P Pysslarn skrev:
Det är så mycket att göra så jag vet inte var jag ska börja... jo, jag vet. Jag börjar med mitt Moxon vise!

Ja herregud, definitivt inte vad den här verkstaden saknar mest men ändå det jag just nu känner mest för att göra och som den oändligt vise Oscar Wilde sa "Det bästa sättet att bli kvitt en frestelse är att falla för den". Alltså börjar jag idag bygga mitt efterlängtade Moxon vise. :)

Här är huvudingredienserna i min tänkta anrättning:

[bild]

Två rejäla bordsskivor i björk, 1000 x 1100 x 32 mm, som jag fick av min bror. Han tänkte nog att det skulle bli något eller några slags bord av dem igen men jag tänkte annorlunda. (Som jag iofs ofta gör, med varierande resultat.)
Till dessa en iläggsskiva till ett bord i bok, något mindre.

Tänker planka ett vise som finns på sydligare breddgrader, fantastiskt på alla sätt. Inte minst för att man kan använda hold fasts i det; så smidigt att med ett klubbslag klämma fast ett ämne, göra det man ska och sedan enkelt knacka loss det!
Förlagan hittar du i den här tråden, from inlägg #230:
[länk]

Eftersom jag har en mindre verkstad blir också mitt vise lite mindre. Tänker mig bredden 650 mm, djupet utan framkäft + 400 mm samt höjden 120 mm. Käftarna blir 150 mm höga.

Dags att skölja och skära grönsakerna! Planen var helt enkelt att kapa björkskivorna till 700 mm bredd och därefter att strimla upp dem med lite övermått till remsor att limma ihop till bänkdelen av viset (?).
Busenkelt med hjälp av sänksågen.

[bild]

Är hur nöjd som helst med min TS 55a men oj vad den fick kämpa! Experimenterade med olika varvtal och matningshastighet men det blev ett jäkla slit för den. Förmodligen har klingan gått längre än jag insett och behöver slipas om.

När det var dags att klyva bytte jag (helt enligt plan) till min gamla AEG KS 66 S. Körde den mot bakkanten på Festoolskenan och med sin motor på 1500W och en klinga med tjugofyra tänder fick björkskivorna finna sig i att strimlas. Jobbar som en tjurig ardenner; älskar den.

[bild]

Nu var det bara att köra på och till slut återstod detta:

[bild]

En trave björkremsor, de fyra understa ska bli käftarna. Nästa steg är att såga till några remsor av bokskivan och därefter hyvla alltihop, antingen rikt- och planhyvling (det senare för att få bort lackskiktet) eller bara planing och sedan såga allt till rätt bredd (eller höjd om man så vill) på justersågen.

Sedan är det nästan klart! :D
Ha ett gott slut på helgen!
//Ronnie
Härligt ! . Vi ser med spänning fram emot att följa jobbet. Det blir säkert några bra ideer som brukligt som man kopiera utan att skämmas. Ha det. /T

• Gilla
TriNitro och 1 till
  • Laddar…
Många järn i elden nu, eller kanske bara ADHD...

Måste erkänna att det är svårt att hålla fokus nu, det är så mycket jag vill, behöver och måste göra att jag är totalsplittrad. Somligt känner jag inte för att göra (som t ex gjuta igen hålet efter golvbrunnen, har ju lärt mig var det är och att ta ett extralångt kliv när det behövs), annat drar jag mig för för att det är svårt eller jobbigt. Alltså gör jag lite av varje och intalar mig själv att det är "Kaizen".

På bilden syns tre olika projekt jag jonglerar samtidigt med allt annat:

Arbetsbänk med ett pågående projekt, tänkt att bli bord med T-tracks och en synlig bitshållare nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanpå arbetsbänken ligger det som är tänkt att bli bord till pelarborren, mått 600 x 420 x 58 mm. Bordet ska få fyra T-tracks för fastspänning av ämnen samt toppskiva med lös offerbit som på mitt gamla bord.

