203 440 läst · 924 svar
203k läst
924 svar
Från garage till "multiverkstad" en riktigt seg byggtråd
Mycket snyggt och då menar jag både utseende och funktion. Min erfarenhet av Biltemas hållare är dock något avvikande. Jag vill oftast bara ha en liten nypa papper men får ett par meter i näven. Detta trots att det antagligen är exakt samma exemplar av hållare som jag har erfarenhet av. Hursomhelst så verkar vi vara överens om att den fungerar inte som man tänker sig.
Min första tanke var också bågfilsblad, det fungerar ju bevisligen bra till sandpapper. Men vid närmare eftertanke så undrar jag om det inte fungerar lite sämre på torkpapper. Kan du hitta en bit av ett gammalt grovtandat Bandsågsblad eller ett bågsågsblad så tror jag det skulle kunna fungera bra.
Min första tanke var också bågfilsblad, det fungerar ju bevisligen bra till sandpapper. Men vid närmare eftertanke så undrar jag om det inte fungerar lite sämre på torkpapper. Kan du hitta en bit av ett gammalt grovtandat Bandsågsblad eller ett bågsågsblad så tror jag det skulle kunna fungera bra.
Verktygstokig
· Halland
· 7 597 inlägg
Nejnejnej.jac skrev:Mycket snyggt och då menar jag både utseende och funktion. Min erfarenhet av Biltemas hållare är dock något avvikande. Jag vill oftast bara ha en liten nypa papper men får ett par meter i näven. Detta trots att det antagligen är exakt samma exemplar av hållare som jag har erfarenhet av. Hursomhelst så verkar vi vara överens om att den fungerar inte som man tänker sig.
Vad @Pysslarn behöver är gammal hederlig taggtråd.
Sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Av en slump har jag några kilo över
Logga in
Skapa konto
Ola har ett en tom yta på golvet som syns ganska tydligt på hans film, främst för att han försökt klara dig med ett sk "singel-lager" av verktyg. Så när du tagit vad du behöver kanske du kan skicka resten till honom?
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Snyggt Ronnie!
Jag skulle komplettera med en ledad ”läpp” mot rullen som med egenvikt trycker papperet mot avrivaren och samtidigt bromsar rullen
Jag skulle komplettera med en ledad ”läpp” mot rullen som med egenvikt trycker papperet mot avrivaren och samtidigt bromsar rullen
Husägare
· Jönköping
· 5 648 inlägg
Hur får du lacken så fin?P Pysslarn skrev:Stort framsteg i arbetet mot "färdig" verkstad!
Eller kanske inte... Nu känner jag mig som en rubriksättare på Aftonbladet, men det är ganska precis en månad sedan jag rapporterade — nästan ingenting! Känslan av att vilja redogöra för något slags framsteg är överväldigande.
Så, det är inte helt utan stolthet jag tillkännagör att jag byggt inte bara en utan TVÅ hållare för torkrullar av ett slag man kan köpa på bl a Biltema. Ser ut som en vanlig toarulle på steroider ungefär och väger ca tre kg.
Jaha, tänker ni nu. Vilket jävla päron bygger något man kan köpa på samma ställe som rullarna för så lite som ungefär 169:- inkl moms? Joo svarar jag då, det gör jag! För jag är inte lika till mig i Biltemas rullhållare som deras rullar. Rullarna hoppar och studsar på hållarens axel, för ett visst liv och inte sällan står man med en liten nypa papper i handen när man egentligen ville ha ca sexhundratrettio mm, eventuellt mer.
Detta är empirisk kunskap som jag inhämtat på ett i övrigt alldeles ypperligt träbearbetningsställe något söder om Hallandsåsen.
Ok, nu förstår jag att spänningen är olidlig, vad har jag egentligen skapat då?
Behold, torkpappersdispenser RMS 6208/57 1.1:
[bild]
Ram för väggmontage i fur, fogat halvt-i-halvt med rullhållare i tolv mm mdf.
[bild]
"Valsen" har en kvadratisk profil för att få rullen att vara stilla, dvs inte snurra genom att diagonalerna är något större än rullhylsans innerdiameter, distansbrickor samt kullager från Biltema på en M12 vagnsbult, sjuttio mm lång i vardera änden. (Slipade bort den fyrkantiga delan av bulten direkt under huvudet för att få kullagret att passa.) På bilden ska bulten in ytterligare något i valsen.
[bild]
Och så här ser det ut med rullen och valsen på plats.
