204 130 läst · 924 svar
204k läst
924 svar
Från garage till "multiverkstad" en riktigt seg byggtråd
Hjula går bort för mig numera. Föredrar nog den klassiska grenen ”Rulla Hatt”!P Pysslarn skrev:Tjugosex grader Celcius i verkstaden — och jag som tänkte att det här skulle vara en tillflykt från verkligheten därute bland annat...
Japp, förjävligt varmt just nu oavsett var man befinner sig. För mig som inte funkar över 22-23 grader blir det ju smått löjligt när verkstaden är nästan lika varm som valfri uteplats.
Just därför har jag skaffat en ny polare, herr F Läkt, en kille som gillar lite drag:
[bild]
Gör en enorm skillnad, inför nästa säsong ska jag helt seriöst ta en titt på om det finns takfläktar som pallar verkstadsmiljön.
Så vad har hänt sedan sist då? Ja, som vanligt inte så mycket som jag trodde/tänkte; metalloftet har fått sitt tredje och sista bänkskåp. Just nu blir jag osäker på om jag postat om det men orkar inte (jävla värme som gör en till något slags ryggradslöst kryp) kolla det, här kommer alltså en eventuell och oavsiktlig repris:
[bild]
Nu ska det fixas hyllplan och bänkskiva så får det duga tillsvidare.
Fick ju styr på min bågnande skiva till fräsbordet genom att tillverka ett par kraftiga reglar av plywood och räta uppskivan efter dem, blev oväntat bra.
Nu har jag gått vidare och tillverkat ett stativ för att kunna göra lite fräsarbete; det ser helt hemskt ut men är ruggigt stabilt. Fulsnickeri kan vara lite kul; okej, då skruvar vi på en bit spånskiva och ser vad som händer...
Hade först inte tänkt ha hjul på men ändrade mig när allt var klart, därav de söta tassarna som hjulen sitter på...
Se och njut:
[bild]
Återstår en del detaljer att fixa (utsug mm) men den här kompisen ska få göra lite nytta innan han ersätts av nästa bord som redan finns i form av ritningar. Visst är det en lite skruvad njutning i att veta att man aldrig blir HELT klar???
Idag fick också luftrenaren en dedikerad plats. Tidigare har den stått omväxlande på arbetsbordet, justersågen, lösa bockar, golvet osv. Man vet att den kommer att vara ivägen redan när man ställer ifrån sig mackapären.
Nu är det slut med det. Med två 45 x 45 reglar uppskruvade i taket mellan två takbjälkar hänger mina lungors livförsäkring i kapellsträckare i någorlunda stadiga krokar.
[bild]
Använde maskinens egna bärhandtag tillsammans med ett par schacklar och som sagt några kapellsträckare för att hänga upp den i taket, jag går fri under den med marginal men självklart kommer den att vara ivägen då och då.
[bild]
Lät apparaten hänga ner något i framkant för att det kände logiskt (enligt min logik...) och ville ha lite utrymme för utblåset baktill för att bidra till lagom turbulens i verkstaden så att luften verkligen cirkuleras.
[bild]
[bild]
Att jag använder kapellsträckare för upphängningen är bara för att undvika att ev vibrationer överförs och bildar stomljud. Verkar funka, inga kännbara vibrationer i krokarna och inga stomljud öh. Dock, eftersom jag är lite ängslig funderar jag redan på att byta kapellsträckarna mot lastremmar som borde ha samma dämpande effekt men kanske håller bättre. Vad tycker du som läser det här?
Den stora snackisen i verkstaden är annars att ljuset har anlänt!
Äntligen är den första av två rader med lysrörsarmaturer monterade och inkopplade!
[bild]
Kass bild men så sjukt annorlunda! Klart och starkt vitt ljus som nästan lyser upp hela verkstaden så det räcker. Inga jobbiga skuggor utan bara ett ganska bra allmänljus — kan bara tänka mig hur bra det blir med nästa rad av armaturer. Känns fantastiskt bra så jag ska nog ut och hjula lite på uppfarten...
