Krilleman
Vem poppar popcorn? :giggle:

• Haha
Immobil
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Ja nyckeln till att diskussionen inte kommer någonvart är nog just att Adde vill skilja mellan medvetet fusk och slarv/fel/okunskap och blir stött av att bli kallad fuskare när det "bara" handlar om enstaka fel och/eller slarv.

Det han helt missar är dock att det för kunden är helt ointressant huruvida det är medvetet fusk eller omedvetet slarv som gör att huset inte uppfyller kraven, skadan och riskerna finns där oavsett byggarens intentioner.
Nu har jag inte följt eller läst allt i tråden, o vet inte hur byggaren tänkt.
Men jag tror nog inte det är helt ointressant för kunden huruvida det är en fuskbyggare som slarvar medvetet eller en klyddbyggare som omedvetet slarvar o gör fel.

Jag tänker så här.
Om det är en fuskbyggare så gör han medvetet avsteg från riktlinjer o regler, försöker dölja fel o brister o aktivt jobbar för att inte åtgärda de fel som eventuellt upptäcks.
En slarver, tänker jag, försöker (förhoppningsvis) göra rätt, följa regler o riktlinjer och åtgärdar de fel som eventuellt upptäcks.
Sedan kan det givetvis bli tjabb, diskussioner o till o med stämningar.
Men slarvern gör det inte medvetet för att luras, tänker jag.
Sedan är inte något av alternativen vare sig rätt eller bra.
Men jag TROR att det kan spela viss roll för kunden om det är en fuskbyggare eller klydderöv, som vi säger här i Skåne.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
K knipo skrev:
Men jag TROR att det kan spela viss roll för kunden om det är en fuskbyggare eller klydderöv, som vi säger här i Skåne.
Jag håller med dig, men förenklade resonemanget för att göra det tydligare för Adde. Vi kanske kan säga så här istället: missnöjet hos kunden är samma, men anledningarna till det skiljer?

Snailman Snailman skrev:
Jag har exakt sådana handdukstorkar som i programmet, och jag lyckades inte klura ut hur det skulle monteras, trots bruksanvisningen, så jag ringde tillverkaren och fick klart för mig att man skulle flytta på täckbrickan. (Jag trodde alltså att man måste ha ändrat konstruktionen efter att bruksanvisningen gjorts)

Anledningen till att jag inte löste det på egen hand var att täckbrickan satt väldigt hårt fast.
Jag antar att du inte är snickare eller vvs-montör. Och ändå löste du problemet på rätt sätt. Då borde man väl kunna förutsätta att en yrkesman skall göra minst lika bra jobb. Allt annat är ju riktigt kasst.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Adnanhodhod skrev:
Hej Dennis
Jag känner att jag har pratat färdig efter att svara på nästan 400 frågor.Nästa vecka kommer jag med en del frågor som jag önska att specialt du svara på eftersom du är lärare inom bygg.jag känner inte att försäljning av företaget är vårt ämne. Jag vill veta nu om fuskbyggarnas program har ljuget eller inte? Det vill jag har svar på efter mitt nästs inlägg nästa vecka
Jag erkänner att jag och mina Gubbar har gjort fel som vi va bredda att avhjälpa men vi har inte fuskat. Jag tror du kan en del om arbetsmiljö . Om miljön på arbets plats är rent utsägt som ett helvete vill du åka dit? Ursäkta mitt svensk språket.godnatt / Adde
1. Jag är inte bygglärare och har inte påstått det heller. Jag undervisar i data och automation. Men jag passerar vvs-verkstan i stort sett varje dag och ser då såklart de arbeten eleverna gör.

2. Det där skåpet är inte "fel". Det är en total katastrof av någon som inte har en aning om hur man gör. Och sätter man någon som inte har en aning om hur man ska göra och inte heller verkar ha vett att ta reda på saken (googlar man får man ju gott om bilder på hur det borde se ut) så är det inte ett fel utan ett rejält försök till fusk.
Man ber inte nån utan körkort att köra en lastbil och man sätter inte nån utan vvskunskap att bygga ett fördelningsskåp.

• Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
K
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Här har du i alla fall en i inlägg #2:
[länk]
Någon i tråden efterfrågade protokollet. Vi hade bara kommungubbe och KA här vid "slutbesiktning" och fick inte heller många anmärkningar. Vi saknade musskydd vid ytterdörr.. Sen klagade de muntligt på att vi hade sattavstängning till tvättmaskin under och inte över diskbänken i tvättrummet.

En anmärkning i protokollet alltså..

Fick (får) känslan av att en riktig besiktningsman är betydligt mer nitisk och skulle säkert kunna hitta 100 fel på vårt hus om de fått möjlighet att gå igenom det ordentligt. Vi kan tex inte stänga sovrumsdörren utan att lyfta i handtaget (justering av karm). Färgrester på typ alla fönster, jag går fortfarande med glasskrapan i handen när jag putsar. Märken på karmar.. Dåligt spacklat..

A
D dennis_f skrev:
1. Jag är inte bygglärare och har inte påstått det heller. Jag undervisar i data och automation. Men jag passerar vvs-verkstan i stort sett varje dag och ser då såklart de arbeten eleverna gör.

2. Det där skåpet är inte "fel". Det är en total katastrof av någon som inte har en aning om hur man gör. Och sätter man någon som inte har en aning om hur man ska göra och inte heller verkar ha vett att ta reda på saken (googlar man får man ju gott om bilder på hur det borde se ut) så är det inte ett fel utan ett rejält försök till fusk.
Man ber inte nån utan körkort att köra en lastbil och man sätter inte nån utan vvskunskap att bygga ett fördelningsskåp.
Du känner inte mig eller veta nånting om mig Jag tycker om du kan inget om rör så dit åsikt är dit och mitt är mitt jag kommer inte att behöva diskutera med någon som har ingen aning vad han pratar om
Jag kommer att skicka mitt inlägg snart och ni får tycka vad ni vill och jag får tycka vad jag vill.

Denna ”byggare” borde nog göra något annat i sitt liv. Att göra rätt och även snyggt verkar inte finnas på dennas världskarta.

• Gilla
Kromo
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vi har aldrig skrattat så mycket efter att man gick in i huset efter den besiktningen, det var tame fan blå tejpbitar överallt.
Du har naturligtvis en poäng. Om en snickare bygger ett hus och det sedan kommer en besiktningsman och har 300 anmärkningar så är det inte givet att det är snickaren som är dålig.

A
A A.G skrev:
Denna ”byggare” borde nog göra något annat i sitt liv. Att göra rätt och även snyggt verkar inte finnas på dennas världskarta.
När du ser bara luckan i hela huset då förstår jag dig :crysmile:

A
Hantverkare arbetar med brunnsinstallation på Bostik PRO-duktäckt golv bredvid vit kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 4 En hand som pekar på resterna av en blå rörmanschett i en vägg, vid bevis på rätt montering som påstås bortklippt i ett TV-program.
Skapa konto
Bild3 Person med kniv justerar röranslutning inuti öppen vägg med synlig kakel och påförat lim, åberopande korrekt installation.
Skapa konto
Bild2 Någons hand pekar på en vägg täckt med Bostik Pro duk, där en del av duken är markerad för att visa "RO"-bokstäverna.
Skapa konto

Bild1

Mörkläggning av sanningen i fuskprogrammet Fuskbyggarna

Nu är det dags att vända kanonerna mot Anders och hans fuskprogram Fuskbyggarna. Jag har nu besvarat cirka 400 frågor och börjar känna att det räcker. Nivån på många av inläggen på byggahus.se är för låg för att det ska kännas seriöst. Därför tänker jag i fortsättningen endast kommunicera med folk som kan bygg och som kan föra en saklig diskussion utan personliga påhopp. Fuskbyggarna är ett program som på ett hänsynslöst och respektlöst sätt spelar på människors känslor för att skapa sensation och smutskasta och på så vis tjäna pengar på reklam och sponsorer. Här kommer min version på den här tråkiga historian

Första lögnen

Jag har aldrig gått under jorden så som det påstods i programmet. En googling hade gett korrekt kontaktinformation.

I den tur ordning finns på googel

Name-adress-företsgetsnamn- email- telefon nr - bild .googla själva och se.

