Och här är ritningarna.

Detta är alltså resultatet av en beställd ventilationsritning på ett av de nätbaserade företagen som tillhandahåller just ventilationsritningar.
Jag skickade in en planritning, den som är i första inlägget, och sedan var en några uppföljande frågor från konstruktören.

Jag ska under dagen se om jag kan samtala lite med dem om vissa funderingar, men i övrigt är jag nöjd. Sen blir det förfrågningar för offerter.

Men här är ritningarna:
PERSPEKTIV.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


PLAN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några direkta kommentarer på detta?
 
Odjuret skrev:
Jag ser en installation av FTX som en investering i bra miljö i huset. Huruvida det bidrar till att värma upp huset eller inte spelar mindre roll. Det blir inte kallar i vilket fall som helst. Jag tror inte att många hus är så otäta att en installation av ett ftx system skulle vara onödigt.... Har man så otät hus bör man nog oavsett se över huset oavsett ftx tankar eller inte.
För TS så tror jag absolut att ett FTX system kan vara bra, jag skulle inte tveka och kommer själv installera det den dagen vi väl lyckas hitta ett hus...
Sedan så om FTX skulle vara en hype så är det en väldigt lång hype ;)

Jag är väldigt nyfiken på att följa TS skapelse!
Så glöm inte att bombadera tråden med bilder när du väl kommer igång....
Det finns täthetskrav för luftflödesbalansen. Kravet är 0,3 l/sm2, vid 50 pascal enligt europeisk norm.
Betydelsen av tätheten syns tydlig i diagram för tillluft versus över/under tryck i huset.
Det kan ventilationsfirman ta fram om de är seriösa o inte jobbar bara med reklam.
 
Second skrev:
Och här är ritningarna.

Detta är alltså resultatet av en beställd ventilationsritning på ett av de nätbaserade företagen som tillhandahåller just ventilationsritningar.
Jag skickade in en planritning, den som är i första inlägget, och sedan var en några uppföljande frågor från konstruktören.

Jag ska under dagen se om jag kan samtala lite med dem om vissa funderingar, men i övrigt är jag nöjd. Sen blir det förfrågningar för offerter.

Men här är ritningarna:
[bild]

[bild]

Några direkta kommentarer på detta?
Det ser väldigt bra ut. Då får du varm garage på köpet.
 
Matstj skrev:
Det ser väldigt bra ut. Då får du varm garage på köpet.
Hur tänkte du nu?
Garaget är idag redan varmt, men har installationen med FTX-systemet något med garaget att göra?

Aha.
Det saknas en garageport... Det är en motordriven garageport som inte är med på ritningen.
 
O
Matstj skrev:
Det finns täthetskrav för luftflödesbalansen. Kravet är 0,3 l/sm2, vid 50 pascal enligt europeisk norm.
Betydelsen av tätheten syns tydlig i diagram för tillluft versus över/under tryck i huset.
Det kan ventilationsfirman ta fram om de är seriösa o inte jobbar bara med reklam.
Jag tycker att det är tråkigt att du har sådan negativa erfarenheter av FTX. Jag antar att du haft otur, eller så har du förväntat dig mycket mer av det hela.
För oavsett vilka krav du påstår finns för tätheten så är det tydligt, det fungerar. Men som jag skrivit tidigare, det kanske inte duger som värme källa.
Eftersom jag inte orkar googla så mycket mer gällande krav på täthet och ftx så får du väldigt gärna hänvisa till var det står dessa siffror så vi alla kan sätta oss in i det hela!
 
O
Jag rättar mig själv lite.... Efter att ha läst på Energimyndighetens hemsida så står det att
För att FTX-ventilationen ska fungera optimalt måste huset vara tätt. Det kan skilja 2 200 kWh per år i energibesparing mellan ett tätt och otätt hus på 130 m², i Norrland, medan skillnaden är 1 400 kWh i mellersta Sverige. Energibesparingen är beräknad jämfört med hus som har frånluftsventilation. De äldre husen antas vara otätare än de nyare husen.
Jag tolkar det framförallt att energibesparingen blir mindre om man inte har ett tätt hus.
Så okej, jag måste ge Matstj lite rätt... Så vill vi spara energi så bör vi ha ett hyffsat tätt hus... Frågan är egentligen vad det innebär? Är det inte egentligen viktigt rent generellt för att spara energi?
Men FTX är för mig ett ventilationssystem, som tack vare värmeväxlare inte kyler ner huset.
 