Arbetsbänk med pågående projekt, MDF-bord med T-tracks, bitshållare och pelarborr.
Skapa konto

En idé jag kallblodigt snott från ett riktigt snickeri.

På den första bilden ser man också att jag äntligen tagit mig i kragen och försett arbetsbänken med de aluplattjärn som utgör mina T-tracks i snikvariant på kortändorna. Även denna idé är stulen, närmare bestämt från @jac. Nu återstår att fixa bortre långsida så kan jag kryssa av det projektet.

Tittar man på hyllan under arbetsbänken ser man en ful liten bitshållare i mdf med en laserutskrift som jag testade att skyddslacka. Återigen en idé jag snodde här på Byggahus men minns tyvärr inte vem som står för den.

Bitshållare med märkta borrspetsar av olika storlekar och typer på en arbetsbänk.
Skapa konto

Inget blev rätt här. För att få exakt lika djupa hål borrade jag rätt igenom mdf:en eftersom det är problem med djupstoppet på pelarborren, och klistrade på en botten. Hittade inte någon tunnare mdf-bit som passade utskriften så körde på det jag hade vilket resulterade i att bitsen knappt får näsan över ytan.
För att hindra att utskriften blir lortig sprayade jag den med klarlack på sprayflaska men tyckte inte att det kändes tillräckligt så jag strök den frikostigt med lack på burk också.
Självklart separerade skikten när jag borrade och sågade till plattan. Sådär nöjd med mitt tänk och utfallet får jag säga.

Kan ändå avsluta med något som blev som jag tänkt mig:

Trädelar på arbetsbänk, dubbla anhåll av mdf på laminat för fräsmall, med hörselkåpor i bakgrunden.
Skapa konto

En fräsmall för att fräsa spår. Den bygger på samma princip som festoolskenorna; jag limmade på det dubbla anhållet av mdf på en bit laminatgolv och renfräste sedan utefter anhållet på bägge sidor.

Trämall för att fräsa spår med märkning för 10 och 19 mm bredd på arbetsbänken.
Skapa konto

På ena sidan fräste jag med ett tiomillimeters notstål och på andra med ett nittonmillimeters.
Vid användning markerar jag bara bredden på spåret och lägger lämplig mallkant på ena sidan av det tänkta spårets markeringar, fräser, flyttar mallen till nästa sida av spåret och fräser klart. Ett sextonmillimeters spår t ex görs i två överlappande fräsningar med tiomillimetersstålet.

Mallen blev nyss klar så jag har inte testkört men eftersom jag snott idén (såklart!) från Youtube har jag sett att det funkar. Det finns en bättre variant som jag ska sno i framtiden — sök på "Exact Width Dado Jig" och Marc Spagnulo på tuben så så förstår ni. Stealing is good... (En rubrik som jag snott från en bok om grafisk design! )

//Ronnie

PS Apropå inledningen så håller jag fortfarande på med mitt Moxon vise. DS

• Gilla
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Många järn i elden nu, eller kanske bara ADHD...

Måste erkänna att det är svårt att hålla fokus nu, det är så mycket jag vill, behöver och måste göra att jag är totalsplittrad. Somligt känner jag inte för att göra (som t ex gjuta igen hålet efter golvbrunnen, har ju lärt mig var det är och att ta ett extralångt kliv när det behövs), annat drar jag mig för för att det är svårt eller jobbigt. Alltså gör jag lite av varje och intalar mig själv att det är "Kaizen".

På bilden syns tre olika projekt jag jonglerar samtidigt med allt annat:

[bild]

Ovanpå arbetsbänken ligger det som är tänkt att bli bord till pelarborren, mått 600 x 420 x 58 mm. Bordet ska få fyra T-tracks för fastspänning av ämnen samt toppskiva med lös offerbit som på mitt gamla bord.

[bild]

En idé jag kallblodigt snott från ett riktigt snickeri.

På den första bilden ser man också att jag äntligen tagit mig i kragen och försett arbetsbänken med de aluplattjärn som utgör mina T-tracks i snikvariant på kortändorna. Även denna idé är stulen, närmare bestämt från @jac. Nu återstår att fixa bortre långsida så kan jag kryssa av det projektet.

