R Rönnis skrev:
Underbart. Lika roligt varje gång det finns ett nytt inlägg från dig hur arbetet i din verkstad fortskrider. Nu väntar vi med spänning på nästa. Sluta inte (y)
/T
PS. Har just skruvat upp "magasinet" för trasor på väggen i mitt nya krypin. En bra ide som jag ohämmat snott från dig. DS
Det lät smart. Har jag missat något alltså? Hur ser den ut?
 
R Rönnis skrev:
Underbart. Lika roligt varje gång det finns ett nytt inlägg från dig hur arbetet i din verkstad fortskrider. Nu väntar vi med spänning på nästa. Sluta inte (y)
/T
PS. Har just skruvat upp "magasinet" för trasor på väggen i mitt nya krypin. En bra ide som jag ohämmat snott från dig. DS
Tack @Rönnis, roligt att höra!
Själv tänker jag ohämmat sno din smarta konstruktion av tejphållare. ;) Bra idé som låter damm, spån och annat bös ramla igenom så det inte blir liggande i hållaren.

Ha det gott!
//Ronnie
 
  • Gilla
Rönnis
  • Laddar…
R roli skrev:
Slår man ihop detta så blir det en RONALK.
När man inte fattar poängen alls o tvingas googla...dataspelsgubbe alltså, inte konstigt man va lost.

@Pysslarn smarta balkar!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Det lät smart. Har jag missat något alltså? Hur ser den ut?
Jag blev också nyfiken och fick nöjet att på nytt gå igenom Ronnies bilder. Här är inlägget om trasmagasinet:
#4056
/J
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Det lät smart. Har jag missat något alltså? Hur ser den ut?
Här är en bild av min kopia. Funkar super. Än en gång:Tack Ronnie för bra ide. Jag gjorde min i lite plywood. Bakstycket är lite uppdraget så det finns plats för en skruv in i väggen. Skall nog målas "nån dag" när arbetsbänken finns i realiteten och inte bara fungerar som förråd/avställning.
Hemmagjord plywoodkopia av verktygsförvaring monterad på vägg, oummålad med plats för skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hampasnöret och 6 till
  • Laddar…
Anhåll till bordsfräs — hur svårt kan det vara?

Tydligen hur svår som helst, har gjort några stycken (tre) L-formade varav inget varit nittio grader i förhållande till fräsbordet vilket har fått mig att känna mig som en riktig idiot. Är det bara jag som inte kan få till det här eller...

Men så skrev @Ola C i någon post att han använde sargsprintar i sitt anhåll för att kunna shimsa vid behov eftersom han tyckte att det var jobbigt att få till nittio grader mellan bord och anhåll och plötsligt kände jag lite livsgnista igen.

Så nu håller jag på med ett anhåll igen eftersom jag behöver fräsa lite i bord och saknar bland annat anhåll. Det blir en "tillsvidarelösning" och här är ingredienserna:

Komponenter till ett anhåll för bordsfräs, inklusive MDF-remsa med hål och uppmärkta träbitar på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mdf och uppsågat hyllplan; saknas gör lim och skruv samt en vettig plan och ritning.

Mdf-remsan som ska vara botten i anhållet har fått ett 70-mm hål uppsågat vilket har fasats för att förhoppningsvis åstadkomma lite bättre aerodynamik för spånuppsugningen. Hade samma lösning på förra anhållet och fräste med smärre besvär liknande fas, nu greppade jag en rasp och åstadkom samma effekt på fyra minuter mot drygt trettio eller vad det handlade om förra gången, fräsmall mm inräknat. Älskar raspar! ;)

Råvarorna klara, dags att tillreda!

Tvingar och mdf-bitar i en verkstadsinredning vid konstruktion av ett anhåll till bordsfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut när jag limmar in de små bitarna som en laminatremsa ska skruvas mot för att skapa det vertikala anhållet som fräsämnen ska föras efter. På andra sidan kommer en liknande remsa att sida, anhållet är i praktiken en lådkonstruktion.

Här har jag fått nytta av mina nya "rolkar" (en förkortning av "Ronalk" dvs Ronnie + balk som iofs är ett bra namnförslag).
För att inte klanta till limningen använder jag mig av en mdf-bit som jag spänner fast och limmar efter. En tving håller anhållets "mellanvägg" mot limstödet och en tving ser till att mellanväggen linjerar med anhållets botten. Har funkat som tänkt.