[bild]
Här ser man hur kullagret vilar i härför avsett urtag. Den vita brickan har jag gjort av en tunn skärbräda för att eliminera att valsen rör sig i sidled.
Jaha, men funkar det då? Svaret på den frågan är: nä!
Eller snarare: så förbannat bra! Det är lätt att dra till sig papper, det är tyst och går lugnt och smidigt till, precis som avsikten var.
Nu ska jag bara göra klart den där sågtandade anordningen som man river av papperet mot så är projektet avslutat. Måhända en struntsak att rapportera om men jag är riktigt tillfreds måste jag säga.
Ha en skön arbetsvecka, nu är tjugo procent undanstökat!
//Ronnie
Tack för alla positiva kommentarer!
När det gäller avrivaren tänker jag mig ett sågblad monterat på en remsa av mdf som vilar mot rullen hängandes i ett par "armar" som sitter i ramen.
Till det har jag redan två blad till bågsåg, ett fintandat och ett mellangrovt. Bägge fungerar lika bra att riva mot och jag har ännu inte lyckats bestämma mig för vilket jag ska ta. Nu är ju inte detta ett beslut i klass med att välja pensionsfonder så det kan bli att jag kör stensaxpåse med mig själv.
@ricebridge Hemligheten bakom måleriarbetet är att jag fotar i ljuset av en arbetslampa ca en meter bort — det får tom en ohyvlad bräda att gnistra. I sanningens namn borde jag ge hållarna en lätt slipning och ett tredje lager färg för att det ska se ok ut; får se om jag orkar...
Återkommer med bilder på den färdiga produkten.
//Ronnie
När det gäller avrivaren tänker jag mig ett sågblad monterat på en remsa av mdf som vilar mot rullen hängandes i ett par "armar" som sitter i ramen.
Till det har jag redan två blad till bågsåg, ett fintandat och ett mellangrovt. Bägge fungerar lika bra att riva mot och jag har ännu inte lyckats bestämma mig för vilket jag ska ta. Nu är ju inte detta ett beslut i klass med att välja pensionsfonder så det kan bli att jag kör stensaxpåse med mig själv.
@ricebridge Hemligheten bakom måleriarbetet är att jag fotar i ljuset av en arbetslampa ca en meter bort — det får tom en ohyvlad bräda att gnistra. I sanningens namn borde jag ge hållarna en lätt slipning och ett tredje lager färg för att det ska se ok ut; får se om jag orkar...
Återkommer med bilder på den färdiga produkten.
//Ronnie
Hej!
Har ägnat en stor del av dagen med att plöja igenom de 336 inläggen i denna tråd.
Tack för trevlig och underhållande läsning.
Har fått en del inspiration.
Har själv ett garage (dubbelport) på ca 50 m2 där hälften är avsatt för snickeri. Är dock mycket att göra. Ingen isolering alls och golvet är delvis kullersten och delvis gjutet och givetvis extremt ojämnt. Har från början varit ett stall. Behöver byta tak, isolera, dränera, putsa om yterväggarna och flytspackla innan det blir någon ordning på det.. kanske man drar igång en tråd om detta någon gång när man får tummen ur
Har ägnat en stor del av dagen med att plöja igenom de 336 inläggen i denna tråd.
Har själv ett garage (dubbelport) på ca 50 m2 där hälften är avsatt för snickeri. Är dock mycket att göra. Ingen isolering alls och golvet är delvis kullersten och delvis gjutet och givetvis extremt ojämnt. Har från början varit ett stall. Behöver byta tak, isolera, dränera, putsa om yterväggarna och flytspackla innan det blir någon ordning på det.. kanske man drar igång en tråd om detta någon gång när man får tummen ur
Hej keckeproK keckepro skrev:Hej!
Oj, du har verkligen kämpat som läst igenom den här tråden — stort tack till dig för det och för dina positiva omdömen!
Roligt om du känner dig inspirerad; måste säga att för min del har det varit en rejäl resa och väldigt utvecklande att konvertera garaget till verkstad.
Inser att du har mer att ta i än jag hade men du får komma ihåg att allt går. Det blir segt ibland och då och då verkar allt omöjligt; när det var så för mig tog jag en paus och samlade kraft och så småningom kommer man vidare.
Hoppas du kommer igång med din konvertering när det funkar för dig, ser fram emot att få följa din berättelse.
