975 648 läst · 9 974 svar
976k läst
10,0k svar
GAAAAHHHH!!!
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Skulle lossa bakre torkaren på ena V70n för att finjustera viloläget. Armen sitter som berget och jag lycka göra en spricka i kanten på rutan fast jag lägger en träbit mellan när jag bänder.
13000 byteskostnad (Volvoverkstad) och 40% i självrisk.
/Höghus
13000 byteskostnad (Volvoverkstad) och 40% i självrisk.
/Höghus
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Medlem
· Västmanland
· 454 inlägg
Höghus skrev:
Varför far man till en Volvoverkstad om dom har så där höga priser? Det är ingen skillnad i kvalitet på glasen även om tillverkaren stämplat Volvo ovanför sitt eget märke.
Ett tips är att använda avdragare. Har man ingen avdragare så kan man få loss många torkare med en polygrip som man sätter ena käften under tokararmen och andra käften ovanpå muttern,fast den går lättare sönder så än med avdragare.
Alla glas är ömtåligast nära kanten och det är väldigt lätt att ha sönder dom där. Att bända med något mot ett glas är en dålig idé. På V70 ligger dessutom limbädden en bit upp från nedre kanten så det blir väldigt bra brytverkan om man trycker på glaset längst ner.
Jag har inte lämnat in bilen på nån verkstad än, ringde Volvo bara för att få en prisindikation. Carglass hamnar på ca 11kkr. Jag ska se om jag hittar nån glasmästare som vill sätta in en begagnad ruta.N Niq skrev:Varför far man till en Volvoverkstad om dom har så där höga priser? Det är ingen skillnad i kvalitet på glasen även om tillverkaren stämplat Volvo ovanför sitt eget märke.
Ett tips är att använda avdragare. Har man ingen avdragare så kan man få loss många torkare med en polygrip som man sätter ena käften under tokararmen och andra käften ovanpå muttern,fast den går lättare sönder så än med avdragare.
Alla glas är ömtåligast nära kanten och det är väldigt lätt att ha sönder dom där. Att bända med något mot ett glas är en dålig idé. På V70 ligger dessutom limbädden en bit upp från nedre kanten så det blir väldigt bra brytverkan om man trycker på glaset längst ner.
Det gick bra att få loss torkararmen när man satte lite tryck underifrån och knackade på axeln med en tapetserarhammare vars lilla huvud rymdes i axelgropen.
/Höghus