@jac, du undrade ju tidigare var jag köpt armaturerna; det var på Harald Nyborg när de hade en kampanj. Betalade 119 kr per armatur tror jag. Elektronisk ballast, fria från brum, aningen sladdriga men till priset är jag mycket nöjd.
Ok, det var allt för den här gången, finns lite annat smått på gång men det tar vi när det är lämpligt.
Stort tack till dig som läst ända hit!
Ha en riktigt skön helg!
//Ronnie
Innehåller många trevliga delmoment!
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
hej Ronnie!P Pysslarn skrev:Framsteg med justersågen!
Japp, i morgon ska det testsågas!
För ett par tre veckor sedan fick jag hjälp av @Daniel_N med att skaffa fram en bit 40 x 40 mm stålprofil att använda som tillfällig balk till klyvanhållets fäste. Jag har bestämt mig för att inte använda bordsbreddningen som hör till sågen; den totala bredden med justerbordets utriggare (utan förlängningen utdragen) blir drygt 2 meter — att ha sågen permanent uppställd på det viset skapar lite utrymmesproblem.
Istället ska jag ha en nerkortad variant men vill så klart inte slakta originalbjälken.
Hade med mig originalet till Daniel och nu skulle det borras hål i balken för att kunna fästa den vid sågbordet. På ena sidan skulle hålen bli 12 mm och på motstående sida 17 mm. Balken fästs med M10 maskinskruv med insexskalle därav de större hålen på balkens utsida sas. Tre håltagningar skulle göras.
Min erfarenhet av metallarbete är högst begränsad — hade två terminer obligatorisk syslöjd på högstadiet (1970-tal) annars bara träslöjd. Men som tur var var Jesper där. Jesper som är 16 år är Daniels lärling/praktikant och har en gudabenådad talang när det gäller snickeri och metallarbete och Daniel har utbildat honom synnerligen väl.
Jesper skulle vara min handledare och visade sig vara perfekt för uppdraget, han lärde mig massor!
Borrandet nnehöll ett antal moment och inbegrepp saker som var helt nya för mig — bl a dubbhålsborr, kantavkännare, koordinatbord och borrbyten för varje håltagning. Plus en hel del "Hur ska ni lösa det där?" Från Daniels sida. Nyttigt men stressigt...
För att korta ner det hela lite: Jag var så fokuserad på momenten och att göra dem rätt att jag missade att balken låg fel i skruvstycket så de stora hålen hamnade på sidan som ska sitta mot bordet och de mindre på utsidan. Detta upptäckte jag när jag kom hem... Helt mitt fel för det var jag som hade mätt upp och märkt upp ämnet.
Det var bara att spänna upp balken i min fina Race pelarborr (varför vill folk ha Arboga, Strands och andra konstiga maskiner egentligen?) och börja om med ett nyinköpt 12 mm metallborr.
Hålen blev bra och hamnade rätt, nu var det frågan om hur jag skulle åstadkomma de stora hålen på utsidan av balken. 17 mm borr är det naturliga svaret. Nix är mitt svar! Åkte till En av proffsbutikerna i Varberg för att köpa ett sådant, ett Dormer. Men jag backade när jag fick veta att det skulle kosta 785 kr inkl moms. Säkert värt pengarna men jag behövde göra två hål och nästan fyrahundra spänn per styck sved för mycket. (Förlåt @Daniel_N för att jag gjorde hack i ditt stora borr — försöker komma på ett sätt att gottgöra dig.)
Lösningen blev istället en roterande fil från Biltema som sattes i en rakslip jag ärvt efter svärfar. Totalt imponerad, den åt stål som vore det papier maché. Efteråt såg den helt oanvänd ut, rekommenderas.
OK, så här ser det ut nu när jag lämnar verkstaden:
[bild]
Balken är på plats, postad i höjd- och djupled, lite pyssligt. Utsticket till höger är för att jag ska kunna använda hela sågbordets bredd för klyvanhållet, kommer att sätta ett stöd för anhållet utanför bordet i form av en aluvinkel. Ev oanvända hål i balken är uteslutande av kosmetiska och viktbesparande skäl.
