Mikael_L
mycke_nu skrev:
Men ni är välkomna hit ändå. :)
Jag kan komma och supa lite i Visby, i sällskap med alla andra "riktiga Svenskar" ... :cool:
Det är förvisso några mil från dig.

Jag kan förövrigt hålla med pinebar om att peroande prickar rätt bra många av mina åsikter.
Fast att behöva kasta ut ett gammalt slitet laminatgolv kommer knappast kännas så katastrofalt jobbigt. :p

Suhagg, ja alla cellplastgrunder kan man ju fundera lite över. Åtminstone har jag gjort det.
Svar har jag inte, men cellplast under platta på mark har vi ju flera tiotal år erfarenhet av numera, vilket lugnar mig lite. Men framförallt har vägverket lagt cellplast under vägar väldigt länge, och det är ett ännu bättre "bevis" på långtidsegenskaperna.
 
Vad skall man ha fiber för? Det borde väl vara bra mycket mer än vad gemene man behöver i kapacitet.
 
raveper skrev:
Vad skall man ha fiber för? Det borde väl vara bra mycket mer än vad gemene man behöver i kapacitet.
Just nu kanske, men inom kort så kan det nog bli fler och fler som "behöver" det.
Tänk dig nästa generation i HD-TV t.ex, ska man kunna streama TV (till 2-3 tv-apparater samtidigt i huset) via bredband så räcker inte 100Mbit på långa vägar, då blir det fiber som gäller.
 
Mikael_L
raveper skrev:
Vad skall man ha fiber för? Det borde väl vara bra mycket mer än vad gemene man behöver i kapacitet.
Behöver och behöver ...?
Det är billigare att dra helt enkelt ...

Och lite mer framtidssäkert, vad det gäller kapacitet.
 
raveper skrev:
Vad skall man ha fiber för? Det borde väl vara bra mycket mer än vad gemene man behöver i kapacitet.
Finns det kapacitet så kommer det förr eller senare att användas Det finns en känd datamiljardär som på 80 talet sa att 640 kb internminne skulle räcka gott till de flesta datorer ...;)
 
mycke_nu skrev:
Tja, vi gräver just upp hela Gotland för att lägga fiber. Ansluter 11 000 fastigheter på landsbygden, det är ca 90%. Heltäckande 3G och 4G till trots.

Alternativet är att ställa en 4G-mast på varje fastighet, men då måste man gräva dit en fiber..
Större samhällen kan jag förstå att nu är det enklast och billigast samt bäst tekniskt att använda kabel. Ute i landet en helt annan sak. Varför man gör så på Gotland kan nog bara någon politiker svara på. Antar att de skriks väldigt högt om en massa Stockholmare inte kan surfa snabbt på sin semester på Gotland. Kan lova att var det inte en massa Stockholmare med sommarhus där så skulle ni inte fått fiber i backen (y)
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Just på Gotland borde det väl vara svårt att gräva ner fiber med tanke på alla raukar?
 
raveper skrev:
Just på Gotland borde det väl vara svårt att gräva ner fiber med tanke på alla raukar?
Värst är det om dom raukar göra fel.
 
Korvgubbe
De drar utanpåliggande ledningar på ringmjuren, snabbt och enkelt ska det va!

Även jag tror att fiber är en bra och framtidssäker investering, visst man kanske inte får igen vart enda öre men va tusan, allt handlar inte om pengar man ska ju inte glömma bort att man ska kunna bo funktionellt och trivas i kanske rätt många år i huset innan det blir dags att flytta.
 
Framtidens skräck för det vi gör idag.
Gräver massa hål i Gotland så det försvinner och stockholmarna får stanna hemma över sommarn..
 
Tillbaka till ämnet. Luftvärmepumparna kommer att bli hopplöst föråldrade inom en snar framtid, när folk inser att de också drar en massa el, att de inte tar luften utifrån, samt att när det finns bättre och billigare lösningar t ex utvecklad solvärme.
 
Min pappa sa en sak när jag hjälpte han att bygga om för några år sen, som säkert stämmer rätt bra på oss yngre..
"Du slår som blixten !.. Aldrig två gånger på samma ställe"
Så går det när någon föredrar skruvdragare framför hammare, för oss som aldrig lärt sig att spika ordentligt går det snabbare med skruv och då gör vi så, överallt !
Har nyss rivit badrummet i min villa byggd -47 och det satt några tusen spikar (kändes så iallafall) på drygt 3m2, men det var bara att dra ut dom med bräckjärnet (dom som inte följde med masonitskivorna) !

Många som varit och hälsat på tycker att jag ska öppna mellan köket och matsalen, men jag resonerar som så att det är skönt att slippa äta i röran efter matlagningen. Samma sak med hallen, den är ganska stor men saknar förvaring (till skillnad från resten av huset, finns skrubbar ÖVERALLT, någonting jag saknat i lägenheterna jag bott i).
Öppen planlösning är snyggt, men jag gillar mitt hus och alla 17 (beroende på hur man räknar) rum, de kanske inte är så stora men det är högt till tak !

Energideklarationen som gjordes för 3 år sen säger 113 w/m2 uppvärmning, ska gå att få ner under 80 med bättre isolering och nya fönster, inte så illa för en pensionär :wow:

För att bidra med någonting så är det LED-belysning som jag vill dra in lite överallt som kommer sväras åt i framtiden. "HÄR ÄR DET 12V IGEN!!"..
 
Mikael_L skrev:
Och alla gamla energislukande hus vore väl en ren välgärning om dom revs. Vi har ett energiresursutnyttjande som inte tillåter dessa gamla monster till energislukare.
Finns det någon jämförelse mellan att riva ett antal hus var 50é år och producera nytt material/riva och bygga nytt mot att "uppgradera" ett antal hus var 50é år.

När det gäller resurser.

Sent from my ST18i using Tapatalk 2
 
Suhagg skrev:
Större samhällen kan jag förstå att nu är det enklast och billigast samt bäst tekniskt att använda kabel. Ute i landet en helt annan sak. Varför man gör så på Gotland kan nog bara någon politiker svara på. Antar att de skriks väldigt högt om en massa Stockholmare inte kan surfa snabbt på sin semester på Gotland. Kan lova att var det inte en massa Stockholmare med sommarhus där så skulle ni inte fått fiber i backen (y)
Eftersom jag personligen som var en av de drivande krafterna bakom det första fiberprojektet här på Gotland så kan jag lova att det inte var/är så. Gräsrötter från början till slut. När det var klart kom givetvis politikerna och försökte ta åt sig äran, :mad: men det är en annan historia.

Mikael_L skrev:
Jag kan komma och supa lite i Visby, i sällskap med alla andra "riktiga Svenskar" ... :cool:
Det är förvisso några mil från dig.
Bra ställe att fundera över Framtidens Skräck då man kan blicka tillbaka på hur det som byggdes för mer än 500 år sedan funkar idag. Jag bjuder på en öl!
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Gotland...
Bra ställe att fundera över Framtidens Skräck då man kan blicka tillbaka på hur det som byggdes för mer än 500 år sedan funkar idag.
Fulcitering, jag vet. :)

Du menar t.ex. dessa byggnadsverk?
2uop1m44wduuctyd.jpg
ringmursraset.jpg

Jag bjuder på en öl!
Det var säkert nästan 20 år sedan jag senast besökte ön. Jag måste kanske dit och kolla vad mer som rasat sen sist. :p
Om denna sommar medger ngn semester får jag överväga erbjudandet. :)

By the way, vad kostar det att bilen över med färjan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.