56 600 läst · 314 svar
57k läst
314 svar
FTX-installation. 1-plans Älvsbyhus -74.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Du har naturligtvis delvis rätt, liite brusar det vid 165 m3/h farten.Matstj skrev:
Men det är inte därför jag skruvat ner, utan bara för att inte vädra "för mycket" i onödan.
Det är ju inget självändamål att byta ut luften.
Och så länge luften är frisk (jag brukar fråga besökare om de tycker att det luktar eller "känns konstigt") och det inte finns kondens inne på fönster och badrumsspeglar, så är ventilationen tillräcklig.
Men även om temperaturverkningsgraden i aggregatet är 90% så är det ju faktiskt värmeförluster, om än små.
(Har en motströmsvärmeväxlare)
I övrigt instämmer jag i Odjurets syn på det här med täthet. Luften tar alltid den lättaste vägen.
Och springor i otäta fönster kan ju vara en lättare väg för tilluften än genom långa spirorör.
Men att det skulle blåsa in genom väggarnas yttre vindskydd i form av t.ex. gips, genom isolering, plastfolie, innerpanel, färg och tapeter snarare än genom tilluftfläkt, kanaler och ventiler förefaller osannolikt.
Det skulle i så fall märkas på lufttemperaturen vid fönstren och längs golv/ytterväggsvinklar.
Känns som man kommer göra vad man kan för att få huset så tätt som möjligt.
Och man kan ju inte få det tätare än så. Så sätt som möjligt, är så tätt som möjligt.
Jag har dessutom ett annat "problem" som ska avhandlas men det är under huset i krypgrunden.
Jordlukt tar sig idag lite för enkelt in i bostaden med lite dålig lukt på köpet. Och om jag då tätar huset ännu mer på boplanet, skapar undertryck så måste jag ju givetvis även täta ordentligt från grunden oxå.
Hur själva krypgrunden ska åtgärdas tar jag i en annan tråd
Och man kan ju inte få det tätare än så. Så sätt som möjligt, är så tätt som möjligt.
Jag har dessutom ett annat "problem" som ska avhandlas men det är under huset i krypgrunden.
Jordlukt tar sig idag lite för enkelt in i bostaden med lite dålig lukt på köpet. Och om jag då tätar huset ännu mer på boplanet, skapar undertryck så måste jag ju givetvis även täta ordentligt från grunden oxå.
Hur själva krypgrunden ska åtgärdas tar jag i en annan tråd
Jag tycker inte du ska anstränga dig för att göra huset tätt.. Det låter det som överarbete.Åtminstone om du gör det för FTX´ens skull...
Jag tror att du inte kommer tjäna många kronor på att täta huset... Så vida det inte handlar om de självklara, täta kring fönster och dörrar... Men det känns som att man gör lika mycket för att spara energi rent generellt...
Jag tror att du inte kommer tjäna många kronor på att täta huset... Så vida det inte handlar om de självklara, täta kring fönster och dörrar... Men det känns som att man gör lika mycket för att spara energi rent generellt...
Nej precis.Odjuret skrev:Jag tycker inte du ska anstränga dig för att göra huset tätt.. Det låter det som överarbete.Åtminstone om du gör det för FTX´ens skull...
Jag tror att du inte kommer tjäna många kronor på att täta huset... Så vida det inte handlar om de självklara, täta kring fönster och dörrar... Men det känns som att man gör lika mycket för att spara energi rent generellt...
Tänkte mig det mest självklara med tätningslister osv. Kommer inte riva alla väggar, golv och tak för att överlappstejpa en åldersbeständig plast i två lager.
Men man ska aldrig säga aldrig.....
Har sett en hel del skräckexempel på renoveringar som med Alfons Åberg-inställningen, "-Jag ska bara...." slutat i renoveringskatastrof med fingret på grön lur till Arge Snickaren och Kanal 5...
Håller tummarna att man klarar sig från det samtalet.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Och vi alla håller tummarna för dig så klartSecond skrev:
Om krypgrunden:
På sikt är det väl att täcka marken med plast som gäller.
Men en liten fläkt som ventilerar ut källarlukten där nere kanske inte skulle skada.
Vad säger grund/källar-experterna?
Tack för omtanken!KnockOnWood skrev:
Jag vill gärna att vi INTE drar igång någon offtopic om min krypgrund.
Jag har bättre koll på den och vet precis vad som skall göras så vi kan hemskt gärna låta den delen vara i denna tråden som nu gäller FTX-installationen.
Men jag tackar för alla hjälpliga forumister för er omtanke och vilja att hjälpa!
Allright!
Ventilationsritningen har kommit!
Gick betydligt fortare än jag hade räknat med och känner mig nöjd hittills.
Tänker på första leveranstiden på ca 4 veckor som jag fick av en annan leverantör. Men nu har jag fått en ritning på mindre än en vecka.
Jag ska försöka bifoga ritningarna i morgon när jag har en bättre dator.
I morgon ska jag ringa och samtala lite med konstruktören om en del funderingar och om det är några ändringar som ska göras. Sen så blir det att sätta OK på ritningen som offertunderlag.
Återkommer med mer info i morgon.
Ventilationsritningen har kommit!
Gick betydligt fortare än jag hade räknat med och känner mig nöjd hittills.
