Givetvis inte.
 
Nu är allt vått borta...fönstret står på glänt och en lite kupéfläkt står på för att cirkulera luften i natt.

Fundering - hur fan ska man göra med fördelningen av varmt- och kallt vatten som ni ser på bild? Detta var inbyggt i en reglad vägg utanpå den gamla väggen och jag förstår att det inte får varken finnas rör som kommer upp ur golv eller dolda skarvar inne i en vägg.
Så...hur fan löser man detta då?
Ska givetvis ta kontakt med rörmokare snarast möjligt.

2m5zb7t.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan bygga en fuktspärrad låda inne i en reglad vägg, och sätta en inspektionslucka. Börjar rören läcka rinner det ut i duschen, så det är funktionsmässigt väldigt bra.
 
Fast att ha en sådan lucka inne i duschen, lite struligt.
 
Vad finns på andra sidan väggen. Du har inte sådan tur att det finns en garderob eller liknande där man skulle kunna ha en inspektionslucka från det hållet?
 
hempularen skrev:
Fast att ha en sådan lucka inne i duschen, lite struligt.
Inte bara struligt, den får inte vara där enligt reglerna!
 
hempularen skrev:
Vad finns på andra sidan väggen. Du har inte sådan tur att det finns en garderob eller liknande där man skulle kunna ha en inspektionslucka från det hållet?
Ingen garderob men väl en hall, med klädhängare. Så visst skulle en inspektionslucka fungera från det hållet och sedan ett skvallerrör in till duschen.
Alternativet är ju att låta röris dra om rören... men det låter dyrt.
 
huggan skrev:
Ska ni riva upp golvet så flytta rören, ska ni inte det låt dom vara kvar. Det är min rekommendation.

Säkert vatten säger att inga genomföringar upp genom golv utom avlopp så du vet. Men sen får ni heller inte skarva rören i golvet eller väggen om ni drar om dom enligt säkert vatten, så hur ni än gör får ni nog göra avsteg från reglerna.
Jo, skarvar på värmeledningsrör får vara dold enligt säkert vatten. Kan man undvika det är det förstås att föredra.

Värmefördelare, te.x. för golvvärme får dock inte placeras dolt.
 
Kom ihåg att branschreglerna tillåter avsteg så länge som de dokumenteras. Och det verkar ju helt orimligt att flytta rören.

Den bästa löseningen att nog att ha inspektionsluckan i hallen och skvallerröret in i duschen. Det blir ju inte ens något avsteg från reglerna.
 
pelpet skrev:
Kom ihåg att branschreglerna tillåter avsteg så länge som de dokumenteras. Och det verkar ju helt orimligt att flytta rören.
Det där har jag läst några ggr här på forumet men hittills kan jag inte erinra mig om att det bekräftats att det verkligen förhåller sig så! Var kan man läsa att avsteg kan göras och ändå vara tillåtet?
 
Ja, det lutar nu mest mot att göra nån sorts lucka i hallen.
Avvaktar lite, ska prata med snickare + röris inom kort och väntar samtidigt på svar från banken(!) och på fredag kommer en via försäkringsbolaget och besiktar det hela också.
 
injonil skrev:
Det där har jag läst några ggr här på forumet men hittills kan jag inte erinra mig om att det bekräftats att det verkligen förhåller sig så! Var kan man läsa att avsteg kan göras och ändå vara tillåtet?
Sidan 3 i BBV 10:1

Särskilt vid renovering kan situationer uppstå då generella regler inte alltid kan
tillämpas i sin helhet utan speciella lösningar skapas med hänsyn till omständigheterna på
platsen. Sådana lösningar bör endast göras efter överenskommelse mellan entreprenör och
beställare samt efter samråd med tätskiktstillverkaren. Dokumenteras i Kvalitetsdokument BBV,
Bilaga A.
 
  • Gilla
tlundberg och 1 till
  • Laddar…
Saken är väl den att i och med att avsteget dokumenteras och är godkänt av beställaren så kan inte några krav riktas mot entreprenören vid en eventuell skada. Det är alltså mest i entreprenörens intresse att sådan dokumentation görs.
 
Besiktning via försäkringsbolaget utförd idag, nu avvaktar vi svar på eventuell ersättning.
 
håller tummarna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.