Njæhh, vet ikke hva jeg skal svare:
Vi betaler pr 1/9-2013 følgende
Strømpris 37,60 øre inkl. mva ink mva pr kwh
Overføringsavgift / netthyra: 39,35 øre ink mva pr kwh
I tillegg kommer fastavgift for å være påkoblet, med 750kr året og noe fakturagebyr osv.

Prisen på strømmen, altså selve kraftprisen svinger jo KRAFTIG. Når jeg tok beslut om å montere vedanlegget, var strømprisen på over 1krone + overføringsavgift, altså nærmere 1,40kr /kwh...

Jeg regner snitt over året på 1kr/kwh, det bruker ikke være helt feil.
 
Ok, det är väl bara dom låga priserna man hör talas om, men då är ni inte långt efter Sverige mao.
 
Strøm var veldig billig i Norge før, men så fant noen regnenisser ut at det var bedre å selge vår rene, billige vannkraft dyrt til dere Svensker og ikke minst Danskene. Da ble det brått dyrt.

På 1980tallet var prisen under 20 øre.
 
Hei, jeg har ikke hatt store problemer med luft, selv om det ble en del manuell lufting i oppstarten, på en høyt plasert overtrykksventil på materøret fra fyrkjele til tank. Fikk ut veldig mye der. Godt ut i min første fyringssesong i fjor, monterte jeg luftepotte på tanken. (Har 1 stk 3000l tank) Det fungerte veldig bra hos meg, det freste litt innimellom til å begynne med og har siden ikke merket noe luft.
Fyrer med Maga 49, 78 graders termostat
 
Det har gått ytterligere et år, og anlegget fungerer sådåar bra.
Det blir varmt og godt i huset, og veden forsvinner og erstattes med aske. Så langt, alt vel

Men jeg har hatt problemer med pannen hele veien, jeg føler ikke den yter det den skal. Vi har forsøkt med " skarpere " termostat, altså for å øke temperaturen ut av pannen, uten særlig sucess. Pannen går da i " overhettning" og skrur av vifta. Etter litt tenking og finlir, ha vi vel kommet til at det er pannens termostat, som ikke er helt god. Den skrur rett og slett av før de 90/95 gradene på uttemperaturen oppnås.
Vi skal dermed forsøke bytte de interne termostatene på pannen.

Vi funderer også på å øke kapasiteten på akcumulatorbanken. Selv om denne " burde " være stor nok, viser vel egentlig historien at den er for liten. Vi har hele tiden jobbet ut fra en tenkt DeltaT som er mye høyere enn vi klarer oppnå, hovedsaklig fordi vi ikke får opp temperaturen i ladekretsen godt nok. Vi ønsker ikke å gå på en vinter til, med mangelfull ackumulatorkapasitet, og ønsker derfor " safe " med to nye 500l tanker. Disse kommer vi antagelig til å koble til med hydraulikkslanger, for å teste om det i hele tatt går an :) Jeg snakker da om 1" eller 1,5" slanger. Blir litt spennende om vi får det til.

Så om noen har 500l tanker til salu, vil vi gjerne høre fra dere. Helst 2 stk, men 1 kan også være av interesse...
 
Det er gått 5 år siden siste oppdatering; og fins interesse kan ytterligere erfaringer og planer deles!

Nå skal garasjen også varmes fra anlegget. Den er 42kvm, og det er 15cm glava i vegger, 20cm i taket og INGEN isolasjon i betongplaten i gulvet. Isolerte stålporter og litt arbeid som gjenstår.

Noen som tør tippe på energiforbuket for å holde 10 grader der ute ? 2.5KW ? Mer ? Mindre ?
 
Anlegget har vært i drift i ca 8-9 år, og har ikke vært påkostet en krone.
Etter utbygging i kjelleren, med nytt gulvvarmesystem, er nok anlegget litt underdimensjonert.
Spesielt på akk-tank siden, tror jeg det trengs litt oppgradering. Mine gamle Borø-tanker, lekker mye varme

Jeg leker med tanken om å lage en ny " tank-bank " og kjøre dette som et kulvertsystem. Altså bank 1 = 2 stk 750l Fröhling akk tanker, og bank 2= 3 stk eldre Borø 750.

Hvordan jeg enklest styrer dette, er jeg dog litt usikker på. Alle 5 tankene blir stående i samme rom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.