J Johnsson 56 skrev:
Problemet med detta forum är att det är till för konsumenterna och vi som är byggare blir inte trodda. Jag har haft mitt företag i 32 år och faktiskt aldrig fått en enda anmärkning på en besiktning. Jag vet att det låter otroligt, men det är sant. Däremot så har jag många gånger varit med om, inte minst när jag tidigare var platschef på BPA, att de som flyttar in, särskilt i bostadsrätter hittar en massa "fel", som de tror. Många gånger blev det riktigt otäckt på besiktningar, när alltså köparen tyckte att bes.mannen var en idiot. Problemet är ju att både bes.mannen och vi, vet vad som är rätt/godtagbart efter kanske 1000-tals byggda lägenheter, medan köparen har köpt sitt första hus/bostadsrätt
Wow inte anmärkning. Garanterat världsrekord.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
A
Appendix Appendix skrev:
Jag rekommenderar dig ett annat karriärval :)
Men måste vara jobbigt att bli exponerad så.
Det känns inte jobbigt längre.jag har stoppat programmet den här säsongen Och kampen motivprogrammet inte färdig.jobba på som vanligt från 2017 innan programmet på egen regi. Mår 1000 gånger bättre an jobbar för kunder som blåser oss små entrepenörer. Ingen känner den här kunden hur han är och hur han behandlat oss under byggtiden. Att begära säkerhet för mina 200000kr va inte mycket begärt. Och han fick 1 vecka på sig men han hade inga mer pengar och vi ska inte slava oss grattis.
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Reklamalgoritmen ska ändå ha en eloge :p

Skärmbild av en REA-annons från Naturkompaniet ovanför en artikel om att kolla upp hantverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Wow inte anmärkning. Garanterat världsrekord.
Jag tror inte det är helt ovanligt med min bakgrund. Jag är ingen jätteduktig snickare, målare, rörmokare etc. men gjorde alla jobben själv utom beklädnaden i våtrum, elarbeten och vissa rörjobb. Men innan jag startade mitt företag, var jag som sagt platschef och innan det arbetsledare på ett stort byggföretag. Jag har varit med på besiktning av 1000-tals lägenheter och vet därför vad som inte är godkänt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Staffans2000
J Johnsson 56 skrev:
Jag tror inte det är helt ovanligt med min bakgrund. Jag är ingen jätteduktig snickare, målare, rörmokare etc. men gjorde alla jobben själv utom beklädnaden i våtrum, elarbeten och vissa rörjobb. Men innan jag startade mitt företag, var jag som sagt platschef och innan det arbetsledare på ett stort byggföretag. Jag har varit med på besiktning av 1000-tals lägenheter och vet därför vad som inte är godkänt.
Och kanske liiite bundis med besiktningsmännen (och kvinnorna)?

Staffan
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Problemet med detta forum är att det är till för konsumenterna och vi som är byggare blir inte trodda. Jag har haft mitt företag i 32 år och faktiskt aldrig fått en enda anmärkning på en besiktning. Jag vet att det låter otroligt, men det är sant. Däremot så har jag många gånger varit med om, inte minst när jag tidigare var platschef på BPA, att de som flyttar in, särskilt i bostadsrätter hittar en massa "fel", som de tror. Många gånger blev det riktigt otäckt på besiktningar, när alltså köparen tyckte att bes.mannen var en idiot. Problemet är ju att både bes.mannen och vi, vet vad som är rätt/godtagbart efter kanske 1000-tals byggda lägenheter, medan köparen har köpt sitt första hus/bostadsrätt
Nu är väl kanske inte BPA någon överdrivet bra referens vad gäller kvalitet. Ett från början bra initiativ med arbetarägt byggbolag omvandlades 1967 till BPA, där kvalitet och kunskap i ”Rörelsens”regi kom i bakgrunden till förmån för partibok och omfattande korruption. BPA Gick i graven i början på 90-talet under skandalartade former.

Inga anmärkningar på 30 år kan möjligen tyda på att vissa kontakter från BPA-tiden kunnat odlas även fortsättningsvis.

För mig som fullständig amatör räcker det med bild på fördelningsskåpet och de massakrerade täckbrickorna till handdukstorken från INR för att konstatera att det är långtifrån alltid som kunden har fel även om han är besvärlig.




