Jeg skal i kveld gå gjennom tråden og svare så godt jeg kan. Hyggelig med interesse, det motiverer.
Det er så VARMT her at frugen løper rundt med rumpa bar.
Det er ganske hyggelig påskjønnelse etter 8mnd blodslit...

Nå skal jeg avgarde å hente 3 paller ved fra mitt fjernlager.
 
Fortrykket i exp karet var 1,5 bar. Alldeles for høyt. tappet ned til ca 0,8 bar, og nå funker det fint. Takk for tips.

Dumme meg klarte å montere exp karet uten en block & bleed ventil. Dermed får jeg ikke testet exp karet, uten å stenge / tappe ned samlestokken, men det får gå. Blir sikkert fler erfaringer, og endringer underveis.

Jeg har en BITTELITEN lekkasje på en lodding, drypper ca 5 dråper pr døgn, og den blir ikke gjort noe med nå. Får eller samle opp og ta en sjau til sommeren.

Blandventilen til tappevannet er enda ikke bestillt. Dermed er tappevannstanken ikke i bruk enda. Det får komme etterhvert, ved neste bestilling.

Ellers har jeg gjort noen erfaringer på selve fyringa.
Når jeg legger bare litt ved i kjelen, har den vanskelig for å få opp dampen. Med f.eks 1/4 vedinlegg, får man ikke " flertrinnsprosessen " til å gå
som den skal. Veden skal jo forgasses i midten, og brennes helt ut nederst i kjelen " samtidig ". Man må ha tilnærmet full kjel for at prosessen skal gå optimalt. Jeg skal montere effektmåler etterhvert tror jeg, for å kunne måle hvor mye effekt kjelen gir.
Nilinjo: du spurte om hvorfor jeg ikke monterte en "riktig " anleggning. Jeg er litt usikker hva du mener, men det er ikke til å legge skjul på at ØKONOMI var et viktig argument. Jeg hadde ca 100 000kr å bruke, og måtte tilpasse anlegget til de pengene jeg hadde tilgjengelig.
I tillegg er det selvsagt en " kostnad" å fylle hele kjelleren med akkumulatortanker også. Jeg kunne selvsagt valgt et nummer større kjel, og tanker somf.eks var firkanta hadde jo utnyttet plassen bedre. men da hadde jeg trengt ENDA mer hjelp for å få inn tanken ( disse tok jeg alene, med unntak av heiseprosessen )

Det var også et argument å bruke " standardkomponenter " som har en verdi om jeg tross alt ikke blir fornøyd med anlegget. Men sånn det kan virke, kan det være aktuelt å sette inn EN 750l tank til ( 4x750L totalt ) men det får vi se på etterhvert. En ekstra tank koster uansett veldig lite....

Jeg kunne selvsagt valg f.eks Calmarpannan V65, og fått litt mer effekt og ikke minst større vedvolum. Da hadde jeg trengt mer akkumulator, kanskje noe større rørdimension osv. Bare panna hadde blitt over 10 000 SEK dyrere, og med mer akkumulator osv hadde jeg nok røket på 20-25000kr i økt kostnad.
Det tillot ikke budsjettet. Husk at jeg også brukte ca 25-30 000 i kostnader utendørs, graving, kulvert, jeg trengte nye branndører ( 15 000 NOK ) osv

Noen mener selvsagt jeg burde " økt på alt " men det var et valg. Kan hende jeg valgte feil, det får historien vise.
Den største endringen jeg tror jeg hadde gjort om jeg sku gjøre valgene på nytt, er å endre vedpanne. Jeg tror kanskje jeg ville valg en Baxi, selv
om denne hadde blitt nesten 10 000kr dyrere. Calmarpannan virker fint den altså, men kanskje litt " billig ? ".
Og så er brukermanualen helt på trynet. Det står forklart veldig dårlig åssen ting henger sammen, og jeg har lastet ned Baxi, Effecta mfl sine brukerbøker
siden pannene jo jobber etter det samme prinsippet. I tillegg er det endel direkte feil i brukermanualen, f.eks er ikke KLIXXON vernet i viftemotoren tegnet
inn på el-skjemaet. Det er for dårlig.

