204 125 läst · 924 svar
204k läst
924 svar
Från garage till "multiverkstad" en riktigt seg byggtråd
Tjusigt Ronnie!P Pysslarn skrev:Hålandet fortsätter...
Flyttat mallen några hål och registrerat den med dogs samt tvingat fast den vid arbetsskivan igen och förborrat för fräsen. Nu ska det fräsas igen.
[bild]
Sextonmillimeters hål ska bli tjugo i diameter; ställer ner fräsen så att stålet går fritt från kanterna, startar upp och tar ett par varv för att göra hålet. Medfräser sedan några varv för att se till att det blir helt runt och utan kantigheter.
[bild]
Och här har skivan fått alla sina hål — 126 stycken. Nu ska de bara få en pytteliten 45-graders avfasning på ovansidan för att hålen bättre ska klara att man kör ner dogs och tvingar i dem, plus en avrundning undertill eftersom bänktvingarna inte går igenom annars.
[bild]
Slutfräsningen av skivan blir ju gjord på samma tid som en bonde snusar som mormor sa (jaja, något längre tid kanske) men det är fortfarande 24 dagar kvar på året...
Jag tror att min nya arbetsbänk blir klar i år!
//Ronnie
Bänkskivan färdigfräst!
Igår fräste jag en liten 45-graders fasning av hålens kanter samt skivans lång- och kortsidor.
Idag blev hålens kanter på undersidan avrundade, det gjordes med ett stål med 6,35 mm radie (utnyttjade dock inte hela radien utan kunde köra med stålet något indraget) i den här lille arbetshästen:
Två varv medurs samt ett varv medfräsning gav snygga avrundningar, tog lite drygt en halvtimme. Nu går tvingarna igenom utan strul.
Nu är skivan klar sånär som på en lätt slipning för att få bort blyertsmarkeringar och sedan inoljning och därefter kan jag arbeta vidare med benställningen. Känns fint!
I övrigt kan jag rapportera — jag tror inte att jag gjort det tidigare — att verkstaden numera har utrustats med en kompressor! Helt fantastiskt!!!
Den här lille godsaken är en generös gåva från @jac som skulle sälja den på Blocket men gav den till mig när jag blev intresserad och frågade vad han ville ha för den! Packningen till vevhuset läckte men det fixades med hjälp av packning på tub. Så nu kan jag blåsa av precis vad jag vill, när jag vill. Sjukt nöjd; stort tack @jac!
Annars har jag småpysslat lite. Funderade länge och väl på hur jag skulle förvara mina sicklar men till slut ledsnade jag på att grubbla över den optimala lösningen och gjorde en liten ful låda istället. Problem solved,
åtminstone för nu...
Nu är de åtminstone i säkert förvar.
Till sicklarna har jag också gjort en slags slipstöd:
Köpte mig en finhuggen skärpfil som jag sågade av tangen på och placerade i ett sågat spår på en kloss med skruvar som klämmer fast filen. Filen är liksidig och assymetriskt placerad för att sickeln ska få bra stöd oavsett om jag skärper en lång- eller kortsida. Klossen är tänkt att användas liggande och nu ska jag bara limma dit ett par pluppar på undersidan som passar till hålen i min arbetsbänk så den ligger stilla vid användning.
Dagens sista rymdforskningsprojekt med utsökt materialval samt exekution att presentera är — tadaa!
En simpel hållare för engångshandskar. Asken har tidigare legat och skräpat på en hylla, ruttnade på det och slarvade ihop en hållare som ska upp på väggen och komma ur vägen. Distanserna i hållaren är lösa och är till för att jag inte vet om alla tillverkare har samma mått på sina askar. så småningom ska jag göra en hållare till kemrummet också; där har det också hänt lite men det får bli en cliffhanger...
Stort tack för uppmärksamheten!
//Ronnie
Igår fräste jag en liten 45-graders fasning av hålens kanter samt skivans lång- och kortsidor.
Idag blev hålens kanter på undersidan avrundade, det gjordes med ett stål med 6,35 mm radie (utnyttjade dock inte hela radien utan kunde köra med stålet något indraget) i den här lille arbetshästen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två varv medurs samt ett varv medfräsning gav snygga avrundningar, tog lite drygt en halvtimme. Nu går tvingarna igenom utan strul.
Logga in
Skapa konto
Nu är skivan klar sånär som på en lätt slipning för att få bort blyertsmarkeringar och sedan inoljning och därefter kan jag arbeta vidare med benställningen. Känns fint!
I övrigt kan jag rapportera — jag tror inte att jag gjort det tidigare — att verkstaden numera har utrustats med en kompressor! Helt fantastiskt!!!
Logga in
Skapa konto
Den här lille godsaken är en generös gåva från @jac som skulle sälja den på Blocket men gav den till mig när jag blev intresserad och frågade vad han ville ha för den! Packningen till vevhuset läckte men det fixades med hjälp av packning på tub. Så nu kan jag blåsa av precis vad jag vill, när jag vill. Sjukt nöjd; stort tack @jac!
