Status
Tråden går ej att kommentera.
R
ts tippar jag på trådstartaren du syftar på. sen att blanda i hopp alla saker jag sagt/frågat efter och göra denna tråd till något annat är trikigt.
Min fubdering var..... Finns det någon testa/rapport/studie om hur mkt fukt som går igenom dom 6 olika skiten som jag räknade upp i funderingen? Svaret tycks vara nej, för ingen har kunnat peka mig rätt hål var jag skulle kunna hitta n sådan skrivelse..
Gällande Termoskyddet får du lässa lite till för det var inte många saker du fick rätt där
 
R
den går inte igenom utan absorberas av jackan och inget annat
 
Ribons skrev:
den går inte igenom utan absorberas av jackan och inget annat
Fantastiskt! Så jag kan slänga min regnjacka? Det han alltid känns som att tröjan och huden blir blöt, med det är bara inbillning då antar jag?
 
K
Ribons skrev:
Bra diagram, visar att ånghalten stiger ganska linjärt med temp. men visar inget om min frågeställning tyvärr
Diagrammet visade bara ångkapacitrt i luft vilket är ett linjärt samband.

Låna valfri bok om byggfysik så hittar du många bra formler för fuktvandring. I en vanlig modern vägg med perfekt monterad ångspärr så är fuktvandringen mycket liten
 
K
arkTecko skrev:
Fantastiskt! Så jag kan slänga min regnjacka? Det han alltid känns som att tröjan och huden blir blöt, med det är bara inbillning då antar jag?
Det är svett! Jag har samma problem med min regnjacka från grundens. Trots att den är helt tät blir tröjan blöt på ryggen när jag cyklar. Det beror på dålig ventilation och är egentligen samma sak med ett tätt hus. Har du ingen ventilation så blir det mögel trots att väggen är tät
 
Jag menade iofs att jag verkar bli blöt när jag lämnar regnjackan hemma... :)
 
K
Fast då har nog ribons rätt. Då kommer din jacka att absorbera fukten så att din tröja blir blöt så fort jackans tyg är fuktmättat (vilket iofs går rätt fort om det regnar).. om jackan är stickad med extremt stora maskor kanske vattnet träffar tröjan direkt förstås ;)
 
Att jackan absorberar fukt har jag aldrig ifrågasatt, bara att "fukten inte går igenom".
 
R
är ute efter en test/studie/vetenskapligt bevis för att fukten kan ta sig igenom 6 olika skikt (tapet -->tapetlim (papptapet bostik tapetklister) kartong (tun pappkartong på gipsskivan) gips (ihoppressade gipset som bildar själva skivan)--> kartong (pappkartongen på andra sidan av gipset)-->OSB/Spånskiva (båda med ett lim som håller ihopp spånen/flisen)

När jag har pratat om 100% i början av tråden har det vart i reation till en normal luftfuktighet i en norma villa/normal LGH/normalhus under normala omständigheter och inget exordinärt , luftfuktighet är sagt att vara ca 50 % för optimal levnads miljö och det är i mina ögon 100% och inte RF 100%
tydligt nog lr?
 
R
du sa jacka och inte regnjacka
 
R
den går inte igenom , då hade ytter delen inte vart blöt.
 
R
har aldrig ifrågasatt diagrammet
 
R
Kallebo skrev:
Fast då har nog ribons rätt. Då kommer din jacka att absorbera fukten så att din tröja blir blöt så fort jackans tyg är fuktmättat (vilket iofs går rätt fort om det regnar).. om jackan är stickad med extremt stora maskor kanske vattnet träffar tröjan direkt förstås ;)
Tack nåt glädjande i allt elände :)
 
Alltså, vi kan munhuggas och skämta om det här i all evighet, men faktum kvarstår att TS har demonstrerat sin totala okunskap i ämnet, och har när hen fått sina misstag förklarat för sig har hen valt att ignorera de hjälpsamma kommentarerna.

Det hade väl varit ett bra tillfälle att tacka för sig och lämna konversationen, men nu är ju inte TS en person som bara tycker om att utforska och argumentera, utan som bedriver näringsverksamhet baserat på sina teser. TS säljer som jag förstår lösningar och produkter till konsumenter, och när hen ignorerar påpekanden om det felaktiga i sitt resonemang tycker jag att det närmar sig bedrägeri. Då har jag svårt att ignorera denna tråd.

Mvh.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
H
Ribons skrev:
är ute efter en test/studie/vetenskapligt bevis för att fukten kan ta sig igenom 6 olika skikt (tapet -->tapetlim (papptapet bostik tapetklister) kartong (tun pappkartong på gipsskivan) gips (ihoppressade gipset som bildar själva skivan)--> kartong (pappkartongen på andra sidan av gipset)-->OSB/Spånskiva (båda med ett lim som håller ihopp spånen/flisen)

När jag har pratat om 100% i början av tråden har det vart i reation till en normal luftfuktighet i en norma villa/normal LGH/normalhus under normala omständigheter och inget exordinärt , luftfuktighet är sagt att vara ca 50 % för optimal levnads miljö och det är i mina ögon 100% och inte RF 100%
tydligt nog lr?
Va???
har du ändrat dig nu?

Du har förespråkat i ett antal inlägg under 6 sidor i denna tråden att de alltid är 100% RF.
Nu helt plötsligt gäller inte de längre?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.