittar på den stora skylten hela tiden.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Behöver man åka tunnelbana så är man inte på väg genom stockholm. Hålla till höger gör man även i obygdens rulltrappor.
Praktiskt med segregerade perronger, så slipper vi beblanda oss
Praktiskt med segregerade perronger, så slipper vi beblanda oss
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Ja, det är inte det som är konstigt, utan det är att SL propsar på att man ska gå till vänster (exempelvis i suckarnas gång mellan Centralen och T-centralen samt lite när de känner för det bygger spärrlinjer för vänstertrafik och kör rulltrappor (som man ska hålla höger i) i vänstertrafik.13th Marine skrev:
Jag kan ge mig fan på att någon trafikplanerare hävdar att det är för att tågen går i vänstertrafik, men det gör ju pendel- och fjärrtåg med.
Äh, jag slutar skriva, och ba: Gaaahhh!!
Renoverare
· Stockholm
· 18 402 inlägg
Skaffa cykel så slipper du kommunalt. Jag cyklar och går till 95 procent. Resten är taxi och enstaka buss/t-bana om jag måsteNötegårdsgubben skrev:Ja, det är inte det som är konstigt, utan det är att SL propsar på att man ska gå till vänster (exempelvis i suckarnas gång mellan Centralen och T-centralen samt lite när de känner för det bygger spärrlinjer för vänstertrafik och kör rulltrappor (som man ska hålla höger i) i vänstertrafik.
Jag kan ge mig fan på att någon trafikplanerare hävdar att det är för att tågen går i vänstertrafik, men det gör ju pendel- och fjärrtåg med.
Äh, jag slutar skriva, och ba: Gaaahhh!!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Det är lugnt, jag går mest. Min aversion mot SL-systemets oförmåga till intern konsekvens är dock sen gammalt.AndersMalmgren skrev:
Och så åker jag till förorten ibland, och då kan tunnelbana eller pendeltåg komma till pass, och aversionen poppa upp.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Kanske var en britt som hade hand om just de planeringarna? Eller outsourcat till indien?Nötegårdsgubben skrev:Ja, det är inte det som är konstigt, utan det är att SL propsar på att man ska gå till vänster (exempelvis i suckarnas gång mellan Centralen och T-centralen samt lite när de känner för det bygger spärrlinjer för vänstertrafik och kör rulltrappor (som man ska hålla höger i) i vänstertrafik.
Jag kan ge mig fan på att någon trafikplanerare hävdar att det är för att tågen går i vänstertrafik, men det gör ju pendel- och fjärrtåg med.
Äh, jag slutar skriva, och ba: Gaaahhh!!
Kan passa på att dela med mig av en småstadsbo kör i storstadenhistoria som är strax över två veckor gammal.
Föraren, vi kan kalla denne 13th Marine, ska ta sig till Nordstan i Göteborg från Mölndal, allt är frid och fröjd då google rekommenderade västleden in, allt går bra tills vi är några hundra meter innan Nordstan då hamnar givetvis Marine i en kö i totalt byggkaos, det är hjälpligt skyltat till en början. Och man ser parkeringshuset bakom byggplanken, en skylt pekar Nordstan och höger och bilen pekas ditat, 10m in är där en trafikvakt och föraren som råkar vara skåning frågar "kommer man till nordstan här?" och får ett "Nej" tillbaka, "Tack!" svarar Skåningen som har tur att det är gott om plats att vända bilen och komma tillbaka in i kön.
Nu står bilen precis utanför parkeringshuset, var inte infarten här någonstans? Där är avspärrningar till höger med en liten passage för en bil genom. "Äh, Nordstan är ett stort parkeringshus, man borde väl sätta stora tydliga skyltar in" tänker bilens förare och kör lite längre fram och ser i backspegeln att visst fan var det dit in man skulle, samtidigt som en bil precis kör hela vägen upp bakom.
