Jeg fikk en lokal sveisebedrift til å lage en overgang fra firkantet 18x18 cm som er på kjelen, til rundt 175 mm rør. Kostet meg 4-500 kroner.
De har også laget en adapter for trekkbegrenseren som skal settes på røykrøret.
 
testkjører fyren i disse dager, har noen slarvige loddinger jeg har måtte gjøre om. Slurv med flussmiddel = straffer seg.
Har også en defekt kran, som må byttes. Thermometerne på tankene, er litt tullerusk.

MEN - pannan brinner, vannet strømmer rundt, det blir varme i radiatorene og jeg er en lykkelig mann. Nå gjenstår bare resten....

DSC_7295.JPG
 
Redigerat:
Fyren fyrer fint, men noe har gått alldeles snett når vi har lest manualen til shuntventilen. Nu går vannet baklengs i systemet, og vi har varmeste vannet ut på RETUR av akk tankene til radiatorkretsen.
Kan noen gissa hvem veg den grundfosspumpen trycker vattnet ? Det skal helst gå UPP vil jeg tro ?

Som dere ser, går retur fra radiatorkretsen ned på innsiden, og med et rør som går tilbake til akk tank, og ett rør til shunten. Når shunten betjenes, begynner den trekke vann fra BUNNEN av akk tank. Bruker man montere en envegsventil ( backventil ? )på røret som går fra retur radiator og som har T forgrening til shunt og videre til akk tank ( nederst ) ?
 
Er det bare i kretsen før shunten at vannet går feil vei, dvs at shunten tar vann fra bunnen av tanken i stedet for i toppen? Eller går også det varme vannet feil vei i radiatorene, altså at det varmeste vannet går i det som skal være returen?
På sirkulasjonspumpa er det vel støpt piler på godset som viser hvilken vei pumpen trykker vannet?
 
Sirk pumpa er montert OPP-NED.
Fant en pil i godset, og ble litt forbauset over at den skal stå med teksten NED.

Ikke rart skiktningen ikke fungerer optimalt...
 
Tror at man kan snu bakre delen på mange sirkulasjonspumper slik at retningen pumpa trykker kan snus samtidig som teksten på pumpa fortsatt kan leses uten å snu hodet opp-ned. Er vel av mer estetisk interesse, kanskje ikke lurt å begynne og operere en pumpe som har vært i bruk.
Denne pumpa har nok sannsynligvis stått på returledningen fra radiatorene før, å ha pumpa på "kald" side var vel en løsning som ble brukt en del for noen år siden slik jeg har oppfattet det. Blant annet for å spare litt på pumpa. Men det blir nok dårligere fres i sirkulasjonen med en slik løsning tror jeg.
 
mulig du har rett, men sjekket bildene, og pumpe sto opp-ned på den gamle fyren også
bilde.jpg
bilde%252520%2525283%252529.jpg

Det sto nemlig TUR og RETUR notert på den gamle oljepannan, og de notater tok vi å overførte til rørene opp fra fyren før vi demonterte selve pannan. Har nå 55gr vann ut i huset, som er varmere enn noengang mens vi har bodd her. Har fortsatt lite strul med en kran som lekker, og så drypper det fra syr-sikkerhetsventilen. Har en bøtte under, er det vanlig at man MÅ ha slange til avløp fra sikkerhetsventilen ?
 
OK, skjønte ikke at du hadde brukt opp igjen den gamle pumpa, jeg så bare at du hadde fått med en ny pumpe med tankene og trodde det var denne du hadde brukt. Fasiten blir nok da å snu den. Når det gjelder sikkerhetsventiler så er vel spørsmålet hvilken sikkerhetsventil som lekker. De som sitter på anleggets krets bør ikke lekke, men jeg vet at sikkerhetsventiler som sitter på tappevannskretser (med høyere trykk) kan lekke litt feks når tappekraner blir lukket. Du sier SYR-ventil, og mener vel da den som sitter på kjølespiralen gjennom kjelen? Du kan forsøke å massere den noen ganger ved å vri på den slik at den åpner så vidt, og se om det så lukker seg tett. Sikkerhetsventiler generelt bør masseres med jevne mellomrom slik at de ikke setter seg fast (noe som kan bli svært lite hyggelig).
 
