huggan skrev:
Det vet jag men jag tycker röret ser smalt ut, vilken dimension är det?
PEX 15 mm.
 
...och så vart det en runda till förlossningen men falskt alarm.

Får installerat allt i VVS-väg just i detta nu, siktar på att få badkaret på plats ikväll också :)

Tillägg angående Vatette:
http://www.vatette.se/start/system-vatette/vaeggenomfoeringssystem.html

"Om väggen är beklädd med kakel ska rörgenomföringen tätas mot tätskiktet som då är placerat bakom kakelbeklädnaden. På väggar med plastmatta ska blandarfäste eller väggbricka utgöra tätning mellan rörgenomföringen och tätskiktet."
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
MikkoK skrev:
...och så vart det en runda till förlossningen men falskt alarm.

Får installerat allt i VVS-väg just i detta nu, siktar på att få badkaret på plats ikväll också :)
Låter ju bra.

Då gäller det bara vilket som blir klart först, badrummet eller.......

men det ser ju ut som badrummet blir nummer ett över mållinjen just nu. :)
 
MikkoK skrev:
Tillägg angående Vatette:
[länk]

"Om väggen är beklädd med kakel ska rörgenomföringen tätas mot tätskiktet som då är placerat bakom kakelbeklädnaden. På väggar med plastmatta ska blandarfäste eller väggbricka utgöra tätning mellan rörgenomföringen och tätskiktet."
Bra bra! :)
 
Snabb fråga - har ju förberett för min duschvägg genom att placera en träregel korrekt bakom våtrumstapet + gips.
Överallt jag läser står det att man ska förborra + silikon + plugga + silikon och sen skruva.
Vad händer om man förborrar ett lite grundare hål, säg 3/4 av skruvens längd och fyller det hålet med silikon och skruvar fast det, utan plugg? Alltså att man drar fast det i den sista 1/4 av skruven. Eller om man tar 50/50 - att man borrar halva skruvens längd - silikonar och sen skruvar? Funkar det, eller måste jag åka och köpa plugg imorgon...?
 
Never mind, hittade skruv och plugg!
 
Men om du kollar säker vatten så skall du bara ha skruv och plugg i betongvägg inte i träregel.

Kolla en gång till.

(sid 30 så ser du)
 
Redigerat:
Aja, men nu körde jag korta plugg genom gipset + fyllde med silikon och skruvade med 60mm långa träskruv in i regeln. Sitter som berget och tätt som bara den. Sen får man mer eller mindre förstöra själva duschväggen / profilen för att ens komma åt dessa skruvar som är placerade inne i en u-profil.

Dotterns premiärdopp skedde i alla fall igår, lyckligast i stan :)

badrum.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grattis till både badrum och dotter :)
 
oceanis skrev:
Om han varit så här slarvig här vid rören , hur ser det då ut vid ditt skvaller rör ?


golvbrunn + skvaller.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild, tätat med mängder av aguafix eller om det är silikon. Rörets centrum är 2,5 cm från golv och lutar upp till min fördelningslåda så det vill till att badrummet fylls upp till ca 5 cm vatten innan det ens börjar rinna in baklänges till min fuktspärrade fördelningslåda. Sen kommer jag ju ha 5 cm höga kanter inne i min "låda" så att det skulle kunna rinna ut den vägen är obefintligt (det rinner över tröskeln före detta rör).

Det som ser ut som en skarv / reva under röret är en kant från tätmedlet och ingen skarv i mattan!

skvallerrör.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska lägga till en täckbricka för att snygga till det hela också, typ sån här: http://www.vvsonnet.se/20.0.0.0/5628/cache/5628_4485db0c5246956a7204d8d1d6c55902.jpg
 
Huggan: som du har det är det tyvärr fel... fixturen (den blå) ska sluta jämns med gipsen och mattan ska täta mot det vita röret.
Du har antagligen enkel gips? Då ska fixturen kapas vid markeringen.
 
Redigerat:
Japp!
 
MikkoK skrev:
[bild]

Närbild, tätat med mängder av aguafix eller om det är silikon. Rörets centrum är 2,5 cm från golv och lutar upp till min fördelningslåda så det vill till att badrummet fylls upp till ca 5 cm vatten innan det ens börjar rinna in baklänges till min fuktspärrade fördelningslåda. Sen kommer jag ju ha 5 cm höga kanter inne i min "låda" så att det skulle kunna rinna ut den vägen är obefintligt (det rinner över tröskeln före detta rör).

Det som ser ut som en skarv / reva under röret är en kant från tätmedlet och ingen skarv i mattan!

[bild]

Ska lägga till en täckbricka för att snygga till det hela också, typ sån här: [länk]
jVarför sattes det inte en Täckbricka direkt i stället för kletemojset,eller är det entyp tommslang till dränering ? I all välmening

Grattis till nyförvävet
 
nino skrev:
Huggan: som du har det är det tyvärr fel... fixturen (den blå) ska sluta jämns med gipsen och mattan ska täta mot det vita röret.
Du har antagligen enkel gips? Då ska fixturen kapas vid markeringen.
Det är råspont sen gips. Hoppas han kan krympa mattan så pass att det klämmer runt det mindre röret då.
 
Fixturen är för lång, så mattan kan aldrig täta runt skyddsröret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.