136 438 läst · 664 svar
136k läst
664 svar
Fuskbyggarna: Adnan ”Adde” Hodhod fuskbygger Rörvikshus
Och dem följer viFreQa skrev:
Och det gör jag med
Inspektions lucka för att inspektera ,dranröret för indikation , tätskikt för skydd mot fukt , kladdigt håller jag med men den va väldigt snygg infälld målat MDF lucka som dem inte visat på program
Lutning runt golvbrunn ska vara runt 1:20 , det fins förhöjnings ring som börja från 1.5 cm och uppåt om brunnen är för låg då kan man använda dem , man kan bygga med fix också men brunmanshet måste sitta direkt med golvet och brunnenP para skrev:
Ja mdf i badrum är ju klockrent! Mycket seriöst bygge! Räcker ju att andas på mdf så sväller det! Jag vet inte men amatörmässigt är inte ens värt namnet. Värre än så!A Adnanhodhod skrev:
Medlem
· Västra götaland
· 9 inlägg
MEN SNÄLLA NÅ'N!!!S seniorkonsult skrev:
Naturligtvis kan ju inte ett H fönster vridas helt och forfarande täta mot karm! De fönster jag sett (satt) från SP, Traryd, Elit, Mockfjärds etc tar ju emot i överkant bla för att aluminiumprofilen, i förekommande fall, sticker ner för att säkerställa skyddad infästning av fönsterblecket och således tar emot i överkant när det vrängs. Det är för övrigt inget en montör skulle kunna påverka, det handlar ju om ett pivåsystem konstruerat och byggt i fabrik!
Tyckte själv att sista avsnittet av fuskis var ett riktigt lågvattenmärke. Sensations-tv när det är som sämst! Tror inte byggaren gjort ett godkänt jobb-absolut inte, MEN, många av de punkter som utgjorde ryggraden i storyn var rena spekulationer!
De flesta badrumsmöbler i dag är väl gjorda i mdf? Inspektionsluckan har ingen viktigare teknisk funktion än luckan till badrumsskåpet.K kacklarn skrev:
A Adnanhodhod skrev:
Fallet runt brunnen skall vara 1:50-150 alltså 20mm/m-7mm/m varken mer eller mindre om det är fackmannamässigt utfört! Ytskiktet får luta max 20mm/m för att inte utgöra en halkrisk.A Adnanhodhod skrev:
Förhöjningsringar ska ju undvikas i största möjliga mån. Om man är seriös så är ju detta en absolut SISTA utväg. Bättre o lägga brunnen i rätt höjd direkt!
Alltså detta är så jäkla oseriöst utfört med tätskikt och dyl. Plattsättningen ser riktigt illa ut! Fogsprång, snea fogar. Blir matt att folk tror sig kunna en sak efter att ha sett timell på tv. ”Jag byggde mitt eget hus sen blev jag snickare!
Moderator
· Stockholm
· 52 858 inlägg
Nu var ju iofs inte luckan vänd in mot badrummet, utan på andra sidan väggen. Så att den var gjord i MDF behöver inte spela någon roll.
Men felen med kopplingsutrymmet har inte med luckan att göra. Felet är placeringen av fördelarna, att de inte är fixerade, att det inte var korrekt tätskiktat i botten på utrymmet. Just delen om hur det var tätskiktat verkar Adde ha en annan uppfattning om. Men av det man kunde se på TV så var det inte tätskiktat alls på väggarna i utrymmet, helt klart, det såg inte ut att vara tätskikt i botten helker, men lite otydligt. Men fördelaren som var ingjuten kanomöjligen ha tätskikt under.
Ang, att man skulle få bygga upp med fix när golvbrunnen sitter på fel höjd, det var nytt för mig, det vore bra om Adde kunde visa var det framgår i instruktionerna från BKR eller tätskiktstillverkaren, eller Purus? Och nu gäller det inte att bygga fall, utan kanten mot brunnen.
Men felen med kopplingsutrymmet har inte med luckan att göra. Felet är placeringen av fördelarna, att de inte är fixerade, att det inte var korrekt tätskiktat i botten på utrymmet. Just delen om hur det var tätskiktat verkar Adde ha en annan uppfattning om. Men av det man kunde se på TV så var det inte tätskiktat alls på väggarna i utrymmet, helt klart, det såg inte ut att vara tätskikt i botten helker, men lite otydligt. Men fördelaren som var ingjuten kanomöjligen ha tätskikt under.
Ang, att man skulle få bygga upp med fix när golvbrunnen sitter på fel höjd, det var nytt för mig, det vore bra om Adde kunde visa var det framgår i instruktionerna från BKR eller tätskiktstillverkaren, eller Purus? Och nu gäller det inte att bygga fall, utan kanten mot brunnen.
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 699 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 699 inlägg
Men luckan satt inte i badrummet, utan ut i väggen mot angränsade rum.K kacklarn skrev:
Missade du det?
Sen vad luckan är gjord i för material, spelar absolut ingen roll i detta läget.
Det var inte korrekt utfört med fördelare och tätskikt i dessa hemmasnickrade "skåp".
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Varför ska det täta mot karm? Det ska ju putsas bara. Ordklyveri!R Racernalle skrev:MEN SNÄLLA NÅ'N!!!
Naturligtvis kan ju inte ett H fönster vridas helt och forfarande täta mot karm! De fönster jag sett (satt) från SP, Traryd, Elit, Mockfjärds etc tar ju emot i överkant bla för att aluminiumprofilen, i förekommande fall, sticker ner för att säkerställa skyddad infästning av fönsterblecket och således tar emot i överkant när det vrängs. Det är för övrigt inget en montör skulle kunna påverka, det handlar ju om ett pivåsystem konstruerat och byggt i fabrik!
Tyckte själv att sista avsnittet av fuskis var ett riktigt lågvattenmärke. Sensations-tv när det är som sämst! Tror inte byggaren gjort ett godkänt jobb-absolut inte, MEN, många av de punkter som utgjorde ryggraden i storyn var rena spekulationer!
Byggveteran
· Åland
· 2 038 inlägg
Förhöjningsringar är ”döden”. Ska undvikas. Det är runt sådana, speciellt i träbjälklag, som de vanligaste läckageskadorna uppkommer!
Ska man anta att det inte finns några andra alvarliga byggfel i huset då det ej togs upp något annat efter byggahus besiktning?
Inget om tak, grund, stomme och bärande konstruktioner.
Visst det vart 109 anmärkningar, men det kan ju lika gärna vara så att 10 av dem är relaterat per fördelningslåda, och 25 st anmärkningar vara skrap och repor 5 st om en trög dörr osv.
Synd att vi inte fick se listan mer specifikt.
Inget om tak, grund, stomme och bärande konstruktioner.
Visst det vart 109 anmärkningar, men det kan ju lika gärna vara så att 10 av dem är relaterat per fördelningslåda, och 25 st anmärkningar vara skrap och repor 5 st om en trög dörr osv.
Synd att vi inte fick se listan mer specifikt.
Haha ja.. har inte sett avsnittet om jag ska va ärlig..Krilleman skrev: