Å så blev det ett lite större framsteg i verkstaden, bara sådär... Häpp!

Idag körde jag för första gången min spånsug som har stått oanvänd ett par år (minst) och bara tagit plats. Detta trots att den stått bland topp tre-grejorna på att göra-listan sedan jag hämtade den i Förslöv.
Anledningen till att jag äntligen kom till skott är att jag häromdagen hittade benen till den; de låg under en hög med skräpvirke i carporten och blev jätteglada när jag grävde fram dem.

Okej, nästa steg blev att igår kväll hysta ihop en rullande plattform eller dylikt eftersom sugen bara hade tassar på benen och jag vill kunna köra runt den för jag har ingen given plats till den. Jag vet att basen ser för jävlig ut men den är stabil så det räcker och blir över och spånsugen står säkert.

Spånsug på en rullande plattform i en verkstad, kopplad till justersåg och omgiven av verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har idag kopplat den till justersågen och det blev ju viss skillnad kan man säga... :)
Den ska ersättas en dag eftersom jag vill ha rörsystem mellan spånsug och maskinerna men just nu är jag jätteglad för den! Jag har förgäves sökt efter en manual till den på nätet — om någon har ett tips om var jag kan hitta en blir jag tacksam! Här är lite data:

Märkes- och specifikationsskyltar på en spånsug från Sernbrandts Maskin AB och Coral S.A.S, visar modell och tekniska detaljer.
Skapa konto

I övrigt har jag inte mycket att rapportera, några olika projekt har gått i stå av olika skäl så jag har sorterat och rensat ut en del mög, sorterat om bland spillbitarna av skivmaterial osv.
Utöver det har jag byggt en liten simpel hurts till sågklingorna som bara förvarats i sina trasiga plastfodral. Ville utnyttja ett utrymme som var svårt att ha till något annat:

Spånsug monterad på hemmagjord rullande plattform i verkstad.
Skapa konto

Mellan benen under sågen. Grunda lådor med en tapp för centrumhålet.

Enkla trälådor för förvaring av sågklingor med utskurna handtag och stöd.
Skapa konto

I botten är det ett hål för att lyfta klingan med ett finger underifrån så minskar risken för blodvite när man ska ta ut en klinga.

Hemgjord hurtsinsats för sågklingor med ett cirkulärt centrumhål och ett lyfthål.
Skapa konto

Bredvid står en liten ask för verktyg för klingbyte mm.

Enkla trähyllor med hål för sågklingor och verktyg, används för effektiv förvaring i verkstad.
Skapa konto

Om någon undrar varför jag fulsnickrar så mycket till verkstaden beror det på att jag har så mycket som måste byggas, en del av det är tillfälliga lösningar. Jag har mycket spill som funkar men såklart drar det ner intrycket men det kan jag leva med ett tag tills jag bygger nytt någon gång i framtiden. Men det innebär att jag kan lägga pengarna på annat istället istället för material.

Det var det hela, tack för visat intresse!
//Ronnie

• Gilla
Hylman och 15 till
  • Laddar…
Snygga lådor för klingorna

• Älska
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Å så blev det ett lite större framsteg i verkstaden, bara sådär... Häpp!

Idag körde jag för första gången min spånsug som har stått oanvänd ett par år (minst) och bara tagit plats. Detta trots att den stått bland topp tre-grejorna på att göra-listan sedan jag hämtade den i Förslöv.
Anledningen till att jag äntligen kom till skott är att jag häromdagen hittade benen till den; de låg under en hög med skräpvirke i carporten och blev jätteglada när jag grävde fram dem.

Okej, nästa steg blev att igår kväll hysta ihop en rullande plattform eller dylikt eftersom sugen bara hade tassar på benen och jag vill kunna köra runt den för jag har ingen given plats till den. Jag vet att basen ser för jävlig ut men den är stabil så det räcker och blir över och spånsugen står säkert.

[bild]

Har idag kopplat den till justersågen och det blev ju viss skillnad kan man säga... :)
Den ska ersättas en dag eftersom jag vill ha rörsystem mellan spånsug och maskinerna men just nu är jag jätteglad för den! Jag har förgäves sökt efter en manual till den på nätet — om någon har ett tips om var jag kan hitta en blir jag tacksam! Här är lite data:

[bild]

I övrigt har jag inte mycket att rapportera, några olika projekt har gått i stå av olika skäl så jag har sorterat och rensat ut en del mög, sorterat om bland spillbitarna av skivmaterial osv.
Utöver det har jag byggt en liten simpel hurts till sågklingorna som bara förvarats i sina trasiga plastfodral. Ville utnyttja ett utrymme som var svårt att ha till något annat:

[bild]

Mellan benen under sågen. Grunda lådor med en tapp för centrumhålet.

[bild]

I botten är det ett hål för att lyfta klingan med ett finger underifrån så minskar risken för blodvite när man ska ta ut en klinga.