Annars har jag småpysslat lite. Funderade länge och väl på hur jag skulle förvara mina sicklar men till slut ledsnade jag på att grubbla över den optimala lösningen och gjorde en liten ful låda istället. Problem solved,
åtminstone för nu...
Logga in
Skapa konto
Nu är de åtminstone i säkert förvar.
Till sicklarna har jag också gjort en slags slipstöd:
Logga in
Skapa konto
Köpte mig en finhuggen skärpfil som jag sågade av tangen på och placerade i ett sågat spår på en kloss med skruvar som klämmer fast filen. Filen är liksidig och assymetriskt placerad för att sickeln ska få bra stöd oavsett om jag skärper en lång- eller kortsida. Klossen är tänkt att användas liggande och nu ska jag bara limma dit ett par pluppar på undersidan som passar till hålen i min arbetsbänk så den ligger stilla vid användning.
Dagens sista rymdforskningsprojekt med utsökt materialval samt exekution att presentera är — tadaa!
Logga in
Skapa konto
En simpel hållare för engångshandskar. Asken har tidigare legat och skräpat på en hylla, ruttnade på det och slarvade ihop en hållare som ska upp på väggen och komma ur vägen. Distanserna i hållaren är lösa och är till för att jag inte vet om alla tillverkare har samma mått på sina askar. så småningom ska jag göra en hållare till kemrummet också; där har det också hänt lite men det får bli en cliffhanger...
Stort tack för uppmärksamheten!
//Ronnie
Den där bänkskivan ger ju mitt bord till pelarborren en rejäl match. Lite olja på den så blir den en fröjd att jobba med. Glöm bara inte bort att den är till för att slitas på. Se det som så att du om några år kommer att få glädjen att göra en ny när denna är utsliten. Verkligen bra jobbat, vi ser fram emot lite bilder på benställningen lagom till julafton.
Kul också att höra att du fick ordning på kompressorn. Såhär så slipper ju både du och jag oljeläckaget på golvet. Jag kommer inte ihåg hur gammal den är (1987?) men jag fick den av min svärfar som fick med den i något företagsköp en gång i tiden.
Kul också att höra att du fick ordning på kompressorn. Såhär så slipper ju både du och jag oljeläckaget på golvet. Jag kommer inte ihåg hur gammal den är (1987?) men jag fick den av min svärfar som fick med den i något företagsköp en gång i tiden.
Tack, men det är inte värst mycket ädelträ i den här bänkskivan.jac skrev:Den där bänkskivan ger ju mitt bord till pelarborren en rejäl match. Lite olja på den så blir den en fröjd att jobba med. Glöm bara inte bort att den är till för att slitas på. Se det som så att du om några år kommer att få glädjen att göra en ny när denna är utsliten. Verkligen bra jobbat, vi ser fram emot lite bilder på benställningen lagom till julafton.
Tanken på ett sågsnitt eller borrhål i skivan ger mig svåra kräkreflexer men jag är ju också rätt pjoskig med mina verkstadsgrejor — det finns exempel på att verktyg har ersatts för att de fått kosmetiska skador. Ja, jag vet att det är stört men jag försöker jobba med det numera. Att köpa begagnat på Blocket har verkligen varit en crash course i att stå ut med skrapmärken och annat.
Dessutom är det fortfarande mycket jag både behöver och vill ha så numera har jag inte råd att ersätta verktyg som jag redan har.
Vad gäller kompressorn är ditt minne ganska rätt ute, den är från 1986. Gillar den av många anledningar men inte minst för att den är oväntat tyst när den arbetar upp trycket i tanken. Men jag har fortfarande inte vant mig vid att den då och då spontant drar igång för att fylla på med luft, hoppar högt varje gång!
//Ronnie
Hej Ronnie!P Pysslarn skrev:Tack, men det är inte värst mycket ädelträ i den här bänkskivan.
Tanken på ett sågsnitt eller borrhål i skivan ger mig svåra kräkreflexer men jag är ju också rätt pjoskig med mina verkstadsgrejor — det finns exempel på att verktyg har ersatts för att de fått kosmetiska skador. Ja, jag vet att det är stört men jag försöker jobba med det numera. Att köpa begagnat på Blocket har verkligen varit en crash course i att stå ut med skrapmärken och annat.
Dessutom är det fortfarande mycket jag både behöver och vill ha så numera har jag inte råd att ersätta verktyg som jag redan har.
Vad gäller kompressorn är ditt minne ganska rätt ute, den är från 1986. Gillar den av många anledningar men inte minst för att den är oväntat tyst när den arbetar upp trycket i tanken. Men jag har fortfarande inte vant mig vid att den då och då spontant drar igång för att fylla på med luft, hoppar högt varje gång!