Jag vill också SE ett enda mail som skickats, jag har inte fått några mail eller samtal. Det duger inte att SÄGA att du ringde och mailade.

Jag tror Anders gillar att leka shrlokholmes och spendera en massa tid o pengar för att spana .

Programmet Fuskbyggarna är bara ute efter att göra ett program , smutskasta och tjäna pengar.

Andra lögnen

Det påstås att den Bostik PRO-duk som använts är föråldrad eller en vindduk. Hade de när väggen revs visat vilken typ av duk som använts hade varje person med kunskap inom bygg sett att det var rätt typ av duk.

Se nedan bild från deras program som bevis att detta är en Bostik Pro duk.

Förresten finns det ett badrum till, på andra våningen, utfört med samma duk och tätskikt. Om det nu var så fel, varför revs inte det

badrummet också? Se bilden här nedanför, den är från deras program och där syns tydligt bokstäverna RO, de sista bokstäverna i Bostik PRO.
Bild 1

Tredje lögnen

Jag undrar vad kniven gör efter de hamrade runt röret som de påstår var felaktigt. De skär bort bevis på att det fanns både rörmanschett och ytterrör och självklart tycker folk som ser det att det är bedrövligt. Dessutom fanns det många andra rör i badrummet som var rätt monterade, inte ett enda av dessa visades. Den som vet vad det ska titta efter ser att de skär bort bevis på att det fanns både rörmanschett och ytterrör. Bilderna här nedanför visar resterna av den blå rörmanschetten, det syns tydligt men den som är okunnig vet inte vad det är

Bild2-3

Fjärde lögnen

En köpt besiktningsman krälar runt på golvet och pekar på en kommande läcka utan att visa på vad det är för fel.

Brunnsmanchetten är monterad till 100 procent enligt Bostiks och Purus anvisningar, exakt som på bild 4. (Denna är dock från ett annat bygge, men så här var det monterat. Här arbetar vi med grepp och bilden visar exakt hur det var monterat).

Bild 4

Varför visade ni inte brunnsmanchetten, oavsett hur ni ansåg den monterad, när ni rev golvet? Ni fick det att se ut som att det inte fanns någon.

Femte lögnen

Varför revs den infällda MDF-luckan, utförd enligt överenskommelse med kunden, INNAN ni visade hur det såg ut? Kunden ville ha en diskret lucka och vi var överens om hur luckan skulle utformas. När jobbet var klart började han tjafsa om det.

I det fallet var det viktigast att kopplingarna var täta och säkra, hur snyggt det var på insidan hade inte högsta prioritet. Jag håller dock med om att killen som utförde betongen och tätskiktet i luckan gjorde fel, men funktionen var det inget fel på. Luckan var tät och vatten hade letts ut vid eventuellt läckage vilket är det viktigaste. Om installation med Q&E är tätt efter kommer den aldrig att läcka efter det.

Läs om det på Uponors hemsida. Det skåp som nu sitter där hjälper inte för att stoppa en läcka om det hade varit fuskkopplat.

Ni får det också att verka som att jag sålde bolaget för att jag ville komma undan ansvar för denne kund. Det stämmer inte. Enda anledningen till att jag sålde är att jag var överarbetad och stressad, orkade inte ta fler kunder som vill bo stort och fint på min bekostnad och valde därför att sälja till en yngre byggare som jag uppfattade som seriös. En som kunde ta hand om mina gamla kunder och leverantörer. Jag kan givetvis inte ta ansvar för vad som händer i bolag som jag inte längre är verksam i.

Slutligen

Jag har inte lämnat kunden i sticket. Av de 107 anmärkningarna är 96 av sådan art hade tagit mig och två anställda ungefär en vecka att åtgärda. Resten hade tagit max två veckor så min kostnad är långt mycket lägre än hälften av de 200000 kr som jag har lämnat till kunden. Alla gör fel, men man är inte en fuskare för att man gör fel.

Jag kände att den kunden var ute efter att skada mig dels för att jag tackade nej till uppdraget efter första mötet med kunden samt för att jag varit på väg att avbryta bygget flera gånger. På grund av hans attityd mot oss under resans gång bad jag Rörvikshus agent att hitta en annan entreprenör. Han övertalade mig varje gång att fortsätta, men var fullt medveten om kundens beteende eftersom han själv inte ens orkade svara på hans 800 e-mail och försvann under hels resan.

