Mikael_L skrev:
By the way, vad kostar det att bilen över med färjan?
Typ 1.5 Systainer!
 
Mikael_L
Kattvovven skrev:
Typ 1.5 Systainer!
Ahhh, nu blev det fullkomligt klart ... :x

Jag har en, men den ingick i en såg jag köpte.

Eller var det möjligen en systainer jag köpte, men dom hade råkat glömma en såg i ??? :rolleyes:
Isåfall får nog bilen stå kvar i nynäshamn .... :)
 
1,5 systainer är ju rätt billigt, vore ju värre om det var 1,5 sortainer.
 
mycke_nu skrev:
Eftersom jag personligen som var en av de drivande krafterna bakom det första fiberprojektet här på Gotland så kan jag lova att det inte var/är så. Gräsrötter från början till slut. När det var klart kom givetvis politikerna och försökte ta åt sig äran, :mad: men det är en annan historia.
Jag drar tillbaka min fördomar :)
Men jag står fast kvar på åsikten att plöja ner fiber i hela Sverige inte är bästa lösningen.
 
Manga har namnt de mest uppenbara fallorna (cellplast, inbyggda ledningar, betonggrunder, luftvarmare, etc.), men jag funderar pa en annan aspekt pa "framtidens skrack", och det ar den forlorade kunskapen. Det finns fiffiga anledningar och bra motiveringar till att vi bygger som vi gor idag och allt eftersom det blir mer och mer komplicerade losningar desto storre krav stalls det pa att bevara denna kunskap for kommande generationer. Ett enkelt misstag om 10-30 ar i underhallet av nagon byggnadsteknisk detalj kan leda till katastrof langre fram till exempel. Enda satttet att motverka detta ar att alltid, sa langt det ar mojligt efterstrava enklast mojliga losning.
 
Mikael_L
Tokyoboy skrev:
Enda satttet att motverka detta ar att alltid, sa langt det ar mojligt efterstrava enklast mojliga losning.
Lerhydda+38762.jpg

Håller med. (y)
 
Tvivlar på att så många prefabhus finns kvar om 50 år. Ser man tillbaka på egna hem, som uppfördes på 20-talet och framåt, så finns knappast något intresse eller ekonomi för att de får stå kvar. Det blir då, precis som nu, värdet i tomtmarken som består, så det kan vara ideè att plantera lite mer exklusiva växter för att få upp tomtvärdet. 10 miljoner för 1000Kvm tomt med ett rivningsfärdigt LB-HUS på, nära flygplats kan låta rimligt, med tanke på att vi betalade 1 krona litern för soppan, för 50 år sedan..........den som lever får se....
 
gafsan skrev:
Härlig tråd. Att tänka bakåt ger ideer att tänka framåt känns det som i denna tråd. Plötsligt känns det lättare att vara gysingetaliban :) Ingen plast, inga spotlights ingen golvvärme inget kakel på träbjälklag inga trädäck ingen mineralull. Känner mig smått futuristisk!
Måste få lägga till plast eller betong i gamla torpargrunder, tror inte att de håller håller huset friskt.
Gysingetaliban, faan vilket härligt utryck! Helt rätt, det är de gammla beprövade metoderna och material som håller, det är inget vi måste vänta ytterligare 50 år för att veta, det vet vi idag, vårt torp är 120 år gammalt och 100% friskt och välmående.

Sen tycker jag det är tråkigt att somlia inte förstår att "miljövänligt" är inte ett skällsord, det är en omtanke för vår miljö och vår framtida miljlö. Men visst, alla miljö alternativ är inte bra men dom är ofta ett led i ännu bättre framtida lösningar.
 
Thomas_snickare skrev:
Men visst, alla miljö alternativ är inte bra men dom är ofta ett led i ännu bättre framtida lösningar.
Ja, var det inte någon som räknade ut att eftersom det var så miljö-ovänligt att ta fram materialen till batterier etc. i hybridbilar som Prius, så var det, sett över HELA bilens produktions- och livscykel, faktiskt miljövänligare att köra Rolls-Royce än att köra Toyota Prius... Men trots det så hoppas man väl att elbilar hör till framtiden.
 
b8q skrev:
Ja, var det inte någon som räknade ut att eftersom det var så miljö-ovänligt att ta fram materialen till batterier etc. i hybridbilar som Prius, så var det, sett över HELA bilens produktions- och livscykel, faktiskt miljövänligare att köra Rolls-Royce än att köra Toyota Prius... Men trots det så hoppas man väl att elbilar hör till framtiden.
Det samma gäller för solpaneler, jag har arbetat flera år med tillverkningen av sådana, och har bland annat räknat på energiåtgången för hela tillverkningskedjan och det var inte speciellt svårt att räkna ut att energikostnaden för att tillverka en panel var högre än vad panelen beräknas producera under sin 25-åriga livslängd.

Alla komponenter (renat kisel, härdat glas, aluminium, koppar etc) är väldigt energikrävande att producera.

När jag räknade på detta så började jag aldrig ens räkna på energi/utsläpp relaterade till transporterna eftersom jag blev beordrad av mina chefer att lägga ner arbetet på min rapport (efter att de fick se det första utkastet.)
 
Mikael_L skrev:
[bild]

Håller med. (y)
Lite off topic

Tyckte jag kände igen det fina lilla huset.

http://www.youtube.com/watch?v=briVKxMcU0c

Den blir lite bättre om man byter ut musiken till den gamla dängan "Big belly man"
 
Suhagg skrev:
Vad tror ni om cellplasten i alla plattor på mark?

Har själv det och hoppas att det inte blir jag som får lösa problemen när cellplasten
sjunkit ihop eller vad som nu kommer hända. Vad tror ni skicket på den kommer vara om 50år?
Tror jag inte blir ett stort problem, var med på en besiktning i höstas av ett hus från 76 där cellplasten var som ny fortfarande. Sen om det håller i evighet är en fråga.
 
b8q skrev:
Jag, som bor i förort till Fjollträsk (Stockholm) fick erbjudande att få bredbandskabel till min villa för ca 25000 kr, så det är inte precis billigt här heller. Jag tackade nej.
25000kr!! Här i luleå gick det på ynka 3kkr för fiber. Grävandet från tomtgränsen fick man fixa själv men annars ingick all installation och utrustning.
 
Mikael_L
Bubblaren skrev:
Tror jag inte blir ett stort problem, var med på en besiktning i höstas av ett hus från 76 där cellplasten var som ny fortfarande. Sen om det håller i evighet är en fråga.
När jag bygger min pyramid så hoppar jag nog cellplasten, det vore väl lite ynkligt om den började luta efter 4000 år. :cool:

Och S300 räcker nog inte. Går det att hitta S3.000.000 -kvalitet tro? :x :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.