//Ronnie
Stort tack @RmK_71!RmK_71 skrev:Bra jobbat Pysslarn! Jag håller på att färdigställa en lokal som jag hyr som är på ca 24 kvm (bor i Lgh). Den är uppdelad i 3 delar. Arbetsrummet, förvaringsrummet och slip/målrummet.
Tanken är väl att en större arbetsbänk (ca 100x180. Lite osäker på vad som är bäst) med sågen (DeWalt DWE7492) påkopplad på ena kortsidan när jag behöver det. Så får jag får jag en "feeder table" på köpet (arbetsbänken). Samt lite skivor på väggarna och förvaring.
Halva nöjet är att inreda och klura på lösningar Kanske kommer en projekttråd på det hela. Får se...
Håller med dig, att fundera på lösningar och göra research för att få till "drömverkstaden" är en stor del av nöjet.
Det verkar som att du vet vad du vill ha men ett tips är att gå tillbaka till början av den här tråden. Där presenterade jag mina skisser på hur jag tänkte mig verkstaden och fick massor av värdefull feedback som ledde till en del avgörande förändringar. Särskilt värt att nämna är kanske synpunkterna från @Ola C som bygger grymma möbler i en liten verkstad; han engagerade sig och kom med mycket bra förslag och tips som bygger på hans erfarenhet av att inreda sin verkstad. Självklart finns det andra bra trådar på samma tema.
Lycka till med din verkstad! Lägg gärna upp en projekttråd, blir väldigt intressant att följa.
//Ronnie
Här har det nästan stått stilla sedan en dryg månad — 19 september hamnade pappa, 81 år gammal, efter att ha ramlat omkull och slagit i huvudet, på sjukhuset. Genom provtagningar upptäcktes att han hade en ovanlig form av lymfom och den sjunde oktober gick han bort. Slutet kom fort och helt utan smärta, något man bara kan hoppas på för egen del när det är dags...
Efter mycket tid på sjukhuset och nu istället uppkopplad mot en mängd praktiska/juridiska sysslor försöker jag föra projektet "Verkstaden" framåt när det går. För tillfället är det mitt nya arbetsbord som får min uppmärksamhet. Tanken är en egentillverkad MFT-skiva på en benställning bestående av fyra ramar som fogats ihop med tapp och slits. I efterhand insågs det att fogen blev något klen varför förstärkningar med plywood kommer att göras. Inte vad jag ville men herregud, det är ett arbetsbord som ska stå i en verkstad.
Och nu kommer det roliga: redan från början var det tänkt att bordet skulle förses med T-tracks runt sargen samt vertikalt på benen på minst ena långsidan för att kunna spänna fast ämnen. Eftersom T-tracks inte är särskilt billiga och jag behöver några löpmeter tänker jag mig en sniklösning, inspirerad av @jac som har löst det på ett smart sätt. Enkelt uttryckt handlar det om frästa spår i sarg/ben plus plattjärn i aluminium som ger fullt fungerande T-spår.
Igår råkade jag dock intressera mig för lite "skrot" som stått i (olika) hörn av verkstaden under ombyggnaden och ett par galvade skenor var särskilt intressanta.
Jisses, tänkte jag (ja jag är såpass gammal att "jisses" är ett av de uttryck jag använder mig av), undrar om inte en Festooltving passar där?
Jodå, perfect match! Två skenor om drygt 1400 mm gav mig fyra bitar på 700 mm vilket var precis vad jag behövde. Fördrev eftermiddagen med att såga spår i benställningarna på justersågen samt kapa skenorna till längd och fila till "öppningarna" på spåren så tvingarna lättare kommer in. Enahanda men tillfredställande arbete.
Work in progress — bilden visar en (liggande på sidan) benställning med en skena inlagd på prov. Det känns som att det här kommer att bli jättebra! Kan bara inte låta bli att undra var skenorna ursprungligen kommer ifrån och vad de användes till. Samlande kan ha vissa fördelar...
Ett steg närmare!
//Ronnie
Efter mycket tid på sjukhuset och nu istället uppkopplad mot en mängd praktiska/juridiska sysslor försöker jag föra projektet "Verkstaden" framåt när det går. För tillfället är det mitt nya arbetsbord som får min uppmärksamhet. Tanken är en egentillverkad MFT-skiva på en benställning bestående av fyra ramar som fogats ihop med tapp och slits. I efterhand insågs det att fogen blev något klen varför förstärkningar med plywood kommer att göras. Inte vad jag ville men herregud, det är ett arbetsbord som ska stå i en verkstad.