[bild]
Dålig bild men originalbalken har två styrstift som styr den i förhållande till bordet. Min — förhoppningsvis — tillfälliga lösning är att få den rätt i Y- och Z-led och låsa med kontramuttrar.
Efter en del pyssel med mycket mätningar och justeringar verkar vinklarna stämma.
Så i morgon ska det äntligen provsågas, känns stort.
Till dig som har uthärdat mängder med svammel och två tråkiga bilder: Stort tack!!! Jag hoppas nästa post kan bli lite mer spirituell och givande.
//Ronnie
var det en helt vanlig 40x40 rostfri balk du använde?
Vaga livstecken från Varberg...
Ryktet om min död må vara överdrivet för tillfället men det kan ju ändra sig. Har drabbats av en klassisk "Man Cold" och snorar, nyser och hostar oavbrutet — känner hur livet sakta rinner ur kroppen. Tempar mig varje timme men termometern är garanterat defekt (ska man byta kol på den?) för den har max visat 37,2 grader C vilket uppenbart är helt fel med tanke på hur jag mår.
Vankar omkring i verkstaden som en blek skugga av någonting, gud vet vad, och försöker uträtta något mellan nysattackerna och väntar på att döden ska komma och befria mig från mitt lidande.
Det är så fruktansvärt synd om mig... ;D
Medan jag fortfarande kan hantera vassa verktyg med viss säkerhet har jag åstadkommit följande banaliteter:
Mina nya japansågar har fått en hållare av simplaste snitt:
En träbit med några magneter från CO ditlimmade med smältlim på bägge sidor.
Funkar precis så bra som jag hoppades; hänger säkert men ändå lätt att ta ner.
Den här lilla raringen som redan gjort en del nytta som lovar gott inför framtiden om det nu blir någon — host host — har fått en liten hållare.
I stort sett allt jag gör nu är prototyper för en ev framtid eftersom jag har helt andra idéer för min verktygsförvaring än bara en stor tavla.
Även mina nya parallelltvingar har fått en plats i verkstaden, tripp-trapp-trull kändes vettigt.
Observera särskilt den eleganta lösningen för att hålla ett grenuttag på plats där det behövs. Vem behöver elektriker???
Mina skrivplattor bor för tillfället i en gammal högtalarlåda i något slags ädelträ; hur tjusig den än är har lådan varit ivägen på bänkar och maskiner men har nu fått en plats hängande på elementet. Är så enormt nöjd med den här lösningen så den blir nog permanent.
I taket har andra raden med lysrörsarmaturer satts upp.
Nu ska det bara dras kabel så att de kan kopplas in men kabeln är en sådan styv jävla bitch att jobba med så jag drar mig för det arbetet. Har dock lovat mig själv att om jag mot alla odds överlever den här förkylningen ska jag ta tag i det det första jag gör. För då blir framtiden ljus.
Till sist vill jag bara visa en liten tingest som jag skamlöst kopierat från en youtubare; en liten klack/distans att trä över klyvanhållet. Användbart när man av någon anledning vill kapa ämnen och referera mot klyvanhållet utan att riskera att klämma avkapet mellan klinga och anhåll. Bara att trä på distansen på lämplig plats på klyvanhållet så att ämnet kan referera mot den innan det når klingan.
Förlagan skruvades fast — min sitter så tight på grund av konstruktionen att fjäderkraften räcker för att hålla den på plats. Får väl se hur det håller i längden men med tanke på omständigheterna tänker jag inte ägna mig åt någon produktutveckling, det lär ju vara helt bortkastat...
OK, tack för nu. Dags att beställa en ny pall med engångsnäsdukar.
Hoppas ni håller er friska och fina!
//Ronnie
Ryktet om min död må vara överdrivet för tillfället men det kan ju ändra sig. Har drabbats av en klassisk "Man Cold" och snorar, nyser och hostar oavbrutet — känner hur livet sakta rinner ur kroppen. Tempar mig varje timme men termometern är garanterat defekt (ska man byta kol på den?) för den har max visat 37,2 grader C vilket uppenbart är helt fel med tanke på hur jag mår.