"Okej" tänker föraren "jag hittar en ruta längre fram och stannar och kikar på kartan var jag ska" för till historian ska nämnas att förarens bil, från tillverkaren Volkswagen inte har så aktuella kartor att man kan låta den lotsa en i ett byggkaos som den inte vet finns.
Nu har föraren tagit sig in i trafik där Göteborgs stora fara för utbölingarna kommer, spårvagnarna!
Vågarna går kors och tvärs, det är enkelriktat och endast spårvagn hit och dit.
Rutan där skåningen skulle kolla kartan? Den är märkt "endast utryckningsfordon" och ligger 50m efter en korsning där man kunnat vänga 150m senare i en rondell.
Nu får skåningen istället kasta sig ut i den göteborgska trafiken och hoppas att denne inte skämmer ut som dum turist som blockerar en spårvagn.
5-10min senare, utan att ha kört mot enkelriktat, på endast spårvagn, över heldraget, mot rött eller andra fadäser så står bilen äntligen i Phuset Nordstan och semestern kan börja.
Ett antal WAAAAAAAAAAAAAAAAGH! Har dock yttrats under historians gång.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 726 inlägg
Den där historien kan inte vara sann. Du verkar ju inte ha hamnat i varken Tingstadstunneln eller på Göta älvbron för vidareförmedling till Hisingen en enda gång!
Nej, jag har inte varit i Göteborg sen Göran Johansson bestämde och orkar inte slå upp vad era broar och tunnlar heter nu.
Nej, jag har inte varit i Göteborg sen Göran Johansson bestämde och orkar inte slå upp vad era broar och tunnlar heter nu.
Nja, det vet jag väl inte. Jag har ännu inte hittat en korrekt skyltad enkelriktad cykelbana i den här stan. Kan du tipsa om någon?Henningelvis skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 279 inlägg
Jag var farligt nära båda ställena, ett felaktigt val av fil skulle kunna vara ödesdigert.Nötegårdsgubben skrev:
Men som småortsbo har jag trots allt virrat runt i både Los Angeles och San Francisco med bil.
Det är ju bara att ställa sig lite åt sidan slå på parkeringsblinkern och lägga upp kartan på motorhuven ifall man skulle bli osäker
Fast dessa vill vi INTE ha, eftersom de är väldigt besvärliga även för cyklister. Tre väl synliga pinnar är okej, en på vardera kant och en i mitten. Prova att passera där med en tvillingbarnvgn eller en lådcykel tex:Unikt namn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fast poängen med att krångla till det med cyklister är att man då fokuserar på hindret och missar att hålla koll på trafiken. Det tar dessutom en massa tid. Jag har räknat ut att jag hade 17 stycken olika det går faktiskt att leda cykeln" på väg till mitt förra jobb 11 kilometer bort. Tar ca 30 minuter att cykla om man får köra på. Minst en kvart till om man ska leda cykeln vid alla hinder. Då blir det väldigt lätt att ta bilen istället....Unikt namn skrev:Man behöver ju inte sätta grindarna klosstätt, och det finns ju en poäng i att cyklister håller nere farten när de övergår från cykelväg till en vägbana som delas av bilister. Man behöver inte elcyckelrejsa i 30+km/h precis hela färden.
Jag cyklar utan problem igenom den som är närmast oss med vagnen påkopplad, men detta börjar bli lite O/T för tråden.
Ontopic. Rangliga gamla uteträmöbler..... GAAAAHHHH!!!!
Ja, det är ju så många bilister och lastbilsförare som dött av hänsynslösa cyklister 😂Tokslut skrev:
Att man som cyklist dessutom måste ta hänsyn till att varken gående eller bilister följer trafikreglerna, samt att cykelbanornas utformning gör det omöjligt att följa dem som cyklist gör ju inte saken bättre. Men ändå är det cyklister som är bäst på att följa trafikreglerna, troligen för att cyklister alltid är både cyklister, bilister och gående, medan bilister och gående ofta inte är cyklister.
Jag rekommenderar, på allvar, de som anser att cyklister är de sämsta trafikanterna,. att prova att cykla några mil per vecka för att få egen erfarenhet av det.