[bild]

Bredvid står en liten ask för verktyg för klingbyte mm.

[bild]

Om någon undrar varför jag fulsnickrar så mycket till verkstaden beror det på att jag har så mycket som måste byggas, en del av det är tillfälliga lösningar. Jag har mycket spill som funkar men såklart drar det ner intrycket men det kan jag leva med ett tag tills jag bygger nytt någon gång i framtiden. Men det innebär att jag kan lägga pengarna på annat istället istället för material.

Det var det hela, tack för visat intresse!
//Ronnie
Först: Tack för en uppdatering :) Ful snickra ? Vad är det i dina ögon? Det mesta som jag sett som du gjort verkar definitivt inte vara fulsnickeri utan med en god portion av eftertanke innan färdiggörandet och finish. Annat kan man säga om mina alster som jag blnd annat hämningslöst kopierat från dig med råa kanter och sidor bara för att få till det praktiska utan att lägga tid och engagemang på detaljer och finish. DET är fulsnickeri, min vän. Men... fortsätt mer än gärna med dina tankar och framsteg, det är säkert fler än jag som inspireras av din entusiasm

• Gilla
  • Älska
preben89 och 4 till
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
Först: Tack för en uppdatering :) Ful snickra ? Vad är det i dina ögon? Det mesta som jag sett som du gjort verkar definitivt inte vara fulsnickeri utan med en god portion av eftertanke innan färdiggörandet och finish. Annat kan man säga om mina alster som jag blnd annat hämningslöst kopierat från dig med råa kanter och sidor bara för att få till det praktiska utan att lägga tid och engagemang på detaljer och finish. DET är fulsnickeri, min vän. Men... fortsätt mer än gärna med dina tankar och framsteg, det är säkert fler än jag som inspireras av din entusiasm
@Rönnis: Stort och varmt tack för de orden, de gladde mig! (Även om jag inte håller med dig vare sig när det gäller dina eller mina alster.)

Jag använder "fulsnickra" för att jag blandar mdf, plywood och massivträ huller om buller i mina konstruktioner, det är grejor som kastas ihop snabbt och enkelt för många av dem ska kasseras när jag hinner göra nytt. Ibland har jag för avsikt att återvinna material och skruv kanske, då använder jag bara torxskruv men somligt ska till tippen när det gjort sitt och då försöker jag göra slut på mitt förråd av Ph- och Pz-skruv — vad som helst förutom spårskruv som jag inte har längre annat än ett litet sortiment i mässing samt kullerförsänkt kromad numera.

Inte minst känns det som att det är mycket fulsnickeri när jag har förebilder som @Daniel_N och @Ola C som jag mäter mig mot. Där blir enklaste lilla jigg till i möbelkvalitet känns det som...

Men tack ändå! :)
//Ronnie

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle säga att FUNKTION går före UTSEENDE i många fall. Fungerar det så är inte utseendet det viktigaste ;)

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Inte minst känns det som att det är mycket fulsnickeri när jag har förebilder som @Daniel_N och @Ola C som jag mäter mig mot. Där blir enklaste lilla jigg till i möbelkvalitet känns det som...
Kan bara tala för mig själv, började snickra så länge sen att de värsta alsterna va långt före byggahus och internetets tid. Sen bor jag i lägenhet och det snickaras aldrig något som "bara ska stå i förrådet" eller liknande...o jiggarna ska ju va i verkstan o där ska det va snyggt.:) Men jag tycker du kommit långt Ronnie, när du fått ordning på verkstan o allt e up and running kan du fokusera mer på finsnickrandet.

@Daniel_N bjuder väl dock på en hel del fulsnickeri? Hans eminenta torkställning för fönsterbågar tex.:love:
Två personer i verkstad bredvid hemmagjord torkställning för fönsterbågar av trä.
Skapa konto

• Haha
  • Älska
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Se där, funktion före skönhet ;)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
hel del fulsnickeri?
Det är där vi skiljer, hade jag gjort samma ställning hade den varit ihoplappad med minst 10småbitar till ..

Dags för rengöring av sågklinga men det är ju en baggis! Eller...

Idag har jag fått mig en lektion i ödmjukhet kan man säga. Jag har ju tidigare, kanske i andra trådar, skrutit om hur enkelt och miljövänligt jag rengör mina sågklingor enbart med kokande vatten och en borste.
Har funkat klockrent hittills.

Min TS 55a har på sistone sågat dåligt och jag inser att det är dags att slipa om klingan, förmodligen har jag använt den mer än jag inser. Idag sågade jag lite björkplywood och det gick otroligt segt och brände och åbäkade sig så jag tänkte att en liten rengöring av klingan kanske skulle lindra problemen. Om inte annat är det ju dags eftersom jag aldrig gjort det tidigare.