Så här ska det monteras. Tycker för övrigt att jag lyckats bättre med fogbredd och fogsprång än Adnans ”gubbar” vid min ”kaklingspremiär”

Dåligt monterat fördelningsskåp och täckbricka vid en handdukstork, visande slarvigt kakelarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dicken13 och 3 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Nu är väl kanske inte BPA någon överdrivet bra referens vad gäller kvalitet. Ett från början bra initiativ med arbetarägt byggbolag omvandlades 1967 till BPA, där kvalitet och kunskap i ”Rörelsens”regi kom i bakgrunden till förmån för partibok och omfattande korruption. BPA Gick i graven i början på 90-talet under skandalartade former.

Inga anmärkningar på 30 år kan möjligen tyda på att vissa kontakter från BPA-tiden kunnat odlas även fortsättningsvis.

För mig som fullständig amatör räcker det med bild på fördelningsskåpet och de massakrerade täckbrickorna till handdukstorken från INR för att konstatera att det är långtifrån alltid som kunden har fel även om han är besvärlig.

[bild]


Så här ska det monteras. Tycker för övrigt att jag lyckats bättre med fogbredd och fogsprång än Adnans ”gubbar” vid min ”kaklingspremiär”

[bild]
Nu är ju du amatör, så du kanske inte känner till att besiktningsmannen inte kommer från samma bolag som bygger. Så oavsett vad du inbillar dig om BPA så har det ingen betydelse.
 
  • Haha
stefancrs
  • Laddar…
J Johnsson 56 skrev:
Nu är ju du amatör, så du kanske inte känner till att besiktningsmannen inte kommer från samma bolag som bygger. Så oavsett vad du inbillar dig om BPA så har det ingen betydelse.
Han menar såklart att man blir lite tjenis penis med de som besiktar.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Han menar såklart att man blir lite tjenis penis med de som besiktar.
Det är din tolkning. Han babblar om BPA som om det skulle ha någon betydelse för bes.mannen vilket företag som byggt.
Jag har aldrig träffat de besiktningsmännen sedan jag sade upp mig från BPA 1988 och startade eget.
Mitt företag ligger heller inte i samma stad och jag kan garantera att jag inte längre var kompis med några chefer på BPA när jag startade eget. Tror du att de gillade konkurrens från en tidigare anställd ?
 
Staffans2000
J Johnsson 56 skrev:
Nu är ju du amatör, så du kanske inte känner till att besiktningsmannen inte kommer från samma bolag som bygger. Så oavsett vad du inbillar dig om BPA så har det ingen betydelse.
Här skulle min hett efterlängtade "e du go eller-gubbe", kommit väl till pass.

Steffo
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Här skulle min hett efterlängtade "e du go eller-gubbe", kommit väl till pass.

Steffo
Ja, man ger sig ju inte in här och säger att man är proffs ostraffat, så nu tackar jag för mig. Amatörer :)
 
  • Gilla
  • Haha
BigR och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
J Johnsson 56 skrev:
Ja, man ger sig ju inte in här och säger att man är proffs ostraffat, så nu tackar jag för mig. Amatörer :)
Snarstucken-gubben. Undrar hur han ser ut:thinking:?

Steffo
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Amatör kommer från franskans amateur, vilket betyder Den som älskar.
 
  • Gilla
  • Älska
Ville_Vessla och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Amatör kommer från franskans amateur, vilket betyder Den som älskar.
Då var det värt att gå upp i dag också. Vi kanske trotts allt är ämnade för varann?

Stella
 
  • Haha
  • Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Det är trevligt att höra att det finns kvalitetsmedvetna byggföretagare. Det har annars förvånat mig att vi fortfarande idag ser så lite kvalitetsmedvetande i byggbranschen, Det är upprörande att vi skall se "noll fel på besiktning" som något unikt ovanligt.

Där jag är anlitad som konsult nu, så händer det givetvis att felaktigheter slinker igenom ut till kundinstallationer. Men då blir det jättepådrag. Jag har ingått i den typen av felsökningsteam några gånger. Först är det kanske 40 - 50 ingenjörer som utreder vad som är fel och fixar det. Sedan kan det vara ytterligare 150 man som går in och utreder hur felet kunde uppstå, varför har vi inte hittat det i tester innan det hamnade hos kund, Vad skall vi göra för att hindra att det händer igen osv. Är man då den som orsakat felet, eller skrivit för dåliga testfall som släppt igenom felet. Så är det inte roligt att behöva bli intervjuad om hur man tänkte då, varför tog man inte hänsyn till "den här risken" osv. Liknande mindre utredningar startas för alla fel som hittas i våra interna tester. Borde felet hittats i en test på lägre nivå, varför inte osv.

Allt annat än "noll fel" är occeptabelt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.