Och nu kommer det roliga: redan från början var det tänkt att bordet skulle förses med T-tracks runt sargen samt vertikalt på benen på minst ena långsidan för att kunna spänna fast ämnen. Eftersom T-tracks inte är särskilt billiga och jag behöver några löpmeter tänker jag mig en sniklösning, inspirerad av @jac som har löst det på ett smart sätt. Enkelt uttryckt handlar det om frästa spår i sarg/ben plus plattjärn i aluminium som ger fullt fungerande T-spår.
Igår råkade jag dock intressera mig för lite "skrot" som stått i (olika) hörn av verkstaden under ombyggnaden och ett par galvade skenor var särskilt intressanta.
Logga in
Skapa konto
Jisses, tänkte jag (ja jag är såpass gammal att "jisses" är ett av de uttryck jag använder mig av), undrar om inte en Festooltving passar där?
Logga in
Skapa konto
Jodå, perfect match! Två skenor om drygt 1400 mm gav mig fyra bitar på 700 mm vilket var precis vad jag behövde. Fördrev eftermiddagen med att såga spår i benställningarna på justersågen samt kapa skenorna till längd och fila till "öppningarna" på spåren så tvingarna lättare kommer in. Enahanda men tillfredställande arbete.
Logga in
Skapa konto
Work in progress — bilden visar en (liggande på sidan) benställning med en skena inlagd på prov. Det känns som att det här kommer att bli jättebra! Kan bara inte låta bli att undra var skenorna ursprungligen kommer ifrån och vad de användes till. Samlande kan ha vissa fördelar...
Ett steg närmare!
//Ronnie
Redigerat:
P Pysslarn skrev:Här har det nästan stått stilla sedan en dryg månad — 19 september hamnade pappa, 81 år gammal, efter att ha ramlat omkull och slagit i huvudet, på sjukhuset. Genom provtagningar upptäcktes att han hade en ovanlig form av lymfom och den sjunde oktober gick han bort. Slutet kom fort och helt utan smärta, något man bara kan hoppas på för egen del när det är dags...
[bild]
[bild]
[bild]
Ett steg närmare!
//Ronnie
Får börja med att beklaga sorgen Ronnie!P Pysslarn skrev:Här har det nästan stått stilla sedan en dryg månad — 19 september hamnade pappa, 81 år gammal, efter att ha ramlat omkull och slagit i huvudet, på sjukhuset. Genom provtagningar upptäcktes att han hade en ovanlig form av lymfom och den sjunde oktober gick han bort. Slutet kom fort och helt utan smärta, något man bara kan hoppas på för egen del när det är dags...
[bild]
[bild]
[bild]
Ett steg närmare!
//Ronnie
Snyggt jobbat med t-tracksen! Ibland kan det vara bra att samla skrot! Ping @Frustrator!
Som jag sagt tidigare så var det tråkigt att höra om din pappa. Sedan kommer ju allt det praktiska som kan vara mer eller mindre jobbigt också, både emotionellt och praktiskt. Det är sådant som man måste låta få ta sin tid och utrymme och då får annat helt enkelt stå på vänt så länge.
Men jag är allt lite imponerad av ramarna till benställningarna som ser väldigt snygga och välarbetade ut. Du får gärna lägga upp en översiktsbild också vid tillfälle. Kul att du hittade precis lagom mycket passande skenor som bara stod där och väntade. Jag blir väldigt nyfiken, det hade varit intressant att veta var de kommer ifrån om du skulle komma på det. Har du kanske rivit ner en gammal skjutdörr eller liknande någon gång?
Jag tycker ju konstruktionen ser ganska gedigen ut. Jag gissar att urtaget vi ser på bilden är för en ram som sedan MDF toppen kommer att vila på? Tror du inte att det kommer att bli tillräckligt stabilt när benramarna sammanfogas med toppramen utan att det behövs ytterligare förstärkningar?
När det gäller T-tracksen så har jag skaffat ett gäng av dessa:
https://www.rutlands.co.uk/sp+power...t-track-1-2-x-48-pack-of-4-dakota+dk2052pack4
som jag planerar att använda i mitt nästa bord (som komer att byggas "vilken dag som helst"). De känns robusta och ganska prisvärda.
