De små förändringarna och förbättringarna fortsätter...

Efter att pelarborren kommit upp från källarverkstaden kunde jag riva "galgen" som den hissades upp med.

Pelarborr placerad i verkstad med justerbar bordsskiva och återvinningsbehållare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baxade upp borren på en liten skateboard och nu står den som jag har tänkt att den ska stå, med ryggen mot bänken vid spaljén. Som den står nu kan jag göra ett hål i mitten på en 3,2 meters planka, ytterst sällan (dvs har aldrig hänt) jag borrar i så långa ämnen så den behöver nog inte rullas ut särskilt ofta.

Och när pelarborren gjort sin resa uppför trappan kunde jag också börja ställa dit hyllorna jag knåpat ihop för att förvara olika saker i.

Trähyllor med justerbara hyllplan och gjutrör för återvinning i en trappa.
Skapa konto

Två av tre hyllor på plats. Trappan är 1,08 m bred, hyllorna är 300 mm djupa och mestadels är det bara jag som transporteras upp eller ner så det känns som en no-brainer att utnyttja utrymmet för lite förvaring. Hyllorna har borrats med 32 mm hålrader för att hyllplanen ska vara justerbara; så småningom ska de byggas på till en gemensam höjd.

Gjutrören vid sidan om har försetts med bottnar av trä. De är avsedda för att samla plast respektive metall för återvinning.

Små steg framåt men väldigt tillfredsställande att det händer något; det har varit en seg höst.
Önskar alla en fin trettondagsafton!
//Ronnie

• Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Som den står nu kan jag göra ett hål i mitten på en 3,2 meters planka, ytterst sällan (dvs har aldrig hänt) jag borrar i så långa ämnen så den behöver nog inte rullas ut särskilt ofta.
Inte för att pissa på din parad...men det va en märklig definition av tillgänglig längd:rolleyes:Betyder väl att den behöver rullas om du ska borra i änden av en 160cm bit..?

Ola C Ola C skrev:
Inte för att pissa på din parad...men det va en märklig definition av tillgänglig längd:rolleyes:Betyder väl att den behöver rullas om du ska borra i änden av en 160cm bit..?
Gissar att det är mer friplats åt höger..typ borra i mitten på 320 men i kanten upp till 4,5 tex.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Gissar att det är mer friplats åt höger..typ borra i mitten på 320 men i kanten upp till 4,5 tex.
Jo så kan det va:).

Edit. Fast ska du borra i båda ändarna på en 160 planka hjälper det inte med extra luft på ena sidan, om man inte vill flytta anhållet.

Jag har typ 3m vänster och 1m höger om pelarborren o kan inte flytta den så jag ska inte dissa Ronnies placering:)

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Nja, mätte från chucken till trappväggen och det var lite drygt hundrasextio cm så jag har ju lite marginal.

Framförallt har jag ju mer marginal ut i verkstaden, ska jag borra ett hål i änden av en planka klarar jag väl fem,sex meter utan vidare. Om nu plankan accepeterar att bli borrad från valfritt håll men de protesterar ju sällan. I värsta fall får jag väl öppna porten och då pratar vi ämnen på dryga tjugo meter som kan borras i änden...

Pissa på du, ser inte det här som en parad. ;)
//Ronnie

Möjligheten att tillbringa tid i verkstaden kommer som en narkoleptisk snigel som drar över en solhet grusplan och försvinner snabbt som en stulen Ferrari.

Ja jösses, nu är det länge sedan jag gjorde något i verkstaden som är värt att posta om, har knappt satt min fot där överhuvudtaget på sistone; bortsett från när jag gått dit för att titta på min nya pelarborr och ge den en kram. Japp, erkänner — jag har gett min nya pelarborr en välkomstkram! Den är ett så otroligt fint tillskott till verkstaden och vi kommer att göra jättefina hål ihop så det är väl klart att man vill hälsa den välkommen med en kram?!