Limstödet har jag spännt fast med två nya grunkor här i verkstaden. Jag köpte dem för ett tag sedan för jag tänkte att de verkade vettiga men har inte haft användning för dem förrän idag.
Kommer inte ihåg vad namnet på dem är men så här ser de ut:

Två svarta och en blå klämma på en perforerad träyta, tillbehör för träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klämmor med spärrfunktion från Hultafors. Måste säga att de har levererat idag, enkla att sätta och låser bra. Vissa av mina snabbtvingar har en tendens att skifta positionen när jag ska tvinga ihop två bitar men inte dessa. Kan rekommendera dem och kommer nog att köpa på mig några till; priset var cirkus 75 kr inkl moms.
Limklämman från Wolfcraft har jag ett gäng av och är nöjd med men de nya klämmorna är definitivt bättre. Vet att det finns liknande från bland andra Bessey men kan inte uttala mig om dem.

Hoppas att du som läser det här haft en bra Pingst.
Fortsätt sköta om er och andra!
//Ronnie
 
  • Gilla
saiter och 8 till
  • Laddar…
Hej hopp, idag är små grodorna ute i verkstaden...

Fortsätter att gå igenom pappas tillhörigheter och plötsligt dök en till verktygsväska upp! Och vad var det i den då? Jo, förutom en massa skräpverktyg som går direkt till metallåtervinning en ask tändstickor och det här:

Gammal ask med texten "Knallschnur" bredvid upprullade snörsmällare på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drag-eller snörsmällare!!! :D Tror inte att pappa var värsta prankstern men av någon anledning tyckte han att de här var värda att behålla.
Har ingen som helst aning om varför de hamnade i verktygsväskan men nu går jag runt i verkstaden och smäller av en då och då och njuter av krutlukten. De som smällt av ettöressmällare som barn kan nog känna igen sig åtminstone en aning.

Önskar dig som läst det här en riktigt bra midsommar även om den kanske är konstig.

Pang!!!
//Ronnie
 
  • Gilla
  • Älska
Hylman och 13 till
  • Laddar…
Bra-ha-saker eller obra-ha-saker? Hjälp!!!

Eftersom jag tänker mig en multiverkstad (men med betoning på snickeri) har jag samlat på mig en massa (skit-) saker som KANSKE kan komma till användning någon gång i framtiden eventuellt kanske... ett exempel är det här:

Olika typer av fjädrar sorterade i tre behållare på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fjädrar av allehanda slag. Nu undrar jag om du någonsin haft behov av en fjäder från en död skrivare eller någon annan mackapär eller om jag bara inbillar mig att det här är bra-ha-saker?
Ska jag slänga rubbet och få lite Feng Shui i verkstaden eller är det bra att ha till exempel en liten fjäder på lut till "that special day"?

Har vuxit upp med ett synsätt där man inte slänger något som funkar — t ex en fjäder; "Vänta lite, jag tror att jag har något liknande... Jajjamen, här ser du, den funkar säkert. Visst, det gör den ju, tänkte väl det."

Nu handlar det inte bara om fjädrar; det samlas lite av varje och jag blir mer och mer tveksam till det sunda i det här samlandet; nu undrar jag om det bara är jag som samlar lite av varje för att det är bra att ha och om jag inte är ensam om det — har ditt samlande någonsin varit meningsfullt?

Så, vad säger du, ska jag släppa taget om diverse småkrafs och köra det till tippen och iställlet köpa en pinal när jag eventuellt behöver den? Tror att jag egentligen vet svaret men kunde vara skönt att få det svart på vitt.

//Ronnie
 
SLÄNG!!!
Fast enligt min erfarenhet så dröjer det inte lång stund innan det dyker upp ett behov - Vänta nu, jag har en sån nånstans...
När vi nu flyttade (igen) gjorde jag slag i saken och slängde sånt som inte varit använt dom senaste åren. Naturligtvis saknade jag nån pryl nästan direkt men åkte och köpte en styck med helt rätt utseende och dimension osv.
Feng Shui lönar sig. Även i snickeboa
Trevlig midsommar
/T
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Bra-ha-saker eller obra-ha-saker? Hjälp!!!