Second skrev:
Känns som man kommer göra vad man kan för att få huset så tätt som möjligt.
Och man kan ju inte få det tätare än så. Så sätt som möjligt, är så tätt som möjligt.

Jag har dessutom ett annat "problem" som ska avhandlas men det är under huset i krypgrunden.
Jordlukt tar sig idag lite för enkelt in i bostaden med lite dålig lukt på köpet. Och om jag då tätar huset ännu mer på boplanet, skapar undertryck så måste jag ju givetvis även täta ordentligt från grunden oxå.

Hur själva krypgrunden ska åtgärdas tar jag i en annan tråd ;)
Du kan skapa undertryck i krypgrunden genom att täta till och installera en frånluft fläkt. Då sugs inneluften till krypgrunden. Att luft tar sig upp i huset från grunden talar tydlig att luften kan passera genom isolering, färg, tapeter och dylik.
 
Matstj skrev:
Du kan skapa undertryck i krypgrunden genom att täta till och installera en frånluft fläkt. Då sugs inneluften till krypgrunden. Att luft tar sig upp i huset från grunden talar tydlig att luften kan passera genom isolering, färg, tapeter och dylik.
Mitt fel.
Skulle aldrig nämnt något om krypgrunden.

Där är det redan bestämt vad som ska göra, materialinköp och installation så vi behöver inte tala mer om den här i denna tråden.

Men uppskattar er hjälpvilja. :)
 
Offertförfrågningar har nu skickats till 3 olika leverantörer.
Ska bli kul och intressant att få jämföra dem.

Har ingen koll på när jag kan tänkas få in dem, men jag informerar när jag vet något.
 
Lärdom.

Ingen av de tillfrågade leverantörerna vill eller kan enligt de själva lämna offert enbart med ritningarna som underlag.
De vill ha/kräver en materialspecifikation med samtliga ingående detaljer.

Trodde det framgick av ritningen...

Men det är bara att vänta in att få en materialspec så får jag ta det en vända till.
 
Second skrev:
Hur tänkte du nu?
Garaget är idag redan varmt, men har installationen med FTX-systemet något med garaget att göra?

Aha.
Det saknas en garageport... Det är en motordriven garageport som inte är med på ritningen.
Det ser ut som att frånluftsventilen slutar i garaget. Trodde att det är tänkt så. Att frånluften ska ge värmetillskott till garaget ??
Jag kanske tänkte fel. Var öppnas frånluftsventilen då?
 
Ropia skrev:
roterande värmeväxlare har mig veterligen ingen avfrostningsfunktion då dessa aldrig behöver förvärmebatterier eller avfrostning då kondens återförs i tilluften (gäller även även de icke hygroskopiska roterande växlarna)
jorå, det finns i både stora och små aggregat.

http://www.flaktwoods.se/a30a4534-3ed5-498e-bc7a-0c9a3d0fa8aa

sidan 2, under värmeväxlare.
 
Matstj skrev:
Det ser ut som att frånluftsventilen slutar i garaget. Trodde att det är tänkt så. Att frånluften ska ge värmetillskott till garaget ??
Jag kanske tänkte fel. Var öppnas frånluftsventilen då?
Nej. FTX systemet ska inte vara inkopplat på något vis med garaget eller hobbyrummet.
Tror att frånluftsventilen du tänker på är dragen upp genom taket.
 
Har fått reviderade ritningar med anslutningar både uteluft- och avluftkanal genom gaveln på huset som är mot norr.

Plus en offert på ingående material.
Offerten för detta FTX-system enligt senaste ritning: ca 35 000:-
Och detta är INKL. frakt.
Men EXKL. isolering av kanalerna.

En materialspec är skickad till fler leverantörer och jag inväntar offerter så jag kan jämföra dem lite närmare. Just denna offert är baserad på ett Heru 100S.

Senaste ritningarna:
 
  • PLAN-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PERSPEKTIV-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.