Sänkta innertak kommer snart att rivas i massor. Folk kommer förundrat fråga sig varför man offrade rumsvolym för att bygga in små lampor i taket som inte ens lyste dit man ville.

Köksöar i kök som är för små kommer att kasta ut av nyinflyttade familjer som behöver ytan.

FTX-ventilationssystem som väsnas och kräver ständigt underhåll för att inte ge skitig luft kommer reta många.

Oskicket att bygga hus utan ordentlig entré kommer leda till att många hus får små utbyggnader framför den gamla ytterdörren. Det är måhända en bra idé i ett varmare klimat. I ett land där man halva året antingen har blöta skor eller jättetjocka kläder krävs dock ett rejält utrymme i anslutning till ingången för att härbärgera ytterkläderna.

Foliegolv, dvs laminatgolv i den billigare prisklassen, blir fort fula. Förstår inte hur de kan ses som ett finare alternativ än en plastmatta. Om några år kommer det slängas ut mängder av sådana golv ur hus där de sedan länge förlorat sin fräschör. De kommer ersättas av golv som tål smuts och fukt utan att lösas upp.

Upphöjda uteplatser. Det är välidgt trendigt att bygga ett trädäck som går i höjd med inomhusgolvet. Det man vinner i kontakt mellan ute och inne förlorar man i kontakt mellan uteplatsen och resten av trädgården. Dessutom sitter man på många sådana uteplatser exponerad för fantastiskt insyn från hela granskapet. Uteplatserna kommer att sänkas till marknivå för att topless-solning ska kunna utföras.

Fönster som sträcker sig från golv till tak. De trendiga höga fönstren är måhända fina i mer avskilda miljöer. De otaliga radhus och tättstående villor som exponerar invånarnas nakenhet vid frukostbordet kommer att förses med mindre fönster om några år.

Inbyggda bubbelbadkar. Svåra att hålla rena, tar plats och kostar pengar i drift. De billiga karen kommer att slängas och inte ersättas av nya.

Skjutdörrsgarderober. I grunden en mycket bra konstruktion, men de har blivit så trendiga att det byggts massor av garderober på ställen där de inte passar eller får plats.

Värmesystem. Jag är inte säker på vilket av dagens system som kommer att skrattas åt. Jag är dock säker på att något av de idag förhärskande systemen kommer att skrattas åt på samma sätt om vi idag skrattar åt den direktverkande elen som var frälsningen på 70-talet.

Inbyggda kaffemaskiner. Tar massor av plats och är bara kul några år. Sedan är maskinen inte fräsch längre och det finns betydligt roligare modeller som lockar. Snygga fristående apparater tar över.

Rostfria vitvaror. Är väl redan ute. Kommer i backspegeln att vara en kuriös parantes lik 70-talets avokadofärgade utrustning.

Oljade trägolv. Fantastist snyggt - om de underhålls. Underhållet innebär dock att rummet ska tömmas helst två gånger om året för att golvet ska oljas med maskin. Vem orkar med det. Landet kommer snart att krylla av vanvårdade oljade golv. Lacken kommer till heder igen.

Infällda diskhoar kommer omväxlande att var modernt och helt ute. Snyggt, men i grunden väldigt opraktiskt. Hel rostfri bänk med spillkant ersätter. Varannan generation kommer ha infälld, varannan hel rostfri bänk.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Tyvärr är vi på väg att bygga ett sådant ... :surprised:

Modernt, trendigt och oanvändbart ... du vet ... ;)
hihi, ja jag vet... ibland vill man nytt också.... (y) istället för att underhålla sina gamla hus...

En annat modeexempel. Vad säger ni om sånna där nya sedumtak som finns lite överallt numera...?
 
peroande skrev:
Oskicket att bygga hus utan ordentlig entré kommer leda till att många hus får små utbyggnader framför den gamla ytterdörren. Det är måhända en bra idé i ett varmare klimat. I ett land där man halva året antingen har blöta skor eller jättetjocka kläder krävs dock ett rejält utrymme i anslutning till ingången för att härbärgera ytterkläderna.
Det där är en sak jag inte förstår, varför är det så många nybyggda hus som har en hall på under 1m2?

Vår hall är på ca 12m2 och den känns ändå liten ibland när det kommer besök som vill komma in från kylan så snabbt som möjligt.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Nu är ju små hallar ingen nyhet... vår är väl på 2kvm och vårt hus är från 40 talet och ja det är alldeles för litet.
Men samtidigt är det ju med hallar som med hårddiskar, hur stor man än har så är den ändå nästan alltid full med skräp :)
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
noone70 skrev:
Nu är ju små hallar ingen nyhet... vår är väl på 2kvm och vårt hus är från 40 talet och ja det är alldeles för litet.
Fast det betyder ju bara att folk borde ha lärt av sina misstag och börjar bygga större hallar, men det gör dom inte :(


noone70 skrev:
Men samtidigt är det ju med hallar som med hårddiskar, hur stor man än har så är den ändå nästan alltid full med skräp :)
Det har vi löst enkelt genom att ha en stor hall som bara har 2 väggar, det går helt enkelt inte att fylla upp den med skräp :)
 