Eftersom jag tänker mig en multiverkstad (men med betoning på snickeri) har jag samlat på mig en massa (skit-) saker som KANSKE kan komma till användning någon gång i framtiden eventuellt kanske... ett exempel är det här:

[bild]

Fjädrar av allehanda slag. Nu undrar jag om du någonsin haft behov av en fjäder från en död skrivare eller någon annan mackapär eller om jag bara inbillar mig att det här är bra-ha-saker?
Ska jag slänga rubbet och få lite Feng Shui i verkstaden eller är det bra att ha till exempel en liten fjäder på lut till "that special day"?

Har vuxit upp med ett synsätt där man inte slänger något som funkar — t ex en fjäder; "Vänta lite, jag tror att jag har något liknande... Jajjamen, här ser du, den funkar säkert. Visst, det gör den ju, tänkte väl det."

Nu handlar det inte bara om fjädrar; det samlas lite av varje och jag blir mer och mer tveksam till det sunda i det här samlandet; nu undrar jag om det bara är jag som samlar lite av varje för att det är bra att ha och om jag inte är ensam om det — har ditt samlande någonsin varit meningsfullt?

Så, vad säger du, ska jag släppa taget om diverse småkrafs och köra det till tippen och iställlet köpa en pinal när jag eventuellt behöver den? Tror att jag egentligen vet svaret men kunde vara skönt att få det svart på vitt.

//Ronnie
Självklart ska du behålla dem. Precis som du visste innerst inne.
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
R Rönnis skrev:
SLÄNG!!!
Fast enligt min erfarenhet så dröjer det inte lång stund innan det dyker upp ett behov - Vänta nu, jag har en sån nånstans...
När vi nu flyttade (igen) gjorde jag slag i saken och slängde sånt som inte varit använt dom senaste åren. Naturligtvis saknade jag nån pryl nästan direkt men åkte och köpte en styck med helt rätt utseende och dimension osv.
Feng Shui lönar sig. Även i snickeboa
Trevlig midsommar
/T
Låter klokt. Tack!

//Ronnie
 
Frustrator Frustrator skrev:
Självklart ska du behålla dem. Precis som du visste innerst inne.
Och jag som alltid gillat dig. Du är ju ond! :D
Det var inte alls svaret jag ville ha. Men jag vet; du får mina pryttlar, det är bara någon kubikmeter...

//Ronnie
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Släng skiten, jag skulle aldrig komma på tanken att samla gamla fjädrar och annat;)
Röriga verktygslådor med gamla fjädrar, kedjor och olika byggdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen låda fylld med sorterade gamla skruvar, muttrar och fjädrar i olika fack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygslåda med sorterade byggmaterial som skruvar, pluggar och metallstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett blått sorteringsställ med gamla verktyg och byggmaterial i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Jag e med @Frustrator på denna. Klart det ska behållas. Det e ju det som kännetecknar en välutrustad inrökt verkstad, alla bra att ha prylarna. Skämt åsido så har jag senaste åren behövt fjädrar vid lite olika tillfällen, senast till digitala fräsanhållet.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Bra-ha-saker eller obra-ha-saker? Hjälp!!!

Eftersom jag tänker mig en multiverkstad (men med betoning på snickeri) har jag samlat på mig en massa (skit-) saker som KANSKE kan komma till användning någon gång i framtiden eventuellt kanske... ett exempel är det här:

[bild]

Fjädrar av allehanda slag. Nu undrar jag om du någonsin haft behov av en fjäder från en död skrivare eller någon annan mackapär eller om jag bara inbillar mig att det här är bra-ha-saker?
Ska jag slänga rubbet och få lite Feng Shui i verkstaden eller är det bra att ha till exempel en liten fjäder på lut till "that special day"?

Har vuxit upp med ett synsätt där man inte slänger något som funkar — t ex en fjäder; "Vänta lite, jag tror att jag har något liknande... Jajjamen, här ser du, den funkar säkert. Visst, det gör den ju, tänkte väl det."

Nu handlar det inte bara om fjädrar; det samlas lite av varje och jag blir mer och mer tveksam till det sunda i det här samlandet; nu undrar jag om det bara är jag som samlar lite av varje för att det är bra att ha och om jag inte är ensam om det — har ditt samlande någonsin varit meningsfullt?

Så, vad säger du, ska jag släppa taget om diverse småkrafs och köra det till tippen och iställlet köpa en pinal när jag eventuellt behöver den? Tror att jag egentligen vet svaret men kunde vara skönt att få det svart på vitt.

//Ronnie
En fjäder i hatten till dig som behåller dom!
Trevlig Midsommar!
Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.