är det forbo aqualon opale 4859 du valt? :)
 
Ledsen att skriva det men det ser helt fel ut.

1. Tätskiktet skall, i detta fallet plastmattan, skall vara "krympt" på den yttre RiR slangen dvs den grå. Mattan skärs med en mindre diameter än röret och värms så att den kan krängas på och då blir det tätt.

2. Det ser ut som du har fått bockfixturen ut genom väggen också, dvs den blå, det skall egentligen bara vara den grå ytterslangen som skall vara ut genom väggen.

Om han varit så här slarvig här vid rören , hur ser det då ut vid ditt skvaller rör ?

Andra får rätta mig om jag har fel.


Edit: Tvåa på bollen
 
Ah, det är givetvis RiR, då är det som oceanis skriver att tätskiktet ska täta mot yttre röret!

(måste vara för tidigt på morgonen, med prisol använder man inte några liknande rörböjar, då böjer man röret direkt...)
 
Om det är RIR ser dimensionen liten ut, vad är det för storlek?
 
injonil skrev:
Nu är det möjligt att man kan åstadkomma något liknande genom att montera en rörmanschett i efterhand, jag är osäker.
Ja, en manschett borde väl funka?
Det är ju fan att man ska behöva kolla så att proffsen gör rätt...ska be röris komma förbi och kika också.
 
J_B skrev:
är det forbo aqualon opale 4859 du valt? :)
Aqualon Concrete graphite 4896 på golv + Tarketts Super White på väggar.
 
oceanis skrev:
Om han varit så här slarvig här vid rören , hur ser det då ut vid ditt skvaller rör ?

Andra får rätta mig om jag har fel.

Edit: Tvåa på bollen
Skvallerröret ser bra ut, ska sätta dit en täckbricka också för säkerhets skull. Har ingen bra bild på det hela tyvärr.
 
huggan skrev:
Om det är RIR ser dimensionen liten ut, vad är det för storlek?
Det är ju bara att bläddra upp i tråden så ser du ju bilderna på att det är RiR.
 
MikkoK skrev:
Aqualon Concrete graphite 4896 på golv + Tarketts Super White på väggar.
aha. tack :)
 
MikkoK skrev:
Ja, en manschett borde väl funka?
Det är ju fan att man ska behöva kolla så att proffsen gör rätt...ska be röris komma förbi och kika också.
En färdig manschett är ju så stor och kommer att synas utanför blandarfästet även om du lyckas limma dit en sådan.
Tror personligen möjligen att det kanske skulle gå att mattläggaren svetsar dit manschetter, tillverkade av samma matta, som han kränger på korrekt. Vet dock inte om det är godkänt enl GVK men som det ser ut nu är det ju inte godkänt.
 
Jag blir så trött...själv är bäste dräng med andra ord. Jävla klåpare.
 
Men nu är det så jävla konstigt för mattläggaren är väl omtalad och erkänt duktig och anlitas av många och rörmokaren säger detsamma.
Och nu sa precis rörmokaren att "det ser helt ok ut".

Två proffs gör / säger en sak, ni på forumet en annan. Hittade också denna text från en annan tråd här på forumet:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/206778-hur-tata-plastmatta-mot-ror-i-ror.html#post1661352

"På vägg med plastmatta som utgör både tät- och ytskikt, kan blandarfäste eller väggbricka avsedd fördetta utgöra tätning mellan rörgenomföring och väggs tätskikt."
 
Som jag skrev i mitt inlägg "andra får rätta mig om jag har fel"

Det kan vara så att det finns blandarfäste som tätar mot mattan och då är det ju lugnt.

När man sätter plastmattan som tätskikt under kakel så är det viktigt att man tätar mot ytterröret i RiR konstruktionen men där har man ingen blandare som ligger direkt mot mattan. Men om blandarfästet här klarar att både täta mot mattan och att sitta utanpå den utstickande bockfixturen så är allt frid och fröjd.

Röris har ju satt några sådana så han borde ju veta :)
 
Jag tror att det är godkänt när du har plastmatta men när man har kakel ska det se ut såhär.
2014-02-20 09.15.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
oceanis skrev:
Det är ju bara att bläddra upp i tråden så ser du ju bilderna på att det är RiR.
Det vet jag men jag tycker röret ser smalt ut, vilken dimension är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.