Tittar man på hyllan under arbetsbänken ser man en ful liten bitshållare i mdf med en laserutskrift som jag testade att skyddslacka. Återigen en idé jag snodde här på Byggahus men minns tyvärr inte vem som står för den.

[bild]

Inget blev rätt här. För att få exakt lika djupa hål borrade jag rätt igenom mdf:en eftersom det är problem med djupstoppet på pelarborren, och klistrade på en botten. Hittade inte någon tunnare mdf-bit som passade utskriften så körde på det jag hade vilket resulterade i att bitsen knappt får näsan över ytan.
För att hindra att utskriften blir lortig sprayade jag den med klarlack på sprayflaska men tyckte inte att det kändes tillräckligt så jag strök den frikostigt med lack på burk också.
Självklart separerade skikten när jag borrade och sågade till plattan. Sådär nöjd med mitt tänk och utfallet får jag säga.

Kan ändå avsluta med något som blev som jag tänkt mig:

[bild]

En fräsmall för att fräsa spår. Den bygger på samma princip som festoolskenorna; jag limmade på det dubbla anhållet av mdf på en bit laminatgolv och renfräste sedan utefter anhållet på bägge sidor.

[bild]

På ena sidan fräste jag med ett tiomillimeters notstål och på andra med ett nittonmillimeters.
Vid användning markerar jag bara bredden på spåret och lägger lämplig mallkant på ena sidan av det tänkta spårets markeringar, fräser, flyttar mallen till nästa sida av spåret och fräser klart. Ett sextonmillimeters spår t ex görs i två överlappande fräsningar med tiomillimetersstålet.

Mallen blev nyss klar så jag har inte testkört men eftersom jag snott idén (såklart!) från Youtube har jag sett att det funkar. Det finns en bättre variant som jag ska sno i framtiden — sök på "Exact Width Dado Jig" och Marc Spagnulo på tuben så så förstår ni. Stealing is good... (En rubrik som jag snott från en bok om grafisk design! )

//Ronnie

PS Apropå inledningen så håller jag fortfarande på med mitt Moxon vise. DS
På chefsutbildningar är det inte ovanligt att man tränar jonglering. Bara för att öva sig på att hålla flera bollar i luften. Ditt agerande visar bara på en bra egenskap att inte endast ha ett projekt/en tanke åt gången /T

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
På chefsutbildningar är det inte ovanligt att man tränar jonglering. Bara för att öva sig på att hålla flera bollar i luften. Ditt agerande visar bara på en bra egenskap att inte endast ha ett projekt/en tanke åt gången /T
Fast just att byta fokus upprepat har väl visat sig vara en väg till ineffektivitet vill jag minnas?;)

• Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Fast just att byta fokus upprepat har väl visat sig vara en väg till ineffektivitet vill jag minnas?;)
Tror du har helt rätt! Även om det händer vissa bra saker är livet helt uppochner och det avspeglar sig på min arbetskapacitet och möjlighet att fokusera och avsluta just nu. Försöker trösta mig med att allt som blir gjort vad det än är, varje litet steg, för resan framåt mot målet. Det är ju inte rent självbedrägeri men självklart finns det saker som är viktigare att bli klar med.

När jag är snäll mot mig själv tänker jag att det jag gör nu, de små projekten, håller mig sysselsatt och har en terapeutisk funktion. Någonting som ändå ska göras någon gång blir av och det håller på något vis hoppet uppe. Men visst blir jag trött på mig själv som småfisslar och "leker" i verkstaden.

