P Pysslarn skrev:
Nä såklart, bara fördomar mot MDF. Det kanske är idel valnöt, teak, mahogny, lite inhemskt ädelträ i form av ek, ask, björk mm; vad vet jag egentligen. :D

MDF är nog väldigt underskattat; att det skulle innehålla nermalt kantavkap, sågspån, gamla lastpallar och annat värdelöst som räddas från förbränning är nog bara ett rykte. OSB är nog en på sitt sätt lika underskattad kusin; ännu ett ett exempel på motsatsen till SISU utan snarare SIFU, dvs inte Skit In Skit Ut utan Skit In Fint Ut.

Den som vet mer om MDF och andra skivmaterial får gärna komma med input.
//Ronnie
MDF brukar vara gjort av gran. Att det är fullt är skräp stämmer inte. Men trots det så sliter det en del på verktyg, pga limmet. Dock mycket bättre än spån, det är verkligen skräp.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
MDF brukar vara gjort av gran. Att det är fullt är skräp stämmer inte. Men trots det så sliter det en del på verktyg, pga limmet. Dock mycket bättre än spån, det är verkligen skräp.
Sedär, ny dag med nya kunskaper, tack!
Inget ädelträ dock. ;)

//Ronnie

• Haha
Testarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Sedär, ny dag med nya kunskaper, tack!
Inget ädelträ dock. ;)

//Ronnie
Hej Ronnie!

Att det inte finns några ädlare ämnen i din MDF-skiva hindrar dig inte från att sätta fina ädlare varor på den! Prost! :p

Dag

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Inget ädelträ dock. ;)
Kanske någon enstaka ädelgran då och då om det räknas. :D

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Äntligen börjar det hända något...

Efter mycket funderande och skissande har jag kommit fram till hur min nya arbetsbänk ska konstrueras och nyligen fick jag ju äntligen klart bänkskivan med alla sina hål.

Nu är har jag tagit fram de delar som ska utgöra bänken och idag har jag börjat med bygget.

Delar av en träarbetsbänk under konstruktion på ett kap- och gersågsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är egentligen inget avancerat men jag har en tendens att övertänka allt jag ska göra så att väl sätta ner foten och börja göra är en stor händelse!

Bilden visar helt enkelt tre av fyra benställningar som skruvats ihop med en skiva som blir ett slags botten i arbetsbänken.
Alltihop står på en anordning som jag byggt utifrån ett tillfälligt kap- och gersågsbord som jag fått; detta för att få en plan yta att sätta ihop bänken på eftersom vare sig verkstadsgolvet eller min gamla arbetsbänk är plana.

Och det här är egentligen allt jag har att komma med nu — ber om ursäkt för en extremt tråkig post men det känns så skönt att äntligen vara igång så jag kunde helt enkelt inte hålla mig.
Återkommer snart med förhoppningsvis intressantare information.
Önskar alla en fin fjärde advent!
//Ronnie

• Gilla
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Som jag misstänkte så verkar det bli mer finbord än arbetsbänk av det där.
Härligt att komma vidare kan jag tänka.
Hur löser du problemet som kommer att uppstå när den perfekt plana bänken möter det inte helt perfekt plana verkstadsgolvet?
(Samlar f.n. på tips om justerbara fötter eftersom jag ska bygga ett perfekt plant skåp till min verkstad som också har ett golv som är inte helt perfekt plant.)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jac jac skrev:
Som jag misstänkte så verkar det bli mer finbord än arbetsbänk av det där.
Härligt att komma vidare kan jag tänka.
Hur löser du problemet som kommer att uppstå när den perfekt plana bänken möter det inte helt perfekt plana verkstadsgolvet?
(Samlar f.n. på tips om justerbara fötter eftersom jag ska bygga ett perfekt plant skåp till min verkstad som också har ett golv som är inte helt perfekt plant.)
Tack för komplimangen, :)

Till en början får jag helt enkelt palla upp bänken med kilar för att få den att stå plant men på sikt kommer jag att göra ställbara fötter till den. Har redan köpt M15 skruvar (bultar?) och muttrar som ska kombineras på ett lurigt sätt med plattjärn och fällas in undertill på benramarna. Självklart kommer det att postas när det sker.

//Ronnie

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

Till en början får jag helt enkelt palla upp bänken med kilar för att få den att stå plant men på sikt kommer jag att göra ställbara fötter till den. Har redan köpt M15 skruvar (bultar?) och muttrar som ska kombineras på ett lurigt sätt med plattjärn och fällas in undertill på benramarna. Självklart kommer det att postas när det sker.

//Ronnie
Jag som gick och hoppades på en flytspackling alternativt att du skulle uppfinna ett skavjärn för betong och skava till perfektion :(

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

//Ronnie
Hej Ronnie!

Jag brukar köra med grövre förlängningsmuttrar som jag borrar ut för i ändträ/regel. I det stora hålet borrar jag sen ut för bulten så det går bra att justera. Förlängningsmuttern pressas ner i det förborrade och sitter kanon. Med en kontramutter kan du låsa effektivt. Oftast behöver man inte det. Har gjort justerbara bärlinor till terassbyggen på detta viset.