Men visst fungerar min budgetlösning helt ok också. Om någon undrar så finns den här: https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-ett-hemmabyggt-mft.140009/
Idén snodde jag från denna tråd där bilderna tyvärr försvann för länge sedan. https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-hemmabyggda-mft.19102/
Men jag är allt lite imponerad av ramarna till benställningarna som ser väldigt snygga och välarbetade ut. Du får gärna lägga upp en översiktsbild också vid tillfälle. Kul att du hittade precis lagom mycket passande skenor som bara stod där och väntade. Jag blir väldigt nyfiken, det hade varit intressant att veta var de kommer ifrån om du skulle komma på det. Har du kanske rivit ner en gammal skjutdörr eller liknande någon gång?
Jag tycker ju konstruktionen ser ganska gedigen ut. Jag gissar att urtaget vi ser på bilden är för en ram som sedan MDF toppen kommer att vila på? Tror du inte att det kommer att bli tillräckligt stabilt när benramarna sammanfogas med toppramen utan att det behövs ytterligare förstärkningar?
När det gäller T-tracksen så har jag skaffat ett gäng av dessa:
https://www.rutlands.co.uk/sp+power...t-track-1-2-x-48-pack-of-4-dakota+dk2052pack4
som jag planerar att använda i mitt nästa bord (som komer att byggas "vilken dag som helst"). De känns robusta och ganska prisvärda.
Men visst fungerar min budgetlösning helt ok också. Om någon undrar så finns den här: https://www.byggahus.se/forum/threads/aennu-ett-hemmabyggt-mft.140009/
Idén snodde jag från denna tråd där bilderna tyvärr försvann för länge sedan. https://www.byggahus.se/forum/threads/mitt-hemmabyggda-mft.19102/
Tack @jac!
När det gäller bordet ska jag posta bilder på slutresultatet men här kommer några "tillsvidare".
Benställningen består av fyra sådana här ramar (750 mm breda och 910 mm höga), sammanfogade med tapp och slits. De övre hörnena har fått sågade urtag för sargstyckena på långsidorna och i och med det har fogen försvagats väsentligt; tappen borde varit kraftigare. För att förstärka konstruktionen ska jag limma dit 180 mm höga remsor av niomilimeters plywood på ömse sidor; har avverkat material för att bibehålla tjockleken på ramen.
På bilden syns också spåret jag sågat för "T-tracksen" på ställningens framsida.
Fogarna i ser ut så här i detalj, aningen lite för lite material som håller ihop det.
Så här kommer förstärkningen av plywood att sitta, på bilden har jag markerat det som måste sågas bort för att långsidornas sargstycken ska kunna monteras.
Och här sitter ett "T-track" på plats. Kortare än benställningen för att man både upp- och nertill ska kunna få in en Festooltving i skenan.
Bilden visar hur profilen till långsidornas sargstycken ser ut för tillfället. Ovanpå ligger de plattjärn i aluminium, 25 x 4 mm, som ska bilda T-track tillsammans med det djupare spåret i mitten av ämnet. Spåren är sågade på justersågen, nästa steg är att fräsa bort det som är markerat med streck så att plattjärnen kommer att ligga flush med kanten på det färdiga bordet.
@jac, Tittade på skenorna från Rutlands — bra pris men de jag hittade verkar inte ta Festooltvingar. Är jag ute och cyklar igen???
//Ronnie
När det gäller bordet ska jag posta bilder på slutresultatet men här kommer några "tillsvidare".
Logga in
Skapa konto
Benställningen består av fyra sådana här ramar (750 mm breda och 910 mm höga), sammanfogade med tapp och slits. De övre hörnena har fått sågade urtag för sargstyckena på långsidorna och i och med det har fogen försvagats väsentligt; tappen borde varit kraftigare. För att förstärka konstruktionen ska jag limma dit 180 mm höga remsor av niomilimeters plywood på ömse sidor; har avverkat material för att bibehålla tjockleken på ramen.
På bilden syns också spåret jag sågat för "T-tracksen" på ställningens framsida.
Logga in
Skapa konto
Fogarna i ser ut så här i detalj, aningen lite för lite material som håller ihop det.
Logga in
Skapa konto
Så här kommer förstärkningen av plywood att sitta, på bilden har jag markerat det som måste sågas bort för att långsidornas sargstycken ska kunna monteras.
Logga in
Skapa konto
Och här sitter ett "T-track" på plats. Kortare än benställningen för att man både upp- och nertill ska kunna få in en Festooltving i skenan.
Logga in
Skapa konto
Bilden visar hur profilen till långsidornas sargstycken ser ut för tillfället. Ovanpå ligger de plattjärn i aluminium, 25 x 4 mm, som ska bilda T-track tillsammans med det djupare spåret i mitten av ämnet. Spåren är sågade på justersågen, nästa steg är att fräsa bort det som är markerat med streck så att plattjärnen kommer att ligga flush med kanten på det färdiga bordet.