Jaja, inte meningen att tynga någon med den här sörjan. Har du inte läst ända hit är du bara att gratulera!
//Ronnie

• Gilla
  • Älska
Appendix och 8 till
  • Laddar…
  • Älska
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
När jag är snäll mot mig själv tänker jag att det jag gör nu, de små projekten, håller mig sysselsatt och har en terapeutisk funktion. Någonting som ändå ska göras någon gång blir av och det håller på något vis hoppet uppe. Men visst blir jag trött på mig själv som småfisslar och "leker" i verkstaden.
Men även dessa små projekten kan ju faktiskt ha en större betydelse än vad det verkar vid en första anblick. Som ett exempel: Två färgburkar innehållande en liten slatt grundfärg och en liten slatt snickerifärg har länge stått och tagit upp plats på arbetsbänken tillsammans med en större träkloss (50 cm limträpelare). Anledningen att färgen inte kommit på klossen är att jag först ville vara säker på att färgen räckte till några dörrfoder. Målningen av dörrfodrena var inte helt nödvändigt och därmed lågprioriterat. Den blockerade arbetsbänken däremot har skapat både stress och irritation men jag ville heller inte lägga undan ännu ett litet projekt ogjort. Förra helgen så fick jag äntligen tummarna loss och la en halvtimme på att måla klart dörrfodrena. Då kunde jag konstatera att återstående färg nog också skulle räcka till träklossen. Ytterligare en sammanlagd arbetsinsats om en halvtimme så kunde jag rensa bort både färgburkar och träkloss. Varken slutförandet av klossen eller dörrfodrena gav väl så mycket tillfredställelse men indirekt så är jag väldigt nöjd med att ha frigjort (en del ivarjefall) av arbetsbänken. Så en liten tillsynes nästan meningslös insats gav ändå indirekt en ganska stor dos nöjdhet.

Med detta så har jag nog överträffat dig med obegripligt svammel så jag ber om ursäkt och citerar ditt "tack för att du orkade läsa ända hit".

• Gilla
  • Haha
  • Älska
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
@jac:

Tack för de kloka kommentarerna till stöttning, du har ju givetvis rätt.

Tack också för länken ang bitshållaren, nu kan jag äntligen tacka den urprunglige uppfinnaren. Det var ju du!!! Som jag har letat runt på forumet efter det inlägget. STORT tack för både idén och mysteriets lösning!

Allt gott!
//Ronnie

• Gilla
jac
  • Laddar…
Tillfälligt stopp när det gäller mitt Moxon vise — nu bygger jag mig en låda istället...

Japp, en låda:

En nästan tre meter lång, öppen trä låda på arbetsbänk i verkstad, avsedd för förvaring av Festoolskenor.
Skapa konto

En lång låda:

Träarbetslåda av plywood på arbetsbänk, gjord för förvaring av Festoolskenor.
Skapa konto

Drygt tre meter närmare bestämt. För sådana här:

Trä låda för förvaring av Festoolskenor i en verkstad.
Skapa konto

Har två stycken Festoolskenor, en på 3000 och en på 1400 mm och idag förvaras de så här
("Usel-bild-varning!):

Ett verkstadsutrymme med verktygsförvaring och två Festoolskenor upphängda högt på väggen.
Skapa konto

På varsina hyllor högt upp där de är ur vägen men ska jag använda dem måste jag ta fram stegen och plocka ner dem och särskilt den långa löper risk att få stryk. Less på det.
Nu ska de förvaras i deras nya låda uppe i taket.

Verktygsdetaljer för att bygga en hissanordning, inklusive rep, gångjärn och krok på ett träbord.
Skapa konto

Gångjärn i ena kortänden och en hissanordning i den andra. Nu ska lådan bara målas i samma eleganta kulör som taket och skruvas upp så ska jag kunna förvara och få tillgång till skenorna avsevärt enklare.
Ah, så skönt!

Ha en fin helg!
//Ronnie

• Gilla
Tule54 och 11 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Tillfälligt stopp när det gäller mitt Moxon vise — nu bygger jag mig en låda istället...

Japp, en låda:

[bild]

En lång låda:

[bild]

Drygt tre meter närmare bestämt. För sådana här:

[bild]

Har två stycken Festoolskenor, en på 3000 och en på 1400 mm och idag förvaras de så här
("Usel-bild-varning!):

[bild]

På varsina hyllor högt upp där de är ur vägen men ska jag använda dem måste jag ta fram stegen och plocka ner dem och särskilt den långa löper risk att få stryk. Less på det.
Nu ska de förvaras i deras nya låda uppe i taket.