Vankar omkring i verkstaden som en blek skugga av någonting, gud vet vad, och försöker uträtta något mellan nysattackerna och väntar på att döden ska komma och befria mig från mitt lidande.
Det är så fruktansvärt synd om mig... ;D
Medan jag fortfarande kan hantera vassa verktyg med viss säkerhet har jag åstadkommit följande banaliteter:
Mina nya japansågar har fått en hållare av simplaste snitt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En träbit med några magneter från CO ditlimmade med smältlim på bägge sidor.
Logga in
Skapa konto
Funkar precis så bra som jag hoppades; hänger säkert men ändå lätt att ta ner.
Den här lilla raringen som redan gjort en del nytta som lovar gott inför framtiden om det nu blir någon — host host — har fått en liten hållare.
Logga in
Skapa konto
I stort sett allt jag gör nu är prototyper för en ev framtid eftersom jag har helt andra idéer för min verktygsförvaring än bara en stor tavla.
Även mina nya parallelltvingar har fått en plats i verkstaden, tripp-trapp-trull kändes vettigt.
Logga in
Skapa konto
Observera särskilt den eleganta lösningen för att hålla ett grenuttag på plats där det behövs. Vem behöver elektriker???
Mina skrivplattor bor för tillfället i en gammal högtalarlåda i något slags ädelträ; hur tjusig den än är har lådan varit ivägen på bänkar och maskiner men har nu fått en plats hängande på elementet. Är så enormt nöjd med den här lösningen så den blir nog permanent.
Logga in
Skapa konto
I taket har andra raden med lysrörsarmaturer satts upp.
Logga in
Skapa konto
Nu ska det bara dras kabel så att de kan kopplas in men kabeln är en sådan styv jävla bitch att jobba med så jag drar mig för det arbetet. Har dock lovat mig själv att om jag mot alla odds överlever den här förkylningen ska jag ta tag i det det första jag gör. För då blir framtiden ljus.
Till sist vill jag bara visa en liten tingest som jag skamlöst kopierat från en youtubare; en liten klack/distans att trä över klyvanhållet. Användbart när man av någon anledning vill kapa ämnen och referera mot klyvanhållet utan att riskera att klämma avkapet mellan klinga och anhåll. Bara att trä på distansen på lämplig plats på klyvanhållet så att ämnet kan referera mot den innan det når klingan.
Logga in
Skapa konto
Förlagan skruvades fast — min sitter så tight på grund av konstruktionen att fjäderkraften räcker för att hålla den på plats. Får väl se hur det håller i längden men med tanke på omständigheterna tänker jag inte ägna mig åt någon produktutveckling, det lär ju vara helt bortkastat...
OK, tack för nu. Dags att beställa en ny pall med engångsnäsdukar.
Hoppas ni håller er friska och fina!
//Ronnie
Redigerat:
Fy sjutton vad vi lider med dig. Stackare. Att föda barn är som a walk in the park jämfört med en förkylning hos en man. Vi skickar våra varmaste kondoleanser och önskar dig den allra bästa framtid och ditt snaraste tillfrisknande.
/T
/T
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Då dr @Frustrator faktiskt är just detta ska du nog ta hans ord på största allvar, annars är det risk du hamnar hos just honom. Känns enkelt igen då det e han med 5 stetoskop (varav 4 får anses va renoveringsobjekt) runt halsenP Pysslarn skrev:
Krya på dig!
Verktygstokig
· Halland
· 7 618 inlägg
Du menar att sånna för moderna saker man kan hänga runt halsen skulle vara min melodi? Men icke. I ett bortglömt förråd i sjukhuskällaren hittade jag 37st sånna här.Ola C skrev:
Logga in
Skapa konto
Fick ledigt ner 10st i varje ficka. Resten har jag med mig i en ryggsäck.
I just @Frustrator s fall är det kanske bara en fördel med ljud som kan upptäcka döda.P Pysslarn skrev:
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
lite sen fråga men om bulten är 10 mm, varför gjorde du då hålet 12 mm i diameter?P Pysslarn skrev:Framsteg med justersågen!