Jeg har et spørsmål til dere som har mer erfaring:
jeg fyrer fint tankene opp til ca 80 grader. Men når tempen i hele tanken er 80 grader, da blir jo returvannet også 80 grader.
Pannens temperatur stiger da sakte opp mot 95 grader, der vifta slår seg av. Etter noen minutter ( 5-15 ) går vifta på igjen, og kjelen brenner normalt, før den igjen blir for varm.
Laddomatens ladepumpe hastighet har jeg forsøkt både på 2 og 3 ( max ) ser ikke ut til at dette gir noen forskjeller.
Utgående vann fra kjelen går mot 90-94 grader, men er aldri i nærheten av å koke
Spørsmål:

1. Skal ikke kjelen klare lade tankene høyere enn 80 grader ( lurer på om thermometrene er unøyaktige ved så høy temp også egentlig..... )

2. Kan problemet være at kjelen nå må feies, slik at den ikke klarer få varmen raskt nok over til vannet som har 80gr inn ?
Har jo hatt problemer med vifta, som har gitt ekstra mye sot antar jeg.


Skal forsøke ta en bildeserie i kveld av anlegget sånn det framstår nå.
 
Efter du eldat ditt system en eller två säsonger så kommer du förstå vad jag menar. Men plats för grejorna och ekonomi är som du säger också avgörande när man bygger.

Men en rejäl ackumulatortank som är riktgt isolerad är guld värd, speciellt under sommaren..
 
Ja, jeg forstår hva du mener.
På samme måte som ny bil er bedre enn brukt, stor bil er bedre enn liten, nytt hus er bedre enn gammelt osv, måtte vi gå løs på kompromisser når vi satte inn anlegget. En ack tank til eller 3 går fint få plass til, men kjelen kan jo ikke endres enkelt.
 
Er det noen som har peiling på hva denne

Ser interessant ut i det minste...
 
Har bestemt meg for Logger 2020. Den temp måleren fra thermoventiler utgår mao..

Nytt problem.
Jeg får ikke ladet tankene max opp. På 80gr er det stopp, pannan klarer ikke kvitte seg med varmen fort nok. Tanken er bare 70gr i bunne, og 80gr på toppen. Ville gjerne hatt 90grader gjennom hele tanken. Er det mulig ?

Virker som om panna slår ut på maxtemp, og skrur av vifta ved 95 grader, som er ihht boka.

Noen tips til å få tempen i toppen av tanken over 80grader ?
 
Redigerat:
Har du någon laddomat?
 
Sorry, det glemte jeg si.
Laddomat 21-60. Standard thermostat. Ingen forskjell som jeg kan spore på 1,2 eller 3 på hastigheten.

Kan det være aktuelt å bytte fra std. thermostat til en varmere thermostat i laddomaten ? F.eks 78degC framfor 72 som er std ?
 
Funnet ut noe?
 
Nei, men har regnet endel, og laddomaten kan ikke klare kjøle panna nok når inn-vannet er 60grader

Ved Dt på 20grader og 2500l/h i kapasitet, ligger man tett på 40KW. Da skal det ikke mye til at panna går i overheat / shutdown.
Skal bytte thermostat etterhvert...
 
Jag tror ditt problem är dina långa laddrör mellan Panna-Tank, och lösningen för dig är nog att prova med enn termostat med högre öppningstemp för att kunna få upp tempen högre på första varvet, istället för att elda två varv..

En kraftigare pump kanske skulle funka, men vet inte om det finns någon som passar ditt laddpaket..
 
Hmmmm....hvordan kommer du fram til det?
På Termoventiler sine hjemmesider står den jo en oppskrift på hvordan en beregner kjeleeffekten. Differanse over laddomaten mellom utløpstemp og innløpstemp til kjelen (20 hos deg?)x2500x1.16/1000=58 kW, langt over det kjelen gir?
Jeg har laddomat 21-100, denne kan pumpe mellom 3000 og 4000 liter vann i timen. Dette hadde kanskje vært noe?
 
Redigerat:
Jeg bruker regnestykket:
Dt = 15x2300x1.16/1000=40KW.

Motstanden i sløyfa gjør kanskje at kapasiteten på pumpa blir ENDA lavere enn 2,3m3/h, jeg vet ikke. Problemet oppstår iaf når returtemperaturen stiger, jeg må forsøke å lade fra starten av med en høyere thermostat.
 
Är det 28 mm koppar du dragit laddkretsen med? Hur långt är det mellan pannan och acktanken?
 
Laddkretsen er 35mm.
Lengde ca 3,5-4m fra panne til tank tenker jeg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.