[bild]

Gångjärn i ena kortänden och en hissanordning i den andra. Nu ska lådan bara målas i samma eleganta kulör som taket och skruvas upp så ska jag kunna förvara och få tillgång till skenorna avsevärt enklare.
Ah, så skönt!

Ha en fin helg!
//Ronnie

”Det var en gång en liten gube som bodde i en lådda
med sina drängar bådda.
De voro ute hela daggen tills dom fick ont i maggen!”

Trevlig Helg Ronnie!
Dag

• Gilla
Fredrik_N och 3 till
  • Laddar…
När små framsteg blir små bakslag och man bara blir så trött...

I förra posten berättade jag om min nya förvaring av Festoolskenor; nu har den äntligen kommit på plats men självklart är inget enkelt och det blev inte alls som jag tänkt mig.
Skruvade upp lådan i taket med gångjärn i bakre gaveln och gjorde en hissanordning med block för att kunna höja och sänka i främre gaveln och fick omgående erfara att det var s k i t t u n g t att hissa upp lådan i taket. Jävlars...

Har sedan dess testat olika lösningar med dubbelskurna block enligt "block och talja-tänket" men även det gick pipsvängen. Tillbaka till ursprungsidén där tåten löper genom en öppen ögla till ett block och nerför väggen till ett — ja, nånting.
Funkar men är trögt men jag tröstar mig med att jag inte använder skenorna hela tiden.

En upphissad förvaringslåda i taket med synlig takögla och rep för hissanordningen.
Skapa konto

Såhär ser det ut när lådan är upphissad till taket. Behövs lite bättringsmålning efter diverse försök med olika lösningar.

Upphissad förvaringslåda med Festoolskenor i ett verkstadsutrymme, med rep och blocksystem.
Skapa konto

Lådan nerhissad och skenorna är lättåtkomliga även om de ligger på varandra.
För att inte nonslip-remsorna och gummiläppen ska skavas av när jag lägger långa skenan i lådan sätter jag sådana här i skenans kortände som den får glida på:

Vita reflexklämmor i plast på ett träbord, använda för att skydda verktygsskenor från att skadas.
Skapa konto

Reflexklämmor i plast. Simpelt men funkar.

I taket sitter en öppen ögla och ett styrbleck som ser till att lådan hamnar där den ska:

Öppen ögla och styrbleck på vit takyta med rep genom, små fläckar från tidigare försök syns.
Skapa konto

Genom att det finns ett uttag i gaveln som styrblecket passar i:

Rep i rött och grönt flätat genom en ring gjord av trä, en del av en hemmagjord hissanordning för förvaring.
Skapa konto

I taket vid väggen sitter ett block som tåten löper genom:

Takmonterad förvaringslösning med upphissad låda via röd och svart rep genom en ögla.
Skapa konto

Och en bit ner på väggen sitter en kloss som spänner fast tåten så att lådan håller sig i taket när den ska:

En kloss med spännanordning för rep, fastsatt på en vit vägg.
Skapa konto

Sådär nöjd med funktionen, tänkte att man skulle hissa och sänka lådan med ett löst grepp med tummetott och slickepott om tåten men här är det jävlarmig som att hissa segel på Ostindiefararen istället. Förstår att block med större trissa kan hjälpa till men tror jag har åstadkommit en tankevurpa snarare än en enkel förvaring av skenor. Vi får se vad ingenjören i mig hittar på i framtiden...