Brukte om den gamle pumpen, det er korrekt.
Har snudd den, og vilken varme :-D
Det er SYR som fabrikerer sikkerhetsventilen, ikke å forveksle med " syrventlen " som jo er et termisk vern. Denne har ikke ankommet enda, så jeg nødkjøler manuelt via en kran ved behov...

Tror jeg har litt luft som gjør at trykket varierer veldig fortsatt. Det går seg til, monterer på en slange i morra, til sluket. Får vel trekke en rørgate der også etterhvert...
 
Jeg merker meg at vifta ( fläkten ) tar visse " pauser " under drift. Det merkelige er at tempen på vannet ut fra pannan, bare er 55-60 grader. Det virker som om den forsøker gå i gang, fler ganger, før den brått går i gang, og kjører for fullt igjen.
Kan noen med Calmarpannan V33 svare om dette er " normalt ", eventuelt hva jeg skal sjekke ?
Har sjekket:
vanntilførsel - normal.
Laddpump - normal.
Innløpstrykk laddpump 0,5bar
Ikkenoe som hindrer vifta
Grønn lys ( kjel kjører normalt ) og gult lys ( ladepumpe )

Noen forslag ?
Kan det være at røykrøret er for trangt eller har for mange bend ?
Sotning ?
Aske ?
 
Jeg har litt problemer med ekpansjonskaret.
Jeg har et lukket 300l ekspansjonskar.

Akkumulator tanken er 2250l ( 750lx3 =
I tillegg kommer kjelvolumet med 90l, og rør og radiatorer
Jeg tar ut uttak til exp. kar i BUNNEN av akk tankene. Bunnen på exp. karet er ca 25cm over bunnen på akk. tankene.
DSC_7297.JPG

Det er KUN radiatorer i kjeller, samt i første etasje i huset. Det står altså ca 3,5-4,5m vannsøyletrykk statisk over bunnen på tankene.
Jeg har sikkerhetsventil på 1,5bar. Er dette svært lavt ?
Ser at fler firma har sikkerhetsventiler som BEGYNNER på 2,5bar, og de har 3,5bar og 4,5bar.
Min ventil begynner lekke når trykket stiger, for det går ganske raskt opp til 1,2-1,4 bar.
På 1,4bar pipler det vann, nok til at det blir borte endel vann over tid

Noen med tips, råd, ideer ? Bør jeg forsøke en 2,5bar sikkerhetsventil ?

( det er også et problem at det lekker ut vann, og at det blir luft i tanken. Luft utvider seg vel mer med varme, slik at trykket blir ENDA høyere. Men uansett - jeg tror 1,5bar sikkerhetsventil er for lite... )
 
Hvor stort fortrykk har du i exp.karet? Jeg har samme type kar, men på 600 liter. På det står det at fortrykket er 1,0 bar, men da jeg sjekket så var fortrykket faktisk 1,2 bar. Dersom fortrykket er 1,2 bar, og du har sikkerhetsventil på 1,5 bar, så ligger vel dette litt nære hverandre. Fortrykket tror jeg skal være 0,1 bar per meter høydeforskjell til høyeste element + 0,1 bar. Hvis høyeste element er 4,5 meter oppe, skulle vel dette da tilsi at du kan ha fortrykk på helt ned i 0,6 bar.
Vet jeg har lest noe om dette på forumet her, skal forsøke å finne det igjen og komme tilbake.
 
kulle
Hur högt förtryck har du i exspansionskärlet ?
 
Vilket jobb du lagt ner! Tagit upp hål i grunden och allt. Men varför i hela friden satt du inte in mer ackvolym och större panna när du ändå var i farten? Eller var det platsbrist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.