Men ok, nu postar jag, alltså har det hänt något... Njaee, jo det har det men frågan är om det är värt att posta om. Det får du som läser avgöra, kommer att ta ev kommentarer utan att tjafsa.

Det börjar så här:

Träbit med hål bredvid ett antal korta bitar av VP-rör på en arbetsbänk med hål.
Skapa konto

Ok, en 45 x 45 med ett antal hål i sig och VP-rör i så korta bitar att vilken elektriker som helst skulle gå i pension direkt om han eller hon måste göra en installation med dem.
Hålen är fö ganska nära sexton mm i diameter, inte helt lätt att hitta borr att köpa över disk i den dimensionen i Varberg kan jag tala om. Flatborr, visst men de ger ju inga snygga hål. Så småningom hittade jag spiralborr med centrumspets i rätt storlek — dvs sexton mm — på Bauhaus och köpte ett när jag hade ärende till Göteborg i fredags. Gör inte det. Det är bättre än inget men det är också allt jag kan säga.
Visst, diametern är rätt men det är i alla avseenden ett nödborr, ungefär som nödproviant — något man tar till i nödsituationer. Ok, nog om det, nu är ni varnade.

Nästa steg var att kapa biten otill längd och klyva den med en tiograders vinkel vilket inte var något som helst problem. Pure joy! ;)

Träblock med flera hål på ett verktygsbord täckt av trädamm och en mättejp i bakgrunden
Skapa konto

Så här såg det ut när det var gjort. Orkade inte byta till klyvklinga för då måste jag posta om inte bara justersågen (den har ett fullkomligt idiotiskt system för postning av kapanhållet) utan i stort set hela verkstaden så det fick vara. Med rätt matning var det inga problem, inget som brändes men nu kan jag leka att jag är på semester på kanarieöarna; istället för sand är det trädamm som foggar till det. Luftrenaren går men nu behöver jag nog byta filter.

Ok, dags att sätta ihop olika saker och då blev det så här:

Träbit med flera vertikala VP-rör som hållare på ett arbetsbord med hål.
Skapa konto

Är det en panflöjt? Nej, det är det tamejfan inte, usch! Det är såklart en hållare som var och en kan se. Och det här är vad den håller:

Väggmonterad hållare med Festool tvingar och kloner arrangerade i en verkstad.
Skapa konto

Just det, mina två Festooltvingar samt kopiorna från Axminster. Kan berätta att viktkontroll har hög prioritet utifrån var tvingarna ska förvaras så småningom, därför valde jag att ha så lite virke som möjligt i hållaren.
Funkar hur bra som helst.

Och annars då? Jodå, trappförvaringen som jag skrev om i förra inlägget har kompletterats med sektion tre.

Verkstadsförvaring med hyllor fulla av verktyg och lådor, inklusive en pelarborr.
Skapa konto

Nu ska jag bygga på de två nedre delarna till samma höjd som den översta, sedan ska jag mata in med grunkor och få lite koll och svängrum.

Dessutom har min torkrullehållare skruvats upp på en vägg. Förstår att ni undrat över hur det gått med den men nu är den äntligen på plats över sopsäckshållaren i trappan. Rullet är smooooooth och avrivningen funkar bra även om jag nu inser att jag borde monterat sågbladet på undersidan av grunkan som utgör avrivaren. Men — wtf — det funkar och jag är nöjd.

Torkrullehållare monterad på vägg med rulle och sågklinga som avrivare.
Skapa konto

Hållare två ska monteras i "kem-rummet" så snart det är klart.

Utöver det har jag lekt ihop en "center finder" i dag, funkar riktigt bra men blev lite väl stor så nu måste jag göra en som är ungefär hälften så stor. Men det är kul att spåna och se om ens tänk kan funka i verkligheten och någon gång ska man väl ha nytta av en sådan här, eller?

Hoppas bilden ger rättvisa till verkshöjden! :D

Träbit med metallstift på verkstadsbord, används som verktygshållare.
Skapa konto

Herregud så mycket snack om nästan ingenting. Jag kommer att bli bannad, inte för att jag stör i trådar om andra fånigheter utan för att jag är så förbannat svamlig. Ber om ursäkt, ville nog mest ge ifrån mig ett livstecken...

Ha nu ett riktigt skönt avslut på helgen!
//Ronnie

• Gilla
kristofo och 11 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Möjligheten att tillbringa tid i verkstaden kommer som en narkoleptisk snigel som drar över en solhet grusplan och försvinner snabbt som en stulen Ferrari.

Ja jösses, nu är det länge sedan jag gjorde något i verkstaden som är värt att posta om, har knappt satt min fot där överhuvudtaget på sistone; bortsett från när jag gått dit för att titta på min nya pelarborr och ge den en kram. Japp, erkänner — jag har gett min nya pelarborr en välkomstkram! Den är ett så otroligt fint tillskott till verkstaden och vi kommer att göra jättefina hål ihop så det är väl klart att man vill hälsa den välkommen med en kram?!

Men ok, nu postar jag, alltså har det hänt något... Njaee, jo det har det men frågan är om det är värt att posta om. Det får du som läser avgöra, kommer att ta ev kommentarer utan att tjafsa.

Det börjar så här:

[bild]

Ok, en 45 x 45 med ett antal hål i sig och VP-rör i så korta bitar att vilken elektriker som helst skulle gå i pension direkt om han eller hon måste göra en installation med dem.
Hålen är fö ganska nära sexton mm i diameter, inte helt lätt att hitta borr att köpa över disk i den dimensionen i Varberg kan jag tala om. Flatborr, visst men de ger ju inga snygga hål. Så småningom hittade jag spiralborr med centrumspets i rätt storlek — dvs sexton mm — på Bauhaus och köpte ett när jag hade ärende till Göteborg i fredags. Gör inte det. Det är bättre än inget men det är också allt jag kan säga.
Visst, diametern är rätt men det är i alla avseenden ett nödborr, ungefär som nödproviant — något man tar till i nödsituationer. Ok, nog om det, nu är ni varnade.

Nästa steg var att kapa biten otill längd och klyva den med en tiograders vinkel vilket inte var något som helst problem. Pure joy! ;)

[bild]

Så här såg det ut när det var gjort. Orkade inte byta till klyvklinga för då måste jag posta om inte bara justersågen (den har ett fullkomligt idiotiskt system för postning av kapanhållet) utan i stort set hela verkstaden så det fick vara. Med rätt matning var det inga problem, inget som brändes men nu kan jag leka att jag är på semester på kanarieöarna; istället för sand är det trädamm som foggar till det. Luftrenaren går men nu behöver jag nog byta filter.

Ok, dags att sätta ihop olika saker och då blev det så här:

[bild]

Är det en panflöjt? Nej, det är det tamejfan inte, usch! Det är såklart en hållare som var och en kan se. Och det här är vad den håller:

[bild]

Just det, mina två Festooltvingar samt kopiorna från Axminster. Kan berätta att viktkontroll har hög prioritet utifrån var tvingarna ska förvaras så småningom, därför valde jag att ha så lite virke som möjligt i hållaren.
Funkar hur bra som helst.

Och annars då? Jodå, trappförvaringen som jag skrev om i förra inlägget har kompletterats med sektion tre.

[bild]

Nu ska jag bygga på de två nedre delarna till samma höjd som den översta, sedan ska jag mata in med grunkor och få lite koll och svängrum.

Dessutom har min torkrullehållare skruvats upp på en vägg. Förstår att ni undrat över hur det gått med den men nu är den äntligen på plats över sopsäckshållaren i trappan. Rullet är smooooooth och avrivningen funkar bra även om jag nu inser att jag borde monterat sågbladet på undersidan av grunkan som utgör avrivaren. Men — wtf — det funkar och jag är nöjd.

