Ok!
 
Fråga - jag har, där gamla WC-stolen satt, ett avloppsrör med ytterdiameter 124 mm och uppstick kanske 100 mm.
Köpte ju nya WC-stolar men hur fan ska jag få på dem? Avloppet på dem är ju 100 mm?
 
Golvläggaren använder sig av nåt fiberförstärkt flytspackel och berättade för mig att det inte behövs något armeringsnät, så då var det problemet ur världen.
 
Så enkelt är det inte, även fiberförstärkt flytspackel bör armeras :)
 
Jaha ok?
Fast nu är det gjort utan armeringsnät. Ska som sagt ha plastmatta så det är väl inte lika kinkigt som om vi skulle klinkrat?
Skit samma, orkar inte grubbla mer. Litar på golvläggaren. Och på er. Och "bör" = inte måste. :)
 
Redigerat:
Även mitt badrum flytspacklades utan armeringsnät, det användes nån form av fiberförstärkt spackel. Jag litade på golvläggaren som är en av stans mest anlitade och har väldigt gott rykte. Firman jobbar efter BKR och säker vatten och hela faderullan, så jag litade på det han sa. Jag har även klinkers på golvet. Verkar ha funkat bra första året iallafall :)
 
Med plastmatta ska det inte vara några problem! Glömde bort att du inte ska ha klinker!
 
Jävlar vad det brinner ;)
Tyvärr så har nog en del inne i boxen (vänster sida) runnit ner i nåt hål i trossbotten så ena sidans nivå är lägre än andra, men det går ju att fylla upp med mer spackel imorrn när de ska komma och spackla runt brunnen.

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmklipp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ja73 skrev:
Det är väl en sån här: [länk]. Du kanske behöver en ny gummitätning: [länk] bara.
den typen av anslutning är bra men dom flesta gör tydligen fel ,den skall anslutas under golv i en 110 muff o ch sticka upp 70 mm över färdigt golv, och 90 mm från vägg till centrum rör,där finns lite justermått stosen är ju exentrisk, så passar stolen i den
 
Redigerat:
Flytspacklingen klar + väggarna spacklade.

Fråga - hur gör man med avloppet under handfatet? Som det är just nu är röret ca 1 cm lägre än flytspacklet...
Måste väl förhöjas lite eller med nån sorts förlängare (typ http://www.vvshandel.se/media/catal...ld_4_7925695.jpg.pagespeed.ce.DsnJEYwB-z.jpg?)

Skärmavbild 2014-02-12 kl. 19.16.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2014-02-12 kl. 19.11.00.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funderar lite kring skvallerröret som jag ju måste borra för + montera innan de sätter mattan + tapeten på måndag.

Tips på dimensioner? Räcker det med ett plaströr, kanske ett VP elrör? Jag ska ju bara igenom gipsväggen...
Tips på nån manschett att sätta där röret mynnar ut? Typ som den vita som syns här: http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=81061&d=1364802703
 
Redigerat:
Väggbricka samma typ som det är till rören och rör eller pex,så blir det helt tätt
Rinkaby 6250 eller mosvarande
 
Om jag inte missförstått din beskrivning så Innebär det att du skall ha ett rör som kommer in i nederkant vid golvet inne i duschutrymmet. En variant på skvallerrör som skall indikera om det läcker vatten i dina rör på baksidan där du har en lucka just nu ut i typ vardagsrummet.

Jag funderar på alternativet om man inte skulle skippa skvallerröret eftersom din låda för rören är ju inte enligt alla regler ända. Kanske man istället ska ha en lucka som är lätt att titta i från rummet ??
Känns lite osäkert med att få det tätt i mattan och mot regel och gips nere vid golvet mitt inne i duschen. Men det är bara en spontan tanke.

Vad är bäst av två onda ting ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.