mycke_nu skrev:
Den mera troliga effekten av den nya förbindelsen på medellång sikt är istället att priserna sjunker ytterligare då vi får bättre tillgång till billig el från Norge.
Jag hoppas på din analys. Men vete f-n om jag tror på den. :)
 
Jag skulle vilja säga att mycke_nu har en ganska korrekt analys.
När det gäller kärnkraftsstängningen i Tyskland så är det helt uteslutet att dom skall köpa el från Sverige då vi har kärnkraft. Hela deras upplägg bygger på att ersätta kärnkraften med gas, vind och hålla liv vid kolkraftverken.
Utöver detta så räknar dom med att dra ner på Elförbrukningen samt att stora resurser tillsätts för att utveckla någon form av batteri för vind o solenergi. Här kan mycket väl elbilarna vara en dellösning.

Sedan har vi länder som Italien som säger nej till kärnkraftsuppbyggnad utan istället väljer att köpa kärnkraftsel från bla Frankrike :)

EUs energipolitik bygger förvisso på att vi ska kunna köpa el från i princip hela Europa men samtidigt så uppmuntras närproducerat el genom införandes av "elzoner" vilket gör det dyrare att köpa el långt bortifrån. Vi i södra Sverige har ju redan drabbats av detta fenomen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.