[bild]

Hållare två ska monteras i "kem-rummet" så snart det är klart.

Utöver det har jag lekt ihop en "center finder" i dag, funkar riktigt bra men blev lite väl stor så nu måste jag göra en som är ungefär hälften så stor. Men det är kul att spåna och se om ens tänk kan funka i verkligheten och någon gång ska man väl ha nytta av en sådan här, eller?

Hoppas bilden ger rättvisa till verkshöjden! :D

[bild]

Herregud så mycket snack om nästan ingenting. Jag kommer att bli bannad, inte för att jag stör i trådar om andra fånigheter utan för att jag är så förbannat svamlig. Ber om ursäkt, ville nog mest ge ifrån mig ett livstecken...

Ha nu ett riktigt skönt avslut på helgen!
//Ronnie
Dina inlägg är så roliga att läsa! Inte nåt svammel där, bara utförligt beskrivet!

Riktigt smart förvaring av festooltvingar! Den idéen kanske jag snor!

Det där med att posta om sågen för att du byter klinga förstår jag nog inte? Har du inte samma snittbredd på dina olika klingor?

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det där med att posta om sågen för att du byter klinga förstår jag nog inte? Har du inte samma snittbredd på dina olika klingor?

Haha jag börjar osökt tänka på herren (det var väl någon medlem här?) som skruvade loss hela sidan på sänksågen när han skulle byta klinga;)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Haha jag börjar osökt tänka på herren (det var väl någon medlem här?) som skruvade loss hela sidan på sänksågen när han skulle byta klinga;)
Ja? Finns det nåt smartare sätt?

@Pysslarn det där va riktigt cleant med tvingförvaringen, jag stjäler idén med stolthet.:)

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
ville nog mest ge ifrån mig ett livstecken.
Livstecken är ju bra tecken så det är inget att skämmas för, tvärtom. Själv så ligger jag med influensa sedan förra lördagen så här är det inte mycket till liv. Såpass att grannarna var övertygade om att vi var bortresta över sportlovet.

Den där hållaren är inte så dum, vi kanske kan starta gemensamt fulsnickeri, du tillverkar väggmodellen så kan jag bidra med en takmodell:
https://www.byggahus.se/forum/threads/tips-pa-foervaring-av-tvingar-i-verkstaden.200374/
(Mest för att jag numera inte klarar av att göra ett inlägg utan att länka till någon gammal tråd.)

Hursomhelst, alltid trevligt att läsa om andras små och stora framsteg när man inte gör så mycket själv.

jac jac skrev:
Livstecken är ju bra tecken så det är inget att skämmas för, tvärtom. Själv så ligger jag med influensa sedan förra lördagen så här är det inte mycket till liv. Såpass att grannarna var övertygade om att vi var bortresta över sportlovet.

Den där hållaren är inte så dum, vi kanske kan starta gemensamt fulsnickeri, du tillverkar väggmodellen så kan jag bidra med en takmodell:
[länk]
(Mest för att jag numera inte klarar av att göra ett inlägg utan att länka till någon gammal tråd.)

Hursomhelst, alltid trevligt att läsa om andras små och stora framsteg när man inte gör så mycket själv.
Prosit, din stackare! Influensa är ju ett jävulskap som förmodligen är uttänkt av inkvisitionen för oss icke-katoliker. För att inte oroa grannarna kanske du skulle fundera över signaler som tex att starta en brasa i olika rum då och då, bara för att visa att ni värmer upp huset och därmed är hemma...

Gillar din takmodell, även om den kan utvecklas så att den blir mer ljus och fräsch med tanke på inredningsströmningar. Å andra sidan borde kanske min väggmodell vara lite mer shabbychick? Vi får träffas och spåna helt enkelt.

Krya på dig, vill inte bli smittad med något skit nästa gång vi ses, vilket jag ser fram emot!
//Ronnie

• Gilla
jac
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Dina inlägg är så roliga att läsa! Inte nåt svammel där, bara utförligt beskrivet!