Dag

Skärmavbildning av en webbshop som visar olika storlekar av förlängningsmuttrar med prisinformation.
Skapa konto

• Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Jag som gick och hoppades på en flytspackling alternativt att du skulle uppfinna ett skavjärn för betong och skava till perfektion :(
Hahaha! :)

Har varit inne på flytspackling men då vill jag ha industrikvalitet på det, annars riskerar golvet att bli en grusig boulebana när jag flyttar maskinerna med hjälp av pallyftaren. Å de va dyt!
Dock inte avfärdat men planen/hoppet nu är att bygga in den vidliggande carporten och då kan maskinerna stå stationärt i "första verkstaden" med kompensation för ev ojämnheter.

Skavjärn för betong har jag inte ens tänkt på. Dumma mig! ;) Så får det bli...
Måste erkänna att jag funderat på att använda mig av betongslip för att komma tillrätta med nivåskillnaderna eftersom golvet är åsformat — men det verkar jobbigt på alla sätt och jag tror inte att jag får det plant ändå...

Näe, hoppet står till utbyggnad. :)
//Ronnie

stigen stigen skrev:
Hej Ronnie!

Jag brukar köra med grövre förlängningsmuttrar som jag borrar ut för i ändträ/regel. I det stora hålet borrar jag sen ut för bulten så det går bra att justera. Förlängningsmuttern pressas ner i det förborrade och sitter kanon. Med en kontramutter kan du låsa effektivt. Oftast behöver man inte det. Har gjort justerbara bärlinor till terassbyggen på detta viset.

Dag

[bild]
Tack för tipset Dag!
Har varit inne på en liknande lösning med vanliga muttrar — det här får jag ta mig en funderare på. :)

//Ronnie

• Gilla
stigen
  • Laddar…
Antagligen så är det enklaste att leta upp något lämpligt hos Wiberger. Men jag hade för mig att jag sett något intressant av Marcus Hornberger och visst fanns det en video:

Söker man på "levelling feet" så hittar man mer på samma tema.

• Gilla
Dheri och 1 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Antagligen så är det enklaste att leta upp något lämpligt hos Wiberger. Men jag hade för mig att jag sett något intressant av Marcus Hornberger och visst fanns det en video:
[media]
Söker man på "levelling feet" så hittar man mer på samma tema.
Helt riktigt, Wiberger har ett bra urval av maskinfötter att välja mellan. Mitt problem är att jag har upptäckt att man någonstans i livscykeln inte bara slutar växa utan man blir fanimej kortare! Jag var 183 cm drygt när jag mönstrade — idag skulle jag inte våga mäta mig öht. Kan bara säga att en centimeter för ca fyrtio år sedan var längre än vad den är idag och då skiter jag i vad riksmetern insinuerar... (Vet inte om det är någon slags inflation och inte blir jag starkare heller, konstigt nog.)

När jag gjorde benramarna eller vad jag nu ska kalla dem för några år sedan var de oerhört lämpliga i höjd för mig; nu kommer de att funka men ställbara fötter som bygger mer än fem mm innebär att jag måste hitta en tillverkare av arbetsskor i platåmodell med spiktrampskydd och tåhätta. Vill absolut inte misstas för Gene Simmons som har växlat pensionärstidsfördrivet från bridge till snickeri.

Summa summarum som det så klokt heter kommer mina egna ställbara fötter — ja, inte mina egna höger- och vänster-ni vet — utan de som ska skruvas under arbetsbänken, bygga tre till fem millimeter och justeras med en nerslipad U-nyckel så att jag ska slippa trippa på tå runt min arbetsbänk.

Om inte det funkar måste jag sänka golvet!
//Ronnie

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Arbetsbänken är i stort sett klar — nu börjar äventyret!

Ja nu är bänken ihopskruvad och det återstår huvudsakligen att skruva på hålskivan, därefter lite pyssel med T-tracksen och andra funktioner men det blir möjligt att arbeta vid den fr o m nu.
Eller rättare sagt: när den står på golvet...

Ihopmonterad träarbetsbänk med förstyvningar på en gammal snickarbänk i ett verkstadsutrymme.
Skapa konto

För just nu står den på min gamla snikbänk och den är tung! Men ikväll ska den ner på golvet, dock inte i fritt fall men jag måste fixa det själv. Har en plan som jag tror ska funka. :)

Det har varit kul att försöka få till maximal stabilitet och ändå bygga in en funktion som jag tror att jag kommer att ha nytta av; vad det är kommer att avslöjas i sinom tid som det lite kryptiskt heter. Det känns ändå som att jag har lyckats rätt bra men som Kirkegaard sa: "Livet kan bara förstås baklänges, men det måste levas framlänges".
Alltså, Time will tell om jag har tänkt stort och fantastiskt eller bara övertänkt ännu en pinal.

Jag hade nog varit helt klar för några dagar sedan om inte först Ronnie-effekten hade slagit till och jag skruvade upp (svengelskavarning) något rätt väsentligt vilket innebar ett par dagar av "klanta till/och sedan ställa tillrätta-tid"; det är trist när man tänker rätt men gör fel. Dessutom blev först min Jenny magsjuk och sedan jag. Det är väl en av de stora fördelarna med att ha en partner: någon att dela allt med...

Hur som helst, på bilden har jag skruvat på förstyvningar på bak- och framsida för att hjälpa bänken att hålla formen på resan ner till golvet, de ska såklart bort och mellan benställningarna ska det snart vara lådhurtsar för verktyg och handmaskiner, det är alltså lite pyssel kvar men senast imorgon kommer arbetsbänken att vara i drift.

Äntligen!!!
//Ronnie

• Gilla
Hylman och 11 till
  • Laddar…
Nu blev jag riktigt nyfiken, ser fram emot snillrika funktioner! :D(y)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.