Mikael_L
peroande skrev:
Uteplatserna kommer att sänkas till marknivå för att topless-solning ska kunna utföras.
Låter bra ..! :)




Uschhh, att jag sjönk så lågt ... :surprised:
 
Mikael_L skrev:
Låter bra ..! :)




Uschhh, att jag sjönk så lågt ... :surprised:
Det kommer bara resultera i att fler vindskivor behöver målas.
(en f.d. kollegas granne målade/inspekterade sina vindskivor flera gånger på sin stege varje sommar, ungefär vid de tidpunkter då hans dotter låg på gräsmattan och solade.
Dom funderade på att polisanmäla honom.. men för vad?
 
  • Haha
MONTREAL
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
Hus där det inte finns möjlighet till fiberanslutning kommer att betraktas som pittoreska torp. (Perioden 2010-2020 då det faktiskt gick att surfa mobilt innan näten blev hopplöst överbelastade kommer att betraktas som en historisk anomali.)
Att det ska slå igenom med att gräva sönder hela Sverige för att få ner någon kabel i marken till varje hus det kan jag slå vad om väldigt mycket pengar att det aldrig kommer hända. På sin höjd ut till stationer och master för att sedan kunna skicka vidare trådlöst till enskilda hem. Även där så satsas det nog hellre på trådlösa lösningar istället för kabelgrävande.

Belastning kommer det bli men gissa vad det kommer satsas vidare på?
 
Vad tror ni om cellplasten i alla plattor på mark?

Har själv det och hoppas att det inte blir jag som får lösa problemen när cellplasten
sjunkit ihop eller vad som nu kommer hända. Vad tror ni skicket på den kommer vara om 50år?
 
Suhagg skrev:
Att det ska slå igenom med att gräva sönder hela Sverige för att få ner någon kabel i marken till varje hus det kan jag slå vad om väldigt mycket pengar att det aldrig kommer hända. På sin höjd ut till stationer och master för att sedan kunna skicka vidare trådlöst till enskilda hem. Även där så satsas det nog hellre på trådlösa lösningar istället för kabelgrävande.

Belastning kommer det bli men gissa vad det kommer satsas vidare på?
Tja, vi gräver just upp hela Gotland för att lägga fiber. Ansluter 11 000 fastigheter på landsbygden, det är ca 90%. Heltäckande 3G och 4G till trots.

Alternativet är att ställa en 4G-mast på varje fastighet, men då måste man gräva dit en fiber..
 
All vitfärg som folk målar överallt?

Skulle också ha tryckt på Gilla-knappen på peroandes hela inlägg (61) om det fanns en sådan.(y)
 
Korvgubbe
mycke_nu skrev:
Tja, vi gräver just upp hela Gotland för att lägga fiber. Ansluter 11 000 fastigheter på landsbygden, det är ca 90%. Heltäckande 3G och 4G till trots.

Alternativet är att ställa en 4G-mast på varje fastighet, men då måste man gräva dit en fiber..
Men är inte det någon form av beredskapsarbete i något "rädda glesbygden" projekt som vi i det riktiga Sverige får betala för? :p

Det räcker väl med att kolla på den uppskattade kostnaden för Juholts förslag om 100% mobiltäckning för att inse att ingen kommer att vara beredd att betala vad det kostar för att få fiber till 90% av hushållen i hela landet.
 
Korvgubbe skrev:
Men är inte det någon form av beredskapsarbete i något "rädda glesbygden" projekt som vi i det riktiga Sverige får betala för? :p

Det räcker väl med att kolla på den uppskattade kostnaden för Juholts förslag om 100% mobiltäckning för att inse att ingen kommer att vara beredd att betala vad det kostar för att få fiber till 90% av hushållen i hela landet.
Det kostar ca 30 000 att ansluta en fastighet på landsbygden.

Telia betalar typiskt 6 000 kr, fastighetsägaren 15-20 000 plus gratis arbete. Regionen, dvs vi Gotlänningar, ca 5 000 kr. I något fall tillkommer EU-pengar.

Riktiga Svenskar betalar inget.

Men ni är välkomna hit ändå. :)
 
Jag, som bor i förort till Fjollträsk (Stockholm) fick erbjudande att få bredbandskabel till min villa för ca 25000 kr, så det är inte precis billigt här heller. Jag tackade nej.
 
Jag tror inte att vi kommer att ångra fiberkablarna som grävs ner nu. Om några år kommer det att vara lika självklart son vatten, el och telefoni till våra hus är nu. Och det är definitivt inte billigare i tätort än på landet. De mindre avstånden som måste grävas i tätort kompenseras med råge av avgifter och markhyror till kommunen, samförläggning m.m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.