Har den mulighet for utekompensering ?
 
Inte vad jag vet, men hittils har den hållit innetempen rätt stabilt trots en hel del snabba tempvariationer ute.
Och med stabilt menar jag inom nån grad.
Mitt hus är inte så bra isolerat heller, och utsatt för en del blåst, öppet runt omkring, så det blir lätt påverkat av förändringar i vädret.
 
Innbiller meg at det ikke er så nødvendig med utegiver dersom varmen tas ut via radiatorer, da tror jeg innegiver er tilstrekkelig. Med gulvvarme tror jeg nok at utegiver har mer for seg, ettersom gulvvarme regulerer mye senere enn radiatorer. Man må ligge mer i forkant, er det først blitt for kaldt inne så tar det lang tid før en får varmet opp igjen rommene. '
Jeg har kjøpt Termomatic Combi 62. Da var ikke den trådløse som er nevnt her "på menyen" så denne har jeg ikke studert. En viktig grunn til at jeg valgte Combi 62, er at den har mulighet for nattsenking, samt mulighet for å kombinere inne og utegiver dersom jeg senere skulle velge å bruke den på framitidge gulvvarmekretser (men tror per i dag at jeg kommer til å kjøre gulvvarmen på en fast temperatur for å gi grunnvarme og la radiatorene ordne med temperaturvariasjonene)
 
Mangler det ikke litt bilder?
 
Kom bare på at jeg ville advare: billigtvvs (som jeg også har handlet hos) tar 600 kroner for å sende til Norge (fraktfritt innen Sverige), pluss at det kommer på tollgebyr, ekspedisjonsgebyr hos DHL mv. Fikk en tilleggsforsendelse av deler her før jul. Det ble til sammen over 1000 kroner i frakt og gebyrer (i tillegg kom selvsagt mva), så skal du kjøpe shuntautomatikk fra billigtvvs, så er det en sjanse for at den blir dyr. Det beste ville vel være å ha bekjente i Sverige som utstyret kan sendes til, og hente og innføre utstyret selv.
 
ja, har kjøpt masse av ustyret fra Billigtvvs, men har bare fått EN pakke sendt til Norge.
Kjelen fortollet jeg selv. Å bestille post-restante går helt fint, da kan man hente på postens ombudsmann på grensa.

Vanlige rørdeler kan jeg anbfefale å kjøpe fra VVSkomplett.no De leverer fraktfritt, og haster det skikkelig, kan man som regel hente delene på Ahlsell på Jessheim samme kveld. Kjekkvindt når noe haster...
 
PS - vil gjerne høre fler erfarenheter med nattsenkning i shunten. Er dette noe dere benytter ? Jeg ble veldig fristet av den Esbe CRB 121 typen, siden den installeres veldig enkelt. Men - den har ikke mulighet for nattsenkning ( tror jeg ) og en venn påstår det er innmari dumt ?
 
Har varit många diskutioner ang nattsänkning. Jag har inte tänkt använda det iallafall, och jag tror inte den shunten kan göra det.
 
Hvorfor vil du ikke ha nattsenking ?
 
Varför ha en sänkning av tempen under 5-6timmar/dygn?
Håller ca 20grader inomhus, räcker gott o väl att ha den tempen dygnet runt. Som sagt tidigare så går det ju åt en hel del energi att värma upp huset varje morgon, tror inte då att en nattsänking sparar nånting.
En vedklabb mer eller mindre per dygn känns ju faktiskt som om det kvittar....
 
ser ditt argument, men husk at det iaf hjemme hos oss, er mange timer på dagen man ikke er hjemme også. I praksis burde ma egentlig ha sonesenking, slik at man hadde 20 grader på bad, om morran, og ikke resten av huset.
Man står jo opp, tar matpakka og stikker til arbeid / skole. Da er huset igjen stille / kaldt fram til 17tiden.

Hovedargumentet mitt er ikke minket vedforbruk, men å slippe " gå tom for varme ". Jeg har 3x750l ack tanker, og det er litt snaut tror jeg ?

Som sagt, mye synsing jeg vet ikke.

Kjøpte uansett denne
Syns den ser OK ut, og har en god pris.
 
Det er jo ingen som helst tvil om at lavere temperatur betyr mindre varmetap. Det går mer energi på å heve temperaturen, men det blir allikevel totalt mindre energi på å la den falle om kvelden, ligge lavere om natten, og så heve igjen på morgenen.

Varmetapet fra huset kommer av forskjellen i temperatur inne og ute. Jo lavere temperaturforskjellen er i snitt, jo mindre energi vil forbrukes.
 
Røykrøret til fyren er litt " odde ": firkantet.
Fins det adtaper, eller får man meka til noe selv med svetsen ? Har ingen planer om å laget firkantet innføring i pipa....
 
Jeg vurderer og dreie en adapterring fra 140mm og opp til 150mm slik at jeg kan bruke standard røykrør.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.