Men jag har också lite framgångar att visa upp. :)

Jag avskyr instinktivt påskjutarna av plast som följer med olika maskiner — idag gjorde jag den övre i trä för att ersätta den undre i plast till justersågen:

Träpåskjutare bredvid sin plastföregångare på ett arbetsbord som en förbättring till justersågen.
Skapa konto

Dessutom har jag gjort det här:

Orange hyllkonstruktion på vägg för förvaring av laddningssladd med genomföringshål.
Skapa konto

En liten hylla! För en sådan här:

En uppladdningsbar arbetslampa placerad på en hemmagjord orange hylla med laddningssladd och hål för stabilitet.
Skapa konto

En söt liten uppladdningsbar arbetslampa. Förvaring för laddningssladd och hål i hyllryggen som gör att lampan inte tippar av — jag är sååå nöjd med hur jag tänkte här! :D

Ha nu en skön helg!
//Ronnie

• Gilla
BengtH och 10 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

I förra posten berättade jag om min nya förvaring av Festoolskenor; nu har den äntligen kommit på plats men självklart är inget enkelt och det blev inte alls som jag tänkt mig.
Skruvade upp lådan i taket med gångjärn i bakre gaveln och gjorde en hissanordning med block för att kunna höja och sänka i främre gaveln och fick omgående erfara att det var s k i t t u n g t att hissa upp lådan i taket. Jävlars...

Har sedan dess testat olika lösningar med dubbelskurna block enligt "block och talja-tänket" men även det gick pipsvängen. Tillbaka till ursprungsidén där tåten löper genom en öppen ögla till ett block och nerför väggen till ett — ja, nånting.
Funkar men är trögt men jag tröstar mig med att jag inte använder skenorna hela tiden.

[bild]

Såhär ser det ut när lådan är upphissad till taket. Behövs lite bättringsmålning efter diverse försök med olika lösningar.

[bild]

För att inte nonslip-remsorna och gummiläppen ska skavas av när jag lägger långa skenan i lådan sätter jag sådana här i skenans kortände som den får glida på:

[bild]

I taket sitter en öppen ögla och ett styrbleck som ser till att lådan hamnar där den ska:

[bild]

[bild]

[bild]

Och en bit ner på väggen sitter en kloss som spänner fast tåten så att lådan håller sig i taket när den ska:

[bild]

Sådär nöjd med funktionen, tänkte att man skulle hissa och sänka lådan med ett löst grepp med tummetott och slickepott om tåten men här är det jävlarmig som att hissa segel på Ostindiefararen istället. Förstår att block med större trissa kan hjälpa till men tror jag har åstadkommit en tankevurpa snarare än en enkel förvaring av skenor. Vi får se vad ingenjören i mig hittar på i framtiden...

Jag avskyr instinktivt påskjutarna av plast som följer med olika maskiner — idag gjorde jag den övre i trä för att ersätta den undre i plast till justersågen:

[bild]

[bild]

[bild]

En söt liten uppladdningsbar arbetslampa. Förvaring för laddningssladd och hål i hyllryggen som gör att lampan inte tippar av — jag är sååå nöjd med hur jag tänkte här! :D

Ha nu en skön helg!
//Ronnie
Bra Ronnie! (y)

Oftast blir det några steg tillbaka när man testar nya idéer men i slutändan går det ändå framåt!

Trevlig Helg! :beer:
Dag

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Ha nu en skön helg!
//Ronnie
Har du funderat på att komplettera lådan med en gasfjäder eller två? Det borde kunna göra stor skillnad.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Har du funderat på att komplettera lådan med en gasfjäder eller två? Det borde kunna göra stor skillnad.
Gäller väl då att hitta gasfjädrar med "omvänd" funktion, dvs fjädrar som vill dra ihop sig istället för att trycka ut. Måste väl bli en sådan variant för att det skall fungera när man öppnar "nedåt" i stället för den vanliga lösningen med gasfjädrar och öppning uppåt eller?

• Gilla
Hjulvridarn och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Gäller väl då att hitta gasfjädrar med "omvänd" funktion, dvs fjädrar som vill dra ihop sig istället för att trycka ut. Måste väl bli en sådan variant för att det skall fungera när man öppnar "nedåt" i stället för den vanliga lösningen med gasfjädrar och öppning uppåt eller?
Precis, så måste det ju bli. Det är väl inte så vanligt att det finns på Biltema, men det verkar inte vara några problem att få tag på. Finns t ex här https://www.fjadrar.se/produkter/dragande-gasfjadrar

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.