Japp, i morgon ska det testsågas!
För ett par tre veckor sedan fick jag hjälp av @Daniel_N med att skaffa fram en bit 40 x 40 mm stålprofil att använda som tillfällig balk till klyvanhållets fäste. Jag har bestämt mig för att inte använda bordsbreddningen som hör till sågen; den totala bredden med justerbordets utriggare (utan förlängningen utdragen) blir drygt 2 meter — att ha sågen permanent uppställd på det viset skapar lite utrymmesproblem.
Istället ska jag ha en nerkortad variant men vill så klart inte slakta originalbjälken.
Hade med mig originalet till Daniel och nu skulle det borras hål i balken för att kunna fästa den vid sågbordet. På ena sidan skulle hålen bli 12 mm och på motstående sida 17 mm. Balken fästs med M10 maskinskruv med insexskalle därav de större hålen på balkens utsida sas. Tre håltagningar skulle göras.
Min erfarenhet av metallarbete är högst begränsad — hade två terminer obligatorisk syslöjd på högstadiet (1970-tal) annars bara träslöjd. Men som tur var var Jesper där. Jesper som är 16 år är Daniels lärling/praktikant och har en gudabenådad talang när det gäller snickeri och metallarbete och Daniel har utbildat honom synnerligen väl.
Jesper skulle vara min handledare och visade sig vara perfekt för uppdraget, han lärde mig massor!
Borrandet nnehöll ett antal moment och inbegrepp saker som var helt nya för mig — bl a dubbhålsborr, kantavkännare, koordinatbord och borrbyten för varje håltagning. Plus en hel del "Hur ska ni lösa det där?" Från Daniels sida. Nyttigt men stressigt...
För att korta ner det hela lite: Jag var så fokuserad på momenten och att göra dem rätt att jag missade att balken låg fel i skruvstycket så de stora hålen hamnade på sidan som ska sitta mot bordet och de mindre på utsidan. Detta upptäckte jag när jag kom hem... Helt mitt fel för det var jag som hade mätt upp och märkt upp ämnet.
Det var bara att spänna upp balken i min fina Race pelarborr (varför vill folk ha Arboga, Strands och andra konstiga maskiner egentligen?) och börja om med ett nyinköpt 12 mm metallborr.
Hålen blev bra och hamnade rätt, nu var det frågan om hur jag skulle åstadkomma de stora hålen på utsidan av balken. 17 mm borr är det naturliga svaret. Nix är mitt svar! Åkte till En av proffsbutikerna i Varberg för att köpa ett sådant, ett Dormer. Men jag backade när jag fick veta att det skulle kosta 785 kr inkl moms. Säkert värt pengarna men jag behövde göra två hål och nästan fyrahundra spänn per styck sved för mycket. (Förlåt @Daniel_N för att jag gjorde hack i ditt stora borr — försöker komma på ett sätt att gottgöra dig.)
Lösningen blev istället en roterande fil från Biltema som sattes i en rakslip jag ärvt efter svärfar. Totalt imponerad, den åt stål som vore det papier maché. Efteråt såg den helt oanvänd ut, rekommenderas.
OK, så här ser det ut nu när jag lämnar verkstaden:
[bild]
Balken är på plats, postad i höjd- och djupled, lite pyssligt. Utsticket till höger är för att jag ska kunna använda hela sågbordets bredd för klyvanhållet, kommer att sätta ett stöd för anhållet utanför bordet i form av en aluvinkel. Ev oanvända hål i balken är uteslutande av kosmetiska och viktbesparande skäl.
[bild]
Dålig bild men originalbalken har två styrstift som styr den i förhållande till bordet. Min — förhoppningsvis — tillfälliga lösning är att få den rätt i Y- och Z-led och låsa med kontramuttrar.
Efter en del pyssel med mycket mätningar och justeringar verkar vinklarna stämma.
Så i morgon ska det äntligen provsågas, känns stort.
Till dig som har uthärdat mängder med svammel och två tråkiga bilder: Stort tack!!! Jag hoppas nästa post kan bli lite mer spirituell och givande.
//Ronnie