Jag har nu, med stort tålamod, svarat på mer än 300 frågor bara för att visa att jag har inte fuskat eller ångrar att jag lämnade den här galna kunden. Det är tack vare att jag är 100 procent säker på min sak, och 100 procent säker på att det finns oriktigheter i TV-programmet, som jag skriver här.

Många har kommit med oseriösa påståenden och falska anklagelser och många andra är självklart också respektfulla.

Jag rekommenderar er att ta program som Fuskbyggarna med en nypa salt. De framställer sig som seriösa men är bara ute efter att skapa sensation. Dem visa ingen respekt till folkets intelligens när dem ljuger , lura folket på det vist.

Jag är civilingenjör utbildat ,har byggt hus åt andra i mer än 20 år med mer an 100 tal nöjda kunder och hade aldrig blivit kvar så länge i branschen om jag varit en fuskbyggare.

Alla som bygger vet att det alltid finns anmärkningar vid slutbesiktningen och dessa var jag villig att rätta till om han deponerat mina pengar.

jag känner mig orättvist dömd, Mer kan jag inte göra och ni får självklart tro på vem ni vill.

Jag beklagar att det finns tv-program vars idé är att smutskasta och förtala företag utan att ge oss en ärligt chans att presentera vår version, eller möjlighet att bemöta det som de påstår är fusk. De ger sig på små företag med små möjligheter att ge sig in i juridiska processer. De vågar inte ge sig på de stora, som några smarta medlemmar nämnt i forumet trots att flera av dem stora bolag fuskar i stor skala. Men jag ser så allvarligt på anklagelserna att jag har polisanmält TV4 för ärekränkning samt anlitat en advokat.

Jag avslutar här, har bemött kritiken så gott jag har kunnat och kan inte göra mer. Nu önska jag att ni fråga sätter Anders och hans Fuskprogramet varför ljuger ni så det knaka? Jag tror inte att dem lyckats att lura yrkes folk men det mesta av folket har ingen aning om bygg och lita på vad dem visar och säger.

Visa folket lite respekt .

Dem flesta i Sverige är smarta och utbildat folk men inte alla kan bygg.

Önskar er en glad påsk och en fin sommar. Tack för mig!

Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar och 1 till
  • Laddar…
Även om det råder delade meningar om hur du byggt och hanterat det så tycker jag det var intressant och kul att du har varit delaktig i tråden där du själv är huvudpersonen.(y)

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
A
K knipo skrev:
Även om det råder delade meningar om hur du byggt och hanterat det så tycker jag det var intressant och kul att du har varit delaktig i tråden där du själv är huvudpersonen.(y)
Tack så mycket Knipo:ok:

K knipo skrev:
Ja kul på det sättet att ju mer han uttalat sig desto mer har jag skrattat och gråtit.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
”Femte lögnen

Varför revs den infällda MDF-luckan, utförd enligt överenskommelse med kunden, INNAN ni visade hur det såg ut? Kunden ville ha en diskret lucka och vi var överens om hur luckan skulle utformas. När jobbet var klart började han tjafsa om det.

I det fallet var det viktigast att kopplingarna var täta och säkra, hur snyggt det var på insidan hade inte högsta prioritet. Jag håller dock med om att killen som utförde betongen och tätskiktet i luckan gjorde fel, men funktionen var det inget fel på. Luckan var tät och vatten hade letts ut vid eventuellt läckage vilket är det viktigaste. Om installation med Q&E är tätt efter kommer den aldrig att läcka efter det.

Läs om det på Uponors hemsida. Det skåp som nu sitter där hjälper inte för att stoppa en läcka om det hade varit fuskkopplat.” Denna lögn tycker jag sammanfattar byggarens tankar och synsätt. Det spelar väl för fan ingen roll hur luckan såg ut när det såg ut som kattskit där inne!? Alla gör fel det är vad man gör med fel som skiljer bra människor från skit. Var jag väljer att lägga byggaren i detta fall är upp till var och en att avgöra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.