Sagt och gjort, av med klingan (den är ju pytteliten!) och ner med den i en liten ugnsform och på med kokhett vatten. Där fick den ligga och dra sig tills vattnet svalnat och då gick jag på den med en tandborste eftersom den har tänder. (Flåt.)
Och visst, det mesta av påbyggt mög lossnade men — den blev inte ren! Wtf!? Jag skrubbade och stod i men den blev ändå inte ren.

Jag fick inse att jag ställts inför mitt privata klingrengörings-Waterloo och det skaver lite men det är bara att inse och erkänna att kokhett vatten inte alltid räcker. Det verkar som att hartser och lort koksat på klingan och nu krävs starkare brygder. En pelarborr kanske? Nä, väntar med det, nu ligger den och goffar sig i hederlig T-röd så får vi se om det hjälper.

Sågklinga som rengörs med tandborste i en ugnsform med brunt lösningsmedel.
Skapa konto

Dags att bita i det sura äpplet, titta in i kameran och säga: Hej. Jag heter Ronnie och det är inte alltid smartare att rengöra sågklingor med kokhett vatten istället för andra lösningsmedel; det kanske t o m en femteklassare inser.

Högmod går före fall...
//Ronnie

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Appendix och 7 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Dags för rengöring av sågklinga men det är ju en baggis! Eller...

Idag har jag fått mig en lektion i ödmjukhet kan man säga. Jag har ju tidigare, kanske i andra trådar, skrutit om hur enkelt och miljövänligt jag rengör mina sågklingor enbart med kokande vatten och en borste.
Har funkat klockrent hittills.

Min TS 55a har på sistone sågat dåligt och jag inser att det är dags att slipa om klingan, förmodligen har jag använt den mer än jag inser. Idag sågade jag lite björkplywood och det gick otroligt segt och brände och åbäkade sig så jag tänkte att en liten rengöring av klingan kanske skulle lindra problemen. Om inte annat är det ju dags eftersom jag aldrig gjort det tidigare.

Sagt och gjort, av med klingan (den är ju pytteliten!) och ner med den i en liten ugnsform och på med kokhett vatten. Där fick den ligga och dra sig tills vattnet svalnat och då gick jag på den med en tandborste eftersom den har tänder. (Flåt.)
Och visst, det mesta av påbyggt mög lossnade men — den blev inte ren! Wtf!? Jag skrubbade och stod i men den blev ändå inte ren.

Jag fick inse att jag ställts inför mitt privata klingrengörings-Waterloo och det skaver lite men det är bara att inse och erkänna att kokhett vatten inte alltid räcker. Det verkar som att hartser och lort koksat på klingan och nu krävs starkare brygder. En pelarborr kanske? Nä, väntar med det, nu ligger den och goffar sig i hederlig T-röd så får vi se om det hjälper.

[bild]

Dags att bita i det sura äpplet, titta in i kameran och säga: Hej. Jag heter Ronnie och det är inte alltid smartare att rengöra sågklingor med kokhett vatten istället för andra lösningsmedel; det kanske t o m en femteklassare inser.

Högmod går före fall...
//Ronnie
Fast när det räcker med kokhett vatten så är det smidigt :)

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Klingfiasko del två — hur korkat får det bli egentligen... Eländet fortsätter när Ronnie-effekten slår till med full kraft!

Okej, sågklingan blev inte helt ren ens efter tolv timmar i T-röd men nu behövde jag kapa lite MDF. Sålunda i med klingan i TS55:an igen, korta skenan på plats och away we go. Nädå! Inte alls!
Nu sågade den sämre än någonsin; jag fick trycka så jag kände att nu är infarkten nära. Det rök och snittet såg ut som fan med uppåtriktade urfläkningar. Eftersom jag bara skulle kapa 600 mm körde jag på tills jag var igenom. Vad var nu detta???

Jo, det visade sig vid inspektion att jag hade tänkt fel och vänt klingan på fel håll när jag satte den i sågen! Det var som att försöka kapa med en motoriserad smörkniv. Jisses!

En minut senare och med rättvänd klinga gick det "lite" bättre.
Fy fan vad trött jag blir på mig själv ibland...
//Ronnie

• Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Älska
  • Wow
fremax och 13 till
  • Laddar…
Ibland har man dagar som bara är "nä nu skiter vi i detta och provar en annan dag".

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ibland har man dagar som bara är "nä nu skiter vi i detta och provar en annan dag".
Japp! Typ: "Man kanske skulle gå ut och kratta lite..." :D

//Ronnie

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Japp! Typ: "Man kanske skulle gå ut och kratta lite..." :D

//Ronnie
Kratta?
Eller skratta! :rofl:

Always Look on the Bright Side of Life!

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kratta?
Eller skratta! :rofl:

Always Look on the Bright Side of Life!
Fast ibland är det svårt att se det ljusa pga allt os från den felvända klingan..

Åtminstone när man står mitt i det. Vi som är solstrålarna lyssa på det mörka moln som utgör Pysslarns verkstad har det lättare däremot :)

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.