Tänker på första leveranstiden på ca 4 veckor som jag fick av en annan leverantör. Men nu har jag fått en ritning på mindre än en vecka.
Jag ska försöka bifoga ritningarna i morgon när jag har en bättre dator.
I morgon ska jag ringa och samtala lite med konstruktören om en del funderingar och om det är några ändringar som ska göras. Sen så blir det att sätta OK på ritningen som offertunderlag.
Återkommer med mer info i morgon.
inge bra att du snålar på isoleringen. jag tycker du kan köra 80mm OM du lägger den i lösull!
om jag skulle göra ett system till migsjälv (är entreprenör och konsult(konstruktör)), så hade jag kört 120mm om kanalerna inte skulle ligga i annan isolering.
ett aggregat borde kosta ca 20.000kr + moms för ett etablerat företag. sen ska de ha sitt påslag etc etc...
jag hade tagit ett Fläktwoods aggregat framför ett Swegon, då de har bättre avfrostningsfunktion för den roterande VVX. jag hade inte tagit ett motströmsväxlare (plattvvx).
Lycka till!
om jag skulle göra ett system till migsjälv (är entreprenör och konsult(konstruktör)), så hade jag kört 120mm om kanalerna inte skulle ligga i annan isolering.
ett aggregat borde kosta ca 20.000kr + moms för ett etablerat företag. sen ska de ha sitt påslag etc etc...
jag hade tagit ett Fläktwoods aggregat framför ett Swegon, då de har bättre avfrostningsfunktion för den roterande VVX. jag hade inte tagit ett motströmsväxlare (plattvvx).
Lycka till!
Har precis monterat in ett FTX av fabrikat Östberg Heru, roterande i ett enplanshus, vindsmonterat. Beställde ritning och delar från Soliduct. Bara att hamra på med frågor!
Lite input som kan vara intressant för dig som skall till att installera FTX, och kanske blir skeptisk angående dem i tråden som varnat för oljud och annat. min anläggning är snortyst! I sovrummen är det knäpptyst och helt omöjligt att höra några ljud ifrån ventilationsanläggningen. En del i det är att att jag har monterat flexljuddämpare vid varje till & frånluftdon, dessa kostar några hundralappar och är väl värt det enligt mig. (väldigt bra inte bara för att eliminera ljud ifrån aggregat och "huvudstam" där man kan ha lite högre lufthastigheter, utan även för att undvika överhörning mellan rum som kan ske genom kanalerna.) Jag valde även att använda 125mmkanaler och don vid sovrum för att undvika höga lufthastigheter. En tredje faktor är att använda ett aggregat som är tillräckligt stort för den kapacitet man behöver. Mitt aggregat täcker hela det injusterade ventilationsbehovet på cirka 40% av aggregatets kapacitet.
Summan är underbar ljudlös ventilation med fräsch luft när man vaknar på morgonen.
Summan är underbar ljudlös ventilation med fräsch luft när man vaknar på morgonen.
roterande värmeväxlare har mig veterligen ingen avfrostningsfunktion då dessa aldrig behöver förvärmebatterier eller avfrostning då kondens återförs i tilluften (gäller även även de icke hygroskopiska roterande växlarna)nike83 skrev:
Vi bor i ett FTX-hus byggt 92 och jag har upplevt två problem.
1) Man kan inte styra temperaturen för varje rum vilket innebär att rummen mot solen blir för varma och de i skuggan blir kalla.
2) Det bullrar en del vilket stör i det rum som är ovanpå själva anläggningen.
Kanske finns det med mer moderna system där dessa problem är lösta.
Jag funderar på byta mitt befintliga aggregat (med plattvärmeväxlare) till ett med roterande värmeväxlare. Som jag förstått har de mycket bättre verkningsgrad.
Avslutningsvis, tack för att du delar med dig, mycket intressant. Ser fram emot att få följa resten av projektet!
1) Man kan inte styra temperaturen för varje rum vilket innebär att rummen mot solen blir för varma och de i skuggan blir kalla.
2) Det bullrar en del vilket stör i det rum som är ovanpå själva anläggningen.
Kanske finns det med mer moderna system där dessa problem är lösta.
Jag funderar på byta mitt befintliga aggregat (med plattvärmeväxlare) till ett med roterande värmeväxlare. Som jag förstått har de mycket bättre verkningsgrad.
Avslutningsvis, tack för att du delar med dig, mycket intressant. Ser fram emot att få följa resten av projektet!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det låter som om du använder FTX som enda uppvärmning? Återverkningsgraden är väll ca 80-90%. Om temperaturen i huset är ca 21 grader så blir ju inte värmen på tilluften mer än 16-17 grader?Lennart Gidlöf skrev:Vi bor i ett FTX-hus byggt 92 och jag har upplevt två problem.
1) Man kan inte styra temperaturen för varje rum vilket innebär att rummen mot solen blir för varma och de i skuggan blir kalla.
2) Det bullrar en del vilket stör i det rum som är ovanpå själva anläggningen.
Kanske finns det med mer moderna system där dessa problem är lösta.
Jag funderar på byta mitt befintliga aggregat (med plattvärmeväxlare) till ett med roterande värmeväxlare. Som jag förstått har de mycket bättre verkningsgrad.
Avslutningsvis, tack för att du delar med dig, mycket intressant. Ser fram emot att få följa resten av projektet!
Sen har det väll hänt massvis sen 92.