1 028 293 läst · 10 514 svar
1028k läst
10,5k svar
GAAAAHHHH!!!
Exakt så. En massa fina papper med en fantastisk värdegrund. Men inga konkreta hjälpmedel i form av tex flödesscheman och habdlingsplaner på vad lärarna ska göra när situationer uppstår.FredrikR skrev:
In med mer "assistenter" känns som universallösningen.V vbg-1 skrev:
Vissa är säkert bra, och andra är säkert i behov av assistans själva...
Lärarna står handfallna och bakbundna.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Skulle köpa spolarvätska på Biltema idag, då inga kassor var bemannade så ställde jag mig efter den som betjänades i kundservicekassan, intill kassa 1.
Efter några minuter ropar denna in en ”kassako” till kassa 1. Det har nu bildats en kö av pensionärer bakom mig och efter ytterligare några minuter kommer äntligen denna kassako. Men han väljer att öppna kassa 2 istället, så att de sist i kön hamnar först och jag får ett tiotal gråsälar framför mig i kön. Gubben bakom mig utbrister ”det var ett jävla sätt!”
Ställer ner de dunkar jag plockat på mig där jag står och går över till Jula och handlar istället…
Edit: Kassako var alltså vad personalen ropade ut
Efter några minuter ropar denna in en ”kassako” till kassa 1. Det har nu bildats en kö av pensionärer bakom mig och efter ytterligare några minuter kommer äntligen denna kassako. Men han väljer att öppna kassa 2 istället, så att de sist i kön hamnar först och jag får ett tiotal gråsälar framför mig i kön. Gubben bakom mig utbrister ”det var ett jävla sätt!”
Ställer ner de dunkar jag plockat på mig där jag står och går över till Jula och handlar istället…
Redigerat:
Ett jävla sätt att folk inte förstår att de som köat längst såklart ska ha företräde till den nyöppnade kassan!richardtenggren skrev:Skulle köpa spolarvätska på Biltema idag, då inga kassor var bemannade så ställde jag mig efter den som betjänades i kundservicekassan, intill kassa 1.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 505 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 505 inlägg
Vi svenskar är ju experter på att köa... utom just när det öppnas en till kassa, då blir det vilda western!richardtenggren skrev:Skulle köpa spolarvätska på Biltema idag, då inga kassor var bemannade så ställde jag mig efter den som betjänades i kundservicekassan, intill kassa 1.
Att varje höst sätta ihop nya klasser av ett stort gäng 13-åringar och tro att ungdomarna själva ska klara av att få ett välkomnande och inkluderande klimat i klassen utan att det finns vuxna med som vägleder dem i att få en fungerande sammanhållning och gemenskap i klassen känns som ett projekt som är dömt att misslyckas.FredrikR skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 092 inlägg
Mobbning är till sin natur inget som en person ägnar sig åt. Det är verkligen inget skäl att ha överseende med det, men verklig mobbning handlar om att ett enstaka, oftast udda, barn utsätts av många.
Det är samhällets, i det här fallet skolans, sak att se till att även de som är annorlunda får en bra och trygg miljö. Men tror man att det bäst löses genom att flytta på andra enstaka barn har man nog tyvärr inte förstått problemet.
Det här är inte lättlöst, men förhoppningsvis finns det ansvarstagande vuxna som hjälper till. Och ju äldre man blir, desto lättare att hitta självvalda vänner utanför den grupp man slumpvis fösts ihop med i skolan.
Det är samhällets, i det här fallet skolans, sak att se till att även de som är annorlunda får en bra och trygg miljö. Men tror man att det bäst löses genom att flytta på andra enstaka barn har man nog tyvärr inte förstått problemet.
Det här är inte lättlöst, men förhoppningsvis finns det ansvarstagande vuxna som hjälper till. Och ju äldre man blir, desto lättare att hitta självvalda vänner utanför den grupp man slumpvis fösts ihop med i skolan.
Nötegårdsgubben skrev:Mobbning är till sin natur inget som en person ägnar sig åt. Det är verkligen inget skäl att ha överseende med det, men verklig mobbning handlar om att ett enstaka, oftast udda, barn utsätts av många.
Nja… att samhället ska lösa problemet är inte hela sanningen . Det primära ansvaret ligger hos föräldrarna att ta tag i det. Problemet är att många föräldrar inte tar tag i det om det rapporterats att deras barn mobbar . Dagens föräldrar är för slappa och ser inte att deras barn kanske bör förändras
Det är nog en kombination, av skola och föräldrar.oC claym skrev:Nja… att samhället ska lösa problemet är inte hela sanningen . Det primära ansvaret ligger hos föräldrarna att ta tag i det. Problemet är att många föräldrar inte tar tag i det om det rapporterats att deras barn mobbar . Dagens föräldrar är för slappa och ser inte att deras barn kanske bör förändras
Skolan måste vara mycket tydlig med var gränserna går och att mobbarens föräldrar får information vad deras avkomma gör och att det finns konsekvenser om beteendet inte upphör.