35 761 läst · 219 svar
36k läst
219 svar
Fuktskada i gammalt badrum
Se till att du tätat alla springor med tex latex eldyl för flytspacklet sticker direkt ner i sprickorna och sen fyller du trossbotten
Tänk dig att det är vatten du häller ut på golvet och fundera var detta isåfall skulle försvinna ner...... bara ett tips.
Tänk dig att det är vatten du häller ut på golvet och fundera var detta isåfall skulle försvinna ner...... bara ett tips.
Hur högt tror ni de flytspacklar imorgon i området kring golvbrunnen?
Anledningen till undran är att jag vet att han kommer kunna flyta upp ca 5 cm inne i "inspektionsboxen" och därifrån ska vi ju borra + montera ett skvallerrör som ska mynna ut i duschen.
Inte tror ni de kommer lägga mer än 2-3 cm på andra sidan väggen sett på denna bild?
Annars blir det lite svårt att få till ett skvallerrör med fall ner / ut till brunnen...allt eftersom jag lyckades med konststycket att såga av rörfan på fel ställe så att skarven inte gick att få högre upp...
På andra sidan denna vägg är det ca 40 cm till golvbrunnen och ser man till ett fall på 1 cm per meter så blir det ju inte mer än en halv cm över själva golvbrunnen, som är ca 10 mm över golvspånet. Så knappt 2 cm? Tänker jag rätt? I sådana fall blir jag lugn...
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=104905&d=1391939830
Anledningen till undran är att jag vet att han kommer kunna flyta upp ca 5 cm inne i "inspektionsboxen" och därifrån ska vi ju borra + montera ett skvallerrör som ska mynna ut i duschen.
Inte tror ni de kommer lägga mer än 2-3 cm på andra sidan väggen sett på denna bild?
Annars blir det lite svårt att få till ett skvallerrör med fall ner / ut till brunnen...allt eftersom jag lyckades med konststycket att såga av rörfan på fel ställe så att skarven inte gick att få högre upp...
På andra sidan denna vägg är det ca 40 cm till golvbrunnen och ser man till ett fall på 1 cm per meter så blir det ju inte mer än en halv cm över själva golvbrunnen, som är ca 10 mm över golvspånet. Så knappt 2 cm? Tänker jag rätt? I sådana fall blir jag lugn...
http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=104905&d=1391939830
Redigerat:
Har tätat hål så mycket jag kunnat men ska ju ändå lämna bort spacklingen så han som kommer imorrn får ju säga sitt också. Worst case är väl att jag får spackla upp inne i boxen själv i efterhand. Kan man inte blanda flytspackel lite "hårdare"?
Stämmer, hittade mont anv online och där står:injonil skrev:
http://www.ebeco.se/sites/default/files/documents/manual_ck_300_200_50_web.pdf
"
Det är ju trots allt en behörig elektriker som installerat kabeln. Det enda han sa var att man inte får lägga slingorna för tight inpå varandra.Värmekabeln läggs på befintliga golvkonstruktioner av betong, gips- eller spånskiva. Den kan även förläggas i
träbjälklag - se avsnittet Förläggning i träbjälklag.
Trä- och spånskivegolv med mer än 30 cm mellan
golvbjälkarna behöver förstärkas för att undvika
sprickbildning och att klinkerplattorna släpper. Använd
Ebeco Cable Board (se Energispartips och produktens
monteringsanvisning) alternativt gipsskivor eller spackelskikt.
På betonggolv mot mark skall inte värmen stängas av helt
under sommaren.
På betongunderlag 160 W/m²
På brännbart underlag 120 W/m²
I träbjälklag 80 W/m²
Under trä-/laminatgolv, plastmatta 75 W/m²
I uterum rekommenderas 140-160 W/m²
Men men, golvläggaren kommer kl 10, får kolla med honom hur de tänker. Jag anlitar ju firmorna till att göra saker åt mig, inte ska man väl behöva tänka på allt själv...?
Jag gissar på att de lägger ett armeringsnät uppepå.
Redigerat:
Jag tror faktiskt inte att spån + nät ger vad de kallar betongunderlag, det betraktas nog som brännbart underlag ändå, så det blir samma maxeffekt. Det är bara lite bättre och större marginal om man lägger nätet underst. Tror jag
Ok, jo det klart.injonil skrev:
Men det bör väl heller inte vara nån fara att lägga armeringen ovan kabeln?