Det där med att posta om sågen för att du byter klinga förstår jag nog inte? Har du inte samma snittbredd på dina olika klingor?[/QUOTE
V vectrex skrev:

Tack vectrex!!!

Såväl materialbordet samt kapanhållet är "lite tråkiga" på justersågen i så motto att de har ändrat inställningar varje gång jag bytt klinga. Infästningarna för kapanhållet framför allt är värdelösa vilket sågen är "ökänd" för då man måste posta om det varje gång man flyttat det. Suger men har planer för att komma till rätta med det.
I övrigt är det en fantastisk såg.
Klingorna har samma snittbredd.

//Ronnie

P Pysslarn skrev:
För att inte oroa grannarna kanske du skulle fundera över signaler som tex att starta en brasa i olika rum då och då,
Med tanke på att de rimligtvis har koll på att vi bara har braskamin i ett av rummen så tror jag det skulle oroa dem mer. :crysmile:

• Gilla
Shakula och 2 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Med tanke på att de rimligtvis har koll på att vi bara har braskamin i ett av rummen så tror jag det skulle oroa dem mer. :crysmile:
Precis vad jag tänkte! :D

//Ronnie

Ordning och reda, drill och disciplin...

Har tusen delprojekt känns det som när det gäller vad som ska göras i verkstaden; senaste beslutet vara att flytspackla golvet innan jag går vidare men... Ska jag verkligen det? Känns som att det är hög tid att få in maskinerna och komma igång, så får jag flyta golvet senare. Eller... Waaaaa!!!

I den allmänna stressen över allt som ska göras och i vilken ordning fastnar jag i olika småprojekt. Anledningen till det är att de går att avsluta och de tillför lite ordning och reda i verkstaden vilket tilltalar en "Allt-på-sin-plats-fascist" som jag. Känslan av att samla och få upp grejor på hyllor, tavlor och väggar och att få bocka av ger samma kick som knark. Blir barnsligt nöjd och intalar mig själv att "Jo, men Ronnie, det går ju faktiskt framåt..."

Senaste exemplet på det jag pratar om är detta:

Hållare för Axminstertvingar monterade på vägg, sorterade efter storlek, med trä- och MDF-komponenter.
Skapa konto

Har gjort hållare för mina Axminstertvingar med T-handtag i två längder.
De har hittills hängt på elementet och varit ur vägen egentligen men när det gäller att välja något att ta tag i för att föra verkstaden framåt var just "Tvinghängarna" det som prioriterades. Av den enkla anledningen att de kunde bli klara och därmed bockas av på att-göra-listan. Sweet! Inser ju själv redan från start att det här borde ha låg prioritet men det är bara att inse att vårt belöningssystem äger oss och inte tvärt om. Ja jösses...

Hur som helst är de gjorda nu, en slitsad eklist med ett fräst spår monterad i ett spår i en MDF-bit är det superenkla receptet för den som vill laga samma soppa. Eklisten är limmad och skruvad bakifrån.

Hemmagjorda verktygshållare för Axminstertvingar fastsatta på en MDF-skiva och eklist.
Skapa konto

De hänger på en nit nedtill i skenan som agerar stopp för den rörliga delen av käkarna. Valde ek i delen som tvingarna hänger i för att det tål lite slitage, MDF till ryggstycket för att jag är snål. ;)
Lediga platser för fyra tvingar till, tio st av varje storlek känns lagom. När jag bestämt mig för färg till mina verktygshållare ska de (minus eklisten) såklart målas.

Sådär, då var de klara, jätteskönt!
Frågan är vad tusan jag ska tag i nu??? Waaaaaa!
//Ronnie

PS Ber om ursäkt för de fula försänkningarna för skruvarna framtill, de är gjorda på frihand med min sämsta försänkare. Undviker att använda mina bra försänkare i MDF till projekt av det här slaget. DS

• Gilla
bulleribock och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.