//Ronnie
Här är ett användbart litet hjälpmedel för att slippa få hjärtklappning eller bromsspår i byxorna!
Har det själv på min kompressor. Betydligt trevligare vid långpass i verkstaden!
Dag
Logga in
Skapa konto
Här startar kompressorn oftast på små timmarna för att fylla tanken när man glömt att slå av den efter senaste användningen. Brukar i bland vakna av detta då sovrummet är ovanför garaget... öhh kanske skall kalla det verkstaden istället för det brukar alltid ta ett antal dagar med röjning varje gång man behöver få in bilen, släpet eller något annat som behöver stor plats.....P Pysslarn skrev:
Inte för att vara sån men är det lättare att komma ihåg att stänga denna än att bara använda kompressorns brytare?stigen skrev:
Och ja, jag har också en kompresssordjäv-l som brukar skrämma skiten ur mig.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 097 inlägg
Inte just en sån kanske, men man kan ju ha något med lite smart styrning som stängs av efter tre timmar, eller kl. 21 varje dag eller vad man vill.
Timer eller enklare hemautomation alltså.
Timer eller enklare hemautomation alltså.
Verktygstokig
· Norrbotten
· 840 inlägg
Råkade ut för det några gånger i gamla garaget, ståendes en meter från kompressorn någon dag efter att den senast använts...
I nya garaget/verkstan såg jag till att det monterades en timer (sån där som brukar användas för att inte kunna glömma ett uttag på) som styr en kontaktor för kompressorn, kan lätt rekommendera den lösningen!
Upp till 2 timmar, sen är det bara förlänga tiden om det behövs
Edit: den här klarar 16A
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-mekanisk-timer-0-120-minuter?category_id=15349
I nya garaget/verkstan såg jag till att det monterades en timer (sån där som brukar användas för att inte kunna glömma ett uttag på) som styr en kontaktor för kompressorn, kan lätt rekommendera den lösningen!
Upp till 2 timmar, sen är det bara förlänga tiden om det behövs
Edit: den här klarar 16A
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-mekanisk-timer-0-120-minuter?category_id=15349
Bra tanke. Funderar på att sätta en som nedan på kompressorn. Någon som vet om den är bra och prisvärd eller har bättre förslag. I mitt fall gäller det bara en liten enfasig kompressor.K_arlstrom skrev:
Logga in
Skapa konto
https://www.clasohlson.com/se/Korttidstimer-1-4-tim/p/36-6583
Jag kommer att sätta ett mekaniskt "timervred" på 120 minuter till matningen på min kompressor. Har ett liggandes efter att ha "slaktat" något som jag nu har glömt vad det var. Kablar är dragna och box monterad där vredet skall sitta. Men inkopplingen har ännu inte blivit av, kan kanske bli nu till jul då det blir lite mer ledighet eller vilket halvår som helst.
Det där med att sätta en timer till kompressorn är nog en riktigt bra ide!
Tidigare har jag alltid haft kompressorn inkopplad och igång men förra sommaren inträffade en incident hos en bekant som fick mig att tänka om. Kompressorn i fråga stod i ett förråd och användes vid något tillfälle under dagen. När ägaren sedan gick sin vanliga "låsrunda" framåt kvällen så hörde han att kompressorn gick. Han öppnade förrådet och konstaterade att där var väldigt varmt, termometern visade +50 grader. Det visade sig att slangen sprungit läck så kompressorn bara körde på och blev varmare och varmare. Hade han inte stoppat den då så hade antagligen förrådet brunnit upp under natten.
Tidigare har jag alltid haft kompressorn inkopplad och igång men förra sommaren inträffade en incident hos en bekant som fick mig att tänka om. Kompressorn i fråga stod i ett förråd och användes vid något tillfälle under dagen. När ägaren sedan gick sin vanliga "låsrunda" framåt kvällen så hörde han att kompressorn gick. Han öppnade förrådet och konstaterade att där var väldigt varmt, termometern visade +50 grader. Det visade sig att slangen sprungit läck så kompressorn bara körde på och blev varmare och varmare. Hade han inte stoppat den då så hade antagligen förrådet brunnit upp under natten.
Nä såklart, bara fördomar mot MDF. Det kanske är idel valnöt, teak, mahogny, lite inhemskt ädelträ i form av ek, ask, björk mm; vad vet jag egentligen.T Testarn skrev:
MDF är nog väldigt underskattat; att det skulle innehålla nermalt kantavkap, sågspån, gamla lastpallar och annat värdelöst som räddas från förbränning är nog bara ett rykte. OSB är nog en på sitt sätt lika underskattad kusin; ännu ett ett exempel på motsatsen till SISU utan snarare SIFU, dvs inte Skit In Skit Ut utan Skit In Fint Ut.
Den som vet mer om MDF och andra skivmaterial får gärna komma med input.
//Ronnie