Röret hamnar ca 2 cm upp på väggen, bakom ett badkar. Tror ni att det blir problem?
 
Min högst personliga uppfattning är att det blir svårt för mattläggaren att göra en bra och tät genomföring för röret 2 cm från golvet. Mattan svänger ju precis där och skall värmas och krängas över ett rör mitt i svängen.

Sen om röret kommer bakom ett badkar så kommer du ju inte att se om det droppar från röret ändå så vad är då vitsen med att ha det och riskera en otät matta med risk för vatten inträngning i en dålig genomföring.

Personligen hade jag hellre tagit en inspektionslucka från baksidan och en helmatta bakom badkaret Det är ju en bedömd risk man tar och jag personligen skulle anse att risken för problem är störst med skvallerröret som kommer in bakom badkaret.

Din "låda" för rörkopplingarna kommer ju inte att helt kunna fylla kraven ändå. Dvs vattentät botten med vattentäta sidor minst 50 mm upp så det är lite vilket som är minst riskfyllt

Men som sagt det är bara min personliga bedömning av vad jag sett i din tråd och jag är inte mattläggare.
 
Jag är ju inte klar med lådan, ska givetvis fuktspärra minst 5 cm upp på väggarna runtom + anlägga en sarg ut mot luckan.

Jag ska ta ett snack med mattläggaren, men jag tror jag kör på detta. Att det inte skulle bli tätt är jag inte speciellt orolig för - använde silikon i mängder när jag monterade i röret i väggen + ska ha en manschett på utsidan och nån sorts plastring + silikon på det också. Och röret kommer ju att gjutas in i flytspacklet i botten på lådan". Kommer att bli i stil med detta: http://www.vvsforetagen.se/graphics/bransch_teknik/vvsteknik/mattomontering/44_slitsbotten2.png
 
Lite bilder som förklarar min låda där röret syns, som ska gjutas fast.
Först utan Paint-kladd:

fgG_bY6ZISYPO4fOW4xv4lTJc0_skGVnhSHpCU8jUcg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här med fuktspärr markerat rött (ja, jag ska givetvis fuktspärra botten och sargen mot luckan också), flytspackel gult och sargens (5 cm hög) placering i blått:

låda markerad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tillägg är ju också att luckan kommer att vara väldigt lättåtkomlig, stänger den och håller den på plats via magneter och så ska vi försöka införa nån sorts schema att öppna och kolla med jämna mellanrum. Så även om det inte syns om det börjar rinna bakom badkaret så rinner det ju i alla fall inte ut på parkettgolvet...
Ska köpa en vattenvarnare också och funderar starkt på en vattenfelsbrytare också. Overkill? Ja, förmodligen men billig försäkring mot skador...
http://www.vattenfelsbrytaren.se/
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Yes! Badkar + glasvägg levererades idag. Måndag kommer golv och väggar kläs med matta och tapet.

Ingen bebis ännu heller. Och firar årsdag med sambon (förlovade i 7 år idag).

Fy fan va skönt med helg :)
 
  • Gilla
tlundberg
  • Laddar…
O
De verkar som bebisen höll sig på mattan! å såg till att titta ut i tid.
Eller så var de så enkelt att den inte har någon lust att titta ut i ett byggkaos. Bebisen har väl högre krav än så:D
 
Odjuret skrev:
Eller så var de så enkelt att den inte har någon lust att titta ut i ett byggkaos.
Kan nog ligga något i det. Inte helt osannolikt att bebisen skulle kunna känna av att/om mamman är väldigt stressad (till exempel på grund av en vattenskada i ett badrum) och därför håller sig kvar lite extra för att mammans stress ska ha större chans att lägga sig lite.
 
Odjuret skrev:
De verkar som bebisen höll sig på mattan! å såg till att titta ut i tid.
Eller så var de så enkelt att den inte har någon lust att titta ut i ett byggkaos. Bebisen har väl högre krav än så:D
Byggkaos är att ta i, vi har ju en toalett + dusch till som vi kan använda. Men visst är det ett stressmoment, även om det inte känns så.
Men som sagt, ljuset i tunneln syns klart och tydligt :)
 
spekerök skrev:
[länk]

Går att höja upp med en ersättningsmuff av lämplig dimension.


mvh
Denna ser likadan ut va? För jävla dyr men vad gör man, jag måste ju ha den på plats på måndag så jag måste köpa den imorgon...
Eller finns det kanske på Cheapy eller Biltema också?
 
Ja den kostar som cola och en chipspåse på tappen, ersättningsmuffen finns kvar efter helgen.:rolleyes:

mvh
 
spekerök skrev:
Ja den kostar som cola och en chipspåse på tappen, ersättningsmuffen finns kvar efter helgen.:rolleyes:

mvh
Tappen?

Det jag syftade på var att Sigro tar 67 kr för denna muff medans Beijer tar 189 kr.
Men men, rörmokaren kommer med en muff på måndag, fanns nämligen inga på lokala Beijer.

Dagens gärning - borrat för spotlights + målat taket. Framsteg!

Skärmavbild 2014-02-15 kl. 16.15.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MikkoK skrev:
Tappen?

Det jag syftade på var att Sigro tar 67 kr för denna muff medans Beijer tar 189 kr.
Men men, rörmokaren kommer med en muff på måndag, fanns nämligen inga på lokala Beijer.

Dagens gärning - borrat för spotlights + målat taket. Framsteg!

[bild]
förhöjningen till tvättställets avlopp funkar vär med en vanlig muff och en rörstump ?
 
Nu vet jag inte vad du har för dimition på röret men det finns gumminipplar

Som denna från Rinkaby med flera rörisar har ofta denna på lager om ingen annan

Förslaget med rörstump funkar ju inte i detta fallet fel av mig i # 163


Sökning efter gumminippel 75 50 gav:

1 träff på artiklar.
4904_1.jpg Gumminippel justerbar.

Godkänd för dold förläggning. Genom att "vika" nippeln på olika sätt justeras dimensionen.
Läs mer
Best.nrStorlek
490475-70 / 50-40mm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.