@jac, Tittade på skenorna från Rutlands — bra pris men de jag hittade verkar inte ta Festooltvingar. Är jag ute och cyklar igen???
//Ronnie
Det verkar som om Rutlands har två varianter av skenor. Baserat på recensionerna så är det de som jag länkade till ovan som passar Festool tvingarna. Den andra varianten är bredare och grundare. Jag kan försöka komma ihåg att kolla artikelnummer på de jag köpt nästa vecka när jag är hemma igen. @Daniel_N köpte väl också ett gäng, han kanske kan ge ett snabbare svar.P Pysslarn skrev:
Jag använde även dessa skenor i mitt bord till pelarborren, funkar bra med både Festools tvingar och Kregs snabbspännare där.
Fulsnickrandet fortsätter...
Har äntligen fått lite tid i verkstaden och tagit tag i en hållare för mina parallelltvingar som hittills fått bo där jag för tillfället ställt dem vilket inneburit att de oftast varit ivägen max en minut efter att jag ställt ifrån mig dem.
Nu hänger de på en ful liten hållare — MEN — äntligen ur vägen. Gött!
Får göra botgöring så småningom och få till något värdigare (idéer finns såklart) men nu är det akuta problemet löst.
Har också kommit till skott med att bekämpa mörkret — om inte i mitt liv så åtminstone i verkstaden — genom att äntligen sätta ner foten om var och hur många lysrörsarmaturer som ska upp. Det blir två rader om fyra st i varje, med två rör i varje tror jag att jag kommer att få ett tillfredställande allmänljus.
En rad är på plats.
När (imorgon) andra raden är på plats ska det hela kopplas ihop med kabel, rör sättas i och därefter räknar jag med att se vad jag gör...
Imorgon ska dessutom den här kompisen få göra sin resa till slutförvaring i källaren; ett frysskåp som sedan några månader inackorderats i verkstaden i väntan på att det ska göras plats för det i källaren.
Nu finns det ÄNTLIGEN plats där nere. Av någon konstig anledning är ASAP nästan det samma som en femårsplan i det här huset...
Inga världsomvälvande framsteg inser jag men även tomtesteg leder framåt och just nu behöver jag samla på mig "framgångar". Tyvärr minns jag inte men det finns ett japanskt uttryck som betyder "ständiga förbättringar" — just nu är det min filosofi i arbetet medverkstaden.
Som vanligt är jag imponerad av dig som orkat igenom det här halvtrista, tack!
//Ronnie
Har äntligen fått lite tid i verkstaden och tagit tag i en hållare för mina parallelltvingar som hittills fått bo där jag för tillfället ställt dem vilket inneburit att de oftast varit ivägen max en minut efter att jag ställt ifrån mig dem.
Nu hänger de på en ful liten hållare — MEN — äntligen ur vägen. Gött!
Logga in
Skapa konto
Får göra botgöring så småningom och få till något värdigare (idéer finns såklart) men nu är det akuta problemet löst.
Har också kommit till skott med att bekämpa mörkret — om inte i mitt liv så åtminstone i verkstaden — genom att äntligen sätta ner foten om var och hur många lysrörsarmaturer som ska upp. Det blir två rader om fyra st i varje, med två rör i varje tror jag att jag kommer att få ett tillfredställande allmänljus.
En rad är på plats.
Logga in
Skapa konto
När (imorgon) andra raden är på plats ska det hela kopplas ihop med kabel, rör sättas i och därefter räknar jag med att se vad jag gör...
Imorgon ska dessutom den här kompisen få göra sin resa till slutförvaring i källaren; ett frysskåp som sedan några månader inackorderats i verkstaden i väntan på att det ska göras plats för det i källaren.
Logga in
Skapa konto
Nu finns det ÄNTLIGEN plats där nere. Av någon konstig anledning är ASAP nästan det samma som en femårsplan i det här huset...
Inga världsomvälvande framsteg inser jag men även tomtesteg leder framåt och just nu behöver jag samla på mig "framgångar". Tyvärr minns jag inte men det finns ett japanskt uttryck som betyder "ständiga förbättringar" — just nu är det min filosofi i arbetet medverkstaden.
Som vanligt är jag imponerad av dig som orkat igenom det här halvtrista, tack!
//Ronnie